Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Een regelbare stromingspomp is wel erg fijn. Jecod rw4 lijkt mij een mooie oplossing. Kan je zelf je stroming regelen, rw4 maakt geen geluid volgens mij, en de optie voor wave modus is fijn voor de afwisseling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Een regelbare stromingspomp is wel erg fijn. Jecod rw4 lijkt mij een mooie oplossing. Kan je zelf je stroming regelen, rw4 maakt geen geluid volgens mij, en de optie voor wave modus is fijn voor de afwisseling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Ah! Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Op zn max gaat denk ik al het zand zweven, maar fluctuerend tussen 500 en 2000 is natuurlijk wel erg leuk.

Ik heb er nu een 1000 l/h pompje ingehangen. Dat geeft al een flink stuk rust in de bak. Nu eens kijken hoe de koralen dat vinden, en hoe de waardes zich houden.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Mooie gargoon

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Dankjewel!


Gisteren een paar stekjes gekocht: toorts, hamertje en een stekje duncan.

Ook een kokerworm gekocht (is een beetje vroeg, maar hij is nog klein). De kokerworm heb ik in het levend steen gestoken, met zijn kop in de stroming. Klopt dit, of moet ik hem op het zand leggen, en vind hij dan zijn eigen plek?

Kokerworm by Thijs Janzen, on Flickr
Overzicht 15-01-2017 by Thijs Janzen, on Flickr

De oortjes lijken het heel goed te doen, hoewel het grootste oor een beetje bruin word. Heb ze al onder een andere steen gezet om het licht wat te dempen, en ze staan vrijwel uit de stroming.
Groene oortjes by Thijs Janzen, on Flickr

Foto's van de stekjes:

Toorts by Thijs Janzen, on Flickr
Hamertje by Thijs Janzen, on Flickr
Duncan by Thijs Janzen, on Flickr

Rechterhoekje met sterpoliepjes, gorgoon en een beetje xenia:
Poliep hoekje by Thijs Janzen, on Flickr


De gorgoon van joris doet het mooi. Enige rare is dat bij joris de poliepen wit leken, maar dat bij mij niet zijn. Kan ook door de verlichting komen misschien.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Waterwaarden zijn heel ok trouwens:

pH: 7.7
KH: 9.6
NO2: 0
PO4: 0.25
NO3: 10

PO4 is wat opgelopen, sinds ik kleine beetjes (diepvries) artemia in de bak doe voor de poetsgarnaal en de slangenster.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Waterwaarden zijn heel ok trouwens:

pH: 7.7
KH: 9.6
NO2: 0
PO4: 0.25
NO3: 10

PO4 is wat opgelopen, sinds ik kleine beetjes (diepvries) artemia in de bak doe voor de poetsgarnaal en de slangenster.
In een klein bakje kan je eventueel een pluk cheatomorpha linum doen. Dit wier is ideaal om no3 / po4 in te dammen en ziet er fraai uit. Verder hecht de bol zich niet aan steen o.i.d. dus zal niet gaan woekeren zoals je xenia. Ook een beetje concurrentie tegen flap of algen. Mocht je intresse hebben kan je zo een pluk van me krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

In een klein bakje kan je eventueel een pluk cheatomorpha linum doen. Dit wier is ideaal om no3 / po4 in te dammen en ziet er fraai uit. Verder hecht de bol zich niet aan steen o.i.d. dus zal niet gaan woekeren zoals je xenia. Ook een beetje concurrentie tegen flap of algen. Mocht je intresse hebben kan je zo een pluk van me krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Ik heb wieren in het eerste vak van mijn sump, die groeien prima, binnenkort eens oogsten.

Geen idee welke soort het is though..

1def1ac2d79eb3225f582dff3cdccb33.jpg


Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

staat er mooi bij Thijs.
Ik zeg stekken die buttons.
groeten Andries

Ik hoop eigenlijk dat ze een beetje gaan verspreiden / woekeren. (maar dat hoop ik van alles wat ik er in zet).
Zo bijzonder zijn deze buttons nou ook weer niet :)

Maar als jij een stekje wil, ben je altijd welkom natuurlijk!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Leuke bak!
Hoe gaat het met je kokerworm? Hopelijk goed, maar over het algemeen is een plekje uit de stroming (of lichte stroming) en deels in het zand het beste....
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Leuke bak!
Hoe gaat het met je kokerworm? Hopelijk goed, maar over het algemeen is een plekje uit de stroming (of lichte stroming) en deels in het zand het beste....

Gaat goed nu! Hij is volgens mij een nieuwe koker aan het maken aan de onderkant (soort van slijmerig, zandachtig spul)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Het nitraat was toch wat hoog, dus vandaag nog een keer gemeten (met de Colombo NO3 set, prima voor lage waarden, niet zo handig voor hoge waarden), en mat:


pH: 7.7 (Salifert)
KH: 9 (Salifert)
PO4: 0.05-0.10 (Salifert, moeilijk af te lezen)
NO3: 10-20 (ik krijg dit, zelfs met verdunningen, niet goed duidelijk)
NO2: 0.2

NO2 en NO3 zijn erg hoog. Ik heb meteen de volgende dingen gedaan:
- 15% waterverversing gedaan
- verschillende schuimsponsen die nog in de sump zaten eruit gehaald (zaten er standaard bij / ik dacht dat ik zonder ze heel veel microbubbels zou hebben van de eiwitafschuimer, maar dat viel heel erg mee)
- de lamp van het refugium weer op 24/7 gezet (stond op alleen 's nachts aan).
- 2 dopjes Colombo Baco start toegevoegd.

Nu maar in de gaten houden, en hopen dat deze piek verdwijnt.

Aan de koralen is verder niets te zien overigens.
IMG_20170120_143809.jpg
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Heb je de spuit aangehouden van colombo? De maataanduiding op het buisje klopt niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Heb je de spuit aangehouden van colombo? De maataanduiding op het buisje klopt niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Jup, met de spuit gemeten.

1x 10ml osmosewater + 10ml aquarium water, dit gaf een meting van het maximum van 4ppm, wat dus neer komt op een meting van ten minste 8ppm
en 18ml osmosewater + 18ml aquarium water, dit gaf een meting tussen 1 en 2 ppm, wat neerkomt op een NO3 van 10-20.

Geen idee hoe ik het nauwkeuriger kan krijgen. NO3 is in ieder geval boven de 8.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Jup, met de spuit gemeten.

en 18ml osmosewater + 18ml aquarium water, dit gaf een meting tussen 1 en 2 ppm, wat neerkomt op een NO3 van 10-20.
Dat moet natuurlijk 18ml osmosewater + 2ml aquarium water zijn (verdunning van 1:10).
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Heb het afgelopen weekend wederom 10% ververst, en weer bacterien toegevoegd.
Vandaag nitraat en nitriet gemeten, en nitraat lijkt wat gedaald, nitriet is weer netjes 0.

KH: 8.6 (daalt nog steeds heel langzaam, zal nu wel stabiliseren)
PO4: <0.03
NO3: 7
NO2: 0
Zout: 1.022 (deze was wat hoog eerder).

Daarmee lijkt de rust weer weergekeerd qua waterwaarden (aan de bewoners was uberhaupt niets te zien).
Wel kwam ik een klein beetje rode flap tegen op het zand. Als dat aanhoud wellicht toch weer de 2000 l/h pomp erin zetten, of overwegen om de RW4 aan te schaffen.

Afgelopen weekend een kleine pink-tip anemoon + 2 sexy shrimp toegevoegd aan het bestand. Nu maar eens koop-pauze :) (als ik dat kan)

Overview by Thijs Janzen, on Flickr
De gorgoon linksvoor staat erg mooi, maar wel erg dichtbij op het toortskoraal. Ik ben aan het overwegen om de gorgoon wat meer naar achteren te zetten.

De anemoon heeft een rustig plekje in de hoek gevonden (lijkt het). Ik vind hem nog niet helemaal happy eruitzien. Nog maar even aankijken. Hij loopt niet veel door de bak gelukkig (maar loopt wel elke dag een paar cm). Zolang hij er zo blijft uitzien ga ik hem iig nog niet bijvoeren.
Side view by Thijs Janzen, on Flickr

De buttons aan de andere kant hebben geen last gehad van naaktslakjes, en zien er veel mooier uit:
Buttons by Thijs Janzen, on Flickr

De wat dikkere ledergorgoon (andere soort, geen idee wat de latijnse naam is), doet het goed:
Close-up by Thijs Janzen, on Flickr

Ja, als je zo gaat zitten poseren ;)
Sexy Shrimp by Thijs Janzen, on Flickr

De duncan staat er ook prima bij, omdat nitraat en nitriet verhoogd waren, heb ik het nog niet aangedurfd om gericht bij te voeren voor de Duncan en de Euphylia's (en de gorgonen). Blijft de nitraat en nitriet zich zo verder ontwikkelen, dan ga ik hier zeker mee bezig
Duncan by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Weer een week verder, nitraat lijkt langzaam te dalen (maar nu net gemeten na de waterverversing, dus dat is een beetje valsspelen)

KH: 8.2
pH: 8
NO2: 0
NO3: 14.5
PO4: 0 (Salifert)
Calcium: 415
Zout: 1.023

Vandaag ook het stekje ledergorgoon dat ik van Joris heb overgenomen wat verder opgesplitst, en een deel achterin gezet.

Overview by Thijs Janzen, on Flickr
 
Bovenaan