Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke Led verlichiting voor Nano

sterremos

ZeewaterForum lid
Heb een Shin Mao deze wordt verlicht met pl lampen met totaal van 72 watt, wil eigenlijk een LED verlichting hebben met eventueel een zons/ondergang.

kom deze tegen, dit soort/type wordt ook aangeboden bij Veldhuis. is dit een mooie optie voor dit bakje?
Lijkt mij niet een optie een een heeel dure led installatie te maken, op mijn Malawi bak heb ik ook zelfstandig een led installatie gemaakt en deze werkt goed en niet zo prijzig , algen en de planten dooen het goed.
Ik weet dat voor zoutwater er andere critiria's zijn.

https://nl.aliexpress.com/item/CITI...lgo_pvid=c18fafc3-27ce-4b72-953e-894342b234ac

ook heb ik gehoord/vernomen dat de mars aqua heel goed zijn en niet aan de prijs , maar deze moeten helaas opgehangen worden , en dat is voor dit bakkie geen oplossing.

Ron
 
Misschien is AI Prime HD een geschikte verlichting voor jouw aquarium.
Zal niet de goedkoopste zijn, maar verlichting en water zijn de eerste en belangrijkste bestanddelen van een zeeaquarium.
http://www.aquaillumination.com/lighting/prime/
 
Misschien is AI Prime HD een geschikte verlichting voor jouw aquarium.
Zal niet de goedkoopste zijn, maar verlichting en water zijn de eerste en belangrijkste bestanddelen van een zeeaquarium.
http://www.aquaillumination.com/lighting/prime/
Geheel mee eens. Dan heb je een lamp die optisch een mooie verlichting biedt en daarnaast het juiste spectrum en de juiste intensiteit biedt om ook veeleisende dieren onder te kunnen houden.

Van dat dingetje van Aliexpress krijg je waarschijnlijk na een paar maanden spijt. Build quality, spectrum, kleurweergave en intensiteit zullen onvergelijkbaar zijn.
 
Ik heb zelf een Maxspect Razor 130 watt boven mijn Shin Mao 60 hangen. Vind het erg mooi licht.
3934ca1f898d14de12737ac1ebebeada.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
TMC kun je boven het water ophangen bv dichte kap ,dan heb je geen zonnebank
 
hoi heb nog een 40x13,5x4,8cm paneel liggen.
compleet met beugelset full color e geheel computergestuurd
 

Bijlagen

  • 19[1].jpg
    19[1].jpg
    25,4 KB · Weergaven: 38
  • 72w with bracket.jpg
    72w with bracket.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 37
  • 12351270_1520289544954802_1921782051_n.jpg
    12351270_1520289544954802_1921782051_n.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 41
Ik heb boven mijn stekbak een Kessil 40 watt hangen en werkt perfect.
 
Zelf heb ik de hydra 26 hd
Kost wel iets meer maar hij is het zeker waard
Veel succes met je keuze
 
Vraagje hierover. Ik heb een bak van 55x55x75 diep met deksel. Is zo'n HD26 of prime weg te werken onder een deksel? Of zit hij dan te dicht boven het water?
Waterinhoud is circa 200 liter. Hoeveel van deze lampen zouden jullie evt aanraden?
 

Bijlagen

  • IMG_1548.jpg
    IMG_1548.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_1549.jpg
    IMG_1549.jpg
    17 KB · Weergaven: 29
Vraagje hierover. Ik heb een bak van 55x55x75 diep met deksel. Is zo'n HD26 of prime weg te werken onder een deksel? Of zit hij dan te dicht boven het water?
Waterinhoud is circa 200 liter. Hoeveel van deze lampen zouden jullie evt aanraden?
Niet doen. De elektronica wordt dan vochtig. Je zou wel een deksel kunnen maken met een gat er in en dan de HD26 op het deksel kunnen leggen.
 
Ok duidelijk. Deze eheims worden ook aardig vochtig. Ik heb als advies van de leverancier 3x 16w powerled gekregen. Maar na het lezen van jouw boek en dit forum vraag ik me af of dit genoeg licht is. Het is ook niet heel warm licht zeg maar.
 
Ok duidelijk. Deze eheims worden ook aardig vochtig. Ik heb als advies van de leverancier 3x 16w powerled gekregen. Maar na het lezen van jouw boek en dit forum vraag ik me af of dit genoeg licht is. Het is ook niet heel warm licht zeg maar.
Wat je met het oog ziet, is helaas geen goede graadmeter. 3 x 16 watt licht lijkt me inderdaad weinig. De Eheim-balkjes zijn zeker niet slecht, maar per watt opgenomen vermogen geven ze duidelijk minder 'groeikracht' dan bijvoorbeeld de Hydra HD of andere top-armaturen zoals bijvoorbeeld Vertex of Philips Coralcare. Je zou ook kunnen besluiten er een paar Eheim-balkjes bij te leggen als je de kap dicht wil houden.
 
Niet doen. De elektronica wordt dan vochtig. Je zou wel een deksel kunnen maken met een gat er in en dan de HD26 op het deksel kunnen leggen.

Let er dan wel op dar de lampen minimaal 20 cm boven het wateroppervlak komen te hangen of liggen. Let ook op een goede ventilatie. De lampen worden middels een ventilator gekoeld.
 
Let er dan wel op dar de lampen minimaal 20 cm boven het wateroppervlak komen te hangen of liggen. Let ook op een goede ventilatie. De lampen worden middels een ventilator gekoeld.
Klopt, maar als de unit OP het deksel ligt en eigenlijk alleen het deel waar de ledjes zitten 'vrij' boven het water hangt, is dit probleem niet meer relevant. Wel zit je dan natuurlijk nog met de spreiding.
 
Klopt, maar als de unit OP het deksel ligt en eigenlijk alleen het deel waar de ledjes zitten 'vrij' boven het water hangt, is dit probleem niet meer relevant. Wel zit je dan natuurlijk nog met de spreiding.

Een goede spreiding van het licht lijkt me toch essentieel, vandaar die hoogte.
 
aquaallumination adviseerd hydra,s tussen 20 en 30 cm op te hangen !
 
Bovenaan