Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Ziet er allemaal goed uit. Het zijn mooie kleurige koralen!
Blijft de Tridacna van je daar zo staan?

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Voorlopig wel, hij staat een een omgekeerde kokkelschelp zodat ik hem later kan verplaatsen mocht dat nodig zijn (en hij zich niet in het steen boort). Hij valt op de een of andere manier in ieder geval niet om gelukkig.
 
De Tridacna van mij was toen die nog klein was een en al onrust. Draaide zich soms compleet om zijn as. Nu ligt hij al een jaar in het zand, maar is nog steeds erg beweeglijk.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
De Tridacna van mij was toen die nog klein was een en al onrust. Draaide zich soms compleet om zijn as. Nu ligt hij al een jaar in het zand, maar is nog steeds erg beweeglijk.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Hij heeft zich bij mij inderdaad 90 graden gedraaid, zodat hij niet meer haaks op de stroming stond. Zal hem in de gaten houden ;)
 
Ook het leuke en leerzame van deze hobby is het zelf uitzoeken :eek:
Als je bij je zoekmachine invoert acropora spieces en je gaat dan naar afbeeldingen dan er er een grote kans dat je daar je acro's met naam tegen komt.
Ik wil je graag helpen maar wellicht is het ook leuk om het zelf uit te zoeken.

Ook bij mij blijven de doopvonten die in het zand staan zeer bewegelijk, maar je merkt ook dat je deze los staan.
De doopvonten die je in het rif weg zet gaan zich compleet vastzetten en worden minder bewegelijk.
Dat ze zo draaien doen ze om 2 redenen:
1 ze staan in teveel stroming en draaien zich weg
2 ze zoeken de juiste stroming die door hun opening stroomt om de voedingstoffen eruit te kunnen filteren.
 
Ook het leuke en leerzame van deze hobby is het zelf uitzoeken :eek:
Als je bij je zoekmachine invoert acropora spieces en je gaat dan naar afbeeldingen dan er er een grote kans dat je daar je acro's met naam tegen komt.
Ik wil je graag helpen maar wellicht is het ook leuk om het zelf uit te zoeken.

Zeker waar! Ik zal er eens mee aan de slag :) Het lastige van Acropora's determineren vind ik vooral dat de kleur weinig informatief is, en dat de groeivorm ook nog eens onderhevig aan de belichting is... Uitdagend!
 
Vandaag de nieuwe sump binnen gekregen, en de oude vervangen.

Ik blijk niet zoveel inzicht te hebben in het ontwerpen van een sump, het eerste hoge schot ziet er mooi uit, maar is weinig functioneel, en de twee andere schotjes zijn wat aan de lage kant. De doorstroming door het middelste vak lijkt ook vooral via de bovenkant te gaan, en het water onderin het vak staat relatief stil. Beter had ik een extra schotje voor het opvoervak geplaatst om dit te voorkomen.

Het geheel is wel stukken degelijker afgewerkt dan ik zelf zou kunnen, dus een upgrade is het zeker.

Hoewel de bodemoppervlakte groter is, is het totale volume helaas kleinere door de lage schotjes, waardoor ik nu wat levend steen over heb (2 grote stenen gratis afhalen voor de liefhebber).

Zoals met zoveel dingen... De 2e keer weet je precies hoe het moet ;)
f953abfbfb752a8835aa870bd9a0aed1.jpg
5f7824ad3b140f247f206f8a2c01f9da.jpg


Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Al doende leert men, dan zou ik ook de verwarming tussen de tussenschotjes plaatsen zodat deze een mooie volledig oppervlakte verwarming geeft :p
 
Al doende leert men, dan zou ik ook de verwarming tussen de tussenschotjes plaatsen zodat deze een mooie volledig oppervlakte verwarming geeft :p
Dat is ook een goed idee inderdaad, volgende keer de ruimte tussen de tussenschotjes wat groter maken :)

Gisteren kwam ik nog iets leuks tegen, na het vervellen had mijn porseleinkrab kennelijk wat te lang stilgezeten tussen de xenia... Waarop de xenia pardoes op zijn klauw was gegroeid.

Met een mesje verwijderd, en het krabje kan weer vrij rondlopen. Agressief spul die xenia...
dd5bf8901e55c323f7a26665f6203778.jpg
9c621c08adba7752fe3ca556ed50d559.jpg


Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Bak draait prima, niet zoveel tijd voor gehad deze week, had de bak geen last van ;)

Afgelopen week een Goniopora bijgeplaatst, deze staat nog niet zo heel mooi uit (geen foto van, ziet er niet uit :p). Ben mangaan aan het toevoegen, misschien helpt dit iets. Kan het daarnaast ook kloppen dat Goniopora's gevoelig zijn voor stroming? Heb het idee dat met wat minder stroming de poliepen meer uitstaan.

Nu ook eindelijk een Hanna phosphorus checker gekocht, en fosfaat "echt" gemeten: 0.049. Ietsje te hoog, maar geen reden voor ingrijpen. Nitraat is wat te laag (0.5), deze doseer ik een klein beetje bij.


De A. steinitzi blijkt bij nader inzien A. latifasciata te zijn... nadeel van iemand anders een visje mee laten nemen.
Goby by Thijs Janzen, on Flickr



De Acropora's staan er goed bij en groeien goed (nog niet kunnen determineren, ze zijn nog wat klein):
Acropora by Thijs Janzen, on Flickr

Acropora by Thijs Janzen, on Flickr

Acropora by Thijs Janzen, on Flickr
 
Bak draait nog steeds als een zonnetje.

Helaas is de goby (Amblyeleotris latifasciata) verdwenen toen ik een paar dagen naar Ierland was. Geen idee waar hij is gebleven, maar ik vrees het ergste (nu afwezig meer dan een week).

Ook de verschillende kleine krabjes zie ik niet echt meer terug (porselein krabje, mitrax, pompom krabje). Die kunnen overigens prima verstopt zitten :)

Alle andere vissen zitten er nog, dus een bobbit worm lijkt me wat voorbarig, misschien is de pistoolgarnaal wat te fanatiek geweest?

Koralen groeien gestaag door:

 
Ik heb de laatste tijd last van dat mijn krabbetjes "verdwijnen" (mithrax, porselein en pom pom). Nu weet ik wel dat krabbetjes meesters zijn in verstoppen, maar zelfs na voeren, en bij 's nachts kijken zie ik ze niet (de mithrax is echt weg, valonia begint de kop op te steken). Ik heb daarom eens een ATI water test gekocht, volgende week uitslag :) (voordat ik een nieuwe Mithrax toevoeg)

De garnalen doen het prima verder - ik dacht altijd dat garnalen gevoeliger voor waterwaarden waren dan krabben, dus wat dit dan precies is? (pakt een bobbitworm ook krabbetjes, en dan helemaal geen visjes?)

Goby is ook nog altijd niet op komen dagen, die zal het dan toch niet gered hebben. (misschien door hetzelfde geveld als de krabbetjes?)


De Acropora formosa lijkt het goed te doen, volgens mij komt er een vertakking bovenop :)
Acropora formosa by Thijs Janzen, on Flickr

Porites by Thijs Janzen, on Flickr

Euphyllia by Thijs Janzen, on Flickr
 
ATI resultaten terug gekregen, en ik ben best tevreden (83%). Een paar van de te hoge waarden zijn te verklaren (te hoog calcium, omdat ik bij kalibreren een deel in de bak heb gegooid, en te hoog magnesium omdat ik een restje opgelost magnesium in de sump had gedaan, beide minder handig, maar geen drama).

Echter zijn er ook een paar waarden, en dan vooral Koper, die mij wat meer zorgen baren. Zou het kunnen dat het ietwat verhoogde koper de oorzaak is van het verdwijnen van mijn krabben? En kan ik dit afvangen door over actief kool te filteren?

De oorzaak van het koper komt denk ik uit "reef pearls", deze voer ik relatief vaak (3x per week). Of kan het van easy booster komen? (ik heb geen verhoogd tin!)

Screen Shot 2017-09-22 at 10.51.57.jpg

Mijn osmoseapparaat mag in ieder geval de hars van vervangen worden, en er lijkt wat fosfaat in te zitten, maar dit kan ook komen doordat het osmose bakje wat viezig is. Ga ik niet van wakker liggen.

Screen Shot 2017-09-22 at 10.52.37.jpg
 
ATI resultaten terug gekregen, en ik ben best tevreden (83%). Een paar van de te hoge waarden zijn te verklaren (te hoog calcium, omdat ik bij kalibreren een deel in de bak heb gegooid, en te hoog magnesium omdat ik een restje opgelost magnesium in de sump had gedaan, beide minder handig, maar geen drama).

Echter zijn er ook een paar waarden, en dan vooral Koper, die mij wat meer zorgen baren. Zou het kunnen dat het ietwat verhoogde koper de oorzaak is van het verdwijnen van mijn krabben? En kan ik dit afvangen door over actief kool te filteren?

De oorzaak van het koper komt denk ik uit "reef pearls", deze voer ik relatief vaak (3x per week). Of kan het van easy booster komen? (ik heb geen verhoogd tin!)

Bekijk bijlage 481843

Mijn osmoseapparaat mag in ieder geval de hars van vervangen worden, en er lijkt wat fosfaat in te zitten, maar dit kan ook komen doordat het osmose bakje wat viezig is. Ga ik niet van wakker liggen.

Bekijk bijlage 481844

Voor zover bij mij bekend kan je alleen koper wat gebonden is aan andere organische stoffen verwijderen met kool(vraag me niet welke stoffen dat zijn) Vrij koper kan je volgens mij niet verwijderen met kool.
Ik weet dat triton een detox kuur hiervoor heeft. Wellicht dat ati ook zoiets heeft?

Ik heb ook een tijd reef pearls gebruikt en had ook een verhoogd koper in mijn laatste test, geen tin zoals jij ook aangeeft wellicht dat dit de oorzaak is.
 
Toch voor de zekerheid een klein pompje met kool in de sump geplaatst. Regelmatig de kool vervangen, misschien dat het een beetje helpt.

Ook een nieuwe Percnon gibbesi krab geplaatst, eens zien hoe die het gaat doen.

Eindelijk een (dans?) garnaal die ik een lange tijd geleden erin heb gedaan op de foto gekregen, zou dit de krabben killer zijn? (ik denk het niet hoor).
Soortdeterminatie valt niet mee met deze beestjes (zitten ook de hele dag verstopt, komen 's nachts tevoorschijn). Ik gok op:
Cinetorhynchus erythrostictus, of
Cinetorhynchus hendersoni, of
Cinetorhynchus manningi (dit is de "reuzendansgarnaal", is het denk ik niet)

P9236439.jpg

Bonusfototje, indische schijfanemoon :eek:
P9236428.jpg
 
Bovenaan