Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Re: Mooneater's Blue Marine 60L

De wet van Murphy helaas

Ik ben er ook bang voor...

Bij het water halen in de winkel toch nog twee stukjes gekocht... nu is de bak toch echt wel bijna vol :p Sterpoliep en xenia groeit in ieder geval als een speer.

Waterwaarden vandaag gemeten, en zijn redelijk (pH en KH zijn me wat laag, maar we zullen zien of dat volgende week nog zo is):

KH: 8
pH: 7.6
PO4: 0
NO3: 5
NO2: 0
Calcium: 400
Zout: 1.023

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Keniaboompje + acan stekje zijn nieuw
Side by Thijs Janzen, on Flickr

Stylo wat lager gezet
Stylo by Thijs Janzen, on Flickr

Deze acan doet me een beetje denken aan een mini trachyphyllia :)
Acan by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Komen we elkaar hier ook weer tegen kerel :) (voormalig tanganyika verslaafde)
Ben ook de bak aan het ombouwen naar zeewater :)

Je bak is erg mooi, hopelijk mijne over tijdje ook :)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Stylo lijkt het toch niet te gaan halen, waterwaarden zijn op zich wel sterk verneterd:

PO4: 0 (Salifert)
NO3: 2 (!)

KH: 8
pH: 7.8-8

pH is nog steeds wat aan de lage kant.

cf6a58f35b2c624035d88f9dcfd8c42f.jpg


Vandaag voor mn verjaardag een jebao sw2 gekregen, mooi speelgoed :D golven!

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Hier kan ik mij prima meer vermaken :cool:

 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vervelend van je stylo. In je verhaal geef je aan dat je pH wat laag is. De gasuitwisseling met de wavemaker zal dit bevorderen. Volgens mij zag ik je wavemaker bovenin je bak staan.. je kan deze ook 2/3 onderin plaatsen en schuin omhoog richten en kijken of dit de situatie verbeterd. Als je een automatisch bijvulsysteem gebruikt zou je een schepje calciumhydroxide in het osmosevat toe kunnen voegen om de pH te boosten (voegt ook kH en Ca toe) Zolang de opvoerpomp een cm boven de bodem hangt zal er geen bezinksel worden toegevoegd. Kalkwater is zeer alkalisch en reageert met co2 in de bak om bicarbonaat te vormen. Als dit niet helpt zijn er wellicht zijn er nog te veel schommelingen in de waardes waardoor de stylo het moeilijk heeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Stylo lijkt het toch niet te gaan halen, waterwaarden zijn op zich wel sterk verneterd:

PO4: 0 (Salifert)
NO3: 2 (!)

KH: 8
pH: 7.8-8

pH is nog steeds wat aan de lage kant.

cf6a58f35b2c624035d88f9dcfd8c42f.jpg


Vandaag voor mn verjaardag een jebao sw2 gekregen, mooi speelgoed :D golven!

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk

Nog gefeliciteerd met je verjaardag dat is zeker een mooi kado
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Verkeerd gezien! Onder de avond verlichting zijn de poliepen terug.

Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt

f0c8d6612ed1e2e6c798fbac7a759f49.jpg

7a3639201c904f09724028823d9af502.jpg


Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Stekje is behoorlijk gebleekt en dan dreigt sterfte door verhongering, je kunt haar helpen door ze te voeden met b.v. artemia nauplii, kan net dat laatste zetje tot herstel zijn.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Even een weekje niet gekeken ivm vakantie, maar ziet er goed uit wederom hoor! Bevalt de sw2?
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Even een weekje niet gekeken ivm vakantie, maar ziet er goed uit wederom hoor! Bevalt de sw2?

Ik ben erg happy met de sw2 - vooral het afstellen van de snelheid is erg fijn. Daarnaast is hij ook een stuk kleiner.

Bij mij staat hij op de constante functie, de andere functies gebruik ik niet echt (behalve voor het filmpje). Daarnaast maakt hij ook flink geluid als hij op de "Else" modus staat bijv (deze zou het handigste zijn).

Het leukste zou zijn om hem af en toe via een timer op de wave functie bijv te kunnen zetten... zo blijft er altijd wat te wensen over :)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

pH en KH blijven wat aan de lage kant. Bak ziet er verder prima uit, dus ik laat het nog even begaan.
pH: 7.8
KH: 7.7
NO3: 0.3
PO4: 0.03
Calcium: 400

NO3 is nu ook extreem laag. De bacteriecultuur en de wieren doen hun werk kennelijk goed (en er zit geen vis in, dus de belasting is minimaal).

Ook van de week Artemia nauplien gevoerd aan de bak (toch handig, als je die kan meenemen van werk). Ik weet niet zeker of de stylo ze te pakken heeft gekregen (heb gericht gevoerd, met stroming uit, maar is lastig te zien). De stylo ziet er prima uit in ieder geval.

Ook een mooi stuk montipora plaat gescoord, en halverwege geplaatst. Om ruimte te maken (en om alles een beetje in te tomen), wat pompende xenia op de achterwand geplaatst (met coraffix lijm, ging stuk beter dan met aquascape epoxy klei :p).

De zoektocht naar visjes is ondertussen gestart, maar zoals dat met zoveel dingen gaat zijn natuurlijk de visjes die je de hele tijd overal tegenkwam in de handel, nu niet te krijgen. Visbestand op het oog:

1x Gobiodon okinawae, nakweek
1x Pseudochromis fridmani, nakweek
1 symbiose koppel, ofwel Cryptoherus cinctus, ofwel een "2e hands" andere soort, bijv. Amblyeleotris steinitzi.

Mijn poetsgarnaal had de laatste tijd van een parasiet op zijn zijkant (een isopod). Het "hulsel" waar deze isopod in zat is nu leeg. Ik heb het dingetje verder nog niet gezien in de bak, laten we hopen dat hij is verdwenen...

Overview by Thijs Janzen, on Flickr
Stylophora by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Kleine update, de bak draait prima. Het steentje met montipora plaat zat toch niet zo lekker vast, en is halverwege de week naar beneden gedonderd. Heb hem nu wat lager gezet (is sowieso wat fijner, aangezien helemaal bovenop voor de stylo in ieder geval te fel was).

waterwaarden zijn erg mooi nu, pH en KH zijn bijgetrokken. Ik hoef niks meer te doen :cool:
pH: 8.25
KH: 8.3
NO3: 0.25
PO4: 0.03
Calcium: 410

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Wat me wel opvalt is dat de Xenia en sterpoliep het als een tierelier doen, terwijl de buttons langzaam wegkwijnen. Komen de buttons misschien iets tekort?
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Kleine update, de bak draait prima. Het steentje met montipora plaat zat toch niet zo lekker vast, en is halverwege de week naar beneden gedonderd. Heb hem nu wat lager gezet (is sowieso wat fijner, aangezien helemaal bovenop voor de stylo in ieder geval te fel was).

waterwaarden zijn erg mooi nu, pH en KH zijn bijgetrokken. Ik hoef niks meer te doen :cool:
pH: 8.25
KH: 8.3
NO3: 0.25
PO4: 0.03
Calcium: 410

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Wat me wel opvalt is dat de Xenia en sterpoliep het als een tierelier doen, terwijl de buttons langzaam wegkwijnen. Komen de buttons misschien iets tekort?

Je bak ziet er top uit. Je waterwaardes zien er ook mooi uit.😀
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Er deed zich een buitenkansje voor, en ik heb de bak geupgrade naar een 120 liter, met 20 liter sump. Meteen een bak meer ruimte!
Zodra deze een beetje op orde is, zal ik een nieuw topic aanmaken

De nieuwe bak:
a3c54c7ef22a4f37c1e76b4366d80c6a.jpg


Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Er deed zich een buitenkansje voor, en ik heb de bak geupgrade naar een 120 liter, met 20 liter sump. Meteen een bak meer ruimte!
Zodra deze een beetje op orde is, zal ik een nieuw topic aanmaken

De nieuwe bak:
a3c54c7ef22a4f37c1e76b4366d80c6a.jpg


Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk

Wat een mooie bak hoe kom je aan deze. Ziet er best al goed uit.
Groetjes John en jessica
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Heb je deze zo compleet gekocht met stenen en koraal erin.
Groetjes Jessica en John
 
Bovenaan