Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

die poep en die plas komt natuurlijk van het voer wat je erin gooit... het is alleen omgezet, dus je voegt niet meer afvalstoffen toe volgens mij (maar ik kan het mis hebben).

Er zitten nu 2 kauderni, 2 fridmani, 2 A. occelatus en 1 A. steinitzi (goby). Ik vind het zelf redelijk vol nu, iedereen zit elkaar in ieder geval niet in de weg. Een mogelijke toevoeging zou nog Gobiodon okinawae zijn, of een kleine blenny.
Je hebt 7 vissen dat valt toch wel mee. Hoe groot is je aquarium?

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Je hebt 7 vissen dat valt toch wel mee. Hoe groot is je aquarium?

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Een lido 120, dat is 60cm lang, 50cm hoog, 40cm diep. 7 vissen is niet superveel inderdaad, maar het hoeft ook geen drukke, volle bak te worden. Vind het juist wel mooi als alle vissen de ruimte hebben.
 
Dat zijn 120 liter. Een paar klein blijvende soort vissen zou nog wel kunnen. Denk ik zo. Op die manier wordt het aquarium op een natuurlijke manier belast. Meer voeren houdt natuurlijk ook een keer op. Vissen eten niet meer dan ze op kunnen.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Meer voeren houdt natuurlijk ook een keer op. Vissen eten niet meer dan ze op kunnen.

Dat maakt niet uit volgens mij - je krijgt hoogstens dat in hoekjes stukjes voer zich verzamelen, en dat daar een beetje flap ontstaat.

Voor de nitraat en fosfaat waarden maakt het niet uit of het voer eerst wordt opgegeten en dan word uitgepoept, of dat het voer direct wordt afgebroken door de bacterien.

Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ze bij BRSTV investigates vaak elke dag een blokje diepvriesvoer als belasting toevoegen, maar geen vissen in de bak hebben.

Maar een extra visje in de bak komt er nog wel hoor ;)
 
Afgelopen week in de winkel in Oldenburg een prachtige (leder)gorgoon gekocht. Tenminste, in de winkel dan. Thuis aangekomen blijkt hij een stuk meer te lijken op de gorgoon die ik al heb dan ik had gedacht. Hij lijkt wel wat meer poliepen te hebben. Valt toch niet altijd mee om dingen in de winkel te vergelijken met hoe het in de bak zal zijn.

Ook opvallend is dat sinds ik deze nieuwe gorgoon heb toegevoegd, mijn "originele" grote ledergorgoon instaat (al een dag of 2-3). De fijne ledergorgoon staat gewoon uit. Misschien heeft de nieuwe gorgoon toch iets van alarmstoffen oid in het water afgestoten toen ik hem plaatste.

Waterwaarden gaan verder OK, NO3 is nog steeds laag (0.2), PO4 ook vlakbij 0 (geen Hannah checker nog). KH neemt weer wat af. Ik heb ondertussen een Weipro pH controller gekocht van een forumlid (eigenlijk voor een kalkreactor, maar mooi om de pH continue mee te monitoren). Daarmee blijkt de pH toch wat hoger te liggen dan ik had verwacht (geijkt met pH 7 oplossing van Dupla): 8.4 tot 8.5. Komende tijd maar eens kijken hoe dit varieert langs de dag.

De nieuwe gorgoon in kwestie:
Gorgoon by Thijs Janzen, on Flickr
Gorgoon by Thijs Janzen, on Flickr

Het stekje Acropora tricolor dat ik 2 weken geleden heb geplaatst laat nu eindelijk een beetje poliepen zien... ze zijn alleen niet groen. Misschien komt dat door de lage NO3 en PO4 waarden die ik heb, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Alternatief is dat het helemaal geen tricolor is. Ik heb ze direct uit de zak van de leverancier gekocht in de winkel, dus toen ook niet de poliepen gezien. Misschien toch wat teveel wishful thinking...

Acropora tricolor by Thijs Janzen, on Flickr
 
Je No3 en Po4 is aan de lage kant deze mag iets omhoog, maar daar was je zelf al achter :eek:
Beter te laag dan te hoog.
Maak je over je gorgoon geen zorgen, deze staat vaker een aantal dagen in en de poliepen komen daarna gewoon weer terug. Ik noem het altijd een soort vervelling / groei fase.
 
Je No3 en Po4 is aan de lage kant deze mag iets omhoog, maar daar was je zelf al achter :eek:
Beter te laag dan te hoog.
Maak je over je gorgoon geen zorgen, deze staat vaker een aantal dagen in en de poliepen komen daarna gewoon weer terug. Ik noem het altijd een soort vervelling / groei fase.

Hij komt inderdaad vanmorgen weer langzaam tevoorschijn :D

NO3 verhogen blijf ik wat eng vinden, ik kijk het nog even aan. Met de vermindering van het wier in het refugium lijkt de paddestoelleder al wat beter uit te staan, dus er is wel degelijk meer voeding aanwezig nu.
 
Je gorgoon wordt gevoed door licht en plankton en je lederkoraal door licht, dus deze hebben niet direct behoeft aan meer No3, je steenkoralen daar in tegen weer wel.
 
Je gorgoon wordt gevoed door licht en plankton en je lederkoraal door licht, dus deze hebben niet direct behoeft aan meer No3, je steenkoralen daar in tegen weer wel.

Huh, ik dacht altijd dat leders het beter deden bij wat hogere NO3? Of is het meer dat het leders niet zoveel uitmaakt, en ze dus hoge NO3 waarden kunnen weerstaan?

Iets meer NO3 en PO4 zou mooi zijn voor de steenkoralen inderdaad. Voorlopig vind ik NO3 en PO4 bijdoseren echt een beetje overkill (en het voelt gewoon... fout), zeker zolang ik geen Hannah checker heb om PO4 goed in de gaten te houden. Word vervolgd!
 
In plaatst van no3 toevoegen kan je ook wat meer voeren. Doe ik hier ook.. zie mn dagboek, heb ik net neergezet wat ik voer op 400l. Haha, niet schrikken.

groetjes, Tim
 
In plaatst van no3 toevoegen kan je ook wat meer voeren. Doe ik hier ook.. zie mn dagboek, heb ik net neergezet wat ik voer op 400l. Haha, niet schrikken.

groetjes, Tim

Ja, dat doe ik al :D
Nadeel is dat dat ook PO4 verhoogt, en wat flap lijkt te veroorzaken. Het is een nauw evenwicht...
 
Ja, dat doe ik al :D
Nadeel is dat dat ook PO4 verhoogt, en wat flap lijkt te veroorzaken. Het is een nauw evenwicht...
Dat wel een beetje ja.. dat klopt. Ik heb ook een beetje kiezelwier en flap. Maar ik hou het onder controle.. zodra het neigt te vermeerderen vernieuw ik de diakat b. Hier mn flap matje bij de sterpoliepen en wat kiezelwier op de bodem. Als fosfaatverwijderaar niet helpt, dan verhoog ik de stroming en voer ik een stuk minder, en gooi ik wat extra cheato uit de nood bak erbij...dan is het zo weg.
cb1e44f839b501652836a544b59cfcde.jpg


groetjes, Tim
 
Hoop geupdate aan de bak:

- eindelijk de verschillende controllers aan de wand van de sump gevestigd met behulp van klitteband
- deze week een Weipro pH controller overgenomen van een mede forumlid, helaas blijkt de pH elektrode onnauwkeurig (als ik de meter ijk op pH = 7, meet hij 8.9 bij een stockoplossing met pH 9.2, en als ik hem ijk op pH = 9.2, meet hij pH = 7.3 bij een stockoplossing met pH = 7...). Op visstraat een nieuwe elektrode besteld, hopelijk verhelpt dat het euvel. De controller kan ook gebruikt worden op een kalkreactor, maar dat ben ik voorlopig niet van plan.
- Aqua Medic Temperature controller geinstalleerd. Voor je weet maar nooit als de verwarming op hol slaat
- RW-4 stromingspomp erbijgeplaatst, in plaats van de 2000 l/u stromings pomp die ik daar eerst had (ik heb nu een SW-2 op 100% en een RW-4 op 50% draaien).
- Montipora plaat naar beneden verhuisd, deze begon wel erg "bakvormig" te groeien, hopelijk word het nu weer meer een plaat.

Mede door de wat hogere temperatuur deze week, en een iets opgevoerd voer schema, had ik gisteren ineens overal flap zitten (niet alleen op het zand, maar ook op de buttons, onder de reefbone, echt overal). Heb het overal vanafgewreven (dat is meer voor mijn genoegdoening dan dat het echt zin heeft), en stop even met ez reef booster en reef pearls bijvoeren voor de koralen. Ik schroef ook het diepvriesvoer weer even een beetje terug, de belasting was duidelijk wat te hoog. Met de RW-4 erbij die wat extra stroming geeft, helpt dit hopelijk tegen de flap.

De groene acropora groeit ontzettend (viel me ineens op) en doet het uitstekend. Poliepen staan mooi uit, en er zijn flink veel poliepen ook.
Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr

Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr

Ook het stukje Porites (of kruipende montipora ofzo??) lijkt het goed te doen. Achterop heeft zich een "bultje" gevormd (niet op de foto te krijgen), ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.
Porites? by Thijs Janzen, on Flickr

En een overzichtje voor de volledigheid:
Overview by Thijs Janzen, on Flickr



Nu alles lekker laten groeien, want op de overzichtsfoto valt het me op dat de bak veel steen en weinig koraal lijkt te zijn :)
 
Ook het stukje Porites (of kruipende montipora ofzo??) lijkt het goed te doen. Achterop heeft zich een "bultje" gevormd (niet op de foto te krijgen), ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.
Porites? by Thijs Janzen, on Flickr

Hoewel de leverancier het Porites noemde, denk ik toch dat het Montipora hoffmeisteri is. Schijnt een snelvormende kruipende montipora soort te zijn. In mijn bakje lijken de poliepen wat groter dan op de referentie foto's op Meerwasserlexikon:


18858_DFebzETNxT.jpg

37463_eA2LMtw551.jpg

31297_tDHvnrDUt7.jpg


Schijnt ook goed te werken als begroeiing van de achterwand. Ben benieuwd!
 
Vandaag meetrondje gedaan, en er is eindelijk echt verbruik!

KH: 5.7 (oeps...)
pH: 7.9 (oeps...)
Calcium: 395

Ook is de oorzaak van de flap gevonden: verhoogd fosfaat. Ik meet NO3 = 0, PO4 = 0.1 (Salifert). Dit weekend water verversen, voeren een beetje terugschroeven, en kijken wat er gebeurd.

Om de KH, pH en Calcium op te schroeven ben ik aan het afwegen of ik EZ-DSR zal gebruiken, of andere toevoegingen (tips welkom).

Ik heb hier benodigdheden voor kalkwater liggen, maar dat schroeft de KH niet op als ik het goed begrijp.
 
Nog geen man overboord, maar ingrijpen is nu echt nodig maar niet resoluut.
Welk merk je kiest hou ik in het midden maar ik zou zeker vandaag / uiterlijk morgen beginnen met het toevoegen van KH en CA.
Doe dit wel in stapjes.

Wat is je MG?
 
Nog geen man overboord, maar ingrijpen is nu echt nodig maar niet resoluut.
Welk merk je kiest hou ik in het midden maar ik zou zeker vandaag / uiterlijk morgen beginnen met het toevoegen van KH en CA.
Doe dit wel in stapjes.

Wat is je MG?

MG meet ik (nog) niet...

Het gevaar is nu inderdaad dat de KH zo ver daalt dat de pH omslaat zodra de bufferende werking van de KH weg is. De KH daalt nu met ong 1 punt per week, dus er is nog tijd.
 
Ook je MG beïnvloed of wordt beïnvloed door deze lage waardes.
Ik zou dus niet te lang wachten met KH+ toe te voegen, dit haal je ook al bij een vijver speciaalzaak.
 
kH en Ca stijgen wel degelijk indien de kalkwater oplossing geconcentreerder is dan het verbruik. Hier in het verleden kH naar 11, Ca 500 gedreven enkel met calciumhydrocide. Voorwaarde is wel dat er genoeg Mg aanwezig is om precipitatie te voorkomen. pH kan je vanuit gaan dat deze hoog zat is bij gebruik van calciumhydroxide.

groetjes, Tim
 
Bovenaan