Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tunze osmolator

Respect

ZeewaterForum lid
zit in twijfel tussen de nano en de normale. ik heb een bak van 180 liter netto. met het warme weer moet ik soms 4 liter per dag aanvullen. ik zag bij de nano dat het max 3 minuten aan gaat en dan ongeveer 3 liter bijvult, als de bak dan nog niet vol is gaat het systeem dan in storing of gaat het later nog een keer aan?

of kan ik met mijn volume beter de 3155 nemen?
 
Ik zit met precies hetzelfde probleem/vraag. Mijn bak is 250 liter. maar de verdamping valt heel erg mee.
 
ja bij mij ook maar als het heel warm is in huis moet ik soms 4 liter per dag aanvullen. wil niet dat er een storing optreed als ik met vakantie ben.
 
Die 4liter verdampt niet in 1x. Dat gaat geleidelijk. Hierdoor wordt er ook geleidelijk weer water toegevoegd.
Hier draag een nano op een 700l bak, waar de verdamping in de zomer erg hoog is. Kamertemperatuur is hier in de zomer ongeveer 27gr. Dus ga maar na hoe hoog de verdamping in de bak is ondanks een koeler.

Geen enkel probleem met de Osmolator gehad.
 
De osmolator werkt met een sensor die in het opvoervak van de sump zit, zit deze sensor in het water dan gebeurt er niets. Verdampt er water en daalt het water in het opvoervak dan komt de sensor op een gegeven moment 'droog' te staan en dan wordt de pomp die in een vat met osmosewater zit ingeschakeld en wordt er water toegevoegd. Het lijkt mij handig als je je gaat verdiepen in de werking van een osmolator.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
zit in twijfel tussen de nano en de normale. ik heb een bak van 180 liter netto. met het warme weer moet ik soms 4 liter per dag aanvullen. ik zag bij de nano dat het max 3 minuten aan gaat en dan ongeveer 3 liter bijvult, als de bak dan nog niet vol is gaat het systeem dan in storing of gaat het later nog een keer aan?

of kan ik met mijn volume beter de 3155 nemen?

Ik vind de naam 'Osmolator Nano' nogal ongelukkig gekozen.. de Normale Osmolator werkt met een supernauwkeurige optische sensor en deze reageert zeer snel op veranderingen van het waterniveau (als ik uit mijn 1250L systeem een colaglas water haal gaat 'ie bijvullen..) de Osmolator Nano heeft stom genoeg alleen maar een vlotterschakelaar en die is veel minder nauwkeurig, terwijl JUIST bij een Nano-aquarium de waterwaarden enorm snel veranderen bij verdamping..!? In mijn bak maakt een Colaglas water meer of minder niets uit..

Ik zou dus ALTIJD voor de normale Osmolator kiezen, zelfs (of misschien wel juist) als ik een heel klein bakje had.
 
ok thanks.

ramshorst:

ik heb me uitvoerig geinformeerd. Er staat nergens dat de nano meerdere malen aan gaat, alleen dat hij max 3 minuten werkt en dan gaat pulseren als de bak nog niet vol is of de tank leeg. vandaar de vragen.
 
Bovenaan