Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Wel gaaf die zakpijp. Moet je daar nog iets speciaals voor doen?

Geen flauw idee om eerlijk te zijn. Ik voer 1-2x per week met easybooster, ik denk dat dat al een hoop helpt. Ik vermoed dat hij het water filtert voor (phyto)plankton of iets dergelijks. Ben erg benieuwd hoe het gaat, dat hij al een beetje groeit vind ik al opvallend, bij het in de bak zetten was me opgevallen dat hij al een kleine beschadiging aan de zijkant had, maar dat lijkt dus niet veel uit te maken (tot nog toe).
 
Heb even gezocht. Filtert idd phytoplankton uit het water. Vind het wel een leuke variatie op de koralen.
 
Nee, heb even op algemene sponzen gezocht. Zal nog wel even gaan zoeken, wie weet vind ik em.
 
Is het geen pijpkoraal soort?

Hmm, dat zou ook wel eens kunnen, misschien een Aplysina soort?

Hij was wel echt compleet zonder structuur, echt een "zakje" in het water. Toch een heel leuk extra beestje om in het aquarium te hebben! De uitstulpsels zijn al verder gegroeid, ben echt benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.
 
Blijf het lastig vinden om foto’s met elkaar te moeten vergelijken. Zou ook kunnen dat de uitstulpsels nieuwe zakken worden.
 
Blijf het lastig vinden om foto’s met elkaar te moeten vergelijken. Zou ook kunnen dat de uitstulpsels nieuwe zakken worden.

Ja, precies. Ik heb nog niet echt een foto gevonden waarvan ik dacht "dat is hem exact!". En die uitstulpsels heb ik ook nog niet gezien...
Grappig dingetje!

Mooiste is nog dat hij in de winkel uit levend steen is gekropen, dus importnaam oid is er ook niet. Omdat hij gratis meekwam, mocht ik hem ook gratis meenemen, leuke aanwinst!
 
Dat zijn wel leuke aanwinsten idd.je kan het hier altijd eens neergooien, kijken als iemand het toevallig wel weet.
 
Ik denk niet dat het een filter feeding sponge is, die zijn veel steviger van structuur.

De uitstulpsels groeien gestaag door!
cf708601e3c81a883b2a0fd90c00d5bc.jpg


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
 
Afgelopen week in Duitsland geshopt, en kon het niet laten om te kijken voor een mooie vis die me kon helpen met Planaria (liefst een mooie lipvis). Op de een of andere manier me een rode pitvis aan laten smeren (Synchiropus stellatus) - achteraf niet de meest gelukkige keuze. Op het moment zelf raakte ik overtuigd van de verkoper. Klassieke fout, en in combinatie met dat ik in mijn hoofd had dat ik graag een visje wilde kopen, geen gelukkige situatie.

Hij was bij nader inzien ook vrij mager toen hij de bak in ging, maar nu een paar dagen later ziet hij er redelijk uit, het verhaal van de verkoper dat deze soort relatief makkelijk is en ook diepvries eet lijkt op te gaan tot nu toe...

De planaria is ook afgenomen, ik heb de rode pitvis er niet naar zien happen, maar misschien dat er toch iets gebeurd.

De zakpijp is zijn uitstulpingen aan het terugnemen/terugvergroeien, ik vermoed dat ergens dichterbij de basis een uitstulping de grond heeft gevonden, en dat hij nu "verankerd" is. Over de grootte: max 2cm in doorsnede zou ik zeggen, een cm of 7 hoog.

Tube by Thijs Janzen, on Flickr

Daarnaast een mooie stek Acropora aculeus erbij geplaatst.

Acropora aculeus by Thijs Janzen, on Flickr

Het witte Acropora stekje dat ik van Vivarium heb meegenomen begint ook aardig te kleuren:
Acropora sp. by Thijs Janzen, on Flickr


Paar portretjes van de nieuwe bewoner:
Synchiropus stellatus by Thijs Janzen, on Flickr

Synchiropus stellatus by Thijs Janzen, on Flickr
 
Had jij niet ook een lsd pitvis?

ik dacht dat dat dan knokken werd?

of wat is anders die "fout" die je volgens jou gemaakt hebt?

Het word geen knokken, dat valt mee.

Het is meer dat mijn bak nog maar een maand of 8 oud is, wat misschien zou kunnen met 1 pitvis. Met 2 pitvissen is het wel erg krap.
 
Het word geen knokken, dat valt mee.

Het is meer dat mijn bak nog maar een maand of 8 oud is, wat misschien zou kunnen met 1 pitvis. Met 2 pitvissen is het wel erg krap.

Tsja... je leest altijd wel dat deze soort een grotere ingedraaide bak nodig hebben om te kunnen overleven. Maar volgens mij is dat advies gebaseerd op de aanname dat ze geen aangeboden voer accepteren.

mits ze dat maar wel doen lijkt het mij verder geen probleem.
 
Tsja... je leest altijd wel dat deze soort een grotere ingedraaide bak nodig hebben om te kunnen overleven. Maar volgens mij is dat advies gebaseerd op de aanname dat ze geen aangeboden voer accepteren.

mits ze dat maar wel doen lijkt het mij verder geen probleem.

True!

Beiden zouden in de winkel diepvries eten. Beiden heb ik er nog niet naar om zien kijken bij het voeren...

Ik spuit nu een deel van het voer ook achter de stenen, dan kunnen ze later daar nog wat vinden. Van de week ook mysis halen, dat heb ik nog niet geprobeerd te voeren (krill, artemia, lobster eggs, rode plankton, artemia eggs wel).
 
Bovenaan