Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

al een jaar te hoge nitraat, hulp gevraagd,

Jan de bal

Senior Forumlid
Ik zal eerst mijn bak beschrijven.

Bak 120x50x60
Sump 110x40x40 waterhoogte 28
Afschuimers 2x buble magus curve 7 met sp pomp
Werfelbedfilter met biopellets
Verlichting 250 wat led full spectrum
Opvoer jebao dct 6000 liter
Stromings pomp wp40 rw4 rw 15
Verwarming 2x 300 wat

Vissen
1 gele dokter
1blauwe dokter
1 zandhapper
1 vossekop
2 anemoon visjes
Klein keizers visje
Poets visje
3 juffertjes

Krabje
Kappers garnaal
Poetsgarnaal

Voeren
Ik voer 1x daags afwisselend voer,
Dag 1 blokje dieppvries
Dag 2 reefpearls
Dag 3 groenvoer blaadjes
Dag 4 blokje diepvries
Dag 5 pellets
Enz enz.

Mijn nitraat blijft rond de 50 hangen, sps gaat een weekje redelijk en bleekt langzaam tot afsterven.
Lps gaat redelijk goed,,, langzaam groei waarneming.
Leders gaan prima.

Wat heb ik ondernomen.
Ten eerste begonnen met vodka azijn suiker langzaam opgebouwd naar 4ml per 100liter,, 4maanden lang geen daling, wel witte laag, vellen in mijn sump.
Ben er uiteindelijk mee gestopt, langzaanm afbouwend.
Wierenfilter gebruikt, wat ik ook probeerde het wilde niet groeien en ben daar inmiddels mee gestopt.

Mijn laatste poging is een werfelbed met pellets, na 6weken geen zichtbare daling.

Mijn waardes op dit moment zijn,
Kh 8.5
Ph 8
Mg 1380
Ca430
Sall 35
Nitraat 50
Po4 hanna checker 20 wat neerkomt op 0.06
Temp 24.5


Steen is een 25kilo waarvan het grootste gedeelte dat paarse steen is.

Ik weet het even niet meer wat te doen, vele raad opgevolgd (met de nodige €) maar niets help.

Wie heeft er eens een goede raad.
 
Duidelijk is, dat de Nitraatwaarde sneller oploopt dan afneemt. Al je ondernomen acties verlagen No3.. Ook bij jou. Er moet dus iets in je bak zijn waardoor deze waarde weer snel oploopt.

ter vergelijk: had vroeger een zwenkarmfilter met bioballen, No3 waarde 250mg/L (!) om dit te verlagen wisselde ik op een gegeven moment dagelijks 100L water (op een 450L bak) maar zonder meetbaar resultaat. Na verwijdering van het complete filter en starten met Wodka dosering ging dit behoorlijk snel naar een 5mg/L.

plaats eens een duidelijke foto van je bak en sump, misschien valt iemand iets op.
 
Ik zal straks een foto plaatsen, in de hoop dat er iets gezien word.
 
Hierbij de foto's
 

Bijlagen

  • 20170427_160135.jpg
    20170427_160135.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 203
  • 20170427_160353.jpg
    20170427_160353.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 177
  • 20170427_160342.jpg
    20170427_160342.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 172
  • 20170427_160254.jpg
    20170427_160254.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 186
Meer foto's
 

Bijlagen

  • 20170427_160310.jpg
    20170427_160310.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 132
Iets duidelijker
 

Bijlagen

  • 20170427_160907.jpg
    20170427_160907.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 136
Hoe hoog is de nitraatwaarde van water wat je gebruikt voor verversingen en aanvullen van verdampt water? Gebruik osmosewater?
 
Om heel eerlijk te zijn meet ik dat nooit.
ik koop natuurlijk zeewater en osmose in de winkel.
heb het wel gevraagd in de winkel en hij vertelde dat het goed was.

ik heb echt veel gedaan om mijn nitraat te verlagen,
colombo nitraat verwijderaar,
nopox van redsea
vodka
wieren
en nu pellets
niets lijkt te helpen.

zelfs bij een 100liter wissel zie ik geen resultaat.

ik voeg elke week 35ml bacterie toe van verschillende merken.
om de 14 dagen 100liter wissel.
 
Om heel eerlijk te zijn meet ik dat nooit.
ik koop natuurlijk zeewater en osmose in de winkel.
heb het wel gevraagd in de winkel en hij vertelde dat het goed was.

ik heb echt veel gedaan om mijn nitraat te verlagen,
colombo nitraat verwijderaar,
nopox van redsea
vodka
wieren
en nu pellets
niets lijkt te helpen.

zelfs bij een 100liter wissel zie ik geen resultaat.

ik voeg elke week 35ml bacterie toe van verschillende merken.
om de 14 dagen 100liter wissel.
Dan vermoed ik dat het 'm in het water zit wat je bij de winkel koopt. Even testen en je weet 't!
 
Oke dan ga ik zaterdag water halen en dat eens grondig meten, hoop dat het de oorzaak is.

Wat kan er verder nog gedaan worden, kan ik met de pellets ook nog vodka inzetten, ik wil nu eens van het nitraat af.
 
Ga het nogmaals zeggen, zoals in je vorige topic..... ga over op zeo en je bent er snel vanaf.
 
Dat de zeo methode een prima iets is geloof ik graag, maar er zijn ook andere meningen over.
Maar goed dat we niet allemaal dezelfde methode gebruiken.
Een methode werkt voor ieder anders, je gebruikt het als je je er goed bij voelt.

Ook met mijn methode moet je nitraat arm kunnen draaien, alleen lukt het mij nog niet.
En dan kan een steuntje in de rug je op weg helpen.
 
Ik denk ook het water van de lfs.
En de pellets gebruik ik ook wodka bij zorg wel dat de uitstroom van de pellets bij de aanzuig van de schuimer zit.
Maar ben benieuwd naar de waarden van dat water.
M.v.g henk

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Om heel eerlijk te zijn meet ik dat nooit.
ik koop natuurlijk zeewater en osmose in de winkel.
heb het wel gevraagd in de winkel en hij vertelde dat het goed was.

ik heb echt veel gedaan om mijn nitraat te verlagen,
colombo nitraat verwijderaar,
nopox van redsea
vodka
wieren
en nu pellets
niets lijkt te helpen.

zelfs bij een 100liter wissel zie ik geen resultaat.

ik voeg elke week 35ml bacterie toe van verschillende merken.
om de 14 dagen 100liter wissel.



Als je 100 liter water wisselt op een totaal van - zeg - ruim 300 liter en je merkt daarna geen verschil in nitraatgehalte, dan bevat het vers toegevoegde water dus net zoveel nitraat als daarvoor al aanwezig was. Dat kan natuurlijk, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Het kan zijn dat je teveel voert. Maar als het gaat om "een blokje diepvriesvoer" per dag, dan is dat ook niet het probleem.

Als er sprake is van een witte (kam)laag op het water, dan is er sprake van te weinig stroming. Opvoer - en circulatiepompen een goede onderhoudsbeurt geven, en/of de capaciteit vergroten.

Wat de reden is voor dat nitraatgehalte van 50 weet ik niet precies, maar ergens hoopt zich vuil op.

Ik zou zeggen: relax.

Het is OK als op dit moment in jouw bak geen "harde" koralen willen groeien. Geniet van de vissen en lagere dieren die het wel prima naar hun zin hebben. Ergens hoopt zich vuil op, in het wervelbed?, in de zandbodem?, in/onder het levend steen? Onderzoek dit, voeg goede bacteriën toe, geniet vooral van die dingen die wel goed gaan,
 
Beste Jan,

Wieren en natuurazijn helpen wel degelijk. Er is duidelijk iets niet in de haak. Water kan je controleren met een microsiemens meter. Als deze 000 is dan is het goed, hierzo test ik mn water geregeld, als de uitstroom TDS 0 aangeeft maar ik nog wat meer zekerheid nodig heb dan pak ik de microsiemens meter erbij. Succes met de oorzaak achterhalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Hallo allemaal.
Een kamlaag op het water heb ik niet, ik kreeg door de vodka een laag witte vellen in mijn sump , wat zich vooral in de leidingen en op het glas hechte.
Voeren doe ik zeker niet teveel, eerder te weinig.
Doorstroming is prima, pompen iedere week schoonmaken en stromingspompen ook.

Het enigste wat ik nog niet gemeld heb, is dat ik redelijk veel neerslag in de sump krijg, een soort bruine stof, jullie noemen dat destritus of dergelijks.

Mijn zand heb ik verwijderd voor 80% om dat ook uit te sluiten.
 
Detritus hebben we allemaal, moet je regelmatig afhevelen maar er zou wel erg veel ergens moeten liggen om je Nitraat zo snel te laten stijgen.

zitten er ergens blauwe sponzen in je aquarium? Zo ja verwijderen.

1 koop zelf een osmoseapparaat met DI-filter en maak daar je water mee, ververs 50L per week en niet meer, teveel verversen komt de bacteriehuishouding niet ten goede.(Kost je €75 en die heb je sowieso weer snel terugverdient het water uit de lfs is ook niet gratis.)

2 koop nieuwe jerrycans om dit water in op te vangen, bij een automatrialenzaak kun je jerrycans Demiwater kopen (€10), zo koop je een schone jerrycan het Demiwater kun je ook gewoon gebruiken. (Mogelijk zijn de jerrycans waarmee je nu water haalt een Nitraatbron)

3 start met Wodkadoseringen (En wodka alleen. Is namelijk veel sterker dan Azijn! neem Wodka van 40% merk is onbelangrijk)

Dit zou ik doen in jou geval, het kan niet anders of bovenstaande moet je binnen 6 weken resultaat geven.
 
Oke macphisto ik ga dat op deze manier doen zoals je beschrijft .

ik begrijp dat ik alleen vodka moet gebruiken?
heb je misschien een opbouw schema voor de vodka toevoeging.
 
Bovenaan