Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

kH en Ca stijgen wel degelijk indien de kalkwater oplossing geconcentreerder is dan het verbruik. Hier in het verleden kH naar 11, Ca 500 gedreven enkel met calciumhydrocide. Voorwaarde is wel dat er genoeg Mg aanwezig is om precipitatie te voorkomen. pH kan je vanuit gaan dat deze hoog zat is bij gebruik van calciumhydroxide.

groetjes, Tim

Ik vind kalkwater een mooi systeem, maar nog niet superhandig bij mij. Verdamping is bij mij niet heel consistent heb ik het gevoel, en de vlotter die ik gebruik als ATO word ik ook niet wild van. Moet wel toegeven dat ik kalkwater vooral de afgelopen weken heb gebruikt - toen was door de vrij hoge luchtvochtigheid de verdamping niet echt hoog in de bak. Gewoon consequent toevoegen en meten heb ik naar mijn gevoel wat meer controle over.

Ik heb nu EZ-DSR besteld (de pH/KH buffer en de Calcium buffer, NO3/PO4 toevoeging heb ik niet nodig) en een Magnesium testset. Eens kijken hoe dat bevalt.
 
Vandaag magnesium gemeten, en meetrondje gedaan:

Mg: 1140
KH: 6.5
pH: 8.24
Ca: 400

Heb woensdagavond een extra dopje Salifert All-in-one erin gedaan om een beetje extra KH te geven, en dat lijkt een beetje te hebben geholpen (KH half puntje omhoog).

Ben nu gestart met de standaard dosering van EZ-DSR (5:1 van ph-KH buffer:calcium buffer), kijken hoe dat gaat. Ik denk niet dat er superveel gecorrigeerd moet worden, voorlopig doe ik het doseren handmatig. Een doseerpomp zal er vast spoedig bijkomen...

Magnesium is wat aan de lage kant, deze zou ik kunnen overwegen een beetje aan te vullen. Wil niet teveel tegelijk veranderen, dus eerst even kijken hoe dit zo gaat.

Daarnaast een stekje Pocillopora geplaatst (even geen foto), een porseleinkrabje (Neopetrolisthes maculathus) en twee (dans?) garnalen (Cinetorhynchus hendersoni of iets wat daar op lijkt). Deze garnalen zijn niet helemaal reefsafe, dus dat is een risicotje. Waren een beetje een impuls aankoop, nu goed in de gaten houden. Zodra ze met de Xenia aan de haal gaan weet ik dat ze niet reefsafe zijn :p Zijn na de eerste nacht totaal verdwenen, dus voorlopig geen last nog (en geen foto's ter identificatie).

Flap lijkt nu ik wat geminderd ben met voeren op zijn retour te zijn. Zodra EZ-DSR aanslaat en goed werkt (en de flap weg is), heb ik ook nog NO3+ van de DSR lijn staan, om de NO3 waarde wat op te krikken richting 2ppm. Voelt een beetje raar, maar tzt eens kijken of dat iets doet met de groei van de koralen.
 
Hallo,

Ik zou nu eerst zorgen voor een goede kH-waarde. Deze is aan de lage kant voor een zeeaquarium.
Maar je hoeft echt niet te wachten tot de kH goed is. Je kunt nu ook gerust wat aan de Ca- en Mg- waarde gaan veranderen.
Werk je al met een doseerpomp?
Om de bovengenoemde waardes constant te houden gebruik ik de poeders van Colombo. Deze werken prima. Maak zelf de vloeistoffen aan en middels de doseerpomp worden deze gedoseerd.
Gebruik Colombo al vanaf het begin en zal ook niet veranderen.
 
Hallo,

Ik zou nu eerst zorgen voor een goede kH-waarde. Deze is aan de lage kant voor een zeeaquarium.
Maar je hoeft echt niet te wachten tot de kH goed is. Je kunt nu ook gerust wat aan de Ca- en Mg- waarde gaan veranderen.
Werk je al met een doseerpomp?
Om de bovengenoemde waardes constant te houden gebruik ik de poeders van Colombo. Deze werken prima. Maak zelf de vloeistoffen aan en middels de doseerpomp worden deze gedoseerd.
Gebruik Colombo al vanaf het begin en zal ook niet veranderen.

Nee, ik werk nog niet met een doseerpomp - bijdoseren was tot nu toe nog niet nodig, even kijken hoe het verbruik verloopt. Doseerpomp komt er vast wel :)

Colombo heb ik sinds ik de nitraattest vond tegenvallen een beetje een aversie tegen, maar is een optie inderdaad :)
Calcium en KH word nu dus aan gewerkt, Mg moet nog wel even aan getrokken worden.
 
Laatst bewerkt:
Laatste dagen goed gemeten, en de waarden zijn nu weer acceptabel. Ik heb van EZ-DSR de KH/pH buffer en de calcium buffer toegevoegd.
KH ietsje te hard opgehoogd (met 1 punt in een dag), maar is nu wel op niveau.

Waarden:
KH: 7.7
pH: 8.24
Ca: 430
Mg: 1335

Doseerpomp ben ik georienteerd, en gaat de Jebao DP-3 worden. Deze is een pak kleiner dan de DP-4, wat mij wel goed uitkomt in de sump. De extra kop van een DP-4 heb ik (nog????) niet nodig.
 
Laatste dagen goed gemeten, en de waarden zijn nu weer acceptabel. Ik heb van EZ-DSR de KH/pH buffer en de calcium buffer toegevoegd.
KH ietsje te hard opgehoogd (met 1 punt in een dag), maar is nu wel op niveau.

Waarden:
KH: 7.7
pH: 8.24
Ca: 430
Mg: 1335

Doseerpomp ben ik georienteerd, en gaat de Jebao DP-3 worden. Deze is een pak kleiner dan de DP-4, wat mij wel goed uitkomt in de sump. De extra kop van een DP-4 heb ik (nog????) niet nodig.
Ik zou voor de dp4 gaan. Daar ga je geen spijt van krijgen
Meeste hedendaagse doseersystemen hebben 4 kanalen nodig😉
 
Helemaal mee eens ik zit nu aan te rommelen met 3 kanalen. Wat betekend dat ik nog een paar dingen met de hand moet bijvoegen. Hoe meer je kan automatiseren hoe minder er fout kan gaan. Maw koop de grootste die je budget toelaat.
 
Hoop dat je meer succes heb met de dp4 dan ik. Heb de dp3 en dp4 nieuw gehad. Wat een troep (is mijn ervaring dan).

groetjes, Tim
 
Ik zou voor de dp4 gaan. Daar ga je geen spijt van krijgen
Meeste hedendaagse doseersystemen hebben 4 kanalen nodig😉

Maar de meeste hedendaagse doseersystemen zijn voor mijn maat bakje ietwat overkill. De meeste "kleinere" elementen kan ik prima op pijl houden met water wissels elke 2 weken (of elke maand), denk ik.

Helemaal mee eens ik zit nu aan te rommelen met 3 kanalen. Wat betekend dat ik nog een paar dingen met de hand moet bijvoegen. Hoe meer je kan automatiseren hoe minder er fout kan gaan. Maw koop de grootste die je budget toelaat.

Wat voeg je allemaal toe dan?


Hoop dat je meer succes heb met de dp4 dan ik. Heb de dp3 en dp4 nieuw gehad. Wat een troep (is mijn ervaring dan).

groetjes, Tim

Troep als in, onnauwkeurig? of onhandig om mee te werken?
Ik ben mij er van bewust dat een Grotech unit (van 3x dezelfde prijs), vermoedelijk beter is, maar dan krijg ik ruzie met mijn portomonnee :)
 
Ik draai op triton dus heb nu al 3a en 3b samen in 1 fles. Maar voeg ook nog dagelijks no3 toe. Tevens ook wekelijks amino c van dsr. De laatste 2 moet ik dus nu met de hand toevoegen.
 
Ik ben uiteindelijk voor een Coral Box WF-04 gegaan (4 doseer koppen dus), deze is compact, heeft een (waterdichte?) aluminium behuizing, en is te bedienen via een app. Ben benieuwd!

De groei zit er verder goed in, vooral de groene Acropora doet het goed, de poliepen staan de hele dag uit en hij neemt gestaag toe in grootte.

Foto's!

Gorgoon by Thijs Janzen, on Flickr

Aanwas nieuwe poliepen aan de zijkant bij deze porites (?):
Porites sp. by Thijs Janzen, on Flickr

De groene Acropora staat er nu 2 maandjes in, en de bak draait nu net pas echt lekker, dus ik ben ruim tevreden met de groei:
groei.jpg
Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr
Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr

De paarse Acropora lijkt ook wat te groeien. Poliepen zie ik zelden of zijn echt extreem klein.
Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr

En de nieuwe bewoner sinds vorige week:
Neopetrolisthes maculathus by Thijs Janzen, on Flickr
 
Na een MaxSpect Razor R420R 75 watt, en een MaxLed BlueMarine 85 watt, dan nu toch de overstap gemaakt naar "serieuze" LED verlichting, en een Hydra 26HD geplaatst. Wat opvalt in vergelijking met de BlueMarine, is dat het visueel lijkt alsof er minder licht vanaf komt (de BlueMarine had 2 witte led tegels). De kleurweergave daarentegen is wel prachtig, vooral bij de oranje Fungia.

Daarnaast is de spreiding wat minder, wat donkerder plekken geeft achterin de hoeken (tenzij ik de LED unit heel hoog hang, maar dan kijk je in de lampen vanaf de stoel). Doordat de spreiding minder is, moet hij wat hoger, en is er meer strooilicht.

Ook heb ik (deels voor mijn gemoed, en deels om het strooilicht omhoog wat te beperken) een plexiglas ruit op de bak (zie ook het filmpje). Dit maakt de UV optie van de Hydra was overbodig (het plexiglas filtert UV), wat meer vermogen voor de andere kleuren oplevert. CO2 uitwisseling zit wel snor, pH schommelt constant rond de 8.14 (afhankelijk van het tijdstip). Daarnaast heb ik de stromingspompen minder naar het oppervlakte gericht om de schittering wat te verminderen. De komende tijd maar even in de gaten houden hoe dat gaat met de pH.

Voor mij nog niet de ideale lamp dus, maar het stelt wel gerust dat ik nu met meer zekerheid Acropora's kan houden (hoewel die het bovenin de bak al prima deden), en dat ik nu kan gaan uitkijken naar een Doopvont.

Filmpje (net na plaatsing gemaakt, let niet op de gorgoon en paddestoel, deze waren wat ontstemt na het schoonmaken van de ruiten):


Daarnaast heb ik sinds deze week een CoralBox Wifi 4 channel Dosingpump in gebruik genomen. Geeft vooral heel veel gemak (en nog meer draadjes en slangetjes in het meubel). Werkt vooralsnog goed, voor zover ik dat kan zien na 1 dag...

Volgende plan: stenen meer naar de zijkanten en achteren werken, zodat er meer plek komt voor koralen vooraan. Rechtsachter en linksachter zijn nu behoorlijk blinde hoeken (waar met de hydra ook nog eens minder licht valt). Dat kan efficienter :)
 
Laatst bewerkt:
Met de nieuwe verlichting, hoeven niet alle SPS meer superhoog in de bak te staan om licht te vangen. Daarnaast was de oude inrichting gemaakt met een zoetwater "stenenbak" (Tanganyika) in het achterhoofd. Zodra de stenen gaan begroeien met koralen, blijkt zo'n inrichting toch niet helemaal ideaal te zijn... Dus daarom: rescape!

P1010007.jpg
Niet al te beste foto, maar het gaat om het idee. Betere foto's volgen tzt.
 
Bovenaan