Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Full DSR in combinatie met Dymico?

klaus

ZeewaterForum lid
Hallo,

Al geruime tijd sluimert het plan om een zoutwater aquarium op te zetten bij ons rond. Kinderen, verbouwingen en het gebruikelijke hectische gezinsleven weerhielden ons er tot voor kort van om de stap te zetten. Tot voor kort want: de bak, sump en refugium stonden er al een tijd en sinds enkele maanden zit er ook effectief zout water in...

Het inlezen begon al jaren geleden. Van DSR had toen nog niemand gehoord, de techniek die ik toen in mijn achterhoofd had was dan ook op die tijd geïnspireerd: een berlin systeem met in eerste fase kalkwasser voor KH/Ca en later een calcium reactor. Ondertussen zijn de inzichten en technieken weer wat verder en zag ik me neigen naar Balling of toch maar een Dastaco of... full DSR... Gezien de bewezen successen en de ondersteuning door de community is mijn opzet om in de komende paar weken DSR op te starten, onze eerste stekjes koraal halen we komend weekend op. De voorbije maanden werd heel langzaamaan opgestart met beperkt levend steen en de nodige quarantaine procedures. Dat 'kalm aan' past ook nog eens perfect in ons (nog steeds) drukke leventje :)

Nu lees ik al geruime tijd mee over het Dymico hobby systeem (al van voor de eerste glazen test hobby systemen een feit waren) en dit systeem intrigeert me ook. In die mate dat ik me ooit de stap zie maken naar een Dymico systeem ook al zal de eerste methode om alles op peil te houden sowieso DSR zijn. De vraag die dan echter bij me rijst is hoe DSR zich verhoudt t.o.v. een Dymico systeem. Met andere woorden, in welke mate is DSR nog van toepassing als je een Dymico systeem hebt?

De vraag is uiteraard een kolfje naar de hand van Glenn als ontwikkelaar van DSR en één van de pionier testers van Dymico. Dus Glenn, als je jouw mening hieromtrent kan delen, super :) Dat neemt niet weg dat er ondertussen nog een aantal Dymico bakken zijn die voorheen de DSR methode hanteerden, ben uiteraard ook nieuwsgierig naar hun inzichten.

Gr,

Klaus
 
Alles is te combineren in deze hobby, je moet alleen goed kijken waar de overlap zit en dan soms keuzes maken. Bij Dymico stuur je op voedingsstoffen m.b.v. een koolstofbron, dus heb je 'niets' aan de koolstofbron van DSR. Bij Dymico maak je gebruik van CO2 (kalkreactor functie van het filter) om Ca en KH te doseren (en wat andere elementen) dan heb je dus ook de Ca en KH toevoegingen van DSR niet nodig (wel handig om als reserve in vorraad te hebben voor als jd CO2 op is). Maar hier kun je ook kiezen om wel gebruik te maken van DSR en dan heb je dus geen CO2 nodig voor je Dymico filter omdat je de kalkreactor funtie niet gaat gebruiken. Voor de rest is er geen overlap en kun je dus DSR gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Maar hier kun je ook kiezen om wel gebruik te maken van DSR en dan heb je dus geen CO2 nodig voor je Dymico filter omdat je de kalkreactor funtie niet gaat gebruiken. Voor de rest is er geen overlap en kun je dus DSR gebruiken.
Dat lijkt me niet slim. Zonder CO2 doet het Dymico-filter niet wat het moet doen. Aan de basis van dit systeem moet je niet knoeien.

Je kunt natuurlijk wel met verschillende zouten (bijvoorbeeld van DSR, maar een ander merk is ook goed) bijsturen als je meet dat er tekorten zijn.
 
Dat lijkt me niet slim. Zonder CO2 doet het Dymico-filter niet wat het moet doen. Aan de basis van dit systeem moet je niet knoeien.

Je kunt natuurlijk wel met verschillende zouten (bijvoorbeeld van DSR, maar een ander merk is ook goed) bijsturen als je meet dat er tekorten zijn.
Ik heb als antwoord op deze vraag te horen gekregen dat dit probleemloos zou moeten kunnen vanuit Dymico. De aanvullende dosering van CO2 zou alleen nodig zijn voor de kalkreactor functie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Mijn advies: mix niet als je geen expert bent. DSR is super voor fine tuning en total control. DyMiCo super voor gemak.
 
Ik heb als antwoord op deze vraag te horen gekregen dat dit probleemloos zou moeten kunnen vanuit Dymico. De aanvullende dosering van CO2 zou alleen nodig zijn voor de kalkreactor functie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als je een Dymico-filter aanschaft lijkt het me veel praktischer hem 'full' te gebruiken en alleen te fine-tunen wanneer nodig. Bij volledig gebruik heb je veel meer gemak.

Alsof je een dure auto koopt en er ook een stel trappers in laat monteren ;)
 
Als je een Dymico-filter aanschaft lijkt het me veel praktischer hem 'full' te gebruiken en alleen te fine-tunen wanneer nodig. Bij volledig gebruik heb je veel meer gemak.

Alsof je een dure auto koopt en er ook een stel trappers in laat monteren ;)
Maar het nadeel is wel dat je dan een oplossing moet vinden voor het water met lage pH uit het filter. Zonder extra CO2 is dat probleem een stuk kleiner (het filterdeel op basis van koolstof produceert immers zelf ook al CO2 wat de pH zal verlagen). Dan zul je alleen middels methode X wel aanvullend in Ca en KH moeten voorzien.

Je kunt prima een dure auto kopen om z'n motor en die in een lichtgewicht 'bouwpakket' zetten om lekker mee te gaan racen in het weekend en de rest van die dure auto verkopen. Dan heb je alleen wel een andere auto nodig voor op de openbare weg en voor sommigen mag dat dan best een goedkoop klein wagentje zijn. Ieder z'n ding.

Ik zou zelf in de toekomst ook over willen gaan op Dymico en dan zonder extra CO2 draaien. Maar dat komt omdat ik het graag zou combineren met een zeegras biotoop in het zandbed van het filter zelf (met daarnaast een SPS rif gefilterd via Dymico). Ook dan zal ik voor moeten zorgen dat er wel voldoende Ca en KH is voor het SPS rif. (Ik heb dus ook niets aan de standaard filters die nu verkocht worden.)

Als je een Dymico-filter aanschaft lijkt het me veel praktischer hem 'full' te gebruiken en alleen te fine-tunen wanneer nodig. Bij volledig gebruik heb je veel meer gemak.

Alsof je een dure auto koopt en er ook een stel trappers in laat monteren ;)


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Het klinkt interessant, maar naar mijn idee maak je het moeilijker dan nodig is. Zeegras is natuurlijk een erg leuk idee.

Wellicht kan Tim Wijgerde hier op reageren?
 
DyMiCo zonder kalkreactor functie is alleen een geautomatiseerde manier om de koolstofbron te doseren en zo het nitraat op gewenst nivo te houden. Tjsa, als geld geen rol speelt is het een optie, maar er zijn vele andere opties om nitraat onder controle te houden.
 
DyMiCo zonder kalkreactor functie is alleen een geautomatiseerde manier om de koolstofbron te doseren en zo het nitraat op gewenst nivo te houden. Tjsa, als geld geen rol speelt is het een optie, maar er zijn vele andere opties om nitraat onder controle te houden.
Buiten Dymico zijn er niet echt alternatieven om je nitraat betrouwbaar op gewenst niveau te houden zonder daarnaast een afschuimer nodig te hebben. Of je moet concessies doen op het aantal vervuilende dieren dat je plaatst. Een goede afschuimer, incl. daarvoor benodigde opvoerpomp (en ik zou zelf gaan voor Royal Exclusiv) en sump zijn ook niet gratis en draaien ook niet op cosmische straling. Het prijskaartje dat jij er aan hangt als dure koolstofdoseersysteem is wat mij betreft geen eerlijke vergelijking met het alternatief dat ik voor ogen heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Helemaal mee eens dat Dymico een super nitraat verwerker is. Top systeem. Het budget is ook voor iedereen anders. Je moet inderdaad met andere apparatuur aan de slag om hetzelfde te bereiken. Een afschuimer en opvoerpomp kan je voor een fractie van de prijs kopen.

Je moet een expert zijn om een juiste combinatie te zoeken voor een doelstelling. Ik meld alleen een inzicht. Dit is misschien handig voor degene die deze thread is begonnen. Goed om te lezen dat jij er goed over hebt nagedacht, precies weet wat je wilt en wat het moet doen.
 
Bovenaan