Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Mooneater's Lido 120

Het bloed kroop waar het niet gaan kan, en heb de 60L nano bak geupgrade naar een 120 liter Lido + 25 liter sump.
De doorstart ging vergezeld van gebruikt steen (1 dag vochtig uit de bak geweest), en wat nieuw zand.

We zijn nu 2 weken verder, en hoewel de waterwaarden nog wat hoge afvalstoffen aangeven, gaat het de goede kant op:
NO3: 13
PO4: 0.11
pH: 8.2
KH: 8.3

Er zit dus in het levend steen nog wat spul wat de overgang niet gered heeft, en wat een beetje aan het afsterven is (er zitten nog geen vissen in, dus verdere belasting is er niet).

Het hele systeem werkt dmv een durso achtige overloop. Ik wist niet dat die zo irritant kunnen zijn! Het afstellen is een kunst op zich...

Deze week ben ik van plan de hoeksteen van een zeebak halen: een koppeltje anemoonvisjes (in de 60L was dat toch wat krap).
Het beoogde visbestand komt dan op:
- koppel Amphiprio ocellatus/percula
- koppel Kauderni (of eten deze mijn sexy shrimp op?)
- koppel P. fridmani (als ik deze jong kan krijgen)
- symbiose grondel + garnaal

Waarvan dan alleen de symbiose grondel wildvang is (en alle ongewervelden uiteraard)

Op het moment draait de bak nog op de oude verlichting (Blue Marine 11 watt + 2 JMB achtige balkjes van 9 watt). Op het oog niet heel verkeerd, maar ik ben nog op zoek naar verlichting met wat meer vermogen. De stylo doet het in ieder geval niet gek, hoewel de xenia en het kenia boompje bijv al wel flink aan het uitrekken zijn om wat meer licht te vangen.

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Stylo by Thijs Janzen, on Flickr

Toorts by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Lido 120

Leuk!!
Mooie foto's ook. Die van ons zitten nooit stil.... Of ik ben niet zo goed in het nemen van foto's ;)

Heel veel klikken... ze zijn nogal druk inderdaad! En helemaal al ze zo klein zijn is de scherpte diepte heel ondiep, en zwemmen ze snel weg uit de focus.

Zoals alles met een zee-aquarium: geduld :p
 
Re: Mooneater's Lido 120

Klein overzichtje van hoe de bak er nu bij staat.

Alles gaat goed, maar ik mis geloof ik het "button" gen, want die gaan voor geen meter. Het was ooit een mooi veldje...

 
Re: Mooneater's Lido 120

Vandaag nog eens de waterwaarden gemeten, en gaat de goede kant op, behalve fosfaat:

KH: 8.6
NO3: 7.6
PO4: 0.35

Fosfaat is nu al een week of 2-3 (eigenlijk sinds ik de bak heb doorgestart), zo hoog. Ik ga er voorlopig nog van uit dat dit met het doorstarten te maken heeft, waarschijnlijk zijn er links en rechts nog dingen aan het afsterven. Wel vreemd dat het nitraat al wel daalt, maar het fosfaat nog niet. De koralen staan er verder prima bij, en dat is het belangrijkste. Voorlopig ga ik nog geen extra fosfaatverwijderaars inzetten etc. Dat lijkt me wat voorbarig (maar ik hoor het graag als dat niet zo is).

Na 3 weken gedraaid te hebben op de verlichting van de Blue Marine (een 11 watt led plaat + 2 10 watt JMB achtige balkjes), ben ik deze week overgestapt op een MaxRazor 70 watt(+de 2 JMB achtige balkjes, die lichten de hoeken mooi uit).

Overview by Thijs Janzen, on Flickr


De duncan vind het heerlijk in de nieuwe bak, en ik heb al 2 nieuwe koppen gezien
Duncan by Thijs Janzen, on Flickr

De stylo heb ik vanwege de nieuwe verlichting wat omlaag gezet, en ziet er goed uit (deed het ook al goed onder de oude verlichting)
Stylo by Thijs Janzen, on Flickr


Een nieuwe week, toch ook weer een paar nieuwe bewoners. Een stekje hydnophora, bovenin de bak geplaatst, zeeen van licht
Hydnophora by Thijs Janzen, on Flickr


En een prachtige Percnon gibbesi, een stuk actiever dan de mythrax krab die ook ergens in de bak moet zitten, maar die ik nooit meer zie...
Percnon gibbesi by Thijs Janzen, on Flickr


Ook ben ik begonnen met het doseren van Red Sea Reef Energy A+B, in de hoop de buttons wat terug te krijgen. Ga ze van het weekend ook dippen, misschien zitten er wat naaktslakjes op. Hoewel ik ben begonnen met een mooi veldje buttons, zijn ze eigenlijk heel langzaam aan het wegkwijnen. Hopelijk helpt de betere verlichting, de Reef Energy, en het dippen om ze er bovenop te krijgen. De acan leek de Reef Energy alvast te waarderen :)
 
Re: Mooneater's Lido 120

Vandaag nog eens de waterwaarden gemeten, en gaat de goede kant op, behalve fosfaat:

KH: 8.6
NO3: 7.6
PO4: 0.35

Fosfaat is nu al een week of 2-3 (eigenlijk sinds ik de bak heb doorgestart), zo hoog. Ik ga er voorlopig nog van uit dat dit met het doorstarten te maken heeft, waarschijnlijk zijn er links en rechts nog dingen aan het afsterven. Wel vreemd dat het nitraat al wel daalt, maar het fosfaat nog niet. De koralen staan er verder prima bij, en dat is het belangrijkste. Voorlopig ga ik nog geen extra fosfaatverwijderaars inzetten etc. Dat lijkt me wat voorbarig (maar ik hoor het graag als dat niet zo is).

Na 3 weken gedraaid te hebben op de verlichting van de Blue Marine (een 11 watt led plaat + 2 10 watt JMB achtige balkjes), ben ik deze week overgestapt op een MaxRazor 70 watt(+de 2 JMB achtige balkjes, die lichten de hoeken mooi uit).

Overview by Thijs Janzen, on Flickr


De duncan vind het heerlijk in de nieuwe bak, en ik heb al 2 nieuwe koppen gezien
Duncan by Thijs Janzen, on Flickr

De stylo heb ik vanwege de nieuwe verlichting wat omlaag gezet, en ziet er goed uit (deed het ook al goed onder de oude verlichting)
Stylo by Thijs Janzen, on Flickr


Een nieuwe week, toch ook weer een paar nieuwe bewoners. Een stekje hydnophora, bovenin de bak geplaatst, zeeen van licht
Hydnophora by Thijs Janzen, on Flickr


En een prachtige Percnon gibbesi, een stuk actiever dan de mythrax krab die ook ergens in de bak moet zitten, maar die ik nooit meer zie...
Percnon gibbesi by Thijs Janzen, on Flickr


Ook ben ik begonnen met het doseren van Red Sea Reef Energy A+B, in de hoop de buttons wat terug te krijgen. Ga ze van het weekend ook dippen, misschien zitten er wat naaktslakjes op. Hoewel ik ben begonnen met een mooi veldje buttons, zijn ze eigenlijk heel langzaam aan het wegkwijnen. Hopelijk helpt de betere verlichting, de Reef Energy, en het dippen om ze er bovenop te krijgen. De acan leek de Reef Energy alvast te waarderen :)
Wat leuk wij hebben ook sinds vandaag de duncan. Een erg leuk koraaltje. Je fosfaat komt wel goed denk ik geduld hebben.😉
 
Re: Mooneater's Lido 120

Vandaag water ververst, en fosfaat lijkt flink gedaald te zijn. Ik meet 0.03 - 0.10 (Salifert, met AquariumNote de kleur vergeleken, maar per foto een andere meting :S). Lijkt dus de goede kant op te gaan... Fosfaat meten zonder Hannah checker blijft ook lastig natuurlijk :)
 
Re: Mooneater's Lido 120

Xenia gekidnapped :)
Is wel leuk zo'n zee-egel, maar al dat gesleep en geduw is soms wel een beetje vermoeiend...
787c144eefc581cef451278111eca8c1.jpg
 
Vandaag het water gemeten (voor het water verversen), en de fosfaat piek is weg. Hopelijk is het opgenomen door het wier, en niet in de steen getrokken.

PO4: 0.05
NO3: 3
pH: 8.2
KH: 8.7
Ca: 425

De buttons takelen steeds verder af, het toevoegen van Reef Energy A+B de afgelopen week heeft geen effect gehad helaas. Ik merk uberhaupt niet zoveel effect van Reef Energy A+B, maar het is voorlopig nog niet op, dus we gaan vrolijk door (geduld hebben).
 
Willen je buttons niet open gaan staan?
Wat je kan proberen is een druppeltje maggie in je bak doen kijken of dan wel de buttons open gaan staan.
Als dat zo is hebben ze waarschijnlijk ergens voedsel te kort.
 
Willen je buttons niet open gaan staan?
Wat je kan proberen is een druppeltje maggie in je bak doen kijken of dan wel de buttons open gaan staan.
Als dat zo is hebben ze waarschijnlijk ergens voedsel te kort.

Ze staan inderdaad weinig open, en als ik de steen vergelijk met hoe hij er 4 maanden geleden bijstond, zijn er een hoop buttons verdwenen.

Maggie in mn bak gooien ben ik een beetje huiverig voor though...
 
Bovenaan