Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Mooneater

Thijs
Hoi allemaal,

Ik ben al een week met jullie aan het meelezen, en dan toch de knoop doorgehakt en een Blue Marine 60L vandaag aangeschaft (was in de aanbieding hier in Groningen).

Ik heb al een jaar of 15 aquaria, maar altijd zoet. De afgelopen 6-7 jaar stonden in het teken van Tanganyika, maar omdat ik voor mijn werk naar Duitsland moest verhuizen, nu 2 jaar al weer geen bak meer.

Op de een of andere manier kwam ik nano-zee bakjes tegen, en begon het bloed weer te kriebelen, ook nu ik minder tijd in Duitsland hoef door te brengen, en weer meer tijd doorbreng in Groningen (waar ik samenwoon met mijn vriendin). Daarnaast zijn mijn vriendin en ik fanatieke duikers (in warm water), en zijn we al meerdere keren in Egypte geweest. Toen mijn vriendin in de winkel verschillende vissen herkende, was het duidelijk: er is "toestemming" ;)
Enige voorwaarde is wel dat we proberen de bak zo duurzaam mogelijk op te zetten (gelukkig kan dat!). Wij willen liever geen wildvang, om de zee zelf te ontzien.

In dit topic zal ik mijn eerste stappen bijhouden. Ik ben nog veel aan het inlezen (Tanne's boekje!). Belangrijke keuze bij een (klein) bakje als deze is welke koralen er in komen. Weten jullie misschien een website, of een boek, met goede informatie over koralen? Zeker in close up foto's vind ik sommige SPS net lijken op buttons en vice versa... valt nog niet mee alle soorten uit elkaar te houden! (of te vinden hoe makkelijk/moeilijk een koraal is). En dan heb je nog koralen die haast anemonen lijken...

De komende twee weken ben ik nog niet veel thuis, dus blijft de bak nog leeg. Daarna, rond 1 december, gaat er water in en kan het opstarten beginnen.

De Blue Marine 60L komt incl sump en eiwitafschuimer en led verlichting. Ik heb daarnaast nog een verwarmings element (100W) en een stromingspomp (Voyager nano, 2000l/h) gekocht, deze zaten er niet bij. Het levend steen is Real Reef (met het oog op duurzaam, en sneller opstarten/minder kans op vervelende meelifters). Ik had graag nog wat groter gegaan, maar met een schuin oog op de portomonnee, stellen we dat uit tot later, als het virus aanslaat ;)

Updates volgen tzt!



IMG_20161118_205016.jpgIMG_20161118_204448.jpgIMG_20161118_204501.jpg
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Weten jullie misschien een website, of een boek, met goede informatie over koralen? Zeker in close up foto's vind ik sommige SPS net lijken op buttons en vice versa... valt nog niet mee alle soorten uit elkaar te houden! (of te vinden hoe makkelijk/moeilijk een koraal is). En dan heb je nog koralen die haast anemonen lijken...

Gisteravond de Database van dit forum ontdekt, dat helpt al een hoop!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ben nog steeds veel aan het lezen, en dagboeken hier aan het doornemen.

Ik heb nu 5 kilo Real Reef staan (water komt er volgende week in). Ik ben van plan op te starten met deze Real Reef + Bactoplus start bacterien. Ik denk dat het daarmee goed moet komen, alleen lees ik links en rechts op dit forum dat wellicht echte levende steen toevoegen toch wel erg leuk is. Wellicht dat ik nog 1 of 2 kilo levend steen toevoeg als er water in de bak zit?

Is er een maximum aan levend steen in een bak? Overal lees ik dat je ongeveer 1 kilo per 10 liter moet hebben, maar wat zijn de nadelen van teveel levend steen?

Voordeel van alleen Real Reef is dan wel weer dat er geen kans is op glasanemonen of andere "plaaggeesten", wat het opstarten misschien makkelijker maakt.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Kleine update, beetje voor mezelf voor later, en ook voor anderen die misschien deze set willen kopen.


Toch besloten om 2 kleine echte levend stenen toe te voegen - vooral voor het kleine leven, wat de opstart een stuk leuker maakt.

De bak sinds gisteren gevuld met water, en de boel draait prima.
Het afschuimertje (Sera mini eiwitafschuimer 130 ps) maakt vooralsnog vrij veel herrie. Hopelijk word dat wat minder zodra hij wat ingedraaid is, en er wat meer af valt te schuimen. Anders maakt hij plaats voor bijv. een tunze 9001.

De originele opvoerpomp (ReefPower 600) heb ik overigens vervangen voor een Eheim compact 600, die veel minder lawaai maakt (de reefpower maakte een soort van lage brom, die ook bleef nadat ik hem op een stukje spons had gezet).

De Led unit die er bij zit ben ik overigens erg tevreden over (hij is 11 Watt, maar het bakje is ondiep). Hij veroorzaakt hele mooie schittering - iets bij mijn oude zoetwater bak altijd moeilijk te behalen was (zelfs na het gebruik van led floodlights etc).

IMG_20161202_164709.jpg
De eerste mini-poliepjes zijn al gespot op de "echte" levend steen:
OI000137.jpg
OI000140.jpg

En nu maar wachten :cool:
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

De originele opvoerpomp (ReefPower 600) heb ik overigens vervangen voor een Eheim compact 600, die veel minder lawaai maakt (de reefpower maakte een soort van lage brom, die ook bleef nadat ik hem op een stukje spons had gezet).
Leuk pompje, maakt inderdaad niet zoveel lawaai. Ik gebruik het voor mijn zoutwater aan te maken en in mijn bak te pompen.

Verder heb je een leuke set up, veel succes met de opstart!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Vandaag de eiwitafschuimer verwisseld voor een Tunze 9001. Ietsje groter dan ik had verwacht, maar het past allemaal net

de bevestigingsmagneet moet helaas wel in het water, ik weet niet of dat kwaad kan?

Vandaag ook voor het eerst water waarden gemeten (helaas geen NO3, die was uitverkocht..):

Salifert testsetjes:
KH: 12.5
pH: 7.7 (dit lijkt mij wat laag bij deze KH?)
NO2: < 0.1
PO4: < 0.03

Bakje staat net 4 dagen, en hoewel er 2 levende stenen in zitten (de rest is RRR), zit er op maar 1 steen ook echt leven (poliepjes enzo) - de andere steen lijkt verdacht veel op een normale steen. De totale belasting van het water is dus ook nog minimaal, en de NO3 piek zal nog wel komen (en de NO2 piek die daarbij hoort).

Heeft het zin om visvoer oid toe te voegen om de bacterien op gang te brengen?
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Laat het bakje maar lekker draaien en schroef langzaam je lichtduur op. Hierdoor wijzigt of komt er een betere balans in je KH PH.
Zorg er wel voor dat je rap een No3 setje in huis haalt.

Ik zou er wel voor kiezen om de magneet buiten de bak te houden, het gebeurd te vaak dat er op den duur metalen aan het water afgegeven worden door de oxiderende magneten.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Laat het bakje maar lekker draaien en schroef langzaam je lichtduur op. Hierdoor wijzigt of komt er een betere balans in je KH PH.
Ik heb meteen 12u licht per dag gedaan. Ik lees nu in het boekje van Tanne dat dit algengroei in de hand werkt in het begin. Ik zal het een beetje terugschroeven.

Zorg er wel voor dat je rap een No3 setje in huis haalt.
Ja, ik baalde er flink van dat deze niet voorradig was - komt asap :)

Ik zou er wel voor kiezen om de magneet buiten de bak te houden, het gebeurd te vaak dat er op den duur metalen aan het water afgegeven worden door de oxiderende magneten.

Op een aantal Amerikaanse fora las ik dat het wel zou moeten kunnen, de magneet zit ook in een plastic sealing. Ik heb al gekeken of ik de magneet niet aan de zijkant kan gebruiken, maar werkt helaas niet.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

heel leuk, ben zelf ook aan het kijken naar de blue marine 60L dus zal het blijven volgen!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

heel leuk, ben zelf ook aan het kijken naar de blue marine 60L dus zal het blijven volgen!

Tof!
Zoals je al gezien hebt, heb ik onderhand alle techniek vervangen... een Blenny was achteraf bijna net zo duur geweest, en groter...

Vandaag waterwaarden nog laten checken in de winkel:

NO3: 0.5
PO4: 0.03
KH: 9
Calcium: 430

Allemaal prima in de opstart.

Het eerste vak van de overloop bevatte 1 grote, zwarte, japanse mat. Deze heb ik afgesneden zodat er nog een stuk van 5 cm op de bodem van de overloop zit. Daarbovenop heb ik 2 kleine stukjes levend steen, en wat stekjes wieren geplaatst + onderwater TL balk.
15417929_10158148413400227_2051364035_o.jpg
15397738_10158148413860227_649702060_o.jpg
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Dus toch weer een bak opgestart Thijs? Ditmaal geen tropheini maar zeewater dus. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik ga je topic volgen. Groet, David

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan he ;)
Vooral al het kleine leven in een zeewaterbak vind ik erg interessant - daar waar in een Tanganyika bak altijd wel wat gebeurt door het gedrag van de visjes, is dat bij zeewater meer door al de kleine beestjes, en de koralen. Levend steen an sich is al supergaaf!
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Leuk om je hier te zien, Thijs. Topic gaat bij m'n favorieten.

Voor de mensen die meelezen, Thijs is tijdens mijn BSc aan de Rijksuniversiteit van Groningen 1 van m'n begeleiders geweest tijdens een kort project.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Sinds vandaag een klein beetje leven toegevoegd - door het Real Reef Rock gaat de opstart ofwel heel snel, ofwel heel langzaam, dat kan ik niet helemaal beoordelen. No2 en No3 waren de hele week al constant op 0 en 2 respectievelijk.
Na het toevoegen van al het leven, begon de eiwitafschuimer meteen ook veel beter te werken, dus ik verwacht dat de No2 en No3 de komende dagen wel een beetje zullen stijgen.

Toegevoegd:
2 Roodpoot Heremietkreeftjes
2 Astraea caleata (slakken)
1 Nerita slak
1 Gorgoon stekje
2 stukjes steen met groene buttons (was 1 grote steen, maar brak bijna vanzelf in tweeen)

OI000190.jpgOI000206.jpgOI000211.jpgOI000210.jpg

(in eerste instantie had ik overigens een prachtig stukje steen met spijkerpoliepen (polyanthus) geplaatst, maar ik had niet helemaal goed staan opletten in de winkel, en dit zijn nou net die super giftige soort. Meestal valt dat giftige wel mee, en je loopt er vooral tegenaan als je ze gaat vermeerderen etc, maar ik werd er toch een beetje onrustig van, dus omgeruild voor deze buttons)
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Ziet er leuk uit, wat betreft de roodpoot. Een *scarlet* hermit crab is zeer vriendelijk naar andere bewoners en wordt ook een roodpoot genoemd. Te herkennen aan de gele oogstelen. Ik zie dat deze rode oogstelen heeft.. maar hou 'm in de gaten, het zijn opportunisten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Bakje draait nu 3 weken, sinds gisteren nog een leder paddestoel, en een stekje Xenia toegevoegd.
OI000272_crop.jpg
OI000276.jpg

Op zich gaat het allemaal prima - alleen zit 1 van de twee stenen met buttons steeds dicht (de ander doet het prima, dus aan de waterwaarden ligt het niet). Ik dacht eerst dat ze teveel stroming hadden, en dus als test de twee stenen omgewisseld. Maakte niks uit. Terug in de winkel viel het me op dat een andere steen met dezelfde buttons (uit dezelfde bak) die ze daar nog hadden, ook dicht zat. Hierop raadde de winkel (geen sponsor) mij aan om de steen te dippen, ivm naaktslakjes. Dit heb ik gisteren gedaan (gedipt in Coral Protec). Na het dippen kwamen er alleen wat kleine vuiltjes uit de steen zetten, ik zag geen naaktslakjes (maar die kunnen ook heel klein zijn). De buttons lijken nu wel weer wat meer open te gaan, ik hoop dat het dippen heeft geholpen.
De betreffende steen, nu halfopen:
OI000277_crop.jpg
Ik denk dat het wel goed komt - we zijn nu ongeveer 24 uur na de dip, even de komende dagen aankijken.
Blijft vreemd dat de andere steen nergens last van heeft. Ik kwam ook ook deze rakkers tegen kwam in de bak: (berghia, maar waarschijnlijk hun gemene broer...):
OI000230.jpg

Ik zit verder enorm te twijfelen of ik al de zandbodem erin zal doen. Het staat een stuk mooier, maar aan de andere kant door al het bijplaatsen en gedoe met de buttons zit ik al de hele week in de bak te kloten, en is het niet verkeerd om de boel even rust te geven. Geduld... geduld...
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Voor de volledigheid nog even de waterwaarden van de laatste tijd:
waterwaarden.png

Ik schrok een beetje bij het meten vandaag van de nitriet (~0.2). Zoals bij alle Salifert tests (behalve KH), vind ik de kleur nuances nogal subtiel tussen de verschillende waarden. Voor het eerst viel het me op dat in het zij-aanzicht bij de NO2 meting, er wel degelijk een licht roze kleur zichtbaar was - wat duid op dat de waarde in ieder geval niet helemaal 0 is. (zou dus kunnen dat eerder dit ook al zo was, maar is me toen niet opgevallen...)
Ik houd het in de gaten.
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Nitriet was afgelopen week op 0, maar is vandaag toch weer 0.2. Nitraat lijkt ook wat omhoog te zijn gegaan (maar daar doe ik nog maar sinds kort verdunnen om waarden > 4 te meten met de colombo set). Desalniettemin zie ik niks hier van terug in de bewoners, alle koralen staan er prima bij.

NO3: 8
NO2: 0.2
PO4: 0
pH: 8
KH: 9.6

Ook heb ik sinds 2 weken er nu 2 LED balkjes bij, van elk 10 Watt, wat de totale belichting op maximaal 30 watt brengt. (belichtingsschema: 11 Watt LED plaat van Blue Marine (blauwe & witte leds): 9:00 - 21:00, LED balk voor (11 watt pure white (ong 6500K): 11:00 - 19:00, LED balk achter (11 watt pure white, 6500K): 13:00 - 17:00 ).

Sinds vorige week zit er ook zand in de bak. Heel fel wit is dat (vergeleken met wat ik gewend ben van zoet water). Sinds een paar dagen zit er ook alg op het zand. Ik neem aan dat dit hoort bij de opstart en later weer wegtrekt.

Gisteren een gestreepte slangenster en poetsgarnaal toegevoegd, samen met een paar sterpoliepjes en een paar groene oortjes. (ik heb pas vandaag weer mijn water gemeten, kan ook dat het nitraat hoger is omdat ik net nieuwe bewoners heb toegevoegd).

Pictures say more than a thousand words:
Overzicht by Thijs Janzen, on Flickr

Poetsgarnaal by Thijs Janzen, on Flickr

Slangenster by Thijs Janzen, on Flickr

Buttons by Thijs Janzen, on Flickr

Paddestoel leder by Thijs Janzen, on Flickr
Sterpoliepjes by Thijs Janzen, on Flickr

Hoekje met sterpoliepen, gorgoon en wat xenia:
Hoekje by Thijs Janzen, on Flickr

Groene oortjes:
Groene oortjes by Thijs Janzen, on Flickr
 
Re: Mooneater's Blue Marine 60L

Gisteren een prachtig stekje leder gorgoon opgehaald bij een mede forumlid.

Is nog wel even zoeken naar de goede plek in de bak ivm stroming.

De plek waar hij nu staat is de plek met de sterkste stroming, eens kijken hoe dat gaat. Wat me sowieso opvalt is dat stroming in een nano al snel vrij heftig is - niet zozeer vanwege de capaciteit van de stromingspomp (2000 l/h), als wel dat de meeste plaatsen in de bak dichtbij de stromingspomp zitten doordat het bakje maar klein is. Misschien toch eens overwegen een 1000l/h pompje te nemen (ik zit nu op 46x bakinhoud (minus sump), een 1000 l/h pompje zou dat terugschroeven naar 23x, ook heel acceptabel) l

b414a9b15a8ac7bf923e8364d43f0db0.jpg


Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Bovenaan