Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

al een jaar te hoge nitraat, hulp gevraagd,

hallo Jan,

Hier bij mij ook geldt ook een te hoog nitraat en ik bouw af d.m.v. de VS van DSR. Het gaat traag, maar geduld gaat hopelijk lonen. De fosfaat was ook te hoog en die is nu terug naar 0,6ml (Red Sea). E.e.a. na een soort crash van de bak wellicht veroorzaakt door het weghalen van teveel buttonpoliepen in 1 keer met als gevolg (vermoed ik) het afsterven van de meeste koralen.

Oftewel, je bent niet de enige die er mee tobt;)
 
Op dit moment zit ik op 10ml vodka per dag en nitraat zakt niets.

Ik heb gisteren alle pompen en afschuimers schoongemaakt , er zat een vieze dikke witte smurie in.
Alle twee de afschuimers doen het wel heel goed, donkere kleur en stinkt goed.

Ik begin een beetje genoeg er van te krijgen om eerlijk te zijn, loop al met plannen om er maar alleen vissen in te gaan houden.

Ik durf eigenlijk niet hoger te doseren ivm witte smurie slijm.
Waterwaardes zijn goed verder.

En wat mij en mijn vrouw al een tijdje opvalt is dat mijn buttons hun groene kleur verliezen en er niet zo mooi meer bij staan.
Eigenlijk komen we tot de conclusie dat het koraal helemaal niet echt groeit.

Nu een jaar verder met hoge nitraat, begint het te knagen en verliezen we de moed.

Nog even een punt wat betreft de nitraat verlagende producten van de lfs, alles geprobeerd,,,,, geldklopperij.
 
Hey Jan,

allereerst hoop ik niet dat je opgeeft met je koralen. Al snap ik de frustratie volledig!!

ik ben nu op700l 18ml vsv methode aan het toevoegen. Dit in combinatie met om de dag 1 ampul Biodigest. Ik heb op mijn ruiten ook een witte laat van bacteriebloei, maar mijn nitraat zakt wel. Verder laat ik de witte laag even zitten en houd verder mijn koralen en vissen goed in de gaten. Alles staat er goed bij en zwemt goed rond.

Misschien toch proberen om iets aggresiever de strijd tegen nitraat aan te gaan? Uiteraard wel lettend op de gezondheid van de dieren. Hoop dat je er iets mee kunt.
 
Ik zou doorgaan met het verhogen ik voeg nu ook 8 ml mengsel van vodka azijn en honing toe als onderhoud en gebruik ook nog biopellets op 130 liter en dit soortzaken gaat altijd langzaam

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Opgeven is ook nog geen optie, je denk er wel eens aan omdat je begint te twijfelen of je wel genoeg zorg kan bieden aan je bak.

Ja ik denk zelf ook wel dat ik te voorzichtig ben.
Kan ik ook mijn werfelbed met pellets er bij inzetten.......

Ik zal en moet dat nitraat er uit hebben.
Ik heb zelfs mijn fosfaat verhoogt tot 0.09 met hanna ulr checker
 
Eo pas wel op met fosfaat toevoegen dat het niet door schiet.
Ja en wat pellets betreft de 1 gruwenlt van dat spul de ander houd er van sind ik het ben gaan gebruiken heb ik mijn no3 onder controle gekregen ik gebruik ook niet veel van het spul.
Maar vodka azijn en honing doen het bij mij super.
Ik gebruik het liefst geen 1zijdige koolstofbron het liefst gebruik ik zoveel mogelijke soorten.


Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Ik pas goed op met fosfaat, ik voeg 2 dagen toe , meet de dag er na, wacht weer een aantal dagen en meet het weer, staat nu stabiel op 0.08.
Ja wat koolstof betreft , heb ook een lange tijd vodka azijn suiker gebruikt maar zakte toen ook niet.
Heb werfelbed gebruikt met pellets en nu weer terug met alleen vodka.

Heb vandaag ook 3kilo vers levend steen toegevoegd, wil dit een keer per week gaan doen tot ik 12kilo erbij heb.

Kan ik werfelbed met pellets erbij inzetten , of push ik het dan te ver...
 
Ik pas goed op met fosfaat, ik voeg 2 dagen toe , meet de dag er na, wacht weer een aantal dagen en meet het weer, staat nu stabiel op 0.08.
Ja wat koolstof betreft , heb ook een lange tijd vodka azijn suiker gebruikt maar zakte toen ook niet.
Heb werfelbed gebruikt met pellets en nu weer terug met alleen vodka.

Heb vandaag ook 3kilo vers levend steen toegevoegd, wil dit een keer per week gaan doen tot ik 12kilo erbij heb.

Kan ik werfelbed met pellets erbij inzetten , of push ik het dan te ver...
Heel vreemd... zo tegenstrijdig. Ik voer een hoop.. zelfs dagelijks spiering aan mn murene...en onlangs gerescaped en hiermee vast het e.e.a. aan leven kapot gemaakt. Zelfs dan nog blijft nitraat hier net boven de ondergrens... 0.25. de kleurschakeling naar 0.5 heb ik nog nooit waargenomen (ja in een ander zn bak wel.. omdat ik dacht dat mn testje t niet goed deed)

Wellicht een idee om iemamd over de vloer te hebben die je bak ziet en wellicht iets ziet wat jij niet ziet?

groetjes, Tim
 
Ja tim daar zal ik zeker mee geholpen zijn.
Ik vind het ook vreemd maar kan zelf niets vinden wat ik niet goed zou doen.
En een ster murene wil ik ook graag er in hebben , maar is beter even niet ivm voeren ...nog meer nitraat
 
Iemand nog een idee of ik de werfelbedbij kan plaatsen
 
Ja kan zorg dat ze goed wervelen en de uitstroom voor de in stroom van de afschuimer

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
En geef niet te snel op want pellets hebben zo 4 weken nodig om in te draaien en nooit alles vervangen alleen schoonmaken en aanvullen

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Maar om even iets duidelijk te maken, ik draai nu zn 5 jaar met de sera.
en ik ben pas na ongeveer 3 a 4 jaar beginnen te begrijpen hoe ik (mijn) systeem onder controle heb weten te krijgen.
wat ik hiermee wil zeggen, houd het bij makelijke soorten en snel groeiers tot je het systeem leert kennen. Ik heb ook wel eens zitten denken om te stoppen, en 3x aan me techniek heb lopen klooien.
Tot dat ik leterlijk mijn po4 en no3 wist te sturen daar gaat gewoon tijd overheen vallen leren en weer opstaan.



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Ik ga morgen de werfelbed inzetten en blijf op 10ml vodka hangen, ik durf niet hoger te doseren .
 
Ik ga morgen de werfelbed inzetten en blijf op 10ml vodka hangen, ik durf niet hoger te doseren .

heb je wel een goede afschuimer met wat overcapaciteit?
ik heb meer moeite met nitraat en fosfaat boven de 0 te houden omdat mijn afschuimer
zijn werk te goed doet.
 
Ik gebruik 2 afschuimers van het merk bm curve 7, en schuimen goed af.
 
Vandaag nitraat gemeten en het lijkt wel dat hij eerder naar de100 kleurt dan de 50.
Vodka 10ml per dag , even paar dagen niet ivm bacteriën bloei, werfelbed met pellets in gezet.

Ik droom al bijna over nitraat.
Ik kijk dit nog een maand of 2 aan, bij geen resultaat geef ik het op.
Als je er alles aan doet wat mogelijk is , verwacht je toch een verbetering.
Ik heb al jullie adviezen uit gevoerd , maar niets.

Iets zal er niet goed zijn/werken in me bak.
Geduld geef ik het zeker , nog even en dan de stekker er uit.
Deze hobby moet een plezier zijn en van kunnen genieten, maar dat is het al even niet meer voor mij.
 
Bovenaan