Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraagje over osmose water (bereiden of kopen)

sterremos

ZeewaterForum lid
Goedemorgen, Binnenkort gaan we starten met een nano bakje Shin Mao van rond de 80 liter en heb een vraagje over het water,
Hoe doen jullie dat, ik heb denkelijk geen zin om met een paar jerrycans naar een zaak te gaan om steeds water te kopen, dus volgens mij is het beste om osmosewater te maken en dan hiervan het zoutwater te bereiden?

heb al gekeken op osmoseapparaat gekeken maar weet (nog) niet wat voor mij de juiste is.

Wat zijn jullie reacties is deze?

Grt

Ron
 
Bedankt voor de onfo, als de bak binnen is gaan we deze bestellen

ron
Zonder boosterpomp is het een (erg) traag proces.. verder helpt een boosterpomp je apparaat efficienter water te zuiveren. En in geval van nood is het fijn als je binnen een dag genoeg water kan produceren om in jou geval een 100% wissel te doen

groetjes, Tim
 
Ik zie dat hier in de buurt van Purmerend (zaandam) een osmose tappunt aanwezig waar voor 2 € per 100 liter getapt kan worden, 7 dage nper week en 24 uur per dag.
Denk dat voorlopig een betere oplossing is?

Ron
 
hallo Ron,

Dat klinkt zeker goed, misschien iets om mee te beginnen en uit te proberen en te kijken of het op en neer rijden je ook bevalt op de langere termijn. Koop wel voor je ermee begint een TDS meter want dan kun je peilen of het gekochte osmosewater nog veel geleidt (verontreiniging) of niet.

Ik verwacht wel dat je op langere termijn toch thuis osmosewater wilt kunnen maken. Iemand raadde een boosterpomp aan, maar dat is niet meteen nodig -lijkt mij persoonlijk- als je zo'n klein watervolume hebt. Ga je groter, dan is het zeker de moeite waard. Ergens las ik een tip over twee osmoseapparaten achter elkaar geschakeld. Dat betekent: restantwater van osmoseapparaat 1 gaat naar de ingang van osmoseapparaat 2 en hiermee bespaar je op je restantwater. Je verliest dan wel aan waterdruk.
 
Zonder boosterpomp is het een (erg) traag proces.. verder helpt een boosterpomp je apparaat efficienter water te zuiveren. En in geval van nood is het fijn als je binnen een dag genoeg water kan produceren om in jou geval een 100% wissel te doen

groetjes, Tim

Ik heb zelf de aqua medic osmose easy line 150, deze produceert ongeveer 10 liter per uur. Dat is voor de grootte van jouw bakje meer dan voldoende lijkt me - alleen bij een 100% wissel niet, maar in dat geval is even langs een winkel rijden sowieso sneller...

Het bespaarde geld op een boosterpomp kan dan mooi in een DI filter gestopt worden ;)
 
Ik zie dat hier in de buurt van Purmerend (zaandam) een osmose tappunt aanwezig waar voor 2 € per 100 liter getapt kan worden, 7 dage nper week en 24 uur per dag.
Denk dat voorlopig een betere oplossing is?

Ron
Ik heb dat in het begin ook gedaan. Osmosewater kopen bij een aquariumhandelaar, zelfs bij verschillende leveranciers.
Tot ik in juni vorig jaar het aquarium mooi bruin zag worden na een waterwissel. De boosdoener was het gekochte water. Het silicaatgehalte van dit water was gewoon niet meetbaar, zo hoog!!!. Ben ook nóóít meer iets gaan kopen bij de betreffende winkel. Voelde me gewoon bedonderd door de handelaar.
Dus water kopen doe ik niet meer. Ik houd dit nu zelf in de hand. Het water is het belangrijkste onderdeel in je aquarium.
 
Bovenaan