Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stabiliteit

albert753s

ZeewaterForum lid
Aquarium incl sump: circa 300L netto

Techniek:
Verlichting: Philips coral care
Afschuimer: TMC reefskim 1000
Opvoerpomp: Jecod DCT 4000
Stroming: Gyre xf130, Jecod RW8
Verwarming: 300watt
Powerfilter: Sicce shark (in sump)


Aquarium opgestart in september 2016.

Problemen op dit moment:
Po4 al enige tijd erg laag
No3 al een tijdje onmeetbaar (wel Elke 2-3 dagen groene aanslag op glas)

Po4 op de Hanna url 736: circa 0,01
Po4 op Triton lab test 14-02-17: 0,01

Enkele sps Koralen Zijn in circa 2 week tijd van mooie kleuren naar bruin/beige van kleur geworden en staan niet mooi meer open.
Al sinds begin 2017 algen groei op de achterwand.
Ook sinds begin 2017 flap op/ in het zand.

Reguliere toevoegingen elke dag:

Kh+
Ca+
Carbon vs
Fe tracé
Iodine
Mg+ (na Lab test mgso4 ipv Mg+ om sulfaat te verhogen)

Rest word volgens de calculator aangevuld na testen.

Graag hulp gevraagd.

---- update ----

imagepng

imagepng

imagepng
 
Mag ik korte wedervraag stellen? Wat geef je de tank aan eten? Een TMC1000 op 300 L volume, plus powerfilter is zware filtratie. Ontrekt mogelijk je tank iets te goed aan voedingstoffen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mag ik korte wedervraag stellen? Wat geef je de tank aan eten? Een TMC1000 op 300 L volume, plus powerfilter is zware filtratie. Ontrekt mogelijk je tank iets te goed aan voedingstoffen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jazeker!
Ik voer 1 diepvriesblokje per dag, daarnaast ook een strookje noryblad per dag (puur voor de dokters)
Ik ben nu 6 dagen po4 aan het doseren, tot op heden zie ik nog geen verschillen.


aanvulling op onderstaand:
2 doktervissen
midas blenny
2 gele lipvissen
henkie
kauderni
3 gobies (draadgrondels)

po4 al zeker 3 maand nihil aanwezig, dit geld ook voor No3.

Toch groeien er snel algen op achterwand??
 
Fosfaat en nitraat volgens de calculator op peil brengen. Fosfaat kan even duren omdat bv je steen bufferd.
Nitraat kan laag zijn als je teveel Carbon doseert. Deze kan je verlagen naar de minimale onderhouds dosering.
Indien nitraat laag blijft of je al op de minimale dosering zit, moet je nitraat doseren om het op peil te brengen.

---- update ----

Algen groei heeft ook te maken met de verhouding van fosfaat en nitraat en de hoeveelheid.
Gewoon de calculator aanhouden en cleanup crew inzetten.
 
Fosfaat en nitraat volgens de calculator op peil brengen. Fosfaat kan even duren omdat bv je steen bufferd.
Nitraat kan laag zijn als je teveel Carbon doseert. Deze kan je verlagen naar de minimale onderhouds dosering.
Indien nitraat laag blijft of je al op de minimale dosering zit, moet je nitraat doseren om het op peil te brengen.

---- update ----

Algen groei heeft ook te maken met de verhouding van fosfaat en nitraat en de hoeveelheid.
Gewoon de calculator aanhouden en cleanup crew inzetten.

Allereerst Bedankt voor alle vlotte reacties!!

carbon dosering heb ik al zeker 3 maand op de minimale dosering staan (week 3-5 in de tabel).
echter ben ik nog niet begonnen met het doseren van No3 omdat ik het gevoel had dat ik dan extra algen aan het kweken ben.
po4 doseren ben ik 6 dagen geleden mee begonnen, en ik weet dat dit lang duurt omdat het zich moet bufferen in het systeem.

maar vanwaar de (plotselinge/ geleidelijke) verandering van kleuring van het skelet van enkele sps koralen?
 
Herkenbaar :) Ik dacht voorheen ook zo.

De juiste verhouding fosfaat/nitraat verminderd de algen groei enorm. De rest moet je een goede opruimploeg voor inzetten.
DSR werkt met iets verhoogde fosfaat/nitraat waarden om de koralen goed te laten groeien.
Fosfaat en nitraat naar de aangegeven waarden sturen en verder geen extra voeding geven voor de koralen (uitzondering NPS).
Een voorwaarde is wel dat er wat verbruikers (koralen) zijn.

Andere methoden sturen juist laag in fosfaat/nitraat en voeden de koralen met andere voeding.
 
Herkenbaar :) Ik dacht voorheen ook zo.

De juiste verhouding fosfaat/nitraat verminderd de algen groei enorm. De rest moet je een goede opruimploeg voor inzetten.
DSR werkt met iets verhoogde fosfaat/nitraat waarden om de koralen goed te laten groeien.
Fosfaat en nitraat naar de aangegeven waarden sturen en verder geen extra voeding geven voor de koralen (uitzondering NPS).
Een voorwaarde is wel dat er wat verbruikers (koralen) zijn.

Andere methoden sturen juist laag in fosfaat/nitraat en voeden de koralen met andere voeding.

Juist daardoor kan ik het niet begrijpen dat door deze lage waarden de kleuren flets/bruin zijn geworden van enkele sps koralen.

Sugesties zijn welkom.
 
DSR calculator volgen en de kleuren komen goed.

Wil je laag in fosfaat/nitraat moet je bijvoorbeeld naar de zeo methode kijken.
 
Bovenaan