Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blijvend alg probleem

Sneakimonky

Senior Forumlid
Hallo iedereen,
Ik zit met een blijvend alg probleem. Deze algen zitten er al sinds de opstart van mijn bak en hebben geen zin om weg te gaan.
Na ongeveer 8 weken na de opstart heb ik mijn eerste leder gekocht in de veronderstelling dat hij dan kon gaan concureren met de algen.
Tevens heb ik toen wat slakjes gehaald o.a. een turbo ( die z'n werk goed doet) en een salarias, 2x poetsgarnalen. Echter krijgen zij de bak gewoon niet schoon.

Even wat water waardes (net gemeten)

No3 niet meetbaar met salifert testset. (Gister ongeveer 1ppm toegevoegd)
Po4 0.16 >0.36
Si 0 (osmose + di filter komt ook 0 uit)


Nu hebben dus blijkbaar de algen alle nitraat alweer opgebruikt.
Ik zat te denken om het volgende te gaan doen.
- Np pallets toevoegen (om concurrentie te bieden aan de algen)
- 1x pw water verversen (deed ik al ongeveer 10 %)
- dagelijks no3 blijven toevoegen voor de np pallets
- af en toe stenen schoonmaken en afzuiger
- rustig de tijd geven om te stabiliseren

Bak draait sinds begin dit jaar. Hieronder nog wat foto's om te zien om wat voor alg het gaat.
Ik wil eerst de 'diervriendelijke' manier gebruiken. Van al die chemische middelen word het ook niet beter.

Wat denken jullie van mijn plan? Evt aanvullingen of opmerkingen zijn altijd welkom

20170412_120226.jpg20170412_120220.jpg20170412_120216.jpg20170412_120206.jpg
 
nitrraat blijven toevoegen als je algen hebt......
is zoiets als kunstmest gooien op onkruid.
 
Mee eens. Maar de bacterieen zullen sneller groeien dan t alg, wat dus zal Moeten verminderen? Of zie ik dit verkeerd?
En wat zou jij nu dan wel doen?
 
Mee eens. Maar de bacterieen zullen sneller groeien dan t alg, wat dus zal Moeten verminderen? Of zie ik dit verkeerd?
En wat zou jij nu dan wel doen?

snap het ff niet wat je bedoeld met bacterieen groeien sneller dan alg.
en waarom will je nitraat toevoegen voor NP pellets ?????
Je meet geen Nitraat in de waterkolom, dat komt omdat de algen het meteen opnemen...toevoegen is dis zinloos tenzij je algen wilt kweken.
Daarnaast is er ook fosfaat waardoor algen groeien, dat kan zelfs opgesloten zijn in dood / levend steen waardoor ter plaatse de algen groeien.
Een turboslak.....die zal het niet klaren tenzij je bak een nano is van 10 liter.
Ik heb bijv in mijn aquarium iets van 20 stuks erin zitten, naast nog een andere soort die nog groter is.
Poetsgarnalen doen ook niets aan algen.

Ik zou voorlopig geen nitraat toe voegen.
je NP pellets kunnen het aanwezig nitraat en fosfaat verlagen waardoor de algen uiteindelijk verdwijnen.
en dan pas zou ik langzaam opbouwend nitraat gaan toevoegen als je nul meet.
In mijn aquarium is het nitraat gehalte al een jaar nul...gemeten met nyos en salifert. en toch voeg ik geen nitraat toe...nog niet omdat ik ook nog steeds links en rechts iets de kop gaat opsteken.
 
Ik bedoelde dat de bacterieen door de np pallets sneller zullen groeien dan het alg zich kan vermeerderen. Dus wat je inderdaad zegt ze gebruiken het aanwezige nitraat en fosfaat zodat de algen het niet kunnen gebruiken.

Ben na je reactie even alles gaan nalopen en nitraat toevoegen is inderdaad nu niet wenselijk.

Heb gister de np pallets erin gedaan en de stenen zo goed mogelijk schoon gemaakt. Nu is kijken in de aankomende weken wat er gaan gebeuren.

Tevens nog wat slakjes toegevoegd.
 
afborstelen als de algen donker worden ( dan laten ze ook zo los), niet als ze groen zijn....dan zwerven ze uit.
slakken...altijd goed
NP pallets...heeft een inlooptijd nodig
succes
 
Ja week of 4 moet ik het zeker geven. Dus zou per week wel iets verbetering moeten gaan zien.
Ik ga het gewoon is rustig aankijken.
Alle diertjes eten wel goed van al t alg dus die zijn er wel blij mee.
 
Hierbij een update. Het probleem is nog steeds niet onder controle. Heb de biopallets niet aangezet aangezien de pomp te zwak was. Licht staat gewoon op de normale tijden 10-10 waarvan een paar uur op 100%.

Ondertussen wel meer koraal er bij gezet om te concureren met de algen (sterpoliep, xenia, apenhaar) ook heb ik even een zeehaas gehad echter is deze gestorven:( met dit beestje werd het wel beter maar gaat nu weer langzaam bergafwaarts.

Heb net de alg weer geplukt. Nieuwe fosfaat absorber er bij gezet.

Waardes
No3 en po4 niet meetbaar.

Iemand nog een mooi idee?

20170519_123038.jpg20170519_123031.jpg20170519_123018.jpg20170519_123026.jpg
 
Echt een oplossing heb ik niet voor je, maar ik had precies hetzelfde soort alg, tot 6 maanden na opstart, vooral de kant die in het daglicht stond, met prima waterwaardes.... Ik borstelde wel af en toe de stenen 'schoon' met een afwasborstel, dan gaat dat gele/bruine eraf, en blijft korter groen alg over.
Ik had qua algeters een salarias en een foxface erin zitten. De salarias, eet wel kleine alg, maar niet die draadalg. Foxface at het wel, maar vond vlokken toch interessanter dan alg.

Maar toen ging mijn doktersvis erin, en die heeft de hele bak binnen een week kaalgegeten
 
Hierbij een update. Het probleem is nog steeds niet onder controle. Heb de biopallets niet aangezet aangezien de pomp te zwak was. Licht staat gewoon op de normale tijden 10-10 waarvan een paar uur op 100%.

Ondertussen wel meer koraal er bij gezet om te concureren met de algen (sterpoliep, xenia, apenhaar) ook heb ik even een zeehaas gehad echter is deze gestorven:( met dit beestje werd het wel beter maar gaat nu weer langzaam bergafwaarts.

Heb net de alg weer geplukt. Nieuwe fosfaat absorber er bij gezet.

Waardes
No3 en po4 niet meetbaar.

Iemand nog een mooi idee?

Bekijk bijlage 477276Bekijk bijlage 477277Bekijk bijlage 477278Bekijk bijlage 477279

Hoi,

Ik had ook geweldig veel algen in mijn opgestarte aquarium. Moet je maar eens in mijn fotoalbum op dit forum kijken. Ik heb daar een aantal foto's van die geweldige algengroei geplaatst.
http://www.zeewaterforum.info/forums/album.php?albumid=1028&attachmentid=461586
Ik heb toen minstens 25 slakken, 2 zeehazen en een viertal zee-egels in de bak gezet. Een paar slakken kunnen dit soort algengroei echt niet bijhouden.
Ik heb vervolgens na een week of 2 een aantal koralen geplaatst als concurrent van de algen. Met het bijplaatsen ben ik rustig doorgegaan om genoeg verbruikers te krijgen.
De eerstgenoemde dieren hebben geweldig hun best gedaan, zeker de zeehazen. Dat zijn werkelijk net koeien.
De slakken en zee-egels heb ik nog in mijn aquarium zitten. Zij houden mijn aquarium mooi schoon. De slakken vermeerderen zich ook en houden zich qua aantal mooi in evenwicht.
De zeehazen heb ik al na een kleine maand teruggebracht naar de handelaar. De algen waren toen voor een groot gedeelte opgegeten. Deze dieren verhongeren in een alg-vrij-aquarium.
Voor de zeehazen heb ik een 3-tal heremietkreeftjes in de plaats gezet. Ook deze bewonen nog altijd mijn aquarium.
Gedurende die periode heb ik ook een 2-tal zandzevende zeesterren en 5 bodemslakken, Nassarius spec.aangeschaft. Al deze dieren bewonen nog allemaal mijn zeeaquarium en helpen mee de bak onder controle en schoon te houden. Het zijn geen spectaculaire dieren, maar oh zo belangrijk!
Verder weinig rommelen aan het aquarium en regelmatig wat water verversen. Zeker geen middeltjes gaan gebruiken, deze maken het alleen maar erger!
Echt heb geduld en bestrijdt de alg op een natuurlijke manier, maar dan ook rigoureus!!!

Trouwens zeehazen moet je echt heel langzaam en rustig overwennen middels druppelmethode, anders overleven ze het niet. Belangrijk is, om voordat je ze overwent, even het zoutgehalte van je eigen en dat van de leverancier te vergelijken. Hoe groter het verschil, des te langzamer moet je de dieren overwennen. Trek daar rustig een uurtje voor uit!

Veel succes!
 
Ja wat je noemt was ook mijn volgende idee. Nog meer slakken enzo toevoegen. Zeehaas durf ik niet meer aan. Hij is door mijn eigen schuld dood gegaan. Per ongeluk te weinig zout toegevoegd aan nieuw water waardoor het zout gehalte dus zakte en dit vervolgens weer te snel hersteld.

Ik zal dus wel op zoek gaan naar nog meer beestjes.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over die hele lichte alg. Die doorzichtige. Ik kom er maar niet uit wat het is. Is namelijk geen afgestorven groene alg. Silicaten zijn 0 ( ook in het nieuwe water) kom dan al snel bij goudalg uit....
 
vraag even rond of iemand in je omgeving een microscoop heeft, je alg ziet eruit als goudalg ....
 
Ja dat dacht ik dus ook al. Maar dat word dan nog wel een probleem om te verwijderen. Idd al wat rond gevraagd maar ik ken helaas niemand. En om er nu zelf een aan te schaffen....
 
misschien heeft aquacompleet een microscoop staan en kunnen ze voor je even kijken...
 
Zal arie dit weekend wel eens bellen. Maar ja als t idd goud alg is word het nog een lange en moeizame weg. Of kent ondertussen iemand het wondermiddel?
 
Ik kreeg als tip nitraat naar 0,5 brengen en phosfaat 0.08. Dit zou helpen tegen de algen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik kreeg als tip nitraat naar 0,5 brengen en phosfaat 0.08. Dit zou helpen tegen de algen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


waarom Joyce?
 
Lijkt mij dat ik nu dan alleen maar de alg groei ga bevorderen.
Echter moet ik er wel bij vermelden dat ik laatst een topic zag waarbij dit ook door iemand (ons alle wel bekend) werd geadviseerd en dit bleek inderdaad te helpen. Weet alleen niet meer wat de situatie toen precies was. Want in latere berichten word dit weer ontkracht.
Maar ben benieuwd op de reactie van Joyce.
 
Hoi het onbalance zou helpen de algen te bestrijden. Ik neem aan dat deze alg meer nitraat dan phosfaat nodig heeft. Mede forum leden en Facebook leden (my reef en dergelijke) hebben hier succes mee gehad. Hoe het komt dat het helpt weet ik ook niet[emoji6]. Samen met de opruimploeg en powerfilter zou het helpen, ik draai namelijk op dsr.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb zelf haaralg zonder extra dieren en chemische middelen bestreden. Een directe concurrent voor voedingsstoffen van haaralg is cheatomorpha linum. Verder kan je de natuur nog een handje helpen. Op dit moment is een no3 of po4 meting niet betrouwbaarbaar. Natuurazijn (koolstofdosering) en/of diakat-b (fosfaatverwijderaar) zullen helpen. Randy holmes fairley heeft artikelen geschreven over natuurazijn. Verder zijn er een aantal videos van bulk reef supply die je zeker zullen helpen. Succes.


groetjes, Tim
 
Bovenaan