Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

2.15m zeewater

Vandaag afscheid genomen van de 2 Ciliopagurus strigatus. In het begin waren de twee kreeftjes nauwelijks vooruit te branden. Toen ze eenmaal de hele bak aan het doorcrossen waren, waren ze regelmatig op de button en de Briareum te vinden om daar van te snoepen.Vooral bij de button was de schade goed zichtbaar. Dat vond ik nogal duur voer; gelukkig kon ik ze zonder probleem terugbrengen naar de Lfs.

Toen we ze kochten dacht de verkoper dat het een Calcinus-soort was. Die zijn reefsafe. Het bleek later toch een Ciliopagurus te zijn (te herkennen aan de mooie oranje gestreepte poten) In de database van dit forum wordt van de Ciliopagurus strigatus gezegd dat die vaak reefsafe is, jammer genoeg die van ons niet. In elk geval vond ik het heel jammer omdat het mooie en leuke dieren waren.
Nu eerst maar rondkijken of we een echt reefsafe-kreeftje vinden.

We zijn echter niet met lege handen uit de winkel teruggekomen, we hebben er nog een Seriatopora hystrix meegebracht. Die heeft een plaatsje hoog in de bak gekregen, dicht bij het licht en met veel stroming.

Ik heb gemerkt (of beter, ik heb het idee) dat de strigatus hermit zich slecht gaat gedragen als hij hongerig is. Daarnaast heeft hij iets met versgeplaatste koralen, mogelijk doordat die gestresst, beschadigd zijn, vuil of lichte algenaangroei hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik heb gemerkt (of beter, ik heb het idee) dat de strigatus hermit zich slecht gaat gedragen als hij hongerig is. Daarnaast heeft hij iets met versgeplaatste koralen, mogelijk doordat die gestresst, beschadigd zijn, vuil of lichte algenaangroei hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb geprobeerd ze verschillende soorten voer te verschaffen, maar het kan natuurlijk zijn dat ze in zo'n verse bak niet genoeg hebben kunnen vinden en dus inderdaad hongerig waren. En de koralen stonden er natuurlijk nog niet zo lang in.

Ik blijf dit geven.

Prima, dan zal ik dat ook blijven doen.
 
Alles draait eigenlijk wel naar behoren, geen algenuitbraak, gezonde koraalklimmers en garnalen, de meeste koralen staan er goed bij. Er zijn wel wat problemen waar ik niet zo goed raad mee weet.

De Briareum laat zijn poliepen al anderhalve week niet meer zien. Het koraal deed het in eerste instantie erg goed, het werd een goed gevuld, groen grasmatje. Van het ene moment op het andere waren de poliepen weg. Een keer heb ik er nog een paar gezien die een klein beetje uitstaken, maar verder is het een vlak stukje steen met bultjes. In de waterwaardes is niets veranderd, er is verder ook niets veranderd zover ik weet, dus ik begrijp niet wat de oorzaak kan zijn. Een van de lederkoralen heeft ook weleens een aantal dagen geen poliepen laten zien maar niet zo lang als de Briareum. Moet ik me zorgen maken, kan ik wat doen?

Verder is het water wat wit-achtig troebel. Het doet me een beetje denken aan een beginnende waterbloei zoals ik dat vroeger weleens in mijn zoetwaterbak heb gehad. Maar daar werd dat dan snel erger. Nu blijft het een beetje een waas, soms wat meer, soms bijna weg. Weet iemand hier iets over te zeggen?
 
Sterpoliep kan best een tijd in staan en komt dan gewoon weer uit, zou ik mij geen zorgen om maken.

Wit-achting troebel zonder meer info doet mij denken aan een bacteriebloei. Weet niet of je koolstof doseert?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Blader net even je dagboek door. Aangezien je met redsea testjes werkt, vroeg ik me af of je ook een red sea refractometer gebruikt.. zo ja, dan zou ik deze in de vuilnisbak gooien en een dd refractometer aanschaffen en je saliniteit controleren. Die van red sea houdt z'n calibratie niet vast. Afwijkende saliniteit kan ook een oorzaak zijn dat de sterpoliepen gesloten blijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Sterpoliep kan best een tijd in staan en komt dan gewoon weer uit, zou ik mij geen zorgen om maken.

Wit-achting troebel zonder meer info doet mij denken aan een bacteriebloei. Weet niet of je koolstof doseert?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Nee, ik doseer geen koolstof.
Bacteriebloei en waterbloei; dan hebben we het toch over hetzelfde? Alleen weet ik van mijn zoetwatertijd dat dat dan binnen de kortste tijd zo erg was dat je nog geen 20cm zicht had; dat gebeurt nu niet. Soms is het een aantal dagen redelijk helder, dan wordt het weer wat erger.

Blader net even je dagboek door. Aangezien je met redsea testjes werkt, vroeg ik me af of je ook een red sea refractometer gebruikt.. zo ja, dan zou ik deze in de vuilnisbak gooien en een dd refractometer aanschaffen en je saliniteit controleren. Die van red sea houdt z'n calibratie niet vast. Afwijkende saliniteit kan ook een oorzaak zijn dat de sterpoliepen gesloten blijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Nee, ik heb een refractometer van D-D . Volgens mij kan ik die wel houden ????:biggrin:
Ik heb maandag nog het zoutgehalte gecheckt, is nog steeds 34.
 
Als je een bacterie bloei hebt, hou dan wel het zuurstof in de gaten in de bak ( als je vis hebt) want dat zakt bij een bacteriebloei


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De woorden van Ramshorst dat ik me nog geen zorgen moest maken, hebben blijkbaar hun uitwerking gehad. Vanmiddag toen ik thuiskwam, was het koraal al weer voor ongeveer de helft gevuld met poliepen. Ze staken nog niet heel ver uit maar in elk geval leeft het nog.
 
Vraagje. Ikzelf ga ook beginnen met zout nadat ik jaren zoet heb gehad. Nu ben ik ook in het bezit van de mitras lightbar2 actinic en vroeg me af op welk percentage je deze hebt staan. heb er zelf 4 van 120 boven mijn bak van 250x60x60. heb ze nu als proef op 55% staan m.u.v. rood, dit staat op 10 %.
M.v.g. keesT
 
Vraagje. Ikzelf ga ook beginnen met zout nadat ik jaren zoet heb gehad. Nu ben ik ook in het bezit van de mitras lightbar2 actinic en vroeg me af op welk percentage je deze hebt staan. heb er zelf 4 van 120 boven mijn bak van 250x60x60. heb ze nu als proef op 55% staan m.u.v. rood, dit staat op 10 %.
M.v.g. keesT

Ik ben begonnen met 50%, dat ben ik langzaam op aan het bouwen. Zit nu op 75%. Ik wil het opvoeren tot 85%. Dat is de instelling die je bij de verlichting in het onderdeel Mitras lightbar bij "max power output" instelt. Je kunt dan steeds het percentage verhogen zonder dat je de instelling per kleur hoeft te veranderen.
Voor de instellingen van de aparte kleuren heb ik gewoon de template gepakt die bij de arctinic hoort in de Lightcomposer.
 
Bedankt voor de informatie. Zal dan ook beginnen met langzaam opvoeren van het niveau. Heb wel zelf de lightcomposer van de profilux gebruikt om het aandeel rood wat te verlagen. Ben ook van plan het aandeel van alle blauwkanalen tijdens de zonsondergang wat hoger te zetten t.o.v. de rest om een meer blauwgetinte zonsondergang te krijgen zodat de toekomstige koralen s'avonds wat meer poppen.
 
Afgelopen week twee Halichoeres chrysus, citroen lipvissen gekocht. Helaas zag een van de twee vissen er in zijn zak al meteen niet niet goed uit. Hij lag alleen op zijn kant en zwom niet. Ik heb ze allebei in een bakje in mijn aquarium gehangen maar de ene vis was de volgende morgen toch overleden.

De andere deed het prima, zwom in zijn bakje rond en at meteen artemia en vlokvoer.
We wilden hem een aantal dagen in het bakje aan de grote bak laten wennen en dan na een tweede zoetwaterbad met anti-parasietenspul in het grote aquarium vrij laten.
Dat was echter niet naar de zin van deze vis, gistermorgen vonden we het bakje leeg, er zat geen vis meer in. Natuurlijk meteen op de richel onder de lichtkap gekeken of hij daar misschien lag maar gelukkig was dat niet zo. De rand van het bakje stak een heel klein beetje boven het water uit, dus ik had niet verwacht dat de vis daar overheen zou gaan. Toen het licht even later in de bak aanging, kwam hij rustig aanzwemmen alsof hij al jaren in het aquarium zat.
Hij laat zich niet wegjagen door de koraalklimmers en eet lekker mee bij het voeren.

Gisteravond voor het eerst gezien hoe een lipvis gaat slapen. Ik wist dat hij zich ingraaft in het zand, maar ik wist niet dat hij zich als een kamikaze in het zand boort. Het zand wervelde tot halverwege de bak omhoog. Dit was wel een spectaculair gezicht.

Van de lfs krijgen we een nieuwe lipvis, die zal er op het laatst van de week wel zijn. Misschien niet ideaal om er twee na elkaar in te zetten en niet tegelijk, maar helaas ging dat nu niet anders.
 
Dat was echter niet naar de zin van deze vis, gistermorgen vonden we het bakje leeg, er zat geen vis meer in. Natuurlijk meteen op de richel onder de lichtkap gekeken of hij daar misschien lag maar gelukkig was dat niet zo. De rand van het bakje stak een heel klein beetje boven het water uit, dus ik had niet verwacht dat de vis daar overheen zou gaan.
Het zijn springers dus zo raar is dat niet hoor dat hij daarover is gesprongen. De mijne vecht altijd met zijn spiegelbeeld en daardoor springt hij soms. Leuke vis die mij van mijn planariaplaag heeft afgeholpen :biggrin:!
 
Onze kleine verzameling koralen is afgelopen vrijdag uitgebreid met een een Enphylia octopus en een plaatje Montipora red. We hebben nog een lange weg te gaan voordat onze bak goed gevuld is met koraal maar elk nieuw stuk maakt het toch weer een stuk mooier.

De eerste kleine stukjes groene alg beginnen zichtbaar te worden op een paar stukken steen, dus de slakken die er nu al in zitten kunnen aan het werk. Overigens zaten in het stuk Enphylia nog een zandslakje en een turboslak als verstekeling verscholen. Dat is een mooie aanvulling voor onze opruimploeg.

In het boekje van Tanne staat dat je als startbezetting er ook zandzevende zeesterren in kunt zetten. Hebben die dan al genoeg voedsel in een opstartend aquarium? Met andere woorden, kunnen wij die er nu ook al bij zetten?
 
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier wat geplaatst heb, zal proberen in het vervolg wat regelmatiger iets te laten zien/horen.

Ondertussen is de bak uitgebreid met wat meer koralen en vissen. Het vissenbestand bestaat nu uit 2 citroenlipvissen, 2 poetsgarnalen, 2 spitssnuitkoraalklimmers, 2 Nemateleotris decora, een Ctenochaetus strigosus, 2 Centropyge bispinosa. Verder wat slakjes, 2 Calcinus elegans en een Mitrax sculptus.
Aan koralen staan er nu twee Euphyllia's, wat verschillende Montipora's , Sinularia, Briareum, Lobophytum, Sarcophyton, buttons, Pavona, Stylophora, Pocillopara, Caulastrea, wat oortjes en een groene kroepoek. Zondag op de Vivariumbeurs hebben we bij de Fragswap nog wat mooie stekken meegebracht: een Stylophora, een Blastomussa, een Caliendrium, een Pavona cactus en een Turbinaria.

Als ik de lijst zie, zijn dat al flink wat koralen maar in de grote bak is nog plaats genoeg. De koralen hebben het een hele tijd niet goed gedaan. Ze groeiden niet en stonden er maar zielig bij. Toen hebben we een tijd ook geen nieuwe koralen bijgezet. De laatste tijd gaat het beter, nu kunnen we weer wat uitbreiden.
We hebben heel veel last gehad van een soort wapperende bruin-wit alg-achtige toestand. Als je een steen met dat spul er op uit het water haalde, voelde het heel slijmerig aan. Het is er niet af te wapperen, met een pomp kun je de lange slierten er wel afblazen maar de rest gaat er met een borsteltje nog nauwelijks af.
Afgelopen zondag op de Vivariumbeurs hebben we er even Met Tanne Hof over kunnen praten. Omdat de nitraat in onze bak steeds 0 is, verwachtte hij dat het best een soort flap zou kunnen zijn. Hij raadde aan nitraat te gaan toevoegen. De koralen zouden dan ook beter gaan groeien. Dat ben ik nu dus aan het doen.

De waterwaardes zijn verder normaal. We hebben net een Triton-test laten doen. Zij vinden het Bariumgehalte iets te hoog. Dat was bij een vorige test ook al zo. We gebruiken Red Sea pro zout. Onze LFS zegt dat Triton en Red Sea van mening verschillen over hoe hoog het Barium moet zijn. Red Sea gaat in het zout volgens hem van een hogere waarde uit.
Verder is het Jodiumgehalte iets te laag, net als de vorige keer. We voegen Core7 reefsupplements toe, maar blijkbaar is het Jodiumgehalte zo laag die dat die het niet aan kan vullen. Omdat de koralen niet echt hard groeien, hoeven we maar 4 ml per week te doseren. Dat is wel heel weinig voor zo'n grote bak. Jodium zullen we nu wel even naast de Core7 apart moeten toevoegen, totdat die waarde ook op peil is.
Verder zegt Triton dat het Lithium-gehalte bij ons een beetje te hoog is. Dat was bij de vorige Tritontest van juni ook al. Bij de tips die ze geven, staat niks wat bij ons het geval kan zijn. Dus daar weten we niet goed hoe wat we daar mee moeten.
Ook het magnesium is iets verhoogd. Dat heb ik zelf ook al bij de metingen die ik zelf steeds doe, geconstateerd. Ook hier weten we niet wat de oorzaak kan zijn.
Nitraat is bij elke meting 0 en fosfaat meestal 0,02. We doen niks om fosfaat te verlagen, dat is nu ook niet nodig.

In de tussentijd hebben we ook wat glasanemonen, wormslakken en Vallonia moeten verwijderen. Maar dat zijn tot nu toe geen grote plagen geweest (en hopelijk blijft dat ook zo)

In elk geval zijn we nu wel al heel blij met onze bak. Het is heel mooi om al het leven te bekijken. We willen het visbestand nog een beetje uitbreiden en de rotsen mogen nog zoveel mogelijk gevuld worden met mooie koralen. Hopelijk raken we de slijmerige troep op onze stenen ook snel kwijt, want dat is wel een grote ergernis.
Dan nog wat foto's zodat onze bak en zijn inhoud ook te zien is. En een kort filmpje waarop de slijmerige troep op de stenen te zien is.

23_11_2017A.jpg

23_11_2017B.jpg

23_11_2017C.jpg

23_11_2017D.jpg

23_11_2017E.jpg
 
Vandaag nog een vis-uitbreiding gekregen. We hadden een koppel Ecsenius stigmatura besteld; die zijn vanmiddag bij de lfs aangekomen. Ze zitten nu in een apart plastic bakje in de grote bak. Ook nog een extra Mitrax gekocht, kunnen ze samen de Vallonia te lijf.
 
Helaas hebben de krabbetjes de Vallonia nog niet gevonden. Ik zal het er zelf toch ook zoveel mogelijk uit moeten halen voordat het een plaag wordt. Ze eten goed van andere algen, dus nuttig zijn ze wel. Ze laten zich ook regelmatig zien, dat is ook wel leuk.

De stigmatura's doen het ondertussen wel goed in hun bakje. Ze eten wel maar zijn niet zo heel vlug als er eten komt. We laten ze dus nog even in hun bakje zitten zodat ze goed aangesterkt zijn als ze in de grote bak losgelaten worden en de concurrentie om voer met de andere vissen aanmoeten.
 
Bovenaan