Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dillema,,,levend steen of lving rocks?

sterremos

ZeewaterForum lid
Kom bij een zeewater aquarium zaak vandaan en zit nu in een 'dillema" ik vond zijn verhaal ook realistich.
Gaat over levend steen en living rocks,
Hun voorkeur gaat uit naar living rocks en zijn insteek had wel een postiev indruk bij me,
bv je weet niet hou vers levend steen is, het kan ook dagen/weken bij de importeur liggen kan er veel dood materiaal in de stenen zitten met de gevolgen van dien.


De opstart met living rocks zou sneller en makkelijker gaan in verband de "ongewenste gasten "in de stenen.


Dus mijn dillema is de keuze, ben benieuwd naar reacties


Ron
 
Hallo Ron,

Dit is natuurlijk een prachtig verhaal van de winkelier. Maar heeft hij ook verteld waar de "namaak levende stenen" van gemaakt zijn? Welke kleurstoffen heeft men gebruikt om de stenen zo prachtig paars te kleuren? Wat doen deze kleurstoffen op langere termijn? Wat gebeurt er met deze laag als er zee-egels overheen gaan grazen? Welk effect heeft dit op den duur op deze beestjes? Zijn de stenen poreus genoeg om denitrificatie te laten plaatsvinden om zo mee te helpen het nitraat om te zetten naar N2 (stikstof).

Bij mij roepen deze zogenaamde Live Rocks meer vragen op dan echt levend steen. Bij de laatste heb ik eigenlijk geen vragen.

Ik zou kiezen voor levend steen in combinatie met dood steen. Bovendien levend steen is uiterst waardevol voor het goed functioneren van een zee-aquarium. Mijn eigen aquarium heb ik een jaar geleden met echt levend steen, zeker 20 kg, opgestart. Dit kun je in mijn album bekijken. Daarnaast heb ik een paar stukken dood steen gebruik als opvulling aan de bodemkant.
Zo deed ik dat in de jaren 80 en 90 ook.

Ben benieuwd hoe andere forumgebruikers hierover denken?

Succes verder met je aquarium.
 
Kom bij een zeewater aquarium zaak vandaan en zit nu in een 'dillema" ik vond zijn verhaal ook realistich.
Gaat over levend steen en living rocks,
Hun voorkeur gaat uit naar living rocks en zijn insteek had wel een postiev indruk bij me,
bv je weet niet hou vers levend steen is, het kan ook dagen/weken bij de importeur liggen kan er veel dood materiaal in de stenen zitten met de gevolgen van dien.


De opstart met living rocks zou sneller en makkelijker gaan in verband de "ongewenste gasten "in de stenen.


Dus mijn dillema is de keuze, ben benieuwd naar reacties


Ron


Inderdaad Robert,deze vragen heb ik niet gesteld,maar heb ik nie taan gedacht.zal dus wel levend steen worden.
Maar wat ik mijn wel afvraag hoe kom men aan levend steen? ik mag er hopelijk wel van uit gaan dat deze stenen niet van de riffen afgehaald worden?


Ron
 
Zelf vind ik Iving Rocks ook niet mijn ding en vind het ook best aan de prijs en dat voor dood steen .
Ik heb zelf 85 kilo levend steen in mijn aquarium wat hebben de vissen daar een voordeel aan zijn de hele dag aan het eten van de steen .
Wat Robert al schrijft ik had het ook al in de jaren 85 en toen betaalde ik 7,50 gulden voor een kilo .
 
Laatst bewerkt:
100% voor levend steen gaan. Paar euro meer, maar wel een hoop profijt!!

Groet frank
 
Als je geen zin hebt in de mogelijke plaagdieren van levend steen, kan je ook Real Reef Rock nog overwegen. Kunstmatig gemaakt, en incl een coating die bacterien bevat. Stapelt ook nog eens best handig - waar sommige stukken levend steen een beetje onhandig kunnen zijn.
 
Als je geen zin hebt in de mogelijke plaagdieren van levend steen, kan je ook Real Reef Rock nog overwegen. Kunstmatig gemaakt, en incl een coating die bacterien bevat. Stapelt ook nog eens best handig - waar sommige stukken levend steen een beetje onhandig kunnen zijn.

Een hamer en een Bijtel doen wonderen bij sommige stukken levend steen ! Zelf heb ik ook grote stenen doormidden moeten hakken om het mooi passend te maken .
 
Sla je dan niet de bovenste 'levende laag' van het steen? Zo ja, is dat niet erg?

Groet,
Gerben
Zelf heb ik zo,n 6 stenen door midden gehakt ! Wel even daarna in een emmer met zeewater afspoelen dan ben je van het gruis af ! En de mooie kant wel in het aanzicht leggen .
 
Bij levend steen geen hamer en beitel gebruiken. Dan heb je totaal geen controle over de breuk omdat levend steen zacht kalksteen is. Gewoon voor een paar euro een zaag kopen. Daarmee kun je het levend steen perfect bewerken. Beetje het evenwichtspunt zoeken platte kant zagen zodat de steen vlak op de bodem kan staan en je hebt een perfecte basis voor je rif.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Een gedeelte Real Reef Rock is prima. Daarnaast beslist ook wat 'echt' levend steen inbrengen. De nadelen wegen beslist niet op tegen de voordelen!
 
Zekerweten levend steen, alleen maar voordelen geen nadelen.

Ga bij een vertrouwde winkelier waar je zeker van bent dat je echt vers levend steen gaat krijgen. Het is soms enkele weken of maanden wachten maar dan heb je ook wat. Je haalt als het ware "de zee" in huis.

Die plaagdieren ga je uiteindelijk toch krijgen ook zonder levend steen.
 
absoluut levend steen. Precies wat Erik zegt: die plaagdieren ga je toch krijgen. Wat poliepjes her en der is ook geen probleem toch. Ik heb er zelf wat mooie blauwe poliepjes aan overgehouden maar niets dat de koralen stoord

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan