Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

2.15m zeewater

De dinoflagellaten zijn nog steeds niet weg maar nu zit er ook nog rode flapop de rotsen in de bak. Eerst dacht ik dat het misschien rode kalkalgen waren maar gisteren zag ik een stukje met luchtbellen er in. Daar zat ik echt niet op te wachten. Maar goed daar zit niemand met een aquarium op te wachten.
 
Anderhalve week geleden hebben we een nieuwe Zebrasoma scopas en een Ctenochaetus strigosus gekregen. Allebei zijn het nog jonge dieren. Ze hebben bij de LFS al een weekje samen in een bak gezeten, daar konden ze het prima met elkaar vinden. Ook nu ze bij ons in de bak zitten, zijn het goede maatjes. Gelukkig maar, de ervaringen met de vorige strigosus en scopas waren echt niet prettig.
Vooral de scopas eet al goed mee met vervangend voer. De strigosus is wat afwachtender maar eet wel goed van het wier dat altijd in de bak hangt en van de algen op de achterwand. In elk geval zijn we heel blij deze twee vissen nu wel goed gaat.
 
oeps, laatste zin moet natuurlijk zijn:
In elk geval zijn we heel blij dat het met deze twee vissen nu wel goed gaat.

Kon niet vinden hoe ik een berichtje aan kan passen.
 
Vanmiddag een zeer verrassende ontdekking gedaan. Toen ik boven de bak hing om glasanemonen op te sporen zag ik beweging in de overloop. Toen ik goed keek zwom daar een van de twee Escenius stigmatura die we in november afgelopen jaar gekocht hebben maar die spoorloos verdwenen zijn. Ik heb toen nog wel in de overloop gezocht maar niets gevonden. Hij heeft daar dus meer dan een half jaar gezeten.
De vis zag er nu volwassen en goed gevoed uit. Het vangen van de blenny in de overloop was nog wel heel lastig maar is uiteindelijk wel gelukt.
We hebben hem daarna nog op de rotsen zien zitten en rondzwemmen. De andere vissen, vooral de scopas, de strigosus en zeker de koraalklimmers kwamen hem weer intimideren. Maar omdat hij nu flink groot is maakte dat blijkbaar niet meer zoveel indruk.
Toen ik net thuis kwam zag ik hem nergens meer, maar er zijn zoveel holen dat hij daar wel ergens zal zitten nu.
In elk geval was ik stomverbaasd dat de vis zolang overleefd heeft in de overloop en dat hij er ook nog eens dik en rond uitzag.
 
De blenny is eerst een aantal dagen niet meer zichtbaar geweest. Afgelopen vrijdag zagen we hem weer voor het eerst. Maar ook een van de koraalklimmers zag hem toen. De blenny werd constant aangevallen door de koraalklimmer. Zijn staart was al helemaal kapot. Hij zwemt dan niet weg maar blijft gewoon liggen. Omdat we het weekend weg waren, hebben we niet kunnen volgen wat er gebeurde.
Toen we maandag opnieuw keken was de blenny nergens te bekennen. Vandaag hebben we hem opnieuw gezien, rustig liggend onder de Euphylia. De koraalklimmer was nog wel een beetje naar hem aan het loeren maar had blijkbaar niet de ruimte om aan te vallen op die plek. Hij bleef er ook niet constant in de buurt zoals hij eerder wel gedaan heeft.
Het ziet er naar uit dat dit uiteindelijk wel goed gaat komen.
 
Bovenaan