Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Volgend week ben ik een weekje op vakantie, en daarna durf ik het na 2 maanden opstarten wel aan om visjes te plaatsen.

Ik heb mijn vrouw al uit haar hoofd gekregen om Nemo's te nemen (die worden wel erg disproportioneel groot voor deze bak).

Het mooiste zouden wij een grondel + garnaal vinden. Op een Duitse website heb ik gevonden dat Cryptocentrus cinctus na te kweken is. Nu nog een winkel vinden die daar dan ook nakweek van heeft zitten...

Andere kandidaat is misschien een Pseudochromis fridmani, of een koppeltje Jack in the Box (hoewel die misschien wat groot worden).

Alleen nakweek vis geeft helaas niet zoveel keuze (het tank raised gedeelte bij de Jong bevat wel veel soorten, maar de meesten zijn niet op voorraad helaas)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Volgend week ben ik een weekje op vakantie, en daarna durf ik het na 2 maanden opstarten wel aan om visjes te plaatsen.

Ik heb mijn vrouw al uit haar hoofd gekregen om Nemo's te nemen (die worden wel erg disproportioneel groot voor deze bak).

Het mooiste zouden wij een grondel + garnaal vinden. Op een Duitse website heb ik gevonden dat Cryptocentrus cinctus na te kweken is. Nu nog een winkel vinden die daar dan ook nakweek van heeft zitten...

Andere kandidaat is misschien een Pseudochromis fridmani, of een koppeltje Jack in the Box (hoewel die misschien wat groot worden).

Alleen nakweek vis geeft helaas niet zoveel keuze (het tank raised gedeelte bij de Jong bevat wel veel soorten, maar de meesten zijn niet op voorraad helaas)

Vergeet ik helemaal mijn hoofdpunt te maken (en kan niet editen): weet er iemand dus nog een andere leverancier / plaats om nakweek te verkrijgen - of heeft iemand 1 van deze soorten over, dan hoor ik het graag!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vlak voordat ik op vakantie ga nog even water ververst, en vandaag de waarden weer gemeten:

NO2: 0
NO3: 11.5
PO4: 0.08
pH: 8.2
KH: 9
Ca: 420
Zout: 1.0235

Nitraat is dus nog verder gezakt, goede zaak. Hopelijk zet dit door, en betekent dit vooral dat de bacteriehuishouding in orde aan het komen is. De bak draait ook nog maar 8 weken.

Sinds een week ook een klein DIY hang on wierenfiltertje erbij gedaan. Samen met het eerste vak van de sump heb ik daarmee ong 5% volume aan wierenfilter schat ik. Gaat geen wonderen verrichten, maar is wel leuk erbij, en alle beetjes helpen.

Sinds vrijdag de stoute schoenen aangetrokken en een Stylophora toegevoegd. Met deze hoge nitraat waarden een beetje twijfelachtig, we gaan zien hoe dat uitpakt. De foto's bekijkend zie ik dat helaas lang niet alle poliepen uitstaan. Kan ook komen door de Sexy Shrimp die juist aan het dansen was op de stylo.

Overview by Thijs Janzen, on Flickr

Hang on weeds by Thijs Janzen, on Flickr

Ik voeder elke twee dagen de Duncan handmatig bij (artemia), en dat lijkt hij (zij) op prijs te stellen:
Duncan by Thijs Janzen, on Flickr

De stylo, zo hoog mogelijk in de bak om zoveel mogelijk licht te vangen
Stylophora by Thijs Janzen, on Flickr
Stylophora by Thijs Janzen, on Flickr


De buttons aan de rechterkant van de bak vangen denk ik toch net iets minder licht van buiten of iets dergelijks, want ze zijn een stuk minder gekleurd dan de andere buttons in de bak (vergelijk maar met eerdere posts). Het "donkere" uit het hart van de buttons is verdwenen, en alleen het groen is over. Of komt dit door iets anders?
Buttons by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ziet er echt enorm mooi uit zo hoop ik dat onze bak er ook over 8 weken bij staat.
Alvast een goede vakantie ik denk wel dat je heimwee krijgt naar je mooie kleurrijke bak
Je garnaal is ook erg mooi. Ben zo i zo verliefd op garnalen leuke beestjes altijd.:)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Mooie bak al zeg! Sinds vandaag ook een blue marine 60 draaien. Ik hou je topic in de gaten!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ik ga toch ook echt overwegen om zowel het opvoerpompje als de sera afschuimer te vervangen voor ook de eheim en tunze in mijn bakje (ook blue marine 60).
Is het echt zo"n groot verschil?
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ik heb de originele afschuimer maar een paar dagen in mijn bak gehad - heb hem eigenlijk nooit draaiende gehad toen de bak ook echt iets af te schuimen had.

De Tunze is wel stiller, maar je blijft hem horen,ook met de kap erop.

Het opvoerpompje vond ik wel beter, je kan ook een nog sterkere nemen en die zachter af stellen (de eheim compacts hebben een regelknopje aan de zijkant), dan maken ze misschien nog wel minder lawaai
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Dank. Is het formaat van de eheim ook kleiner dan de blue marine?
Ik heb de originele afschuimer maar een paar dagen in mijn bak gehad - heb hem eigenlijk nooit draaiende gehad toen de bak ook echt iets af te schuimen had.

De Tunze is wel stiller, maar je blijft hem horen,ook met de kap erop.

Het opvoerpompje vond ik wel beter, je kan ook een nog sterkere nemen en die zachter af stellen (de eheim compacts hebben een regelknopje aan de zijkant), dan maken ze misschien nog wel minder lawaai
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vd week dan toch maar de eheim bestellen. Evt gelijk met stromingspomp sw2 van jebao en dan de tunze 9001 afschuimer. Zal hopelijk een stuk stiller dan zijn. Bedankt!
Ja, die is ietsje kleiner. Past prima in ieder geval.
Het laatste vak kan toch verder nergens voor gebruiken, dus maakt ook weinig uit :)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ik heb de originele afschuimer maar een paar dagen in mijn bak gehad - heb hem eigenlijk nooit draaiende gehad toen de bak ook echt iets af te schuimen had.

De Tunze is wel stiller, maar je blijft hem horen,ook met de kap erop.

Het opvoerpompje vond ik wel beter, je kan ook een nog sterkere nemen en die zachter af stellen (de eheim compacts hebben een regelknopje aan de zijkant), dan maken ze misschien nog wel minder lawaai

Wij hebben de Tunze 9001 vanochtend bij Frits Kuiper opgehaald. Deze draait nu ongeveer 10 uur en heeft zelfs al wat schuim gemaakt.
Hier is de Tunze wel erg stil enigste wat ik nu hoor zijn wat belletjes maar dat moet binnen nu en 2 weken ook over zijn.
Zou de opvoerpomp die jij wou kopen of al hebt ook geschikt zijn voor mijn bak van 85 liter. Die ik nu heb is 14 of 15 watt en best een bombak.
Groetjes Jessica en John.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Je zoekt toch tank bred vissen voor je aauarium? De assessor flavissimus is één van mijn favorieten, en bij de jong hebben ze ze wel eens. Het is een klein, rustig visje met schitterende kleuren.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Je zoekt toch tank bred vissen voor je aauarium? De assessor flavissimus is één van mijn favorieten, en bij de jong hebben ze ze wel eens. Het is een klein, rustig visje met schitterende kleuren.

Dat doe ik inderdaad! Dankjewel voor het meedenken :D

Ik had de Assessor al op de lijst van Mrutzek (Duitse winkel) gespot. Ik vind ze zelf niet heel spectaculair (maar smaken verschillen), ik vind ze wel wat weg hebben van Neolamprologus leleupi (zoetwater dingetje van vroeger).

Mocht het totaal niet lukken om een goby + shrimp te versieren, dan denk ik aan P. fridmanii, dat is ook een mooi formaat, en tank bred verkrijgbaar.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vandaag na 2 weken terug van vakantie... Bak niet helemaal in tip top shape:

- Veel zweefvuil
- dikke kaamlaag
- Stylo mist veel poliepen:

41266313f43c4874886982acb4230c3e.jpg


Morgen water meten, ik vermoed hoge nitraat en fosfaat...

Had niet verwacht dat 1 weekje niet verversen zo'n impact zou hebben.

Heb ook weer de 2000l/u stromingspomp erop gezet, misschien dat 1000 l/u toch te weinig is

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vandaag na 2 weken terug van vakantie... Bak niet helemaal in tip top shape:

- Veel zweefvuil
- dikke kaamlaag
- Stylo mist veel poliepen:

41266313f43c4874886982acb4230c3e.jpg


Morgen water meten, ik vermoed hoge nitraat en fosfaat...

Had niet verwacht dat 1 weekje niet verversen zo'n impact zou hebben.

Heb ook weer de 2000l/u stromingspomp erop gezet, misschien dat 1000 l/u toch te weinig is

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
Balen man, hopelijk weet je snel de oorzaak te achterhalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Dat is vervelend terug komen van vakantie. Vakantie en zeewater aquarium gaan niet samen:cool:
Hopelijk is je bakje snel weer zoals voor je weg ging.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Morgen water meten, ik vermoed hoge nitraat en fosfaat...
Ik denk dat je het eerder moet vinden in een teveel aan licht, Thijs. Je hebt er LED boven hangen en het koraal meteen hoog in de bak geplaatst. Het koraal had geen hele zware pigmentatie toen je het kreeg dus ik vermoed dat de stek onder een veel lagere intensiteit stond dan wat ik vermoed jij net onder je water oppervlak hebt. Je hebt niet veel vervuilers in je bak dus het lijkt me sterk dat je waterwaarden slechter zijn geworden. Bij testmetingen heb ik ooit gemerkt dat er meer licht door een kaamlaag heengaat dan door een helder oppervlak, ik vermoed dat dit komt omdat er minder licht weerkaatst wordt wat ook niet helpt als het daadwerkelijk door blootstelling aan te hoog licht komt. Ik zie vooralsnog weinig necrose op de stek dus hij lijkt me nog te redden. Plaats hem een tijdje op de bodem en kijk wat er gebeurt.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ik denk dat je het eerder moet vinden in een teveel aan licht, Thijs. Je hebt er LED boven hangen en het koraal meteen hoog in de bak geplaatst. Het koraal had geen hele zware pigmentatie toen je het kreeg dus ik vermoed dat de stek onder een veel lagere intensiteit stond dan wat ik vermoed jij net onder je water oppervlak hebt. Je hebt niet veel vervuilers in je bak dus het lijkt me sterk dat je waterwaarden slechter zijn geworden. Bij testmetingen heb ik ooit gemerkt dat er meer licht door een kaamlaag heengaat dan door een helder oppervlak, ik vermoed dat dit komt omdat er minder licht weerkaatst wordt wat ook niet helpt als het daadwerkelijk door blootstelling aan te hoog licht komt. Ik zie vooralsnog weinig necrose op de stek dus hij lijkt me nog te redden. Plaats hem een tijdje op de bodem en kijk wat er gebeurt.
Bootstelling aan te veel licht, helaas heb ik daar de afgelopen tijd mee te maken gehad. In mn dagboek is goed te zien wat er gebeurd met een overbelicht stylo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vanochtend bij daglicht waterwaarden gemeten, en jullie hebben inderdaad gelijk, of in ieder geval, aan het water ligt het niet!

NO3: 8
PO4: 0

Waar ik gezien al het zweefvuil juist had verwacht hoge NO3 waarden tegen te komen...
Ook zag ik met het licht uit dat veel poliepjes van de stylo uit stonden, dus ze zijn nog niet weg. Stylo verhuisd naar beneden, en ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ik onvoldoende verlichting heb :p

Anemoon is wel ineens verdwenen (zat er gisteren nog). Misschien heeft hij zich leeg laten lopen en daarna verstopt? Waarom gebeuren dat soort dingen altijd precies rondom je vakantie?
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vanochtend bij daglicht waterwaarden gemeten, en jullie hebben inderdaad gelijk, of in ieder geval, aan het water ligt het niet!

NO3: 8
PO4: 0

Waar ik gezien al het zweefvuil juist had verwacht hoge NO3 waarden tegen te komen...
Ook zag ik met het licht uit dat veel poliepjes van de stylo uit stonden, dus ze zijn nog niet weg. Stylo verhuisd naar beneden, en ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ik onvoldoende verlichting heb [emoji14]

Anemoon is wel ineens verdwenen (zat er gisteren nog). Misschien heeft hij zich leeg laten lopen en daarna verstopt? Waarom gebeuren dat soort dingen altijd precies rondom je vakantie?
De wet van Murphy helaas

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan