Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Weer een weekje verder. NO3 en PO4 zijn nu beide zeer dicht bij de 0 (nitraat onmeetbaar, PO4 waarschijnlijk 0.03, Salifert). Ben dus tevreden over de werking van mijn kleine refugium. Bezetting is ook zeer klein, en voer maar weinig (max half blokje diepvries per dag, en dat is al veel), dus gaat allemaal naar verwachting.

Deze week een groene Acropora (granulosa??) gekocht. Eens zien hoe dat gaat. In de foto's staan de poliepen nog niet heel mooi uit, maar dat kan ook komen doordat ik de afgelopen 2 dagen nieuwe verlichting heb geprobeerd. Ik had eerst een Maxspect Razor r420r 75 watt. Deze is prima, maar de spreiding over de bak was ik niet helemaal tevreden mee. Ik kon een mooie 2e hands BlueMarine MaxLed 85 watt overnemen (deze heeft 3 led units naast elkaar, dus meer spreiding). Het licht hiervan is inderdaad mooier verspreid over de bak (hoewel sommige stukken wel veel meer blauw kleuren, doordat het 2 witte, en 1 blauw blok is, in tegenstelling tot de Maxspect, waar de leds doorelkaar zitten). De BlueMarine word alleen behoorlijk warm, en dan slaat de ventilator aan... en die is niet bepaald stil. Als er iemand is met tips hoe deze ventilator te vervangen dan hoor ik het graag!

Acropora by Thijs Janzen, on Flickr

En een topdown, want dat is hip en profi:
Acropora by Thijs Janzen, on Flickr

De stylo doet het ook prima! Nog niet zulke grote poliepen als ik zou willen, maar dat komt vanzelf denk ik
Stylophora by Thijs Janzen, on Flickr
 
Alles gaat goed! Nog steeds wat verhoogde fosfaat, zal nog wel zakken vermoed ik.
Stekjes doen het allemaal goed, stekje acropora lijkt het ook naar zn zin te hebben.

Ondanks toevoegen van ReefEnergy A+B doen de buttons het nog steeds voor geen meter. Dippen heeft ook niet geholpen. Einde verhaal vermoed ik. In een strak veldje zijn buttons heel mooi, op deze manier hoeft het van mij niet zo :)

Buttons by Thijs Janzen, on Flickr

Acropora by Thijs Janzen, on Flickr

Hydnophora by Thijs Janzen, on Flickr

Stylo by Thijs Janzen, on Flickr

Stekje hystrix (ieniemienie) doet het prima
Hystrix by Thijs Janzen, on Flickr
 
Gisteren een tripje Duitsland gemaakt, langs AquaDesign in Oldenburg en Wunderkoralle in Aurich. Beide interessante zaken, waar AquaDesign vooral een grote aquariumwinkel is (met relatief duur koraal), is Wunderkoralle (heeft ook webshop), meer een eenmans bedrijfje aan huis, met relatief wat goedkoper koraal (maar geen vis).

Paar mooie stukjes meegenomen, nu zien hoe ze het gaan doen. De Goniopora is er 1 uit Australië, deze zouden het veel beter moeten doen dan de Indonesische import. Ben benieuwd in hoeverre dat verkooppraat is.

In afwachting van een symbiose grondel + garnaal, de inrichting een beetje omgegooid zodat de kans hoger is dat het paar in het zicht gaat zitten.

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Pavona decussata by Thijs Janzen, on Flickr

Fungia sp. by Thijs Janzen, on Flickr

Goniopora djiboutIensis by Thijs Janzen, on Flickr

Favia sp. by Thijs Janzen, on Flickr
 
Waterwaarden nog steeds goed, KH lijkt iets gezakt, maar Calcium nog ok. Even in de gaten houden, anders misschien KH gaan bijdoseren (maar had dan eigenlijk verwacht dat Calcium ook zou zakken?)

Heb sinds begin deze week de fan van de Blue Marine vervangen door een oude fan uit mn computer. Deze is een stuk stiller (helaas wel minder mooi weggewerkt, maar het oor wil ook wat). Met de verandering naar de Blue Marine (10 watt meer, maar een pak meer lumens dan de MaxSpect Razor lijkt het, in ieder geval op het oog), heeft de stylo weer een optater gehad, dus die staat er niet zo mooi bij:

Stylophora by Thijs Janzen, on Flickr

Gezien hij de vorige keer is teruggekomen, zal dat nu ook wel goed komen, en er zitten nog poliepen aan. Mocht het niet binnen een week bijtrekken, zal ik hem wat dieper plaatsen.

Daarnaast dit weekend een paar nieuwe bewoners erbij gekregen, Amblyeleotris steinitzi + pistoolgarnaal (Alpheus bellulus denk ik). Erg, erg gaaf! De garnaal is meteen druk bezig met een holletje te maken. Voor de gelegenheid wat schelpjes stukgeslagen (er is een schelpenpad hier om de hoek), en die worden gretig verwerkt in het dak van het holletje. Een flink bezige bij!

A. steinitzi + Alpheus by Thijs Janzen, on Flickr

A. steinitzi + Alpheus by Thijs Janzen, on Flickr

Daarnaast ook een Pseudochromis fridmani nakweek gekocht, maar deze liet zich nog niet op de foto zetten.

Overview by Thijs Janzen, on Flickr
 
Gisteravond ontdekte ik ineens iets raars: de P. fridmani was in de overloop gesprongen, en in de sump beland. Best een knappe sprong, ook al omdat ik voor een groot deel van de overloop spons heb liggen tegen het klateren (elke week uitwassen).

Fridmani uit de sump gevangen, en in de grote bak gedaan, verder niet veel aandacht aan gegeven.

Zegt mijn vrouw vandaag ineens: hey, hadden we al 2 van die paarse visjes?
Bij het uitvangen in de winkel kon de verkoper de fridmani niet te pakken krijgen, dus heb ik de vis met steen en al meegekregen. Eenmaal thuis aangekomen zat de vis los van de steen, en heb ik de vis in de bak gezet, en de steen in de sump... de rest van het verhaal laat zich raden :)

Nu maar hopen dat ze het met elkaar kunnen vinden, en niet twee mannetjes zijn. 1 van de twee heeft al een holletje gevonden, en verdedigd dit tegen de ander. Fridmani kunnen van vrouw naar man veranderen (net zoals nemo's van man naar vrouw), dus wie weet!

een1.jpg
two2.jpg
two1.jpg
 
En een filmpje :) (ik had de smaak te pakken)


Dat is mooi gefilmd!
Volgens mij kunnen deze soort koralen goed netelen.
 
Dat is mooi gefilmd!
Volgens mij kunnen deze soort koralen goed netelen.

Ja, dat klopt. Ik moet nog eens echt 's nachts kijken hoe ver de netels reiken.
Voorlopig lijkt het koraal er omheen geen last van ze te hebben. Maar ik houd het in de gaten.

De acro staat ook mooi uit 's nachts - ik voer nu af en toe nadat de lichten uitzijn reefpearls bij.

Acropora by night by Thijs Janzen, on Flickr
 
Alles draait prima hier. Afgelopen week 2 babylon snails toegevoegd (eigenlijk gewoon soort van mega nassarius), en een stekje caulendrium. Nog niet veel bijzondere koraaltjes in mn bak dus, maar wat er in staat groeit prima. De hystrix heeft mooie groeipunten, en de montipora plaat groeit als een speer.

Sinds deze week met kalkwater begonnen. Heb een kwart theelepel opgelost in een 1.5 liter fles osmosewater, en mijn bijvulvak hiermee voor de helft gevuld (de andere helft met gewoon osmosewater, dus nog verder verdund). Het bijvulvak is maar klein, max 4 liter. Ben benieuwd wat voor impact dit gaat hebben.

Deze week ook de Red Sea Reef Energy A+B opgemaakt. Heb niet het idee dat dat iets deed voor de koralen. Goed bijvoeren met reef booster oid, en de bak rust geven doet meer heb ik het idee (en is goedkoper/makkelijker).

Overview by Thijs Janzen, on Flickr
 
Kalkwater best in afgesloten vat anders reageert het direct met co2 uit de lucht en hou je na enkele uren niets meer over.
 
Kalkwater best in afgesloten vat anders reageert het direct met co2 uit de lucht en hou je na enkele uren niets meer over.

Hmm, ik had gehoopt dat dit wel mee zou vallen. Ik zal eens het water in mijn ATO bakje nameten en kijken hoeveel vaart dit loopt. Het kalkwater bewaren in een colafles is geen probleem volgens mij.

Edit: Heb het even nagemeten, en de pH van het water in het ATO bakje is nog wel verhoogd. In hoeverre dat overeenkomt met verhoogd calcium en KH durf ik zo niet te zeggen (ik weet niet precies hoeveel calcium er in het kalkwater zou moeten zitten?). Ik heb een nieuwe batch aangemaakt die wat sterker is, en verdun het nu wat minder. Als het dan reageert aan het oppervlakte, blijft er wat meer over (het verbruik is nog niet hoog in mijn bak).

Bij mij heeft Red Sea Energy A+B net het zetje tot groei gegeven.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hmm, interessant. Hier groeit alles ook nu wel prima, maar ik heb ook het idee dat dat komt omdat de bak nu eindelijk goed is doorgestart. Ik houd het in de gaten!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan