Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Juffertjes bevorderen koraalgroei

Mooneater

Thijs
Volgens een onderzoek recent verschenen in Journal of Experimental Biology bevorderen juffertjes (Dascyllus marginatus) de groei in hun host koraal Stylophora pistillata. Het artikel is Open Access en vrij toenaderbaar.

De onderzoekers denken dat dit komt doordat de zwembewegingen van de juffertjes (de juffertjes schuilen regelmatig in het koraal) de waterbeweging in het koraal bevorderen, wat weer de CO2 opname zou kunnen bevorderen (zie ook het topic en paper van Tim Wijgerde hierover)

In de Rode Zee zie je inderdaad vaak grote koraal kolonies (Acropora meestal toch dacht ik) met juffertjes eromheen (of Chromis). De juffertjes profiteren van de schuilmogelijkheden in het koraal. Interessant om te lezen dat het koraal op zijn beurt zo'n 25% hogere groei (of in ieder geval zuurstof opname) kan realiseren door de vinbewegingen van de juffertjes.

Ik vind het trouwens opvallend dat het ze gelukt is om het natuurlijke gedrag van de juffertjes te reproduceren in het laboratorium - bij ons thuis in de bak zullen de juffertjes in eerste instantie ook wel schuilen in het koraal, maar zodra ze door hebben dat er weinig gevaar is, verdwijnt dit gedrag dacht ik (net zoals vissen nooit echt goed scholen in een aquarium).
 
Laatst bewerkt:
Hier zitten de juffers heel veel tussen de koralen .
Alleen niet in de stylo's (die groeien bij mij als compact bolleke)
Maar wel veel in de montipora's takken en tussen de platen .
En het klopt wel wat erboven staat , ze wapperen voortdurend met de vinnen als ze tussen het koraal zitten (correctiebewegingen stroming?)
 
Er zijn zoveel scholen vissen die op een rif in het koraal schuilen. Vanwaar specifiek juffers in dit artikel?
 
Bovenaan