Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wieren filter extern maken

ticoliti

ZeewaterForum lid
Beste mensen,

Zoals de titel beschrijft ben ik genoodzaakt om men wieren filter extern van de sump te maken.
Dit omdat de sump veel te klein is.

Ik heb als een wierenfilter zelf proberen maken maar het probleem is dat de 2 pompjes (zelfde merk, zelfde capaciteit) toch niet gelijk op gaan. Na een 15 tal min merk ik dat het waterniveau terug hoger/lager is.

Dus ik ben nu wat wanhopig opzoek naar een oplossing.

Mensen die ook zo iets geprobeerd hebben en geslaagd zijn om de wierenfilter extern te laten werken?

Alvast bedankt!
7f8e17663f1a78c4f56182f7ea7fdf7c.jpg
8b4b17e115c6b5db9d7249c2195b289a.jpg
440db54a100ccd5174b4dcac25dd2e10.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik vrees dat een verbinding moet gemaakt worden tussen de 2 sumpen (wieren en sump). Was me ook aangeraden, maar dan moeten de sumpen leeggemaakt worden en moet je iemand vinden die gaten kan maken in beide sumpen.

Ik heb 2 afzonderlijke sumpen en het is inderdaad een hel om beide op goede hoogte te houden. Het minste dat door de afvoer gaat is al genoeg om uit balans te gaan. Ik heb ook al communicerende vaten geprobeerd, maar is ook niet optimaal. Bij mij wordt regelmatig een sump leegggetrokken. Onmogelijk af te stellen. Heb dit nu al iets mee dan een jaar.


Ik volg dit mee, misschien dat iemand een oplossing heeft.

Groetjes,
Caroline


Beste mensen,

Zoals de titel beschrijft ben ik genoodzaakt om men wieren filter extern van de sump te maken.
Dit omdat de sump veel te klein is.

Ik heb als een wierenfilter zelf proberen maken maar het probleem is dat de 2 pompjes (zelfde merk, zelfde capaciteit) toch niet gelijk op gaan. Na een 15 tal min merk ik dat het waterniveau terug hoger/lager is.

Dus ik ben nu wat wanhopig opzoek naar een oplossing.

Mensen die ook zo iets geprobeerd hebben en geslaagd zijn om de wierenfilter extern te laten werken?

Alvast bedankt!
7f8e17663f1a78c4f56182f7ea7fdf7c.jpg
8b4b17e115c6b5db9d7249c2195b289a.jpg
440db54a100ccd5174b4dcac25dd2e10.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dan zou je je afvoer in één sump laten lopen die hoger ligt dan de 2e sump, en die laten overlopen in de 2e sump en dan vervolgens een opvoer zetten in de 2e sump. Als je genoeg hoogte hebt zou je een sump bovenop een sump kunnen zetten. Anders misschien op een kastje ernaast zodat ie net wat hoger staat.
 
De oplossing :biggrin:

Ook hier het bekende probleem gehad, nou ik heb me weken kopzorgen gemaakt hoe dit op te lossen.

Je zit inderdaad te kijken met het voller of leger lopen van een van de bakken.
De vraag was niet of een van de bakken ging over lopen maar wanneer, een uitdaging.

Maar het is gelukt.

De twee sumpen moeten door middel van een pvc buis gekoppeld worden, tevens zul je een kogel kraan moeten plaatsen ik heb er 2 geplaatst, even iets verder bij de door voer.

Je zult dus in iedere sump een doorvoer moeten maken en deze doorvoeren moeten op gelijke hoogte zitten de kogel kraan is eigenlijk alleen bedoeld om af te sluiten bij een calamiteit.


Het is dan onmogelijk dat een van de bakken overloopt, een perfecte oplossing en werkt feilloos, je ziet ook dat ene sump meer water door laad dan de andere sump.

Overigens heb ik een flinke brand gehad de hele buiten keuken in de fik totaal afgebrand, nou heb ik de leidingen daar lopen naar de koeling.
Door de enorme hitte waren de leidingen gesmolten en het gevolg,blus water van de brand weer en poeder van de blussers in de sump.

Door snel de kogel kraan af te sluiten een crash van de hoofd bak weten te verkomen helaas is wel alle techniek naar de .......

Wat was ik blij met mijn kogel kraan, nooit gedacht deze hier nodig voor te hebben.

En een brand is een hele impact geloof me dat maar op mijn woord.


Maar goed als je het zo maakt als beschreven komt het goed.

Succes.
 
De oplossing [emoji3]

Ook hier het bekende probleem gehad, nou ik heb me weken kopzorgen gemaakt hoe dit op te lossen.

Je zit inderdaad te kijken met het voller of leger lopen van een van de bakken.
De vraag was niet of een van de bakken ging over lopen maar wanneer, een uitdaging.

Maar het is gelukt.

De twee sumpen moeten door middel van een pvc buis gekoppeld worden, tevens zul je een kogel kraan moeten plaatsen ik heb er 2 geplaatst, even iets verder bij de door voer.

Je zult dus in iedere sump een doorvoer moeten maken en deze doorvoeren moeten op gelijke hoogte zitten de kogel kraan is eigenlijk alleen bedoeld om af te sluiten bij een calamiteit.


Het is dan onmogelijk dat een van de bakken overloopt, een perfecte oplossing en werkt feilloos, je ziet ook dat ene sump meer water door laad dan de andere sump.

Overigens heb ik een flinke brand gehad de hele buiten keuken in de fik totaal afgebrand, nou heb ik de leidingen daar lopen naar de koeling.
Door de enorme hitte waren de leidingen gesmolten en het gevolg,blus water van de brand weer en poeder van de blussers in de sump.

Door snel de kogel kraan af te sluiten een crash van de hoofd bak weten te verkomen helaas is wel alle techniek naar de .......

Wat was ik blij met mijn kogel kraan, nooit gedacht deze hier nodig voor te hebben.

En een brand is een hele impact geloof me dat maar op mijn woord.


Maar goed als je het zo maakt als beschreven komt het goed.

Succes.
Zeer goeie uitleg heb er ook al zitten aan denken kan me juist geen beeld maken hoe ik eraan begin... het lijkt zo makkelijk paar tg denk ik technisch net niet mee te kunnen -.-'

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Even een filmpje gemaakt hoe je de sump kan koppelen,uiteraard kan je de af stand van de pvc buizen naar wens in korten.

https://youtu.be/OC8hPD4MNfs
 
Dit kan je toch gewoon via de wet van zwaartekracht maken met 1 pompje .
Bovenkant wierenbak hoger dan je sumpglas , paar gaten in je wierenbak boren met wat doorvoeren .
Pomp in de sump naar je wierenvak , en het loopt vanzelf terug .
Hoef je niks aan te regelen .
Flinke hoeveelheid normaal licht erboven en klaar .
Wel een stromingspomp voorzien en een schotje dat je stromingspomp de wieren niet aantrekt .
 
Ok ik ga er eens over na denken... want jij hebt duidelijk meer plaats voor zo iets bij mij staat alles naast elkaar in een kast... maar denk dat ik in het wierenbakje een gat ga maken en dan met een klein gebogen pvc buisje zo naar beneden ga laten gaz zodat het water er in geduwd word... nu nog juist een manier vinden om in glas te boren

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
:)
 
Dit kan je toch gewoon via de wet van zwaartekracht maken met 1 pompje .
Bovenkant wierenbak hoger dan je sumpglas , paar gaten in je wierenbak boren met wat doorvoeren .
Pomp in de sump naar je wierenvak , en het loopt vanzelf terug .
Hoef je niks aan te regelen .
Flinke hoeveelheid normaal licht erboven en klaar .
Wel een stromingspomp voorzien en een schotje dat je stromingspomp de wieren niet aantrekt .


Ja kan ook maar dan moet je wel de hoogte in kunnen.
 
Dat is minder een probleem denk ik... de kast is tg zeker een meter en de sump 40cm hoog het wieren bakje 30 dus deze kan nog een 60 cm hoger waardoor ik 20cm hoger zit dan de sump.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Je kan ook een wervelbed filter ombouwen tot cheato reactor - die kan je gewoon in je sump (of ernaast) plaatsen. Misschien wel veel makkelijker...
 
Ik heb ook een extern wieren filter gemaakt.
Hiervoor heb ik een oud aquarium van 100liter gebruikt wat op een verstevigde kast staat waar mooi de aquarium spullen in kunnen.
Ik heb aan de zijkant van het oude aquarium een doorvoer gemaakt en daar een slang op gezet die in de sump uit komt.
Vervolgens een pomp in de sump die het water het wieren filter in pomp't.
Dit kan ook gemaakt worden met bvb een klein kunststof aquarium zolang deze maar boven de sump staat hoef je niet in je sump te boren.
Een risico is wel dat met maar een overloop van het filter naar de sump je een kans heb op overstroming mocht deze verstopt raken.

Succes
 
Heb je even een foto? Ende wieren gaan niet tot aan de buis geraken dat is zeker

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ja kan ook maar dan moet je wel de hoogte in kunnen.

Klopt , was bij mij ook , maar ik had een bak gebruikt die 15cm hoger was dan de sump .
Het wierenbakje (30 liter ofzo) stond naast de bak mee te draaien , stonden dus op hetzelfde niveau , alleen de een was hoger dan de andere . Ik heb het er terug vanaf gehaald omdat ik wat twijfelde aan de plastiek .
Ik had een plastieken vuilbak bij de ikea gehaald en dat was een plastieksoort die ik niet herkende en weinig over kon vinden ...
Hetgene wat ik vond was op zich niet echt slecht , dus toch geprobeerd .
Maar na een tijd ook weer losgekoppeld .
Als hier een plastiekkenner actief is graag aangeven , dan geef ik de plastieksoort door , mocht dit gewoon veilig zijn , koppel ik hem weer aan ;)
 
Beste mensen,<br>
<br>
Zoals de titel beschrijft ben ik genoodzaakt om men wieren filter extern van de sump te maken.<br>
Dit omdat de sump veel te klein is.<br>
<br>
Ik heb als een wierenfilter zelf proberen maken maar het probleem is dat de 2 pompjes (zelfde merk, zelfde capaciteit) toch niet gelijk op gaan. Na een 15 tal min merk ik dat het waterniveau terug hoger/lager is.<br>
<br>
Dus ik ben nu wat wanhopig opzoek naar een oplossing.<br>
<br>
Mensen die ook zo iets geprobeerd hebben en geslaagd zijn om de wierenfilter extern te laten werken?<br>
<br>
Alvast bedankt!
7f8e17663f1a78c4f56182f7ea7fdf7c.jpg
8b4b17e115c6b5db9d7249c2195b289a.jpg
440db54a100ccd5174b4dcac25dd2e10.jpg
<br>
<br>
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
<br><br>Kijk eens op deze site. Ruim veertig jaar ervaring &nbsp; http://www.zeeaquarium-jh-van-ommen.nl/het_algenwierenfilter.htm &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; www.zeeaquarium.me &nbsp;<br>
 
Bovenaan