Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte Waas op ruiten

stryx

Senior Forumlid
Hou allemaal

Ik heb normaal na een aantal dagen een groene waas over de ruiten (alg). Nu is de kaatste dagen deze waas niet meer groen maar wit.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat dat ergens op duidt, maar ik kan de post niet meer vinden.

Kan iemand me op weg helpen?
 
Een witte waas op de ruiten kan duiden op bacteriebloei. Op zich niet gevaarlijk, behalve als het water ook een witte waas begint te krijgen. De bacteriën verbruiken veel zuurstof en daar kunnen vooral de vissen last van krijgen. Je kunt in extreme gevallen zelfs zo'n groot gebrek aan zuurstof krijgen dat vissen er dood van kunnen gaan. Zorg dat je het water flink doet beluchten!!!
Normaal gaat het weer snel vanzelf over. Meestal treedt dit op in jonge aquaria.
Heb je iets gebruikt om het nitraatgehalte omlaag te krijgen?
Als van dit soort preparaten te veel in het aquarium doet dan nodig, dan kan het bacteriebloei opleveren. Stop je met het toevoegen van dit soort middeltjes, is de bloei ook zo weer voorbij.
Veel succes.
 
Nee. Integendeel. Ik voeg nu een beetje nitraat toe (middels bijvulwater) omdat het te laag (0) was.

Mijn bak is niet jong te noemen. Draait al een jaar of 5 in de huidige vorm.

Wel heb ik recent mijn zand deels omgewoeld met zo'n gravel stofzuiger. Ik zal morgen eens het water testen. Misschien dat het daardoor komt.
 
Hoog fosfaat ten opzichte can nitraat is witte ramen , hoog nitraat ten opzichte van fosfaat is groene ramen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Nee. Integendeel. Ik voeg nu een beetje nitraat toe (middels bijvulwater) omdat het te laag (0) was.

Mijn bak is niet jong te noemen. Draait al een jaar of 5 in de huidige vorm.

Wel heb ik recent mijn zand deels omgewoeld met zo'n gravel stofzuiger. Ik zal morgen eens het water testen. Misschien dat het daardoor komt.

Inderdaad bodem omwoelen moet je voorzichtig doen en met kleine gedeeltes per keer.
Dit zal wel de oorzaak van de waas zijn. Je hebt het bacterieel evenwicht in de bodem misschien enigszins verstoord.
Ben benieuwd naar de afloop.
 
Hoog fosfaat ten opzichte can nitraat is witte ramen , hoog nitraat ten opzichte van fosfaat is groene ramen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Die zocht ik.

Thx Dennis
 
Die zocht ik.

Thx Dennis

Dat is een mooie stelregel. Deze zal ik goed onthouden. Cm Maar wat wordt verstaan onder het begrip hoog? Bij mij worden de ruiten altijd mooi groen binnen een paar dagen. Mijn nitraat en fosfaat zijn respectievelijk 2,5 mg /l en 0,02 mg /l.
Dat zijn toch geen hoge waardes.
 
Nee. Dat zijn zeer mooie waardes zelfs. Mijn fosfaat is vergelijkbaar, maar NO3 is bijna 0
 
Dat is een mooie stelregel. Deze zal ik goed onthouden. Cm Maar wat wordt verstaan onder het begrip hoog? Bij mij worden de ruiten altijd mooi groen binnen een paar dagen. Mijn nitraat en fosfaat zijn respectievelijk 2,5 mg /l en 0,02 mg /l.
Dat zijn toch geen hoge waardes.
Factor 10 is de stelregel normaal

0.01 fosfaat met 0.1 nitraat ect

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Factor 10 is de stelregel normaal

0.01 fosfaat met 0.1 nitraat ect

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dan is mijn nitraat te hoog. Deze moet bij een fosfaatwaarde van 0,02 dan 0,2 zijn. Dus moet mijn nitraatwaarde nog met een factor 10 zakken. Of redeneer ik nu verkeerd?
 
Dan is mijn nitraat te hoog. Deze moet bij een fosfaatwaarde van 0,02 dan 0,2 zijn. Dus moet mijn nitraatwaarde nog met een factor 10 zakken. Of redeneer ik nu verkeerd?
Klopt .

Maar dan draai je arm wat geen probleem is . Let wel goed op je koralen als ze extra voeding vragen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Klopt .

Maar dan draai je arm wat geen probleem is . Let wel goed op je koralen als ze extra voeding vragen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Volgens mij is het wat handiger en veiliger om minder arm te draaien. Zo op een randje is niet veel nodig en het gaat verkeerd. Om de zaak weer terug te krijgen kost natuurlijk veel geduld en tijd.
 
Oh nee dit zijn ideale waardes , zolang je je koralen goed in de gaten houd en regelmaat hebt in alles

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Bovenaan