Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Briareum sp snoeien

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik weet niet zeker als ik dit onder de goede topic heb gezet, maar ik wil graag even wat hulp met het snoeien van een koraal.

Deze begint namelijk teveel richting mijn acan te groeien, en wil geen netelgedrag hebben. Maar aangezien ik nog niet eerder koraal heb hoeven snoeien, graag toch wat tips hierbij.
Hij is dus naar een andere steen gegroeid, dus zit een stukje vrij zeg maar.

Zoals op de foto te zien is gaat het koraal teveel naar rechts richting te acan, dit stuk wil ik weghalen...als iemand interesse heeft, mag je deze meteen op komen halen ook.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 96
Ik heb ster poliep uit uit mijn bak verwijderd door joejuce of azijn in de vleezige laag te spuiten werkte goed telkens klijne stukjes gedaan.
Gr henk

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Wat is joejuice?

Maar ik wil em niet verwijderen, enkel korten zodat ie niet te groot wordt.
Heb dan meteen een stukje om iemand blij mee te maken misschien.
 
Joejuice is een goedje tegen glas anemonen. Werkt goed moet ik zeggen. Wat betreft stekken kan ik u niet mee helpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je er nog iemand anders gelukkig mee wilt maken dan zul je het met een dun laagje steen erbij eraf moeten schrappen. Vrijwel niet te doen in de bak, zeker als je er niet goed bij komt. Wellicht kun je de steen er even uit halen ?

Alternatief is het deel wat te ver groeit inspuiten met natronloog.
 
Eruit halen gaat helaas niet lukken. En staat onderin de bak, kom er opzich wel goed bij. Alleen die korte armpjes he ��

Zal dan toch maar gaan platspuiten ben ik bang. Jammer maar moet ie maar de goede kant op groeien. Ik ga wel eerst nog proberen als ik em lossnijd van het gedeelte op de andere steen en dan los kan halen.
 
Zonde hij is zo mooi... maar je andere ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
 
Als je hier bent kan ik je een schepje calciumhydroxide meegeven. Beetje zeewater erbij en je hebt joesjuice, scheelt weer €12.

groetjes, Tim
 
Wees niet bang om af en toe koraal te snoeien of te verwijderen. In een aquarium ontkom je er (helaas) niet aan hoe zonde het ook is. Soms kun je het verkopen maar soms zal je het moeten verwijderen/platspuiten. Op zich een goed teken, betekend alleen maar dat het goed groeit. Overigens is Sterpoliep een heel snelle groeier en zal je deze vaker moeten inkorten (uiteraard bij goede waterwaardes). Ik heb hem tegen de overloop groeien en heb soms moeite om het in bedwang te houden.
 
Als je hier bent kan ik je een schepje calciumhydroxide meegeven. Beetje zeewater erbij en je hebt joesjuice, scheelt weer €12.

groetjes, Tim

Top! Ga vandaag eerst eens zo proberen met snijden.
Moeten toch snel weer ff wat afspreken, die groene Hystrix is die ik nog voor je heb groeit ook snel
 
Wees niet bang om af en toe koraal te snoeien of te verwijderen. In een aquarium ontkom je er (helaas) niet aan hoe zonde het ook is. Soms kun je het verkopen maar soms zal je het moeten verwijderen/platspuiten. Op zich een goed teken, betekend alleen maar dat het goed groeit. Overigens is Sterpoliep een heel snelle groeier en zal je deze vaker moeten inkorten (uiteraard bij goede waterwaardes). Ik heb hem tegen de overloop groeien en heb soms moeite om het in bedwang te houden.

daar heb je ook helemaal gelijk in. Tegen de overloop was ook een optie geweest, zei het niet dat daar al een paar koralen vrij dicht tegenaan staan.
 
Met een nieuw (scherp) afbreekmes onder een uiteinde gaan en schrapen maar.als u steen wa vlak is kunt ge meestal wel e stukje losmake en dan hopen als ge verder trekt dat er veel loskomt.kheb al wa moete verwijdere omdat da zo woekert 😀

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
 
Gewoon eerst lossnijden tot waar je hem wilt korten, daarna met een mes of theelepeltje wat wroeten totdat je een stukje los hebt wat je kan vastpakken. Langzaam en voorzichtig kan je het dan van de steen trekken. Vaak heeft sterpoliep wel ergens een lob zitten die niet op een steen vastzit, dit is een goed startpunt..
 
Thx Patrick, precies zo heb ik het idd gedaan. Het restje dat ik niet wegkreeg heb ik helemaal weggekrabd.
Zit nu weer op slechts 1 steen. En daar moet ie blijven.
 
Bovenaan