Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

eerste goede meting sinds de bak geinstalleerd is...uitslag niet goed...beetje paniek

nawikre

Senior Forumlid
Hallo mensen,

sinds twee weken heb ik hier een bak staan die ik van iemand heb overgenomen. Ik heb ong. 600 liter water meegenomen om een doorstart te kunnen maken. De bezetting zijn 5 vissen, 2 kappersgarnalen en een zut leder koralen.
Nu heb ik de eerste week wat waardes gemeten, maar wat meer de bak zn gang laten gaan. Beetje tot 'rust laten komen'. Nu heb ik wat meer waardes gemeten. en schrik hier toch echt van en raak een beetje in paniek (hoewel de bak er goed uitziet)

met Red Sea pro test uitgevoerd
NO3 10+ (was vorige week 20+)
NH3 0,2 (was vorige week 0.4)
PH 7,8 (vorige week ook)
KH 7 (was vorige week 8)
NO2 0,1 (vorige week ook)
PO4 eerste meting zoals beschreven....was zeer donker blauw. Toen een high range test gedaan en ook die was donkerblauw. op de kaart staat dat het dan 5,44 ppm is.....Kan dit???

Ik ben bezig met het 'lezen' van de calculator, maar dat heb ik nog niet onder de knie en moet ik me nog meer in verdiepen.

Wat moet ik nu eerst doen....
Help me uit deze........beetje paniek situatie.

bedankt
 
Wat je kan gaan doen, als je dsr wilt gaan gebruiken Carbon gaan doseren met FE+ en dat via de calculator. Ga voor meer hulp naar Facebook site van dsr


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Om nu meteen iemand een manier van aquarium houden te gaan adviseren vind ik erg kort door de bocht.
Je zou naar mijn mening eerst het beste erachter kunnen komen waar je hoge nitraat en fosfaat vandaan komen. Zou te wijten kunnen zijn aan overvoeren of ergens in je bak ligt iets te rotten.

Dit tegengaan kan op verschillende manieren. Een wervelbed gevuld met pellets die nitraat en fosfaat uit het water halen, cheatomorpha. Maar dan moet je wel de ruimte in je sump hebben en een lichtje erboven hangen. En zo zijn er nog andere manieren.

Hoe waren de waardes van het water toen je het overnam, heeft alles de verhuizing (wat een behoorlijke klap is) goed doorstaan...of toch ergens iets dood gegaan.
Kortom, zoek naar de oorzaak en behandel eerst je fosfaat en nitraat. Ga als dat stabiel is kijken naar een methode die jou ligt om mee te gaan werken. En vergeet niet dat je je toevoegingen op peil zal moeten houden als je koralen erin hebt staan.
 
De beste tip die ik kan geven is geen paniek. Een paar lederkoralen kunnen wel wat hebben en je vissen ook. Voordat je hals over kop allerlei toeren uit gaat halen zou ik eerst wat basiskennis opdoen:

Op youtube de serie *52 weeks of reefing* kijken van Bulk Reef Supply. Dat is echt een super basis voor als je net begint. Komt goed, geen stress.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Wat jullie klopt natuurlijk, maar er wordt gevraagd naar dsr, dus daarom mijn antwoord


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kunt met DSR reference testen of een test kit goed is en of je deze wel goed uitvoerd.

Dit is erg handig. Zo een hoog fosfaat lijkt mij niet kunnen.

Fosfaat gaat ook in je steen etc zitten. Het kan daarom vrij lang duren om dit op het juiste nivo te brengen.

Indien je fosfaat echt zo hoog is moet eerst phosrem inzetten.

De oorzaak achterhalen is uiteraard belangrijk (bv fosfaat in stenen, nitraat door rotten en teveel voeren)
 
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en tips. Ik ga absoluut verder met DSR. Dit deed ik ruim 8jaar geleden ook al...het is nu allen wat meer verfijnd. Ik ga idd een phosrem inzetten om de boel eerst stabiel te krijgen. Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar een andere kijk had op dit..want dit kan niet zo ineens komen. Komt goed..ik hou jullie op de hoogte

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
 
Gebruik deze procedure om problemen op te sporen.
www.DSRreefing.com/nutrients

Met zulke hoge waarden zijn een paar grote wissels zeker niet slecht zeker als je praat over een situatie waar je de voorhistorie niet kent.

Fe+ is in DSR een prima en veilig middel om PO4 te verwijderen.
Als je maar niet overdoseert
Gebruik daarvoor deze calculator
www.DSRreefing.com/Fepluscalc

Een nog fijnere manier om zowel po4 en no3 aan tepakken in DSR is EZCarbon.
Dit is een doorontwikkeling die overdoseren minimaliseert.
 
Bovenaan