Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

NO3 - Cyano

Mathje

ZeewaterForum lid
Hallo,

Is het logisch dat Cyano zich sneller ontwikkeld als NO3 lager dan 4 wordt. Met een NO3 tussen 4-5 heb ik geen last van Cyano.

Groeten, Math
 
Hallo,

Is het logisch dat Cyano zich sneller ontwikkeld als NO3 lager dan 4 wordt. Met een NO3 tussen 4-5 heb ik geen last van Cyano.

Groeten, Math

Wat de logica er achter is weet ik niet maar ik ervaar hetzelfde.
Hoe minder nitraat, hoe minder bacteriën en des te minder concurrentie voor Cyano? Zo iets?
 
Ja, dat kan. Tenminste sommige nitraattesten in de handel overschatten het nitraatgehalte sterk (factor 4), dus je nitraat (en tevens ammonium) zou dermate laag kunnen zijn dat algen moeite krijgen met groeien. Dat levert mogelijk een concurrentievoordeel voor cyano's op omdat die stikstof kunnen halen uit N2, een opgelost gas in zeewater.
 
Mijn ervaring is dat cyano-bacteriën het goed doen bij een verstoorde verhouding tussen nitraat en fosfaat waarbij er in verhouding een te laag nitraat is (of een te hoog fosfaat). Het gevolg is dat andere bacteriën en algen de concurrentie met de cyano-bacteriën verliezen en je dus meer last hebt van flap.
Dat komt dus overeen met jouw bevinding meer nitraat levert waarschijnlijk een betere verhouding op met het fosfaat waardoor er meer concurrentie is en dus minder cyano/flap. Nitraat omlaag is minder concurrentie en dus meer cyano/flap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Idd hier het zelfde nitraat op 2.5 en fosfaat op 0.03 en ook cyano ontwikkeling ik ga nu nitraat verhogen de goede bacterien hebben juist nitraat nodig als voeding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Idd hier het zelfde nitraat op 2.5 en fosfaat op 0.03 en ook cyano ontwikkeling ik ga nu nitraat verhogen de goede bacterien hebben juist nitraat nodig als voeding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

leg eens uit...wat zijn dan de goede bacterieen ?
 
Vrouwtjes , cyano is slecht geen idee in iedergeval bacteriën die amonia en nitriet omzetten in no3

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Dan mijn observaties, Nitraat 0.25 tot 0.50 Fosfaat 0.020, nergens last van.
Wel zie ik flap rondom acans, duidelijk dat de flap dus dan leeft op de afvalstof van de acans.
Waarschijnlijk is de verhouding fosfaat en nitraat daar anders. ( nitraat hoger ? )

Fosfaat meting Hanna ULR 736
Nitraat test, diverse oa salifert, Nyos en de beste is de red sea prof met colorimeter. ( deze geeft redelijke goede indictie van 0.5)

De lokale flap kan ik heel snel en eenvoudig aanpakken, ik gebruik QUIM cyanocontrol waarvan ik denk en met een bacteria reaction test heb gezien dat het heterotrofen bacterieen zijn.
Deze delen zich zeer snel en consumeren naast organisch materiaal ook fosfaat verwacht ik.
24 uur na doseren is nitraat niet meetbaar en fosfaat 0.01.

flap is zeer snel verdwenen dan, het zand en stenen wordt zeer helder wit.

Ga ik echter nitraat toevoegen ( doseer dan max 0.5 ppm) gaat het snel mis, flap wil zich dan lokaal snel uitbreiden.
Het nitraat gehalte is na 4 uur alweer onmeetbaar.
 
Ja, dat kan. Tenminste sommige nitraattesten in de handel overschatten het nitraatgehalte sterk (factor 4), dus je nitraat (en tevens ammonium) zou dermate laag kunnen zijn dat algen moeite krijgen met groeien. Dat levert mogelijk een concurrentievoordeel voor cyano's op omdat die stikstof kunnen halen uit N2, een opgelost gas in zeewater.

dat N2 is dan afkomstig van denitrificatie ? Zou in een goede biofilm geen probleem zijn.
Ik heb de biofilm op K1 drager die in mijn sump draait op de TU delft eens laten bekijken middels FISH technieken....en ja zowel Nitrificatie als Denitrificatie op een plek...men verwachte zelfs anamox.

Het zou dan eigenlijk betekenen dat als je dan nog meer nitraat gaat toevoegen je nog meer N2 krijgt....tegenstrijdig met observaties toch.

Ik kijk liever richting fosfaat en dan met name als bouwsteen die Cyano ook gebruikt.
Er is stikstofproductie van denitrrificatie, je voert immers, de vissen ademen ammonium uit, heterotrofen zeetten organisch materiaal om naar ammonium.
Bij dit alles delen bacterieen zich, en verbruiken ze ook fosfaat totdat er balans komt.
Nu komt er onbalans, Cyano kan zich niet ontwikkelen omdat er meer dan voldoende N2 is, en fosfaat als bouwsteen.

Ga je dus nitraat van buitenaf extra toevoegen zal N2 weer toenemen, waardoor de denitrificeerders meer fosfaat opnemen
Daalt het fosfaat gehalte verder zal Cyano hierdoor geremd worden....Cyano verdwijnt maar zal tzt als het fosfaat weer stijgt de kop opsteken.
Men gaat weer Nitraat toevoegen en zo blijft men bezig totdat er balans is van natuurlijke N2 vanuit denitrifictie een hoeveelheid fosfaat....Dat zal dan een ratio zijn, echter welke dat precies is zal verwacht ik afhankelijk zijn van de lokale situatie.

Ik zie nl bij mijn aquarium iets anders, ik benader Cyano vanuit fosfaat, ik laat het fosfaat gehalte dalen door het inzetten van heterotrofen, mijn organisch materiaal wordt omgezet, nitrificatie en dentricatie stijgt ook...fosfaat gehalte daalt zeer snel en daarmee de bouwsteen voor cyano en alles komt rustiger in balans....alleen lokaal zie ik dan bij acans en dan zeker na het voeren dat er rondom hen iets flap opkomt.
Dat laatste snap ik ff niet omdat ik niet welke afvalstof ze produceren...ammonium ??

Is mijn gedachten gang nu te krom tim ?
 
dat N2 is dan afkomstig van denitrificatie ? Zou in een goede biofilm geen probleem zijn.
Ik heb de biofilm op K1 drager die in mijn sump draait op de TU delft eens laten bekijken middels FISH technieken....en ja zowel Nitrificatie als Denitrificatie op een plek...men verwachte zelfs anamox.

Het zou dan eigenlijk betekenen dat als je dan nog meer nitraat gaat toevoegen je nog meer N2 krijgt....tegenstrijdig met observaties toch.

Ik kijk liever richting fosfaat en dan met name als bouwsteen die Cyano ook gebruikt.
Er is stikstofproductie van denitrrificatie, je voert immers, de vissen ademen ammonium uit, heterotrofen zeetten organisch materiaal om naar ammonium.
Bij dit alles delen bacterieen zich, en verbruiken ze ook fosfaat totdat er balans komt.
Nu komt er onbalans, Cyano kan zich niet ontwikkelen omdat er meer dan voldoende N2 is, en fosfaat als bouwsteen.

Ga je dus nitraat van buitenaf extra toevoegen zal N2 weer toenemen, waardoor de denitrificeerders meer fosfaat opnemen
Daalt het fosfaat gehalte verder zal Cyano hierdoor geremd worden....Cyano verdwijnt maar zal tzt als het fosfaat weer stijgt de kop opsteken.
Men gaat weer Nitraat toevoegen en zo blijft men bezig totdat er balans is van natuurlijke N2 vanuit denitrifictie een hoeveelheid fosfaat....Dat zal dan een ratio zijn, echter welke dat precies is zal verwacht ik afhankelijk zijn van de lokale situatie.

Ik zie nl bij mijn aquarium iets anders, ik benader Cyano vanuit fosfaat, ik laat het fosfaat gehalte dalen door het inzetten van heterotrofen, mijn organisch materiaal wordt omgezet, nitrificatie en dentricatie stijgt ook...fosfaat gehalte daalt zeer snel en daarmee de bouwsteen voor cyano en alles komt rustiger in balans....alleen lokaal zie ik dan bij acans en dan zeker na het voeren dat er rondom hen iets flap opkomt.
Dat laatste snap ik ff niet omdat ik niet welke afvalstof ze produceren...ammonium ??

Is mijn gedachten gang nu te krom tim ?
Denk dat je op de juiste weg bent met het sturen op fosfaat bij cyano-bacteriën. Is in ieder geval ook mijn manier om er controle over te houden. Cyano = sturen op fosfaat en alg = sturen op nitraat.
Denk dan ook dat je acan. geen stikstof in welke vorm dan ook beschikbaar stelt aan de cyano op die lokatie maar fosfaat.
Als ik een stuk koraalskelet bloot leg wat niet binnen 2-3 dagen dicht groeit dan ontstaat er op dat stukje skelet wel eens een plukje flap, na een paar dagen tot max. een week is het ook weer vanzelf verdwenen. Ik denk dat dit alleen maar komt doordat er dan fosfaat lekt uit het blootliggende kalkskelet waar de cyano dan tijdelijk op overleeft juist omdat er lokaal voldoende fosfaat aanwezig is. Met de Hanna 736 zit ik altijd op 0,02ppm of net daar onder dus meetbaar is dat lek niet. Wel is het zo dat m.n. fosfaat niet altijd zo laag en stabiel is geweest en waarschijnlijk verklaard dat waarom sommige stukken koraalskelet wat rijker zijn aan fosfaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Okee. Sturen op fosfaat bij Cyano.
Fosfaat is al 4 weten stabiel op 0.36 Ik zie een schommeling van Cyano als NO3 omlaag gaat. NO3 < 4 betekent bij mij meteen 'flapvorming'.
Kan ik het fosfaat omlaag brengen zonder dat dit van invloed is op NO3?
 
Fosfaat verwijderaar op basis van ijzer of aluminium. Bijna ieder zeewatermerk heeft wel zo'n product in het assortiment.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Zelf gebruik ik bij voorkeur 1 op ijzerbasis, blijven sommige koralen ook mooi groen van en het skelet van het blauwkoraal wordt er ook mooi stevig van zonder dat je extra ijzer hoeft te doseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Zelf gebruik ik bij voorkeur 1 op ijzerbasis, blijven sommige koralen ook mooi groen van en het skelet van het blauwkoraal wordt er ook mooi stevig van zonder dat je extra ijzer hoeft te doseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Hoe ziet jouw NO3 - PO4 verhouding uit?
 
Okee. Sturen op fosfaat bij Cyano.
Fosfaat is al 4 weten stabiel op 0.36 Ik zie een schommeling van Cyano als NO3 omlaag gaat. NO3 < 4 betekent bij mij meteen 'flapvorming'.
Kan ik het fosfaat omlaag brengen zonder dat dit van invloed is op NO3?
Meet hier altijd no3 0 of 0.25 (colombo)
Po4 0.03 (colombo)
... of colombo het juiste test is ook weer de vraag...

Nitraat hou ik laag met een basisdosering natuurazijn (goedkoopste oplossing)
Po4 met diakat b (goedkoopste oplossing).. en natuurazijn zal ook een steentje bijdragen.

Verder heb ik cheatomorpha linum in het aquarium. Als de waardes plots toenemen, of je reactor gaat stuk, of je voert te veel.. dan neemt cheato het stokje over en gaat groeien. Op het moment groeit de cheato niet. Lekker goedkoop, en je houdt er nog wat bacterieplankton aan over ook. Succes hopelijk heb je hier wat aan..

Je achterwand, stenen, kleur van de aanslag op het glas, frequentie waarin je de ruiten moet schoonmaken is ook een indicator.. een beetje lezen van het aquarium helpt.

groetjes, Tim
 
Hoe ziet jouw NO3 - PO4 verhouding uit?
Ik stuur zelf hoofdzakelijk op PO4 want daarvan heb ik meestal een klein 'overschot' en gebruik dus een fosfaatverwijderaar. Mijn streefwaarde is om deze op 0,02ppm te houden i.v.m. kleuring van koralen in verhouding tot hun groei en het effect op de aangroei (het 'gebrek' daar aan) op de ruiten. Voor NO3 hoef ik niet veel te doen qua doseringen/filtering, deze zit meestal rond de 2ppm dankzij het vaste voerpatroom wat ik heb. En heeft eerder de neiging om naar 0 te gaan dan omhoog dus als ik merk dat er echt geen aanslag op de ruiten komt meet ik NO3 en PO4 en stuur deze bij (in de praktijk doseer ik dan wat calciumnitraat want fosfaat is 'nooit' het probleem).
Ik streef ook naar een verhouding van 0,01ppm fosfaat per 1ppm nitraat waarbij een nitraat afwijking naar boven acceptabel is. Dus bij mijn fosfaat van 0,02 wil ik ook een nitraat van 2 en mag dit best 3 of 4 of zelfs 5 zijn want dat betekend hooguit wat meer algen vaak in de vorm van sneller groene ruiten wat met een beetje natuurazijn snel en goedkoop is opgelost. Bij een lager nitraat wordt de kans groot dat het probleem cyano-bacteriën worden. Die zijn een stuk lastiger te bestrijden want dan is nitraat doseren niet altijd de oplossing en is er meer nodig om de balans tussen de bacteriën te herstellen. Dat is dus een/het probleem dat ik probeer te voorkomen (ook lokaal want gemeten waardes zeggen niets over een lokale situatie waar door omstandigheden meer fosfaat of nitraat aanwezig is).

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik ga eens met het fosfaat stoeien en ga PO4 langzaam omlaag brengen van 0.36 naar +/- 0.10 Eens kijken hoe het systeem reageert.
Het is inderdaad zoals Tim zegt. ..... een beetje lezen van het aquarium helpt.
 
Denk dat je op de juiste weg bent met het sturen op fosfaat bij cyano-bacteriën. Is in ieder geval ook mijn manier om er controle over te houden. Cyano = sturen op fosfaat en alg = sturen op nitraat.
Denk dan ook dat je acan. geen stikstof in welke vorm dan ook beschikbaar stelt aan de cyano op die lokatie maar fosfaat.
Als ik een stuk koraalskelet bloot leg wat niet binnen 2-3 dagen dicht groeit dan ontstaat er op dat stukje skelet wel eens een plukje flap, na een paar dagen tot max. een week is het ook weer vanzelf verdwenen. Ik denk dat dit alleen maar komt doordat er dan fosfaat lekt uit het blootliggende kalkskelet waar de cyano dan tijdelijk op overleeft juist omdat er lokaal voldoende fosfaat aanwezig is. Met de Hanna 736 zit ik altijd op 0,02ppm of net daar onder dus meetbaar is dat lek niet. Wel is het zo dat m.n. fosfaat niet altijd zo laag en stabiel is geweest en waarschijnlijk verklaard dat waarom sommige stukken koraalskelet wat rijker zijn aan fosfaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

helemaal me eens, dat lokaal flap ontstaan op koraal zie ik ook, en inderdaad is ook zo weer weg.
Maar ook gezien dat flap ontstaat op afgestorven alg.

Sinds ik met Quim aan de slag ben gegaan kan ik fosfaat ook zo laag krijgen, heb zelfs dagen dat de hanna zelfs 0 aangeeft. Is dat het geval dan doseer ik iets meer reefbooster.

Ter info, ik gebruik ook ozon bijna dagelijks. Cyano is dus latent op de stenen aanwezig.
 
dat N2 is dan afkomstig van denitrificatie ? Zou in een goede biofilm geen probleem zijn.
Ik heb de biofilm op K1 drager die in mijn sump draait op de TU delft eens laten bekijken middels FISH technieken....en ja zowel Nitrificatie als Denitrificatie op een plek...men verwachte zelfs anamox.

Het zou dan eigenlijk betekenen dat als je dan nog meer nitraat gaat toevoegen je nog meer N2 krijgt....tegenstrijdig met observaties toch.

Ik kijk liever richting fosfaat en dan met name als bouwsteen die Cyano ook gebruikt.
Er is stikstofproductie van denitrrificatie, je voert immers, de vissen ademen ammonium uit, heterotrofen zeetten organisch materiaal om naar ammonium.
Bij dit alles delen bacterieen zich, en verbruiken ze ook fosfaat totdat er balans komt.
Nu komt er onbalans, Cyano kan zich niet ontwikkelen omdat er meer dan voldoende N2 is, en fosfaat als bouwsteen.

Ga je dus nitraat van buitenaf extra toevoegen zal N2 weer toenemen, waardoor de denitrificeerders meer fosfaat opnemen
Daalt het fosfaat gehalte verder zal Cyano hierdoor geremd worden....Cyano verdwijnt maar zal tzt als het fosfaat weer stijgt de kop opsteken.
Men gaat weer Nitraat toevoegen en zo blijft men bezig totdat er balans is van natuurlijke N2 vanuit denitrifictie een hoeveelheid fosfaat....Dat zal dan een ratio zijn, echter welke dat precies is zal verwacht ik afhankelijk zijn van de lokale situatie.

Ik zie nl bij mijn aquarium iets anders, ik benader Cyano vanuit fosfaat, ik laat het fosfaat gehalte dalen door het inzetten van heterotrofen, mijn organisch materiaal wordt omgezet, nitrificatie en dentricatie stijgt ook...fosfaat gehalte daalt zeer snel en daarmee de bouwsteen voor cyano en alles komt rustiger in balans....alleen lokaal zie ik dan bij acans en dan zeker na het voeren dat er rondom hen iets flap opkomt.
Dat laatste snap ik ff niet omdat ik niet welke afvalstof ze produceren...ammonium ??

Is mijn gedachten gang nu te krom tim ?

Goedemorgen Jan. Je gedachtegang is gebaseerd op de aanname dat N2 limiterend is voor cyano's. Dat zou misschien lokaal in de mat kunnen voorkomen, al is N2 onuitputtelijk in het zeewater omdat onze atmosfeer er vol mee zit (bijna 80% volumeprocent N2). N2 kan dus theoretisch onbeperkt in cyanomatten diffunderen naar de heterocysten voor ammonificatie.

Let wel: ook cyano&#8217;s houden van nitraat, en fosfaat, en temperatuur en stroming spelen zeker ook een rol in cyanovorming. Verder leven ze inderdaad ook op organische stoffen, zoals detritus en afstervende koralen. Ik zie ze zelf altijd groeien op stromingsarme plekken, wanneer de watertemperatuur toeneemt (28 graden C en hoger) en wanneer er teveel detritus op de bodem ligt met te weinig woelende beesten.
 
Bovenaan