Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Superkoraal ruimt plastic op

timwijgerde

Beheerder
Microbeads vormen een groot milieuprobleem. Microbeads zijn kleine kunststof bolletjes die in kleding en verzorgingsproducten worden verwerkt. Ze spoelen via ons riool in de zee, en verstikken daar de larven van vissen, maar ook koralen. Na twee jaar intensief onderzoek is het ons gelukt een koraal (Tubastrea) te ontwikkelen dat plastic kan eten. In dit koraal hebben wij twee genen (stukjes DNA) ingebracht; door het eerste gen kan het koraal plastic verteren, door het tweede gen kan het koraal ook in koud water overleven.

Met steun van de overheid gaan wij in september de eerste genetisch gemodificeerde koralen in de Noordzee uitzetten. Deze koralen vormen snel kleine riffen, en kunnen daarom snel veel microbeads uit de zee verwijderen. Ook vormen deze riffen een leefgebied voor talloze jongen vissen en schaaldieren.

coral microbead.jpg

Wilt u meer weten over ons onderzoek? Kijk dan op www.facebook.com/marineaquacultureresearch
 
ja zeekaak....:)
 
Wauw wat gaaf! Wat wordt verstaan onder het verteren van plastic? Kan het koraal ook echt zijn energie uit het plastic halen?
 
Heel gaaf hoe jullie dit gecreëerd hebben zeg.
Hopelijk dat dit goed aanslaat en de zee weer een klein stukje schoner wordt. Kunnen deze koralen eventueel ook in het warmere water worden uitgezet zodat ze daar ook plastic uit het water kunnen halen? En gaan ze op den duur geen bedreiging vormen voor de huidige koralenkolonies?
 
:rolleyes::p
 
tjonge jonge.. ik was al bijna plastic tasje in stukken aan het knippen om aan mn koralen te voeren ;) maar dat kan ik dus nog even laten voor wat het is.. haha
 
Ik wil wel een stukje voor in mijn aquarium ik heb de plastic shredder al klaar staan :)

mini-schredder-model-1.jpg
 
Zou het koraal zo gemodificeerd kunnen worden dat die nog wat meer kan? Ik dacht aan b.v. omzetten van nitraat in levend steen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hey leuk Tim.
Kun je ook vertellen hoe je dat dna in de cellen hebt gebracht? Electroporatie, transient ect... K ben daar wel benieuwd naar. Wij doen zelf onderzoek naar alzheimers disease. Daar gebruiken wij ook technieken waarbij we soms gaan voor dna integratie in t chromosomaal dna maar soms ook in de vorm van plasmide dna wat dan op de ribosomen rechtstreeks word afgelezen en 'verwerkt'. K ben best benieuwd hoe je dit doet bij een compleet organisme en ook hoe de selectie plaats vind.
greetz Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hahahaha, pffff...moet nooit meer reageren als ik nog niet wakker ben zeg. Ben er ff mooi ingetuind. 😊
 
Hey leuk Tim.
Kun je ook vertellen hoe je dat dna in de cellen hebt gebracht? Electroporatie, transient ect... K ben daar wel benieuwd naar. Wij doen zelf onderzoek naar alzheimers disease. Daar gebruiken wij ook technieken waarbij we soms gaan voor dna integratie in t chromosomaal dna maar soms ook in de vorm van plasmide dna wat dan op de ribosomen rechtstreeks word afgelezen en 'verwerkt'. K ben best benieuwd hoe je dit doet bij een compleet organisme en ook hoe de selectie plaats vind.
greetz Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Hoi Dennis,

Dank voor je reactie! Ik denk dat het via transfectie moet gebeuren. Weleens met JP ten Klooster geprobeerd op Caulastrea met een RFP-construct. Leek te werken, beestje kreeg rode tentakels. Helaas nooit wetenschappelijk kunnen uitbouwen..
 
Beste mensen, wij hebben veel reacties op ons bericht ontvangen. Hartelijk dank voor jullie interesse, en soms ook scherpte ;)! Inderdaad was het verhaal over het superkoraal een 1 april-grap. Het deel over de schadelijke microbeads was echter geen grap; kleine plasticdeeltjes hopen zich wel degelijk op in de kleine magen van vissen, koralen en ander zeeleven. En zij kunnen dit niet verteren. Koopt u daarom geen producten waar microbeads in zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op http://www.plasticsoupfoundation.org.

Ook doen wij echt onderzoek naar koraal! Wilt u ons steunen met een klein bijdrage, of voor 50 euro een koraal van ons kopen ter ondersteuning (zie onze video), dan kan dit via www.paypal.me/coralpublications.

Microplastics in de maag van het koraal: http://rd.springer.com/article/10.1007%2Fs00227-015-2619-7


Hieronder zie je een Dipsastrea poliep van het Great Barrier Reef met plastic in zijn maagholte:



 
Beste mensen, wij hebben veel reacties op ons bericht ontvangen. Hartelijk dank voor jullie interesse, en soms ook scherpte ;)! Inderdaad was het verhaal over het superkoraal een 1 april-grap. Het deel over de schadelijke microbeads was echter geen grap; kleine plasticdeeltjes hopen zich wel degelijk op in de kleine magen van vissen, koralen en ander zeeleven. En zij kunnen dit niet verteren. Koopt u daarom geen producten waar microbeads in zijn verwerkt. Kijk voor meer informatie op http://www.plasticsoupfoundation.org.

Ook doen wij echt onderzoek naar koraal! Wilt u ons steunen met een klein bijdrage, of voor 50 euro een koraal van ons kopen ter ondersteuning (zie onze video), dan kan dit via www.paypal.me/coralpublications.

Microplastics in de maag van het koraal: http://rd.springer.com/article/10.1007%2Fs00227-015-2619-7





Hahahaha ik was ook al zeeeeer benieuwd hoe je dit bij een compleet organisme zou doen. [emoji106] [emoji106] [emoji106] [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Leuk hoor 1 april ,ik heb hier een onderhouds vrij zee aquarium ;)
 
Hahahaha ik was ook al zeeeeer benieuwd hoe je dit bij een compleet organisme zou doen. [emoji106] [emoji106] [emoji106] [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Hoi Dennis, we hebben transfectie wel (JP en ik) geprobeerd door een Caulastrea het RFP-construct op te laten eten. Het zat ingebed in een gelmatrix. Daar moet iemand eens mee verder.

Leuk hoor 1 april ,ik heb hier een onderhouds vrij zee aquarium ;)

Het enige onderhoudsvrije zeeaquarium is een leeg zeeaquarium ;-).
 
Bovenaan