Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

al een jaar te hoge nitraat, hulp gevraagd,

Ga het zeker verhogen , morgen begin ik met de verhoging.
 
Hoop dat het dan snel beter gaat. Heb voor nu (ook al is dit zolangzamerhand heel lastig) nog even geduld en ga progressief vodka toevoegen en houd je nitraat in de gaten wanneer deze gaat dalen, dan weet je met welke hoeveelheid je moet werken om je nitraat rustig te laten zakken.
 
hallo Jan,

Ik heb ook in mijn nanobak last van een te hoge nitraat (was rond 70) en ben ong. 3 weken met DSR CarbonVS aan het doseren, zit nu op 1,5 ml p.d. en voeg ook DSR PH+ toe om de Ph op peil (nog steeds aan lage kant) te houden. De daling zette heel langzaam in, naar mijn gevoel duurde het veel te lang maar durfde het regime niet plotsklaps te verhogen en hield me redelijk aan het schema (zelfs iets te weinig). Vorige week was het nitraat 30 en deze week 20. Ook heb ik een wier in mijn nanobak en die groeit ook goed.

Kwestie van veel geduld hebben lijkt me. En twijfelen zo nu en dan;).

Succes Jan!
 
Vandaag nitraat gemeten en het lijkt wel dat hij eerder naar de100 kleurt dan de 50.
Vodka 10ml per dag , even paar dagen niet ivm bacteriën bloei, werfelbed met pellets in gezet.

Ik droom al bijna over nitraat.
Ik kijk dit nog een maand of 2 aan, bij geen resultaat geef ik het op.
Als je er alles aan doet wat mogelijk is , verwacht je toch een verbetering.
Ik heb al jullie adviezen uit gevoerd , maar niets.

Iets zal er niet goed zijn/werken in me bak.
Geduld geef ik het zeker , nog even en dan de stekker er uit.
Deze hobby moet een plezier zijn en van kunnen genieten, maar dat is het al even niet meer voor mij.
Heb je niemand in de buurt wonen welke samen met jou het hele systeem na kan lopen kijken wat wel en niet goed is

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ik heb het hele systeem al 10tal keren nagelopen bekeken.
Me opbouw is vrij luchtig , hou er niet zo van met stenen stapelen, alle advies wat ik hier gekregen heb , heb ik zo goed als mogelijk gedaan.

Ik moet zwaarder geschut in gaan zetten, vodka met 1ml per dag verhogen, vers water bij de hand voor het geval van een bacterie bloei.
Soms moet je iets meer risico nemen ,

Waardes
Kh 8
Ph 8.2
Po4 0.09
Ca 430
Mg 1400
Sall 35
Temp 24.8
Nitraat niet gemeten.

Vissen doen het prima, leders groeien best wel.
Buttons worden lichter groen , na bruin toe?
Lps staat open , groei niet zichtbaar.

Nieuw koraalzand toegevoegd vandaag.
 
Ik ga morgen voor de zekerheid 2 nieuwe testen bij halen.

Heb zojuist een nog een nieuwe powerfilter ik de aquarium geplaatst, en alle stenen nog eens schoon geblazen.
Dit schoon blazen doe ik iedere 14 dagen.
 
Goed bezig schoon blazen doe ik eigenlijk nooit maar zou meschien wel kunnen helpen

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Nitraat vandaag met saliferg 50 , lijkt iets lichter maar ik hou het op 50.
 
zelf heb ik een DD wervelfilter met bio pallets nu 4 jaar ! mijn nitraat komt nooit hoger dan 5mg/l A 10 mg/l .
 
Wat bezetting betreft. Ik heb inmiddels 8 tepel anemonen erin zitten.
tellen die ook als vervuilers..want dan heb ik een zwaar bezette bak, met gevolg hoge nitraat
 
Je nitraat gaat niet dalen zolang je fosfaat laag is...

tips:
- stop met die lfs water en koop een osmose-apparaat
- ververs binnen een week twee keer 50%
- Haal een afschuimer eruit (waarom heb je er twee?). Meerdere afschuimers kunnen elkaar tegen werken. Misschien neemt het fosfaat toe, maar dat is juist goed.
- blijf een koolstofbron toevoegen

Als je dit doet, zou door de verversingen alleen al je een waarde tussen de 10 en 20 moeten krijgen.
Fosfaat moet omhoog, misschien lukt dat door een afschuimer uit te schakelen. Zal je niet meten, omdat dit direct verbruikt wordt door de bacteriën die toe gaan nemen door de wodka-methode.
In het geval dat de afschuimers elkaar nu tegen werken, zal je fosfaat niet stijgen, maar je nitraat wel dalen, omdat die ene afschuimer nu productiever is.

Ik heb je topic doorgespit, en hierin hecht je heel veel waarde aan wodka of wieren, een middel wat de scherpe randjes ervan af kan halen, maar geen oplossing is voor het probleem. Dit moet je eerst aanpakken..
Waar komt de nitraat vandaan, waarom ontstaat het (als het van voer of de afschuimers komt).

En de meest basale oplossing voor 90% van de problemen: verversen van grote hoeveelheden.
 
Oke Patrick dat wil ik best gaan doen, haal er nu een afschuimer uit.
Ga door met vodka
en ga 3 wissels voorbereiden van elk 150 liter per week.
 
Oke dan gaat het 3 keer 250liter worden, deze aanpak is eens wat agressief tegen het nitraat.
Ik ga nu gelijk een afschuimer er uit halen ,.
 
Terug van vakantie heb ik de volgende dingen gedaan om nitraat te verlagen.
Ik had een nitraat van plus 50.

Ik heb 1 afschuimer verwijderd , draai nu op een bm curve 7.
Werfelbed filter met pellets mee laten draaien.
250 liter vers zeewater ververst.

Nitraat is gehalveerd zoals patrick al voorspelde.
Ik voeg nu azijn /suiker toe, 30ml per dag.
Over 4 dagen wissel ik nog eens 250 liter vers water.

Ik hoop dat dit de goede weg is.
 
Terug van vakantie heb ik de volgende dingen gedaan om nitraat te verlagen.
Ik had een nitraat van plus 50.

Ik heb 1 afschuimer verwijderd , draai nu op een bm curve 7.
Werfelbed filter met pellets mee laten draaien.
250 liter vers zeewater ververst.

Nitraat is gehalveerd zoals patrick al voorspelde.
Ik voeg nu azijn /suiker toe, 30ml per dag.
Over 4 dagen wissel ik nog eens 250 liter vers water.

Ik hoop dat dit de goede weg is.
Goed bezig dus let goed op met de azijn toevoeging verder moet het zeker goed komen

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ja henkie ik hoop dat het nu goed komt.
Wil nu ook eens een stapje verder met wat sps koraal.

Waar moet ik opletten met azijn?
 
Met de vsv methode moet je opletten dat je niet te arm gaat draaien. Oftewel een onmeetbaar nitraat. Kijk wanneer je nitraat daalt, pas daar ie hoeveelheid op aan en blijft controleren totdat het stabiel blijft. Aan de hand daarvan kun je meer of minder vsv toevoegen.
 
Ja henkie ik hoop dat het nu goed komt.
Wil nu ook eens een stapje verder met wat sps koraal.

Waar moet ik opletten met azijn?
Zoals zeefanaat aangeeft dat je niet te ver doorschiet zeg maar als die gaat dalen opletten en bij gewenste waarde gaan spelen met de hoeveelheid om het stabiel te houden [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan