Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

2.15m zeewater

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
In het voorstel-item heb ik al aangegeven dat ik eerst een zoetwateraquarium heb gehad. Dit aquarium heb ik laten ombouwen tot zeewater.
Mijn lfs heeft het aquarium voorzien van een overloop en doorvoeren naar de sump. De kast die onder het aquarium stond is ook aangepast; het waren 4 compartimenten. Van 3 compartimenten is een stuk tussenwand er uit gehaald zodat er een sump in past.
Ik had in de lichtkap ballasten met t5-verlichting. Die heb ik er uit gehaald omdat ik met led-licht ga werken.
De bak is 2.15 x 0,60 x 0,60. De sump 1,50 x 0,50 x 0,40.

Als verlichting gebruik ik 2 GHL Mitras lightbars Arctic van een meter en 2 lightbars van 1.10m. Alles wordt gestuurd door een Profilux 3. Ik had nog een 4-kanaals doseerapparaat van GHL, die ga ik binnenkort gebruiken.
In de sump staat de eiwitafschuimer, een TMC 1000; een Blue Marine 120 wervelbedfilter gevuld met biopellets en als opvoerpomp de Jecod dcs 7000. Verder is er nog een vak met osmosewater, via niveausensors wordt het water in de sump automatisch aangevuld, ook weer gestuurd door de Profilux.

In het aquarium zelf zit 75 kg Real Reef Rock en 36 kg levend zand. Als stromingspompen heb ik 2 x een Tunze 6105 en nog een klein stromingspompje dat ik nog had van mijn zoetwatertijd.

Het heeft heel lang geduurd voordat ik eindelijk met het echte werk kon beginnen. Zoals ik bij het voorstellen al vertelde heeft door twee verhuizingen het aquarium heel lang opgeslagen gestaan. Nu is het aquarium gevuld met stenen, zand en water en de eerste bewoners zijn er ingekomen (natuurlijk pas nadat de waterwaardes goed waren)

Er zitten op dit moment 2 turboslakken, 2 zandslakken, en 2 Ciliopagurus strigatus (Oranje gestreepte heremietkreeft) en 2 Lysmata amboinensis in.
Ook heb ik al een paar koralen: een groene kroepoek, een Lobophytum, een Litophyton, een Briareum en een Zoanthus.
De eerste vissen die er vorige week in zijn gekomen zijn 2 spitsnuitige koraalklimmers.
Nu er eindelijk wat leven in de bak te zien is, wordt het echt leuk.
Tot nu toe verloopt alles redelijk voorspoedig. Ik heb wat last van dinoflagellaten gehad. Maar door toevoegen van bacterien, is dat al bijna helemaal weg.
Bij de Zoanthus komt een diep-rood vliesje over een aantal knoppen. Dit kun je er vanaf vegen maar dan komt het gewoon weer terug. Wat dit is, weet ik niet. Bij de foto's is dit misschien te zien, aan de bovenkant van het stuk.

Nu is het zaak alles goed stabiel te krijgen en te houden en dan langzaam het koralen- en visbestand langzaam uit te breiden.

Afgelopen vrijdag heb ik mijn waterwaardes gemeten met Red Sea-testen:
Kh 7,6
Ca 485
Mg 1520
No3 0 - of in elk geval zo weinig dat het niet te meten is
Po4 0,04
zoutgehalte 35 (gemeten met een refractometer)
De Ph varieert in de loop van de dag tussen 7,95 en 8,04. De temperatuur is rond de 24,7 graden.

Hieronder een aantal foto's; ze zijn niet supergoed gelukt maar geven wel een indruk hoe het er uit ziet:

koraalklimmer 2.jpgkoraalklimmer op gras.jpgkoraalklimmer 1.jpg


litophyton.jpgbriareum.jpg
 
Tot nu toe heb ik nog geen algen gehad.

Omdat je met Real Reef Rock geen of niet veel organisch materiaal meekrijgt, heb je ook geen last van een nitrietpiek. De opstart gaat daardoor wat sneller, misschien kost het daarna wat meer moeite om alles goed stabiel te krijgen, maar dat hoop ik niet.
Zo'n twee weken nadat alles volledig draaide met zout water, verlichting pompen, afschuimer kon ik de eerste slakjes en het eerste koraal er inzetten.
 
Dat heb ik ook gedaan maar ik heb toch echt veel algen gekregem[emoji848][emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi heeft iemand je al advies gegeven om vissen toe te voegen? Ik wil niet negatief over komen maar ik zou dan echt nog geen vissen toevoegen, dat is echt te snel. De meesten bakken hebben minimaal 3 maanden tot zelfs 6 maanden nodig om wat stabiel te worden. De bacterie cultuur kan niet in evenwicht zijn. Maar ja wie ben ik. Ik wens je heel veel succes met je mooie bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
6 maanden vind ik wel heel erg lang.
Ik heb zelf een indraai periode van 6 weken gehad, en daar geen uitval gehad.
Uiteraard wel alle waardes in de gaten gehouden.
 
Hoi heeft iemand je al advies gegeven om vissen toe te voegen? Ik wil niet negatief over komen maar ik zou dan echt nog geen vissen toevoegen, dat is echt te snel. De meesten bakken hebben minimaal 3 maanden tot zelfs 6 maanden nodig om wat stabiel te worden. De bacterie cultuur kan niet in evenwicht zijn. Maar ja wie ben ik. Ik wens je heel veel succes met je mooie bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mijn Lfs heeft gezegd dat dit zo kon. Nu moet je daar uiteraard zelf ook nog bij blijven nadenken. De koraalklimmers zitten er nu twee weken in en doen het uitstekend. Ze eten goed, zwemmen goed, poepen goed; dus ik denk dat mijn Lfs wel gelijk had.

Omdat er op het real reef rock bacteriën zitten en in het levend zand ook, heb je in elk geval al een heel goede start qua bacteriecultuur. Dat dat niet zo stabiel is als een bak van zes maanden, dat zal wel waar zijn, maar of de vissen daar van lijden???
 
Heb je bij de opstart ook nog bacteriën toegevoegd?
Het verhaaltje van bacteriën op de real reef rock zou ik niet ter harte nemen, al zeker niet als je droog steen hebt meegekregen.
Het is niet dat ik een tegenstander ben, daar ik het zelf ook in mijn aquarium heb zitten, maar reken er niet te veel op.

Mijn Lfs heeft gezegd dat dit zo kon. Nu moet je daar uiteraard zelf ook nog bij blijven nadenken. De koraalklimmers zitten er nu twee weken in en doen het uitstekend. Ze eten goed, zwemmen goed, poepen goed; dus ik denk dat mijn Lfs wel gelijk had.

Omdat er op het real reef rock bacteriën zitten en in het levend zand ook, heb je in elk geval al een heel goede start qua bacteriecultuur. Dat dat niet zo stabiel is als een bak van zes maanden, dat zal wel waar zijn, maar of de vissen daar van lijden???
 
Bij de opstart heb ik geen bacteriën toegevoegd. Nadat ik wat last van dinoflagellaten kreeg heb ik wel bacteriën toegevoegd die helpen om de dinoflagellaten tegen te gaan maar ik weet niet of dat ook goed is voor de "algemene" bacteriecultuur.

Als dat nodig is, moet ik dan nu nog bacteriën toevoegen?
 
Eric gaf het advies ( wat ik eigenlijk wel goed begrijp) met en met een vis plaatsen en als je een vis plaatst ook koraal plaatsen ivm vervuiling en gebruik[emoji6]. Zelf niet aan gedacht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een wekelijkse toevoeging om de cultuur op peil te houden zou ik sowieso doen.

Bij de opstart heb ik geen bacteriën toegevoegd. Nadat ik wat last van dinoflagellaten kreeg heb ik wel bacteriën toegevoegd die helpen om de dinoflagellaten tegen te gaan maar ik weet niet of dat ook goed is voor de "algemene" bacteriecultuur.

Als dat nodig is, moet ik dan nu nog bacteriën toevoegen?
 
Vandaag afscheid genomen van de 2 Ciliopagurus strigatus. In het begin waren de twee kreeftjes nauwelijks vooruit te branden. Toen ze eenmaal de hele bak aan het doorcrossen waren, waren ze regelmatig op de button en de Briareum te vinden om daar van te snoepen.Vooral bij de button was de schade goed zichtbaar. Dat vond ik nogal duur voer; gelukkig kon ik ze zonder probleem terugbrengen naar de Lfs.

Toen we ze kochten dacht de verkoper dat het een Calcinus-soort was. Die zijn reefsafe. Het bleek later toch een Ciliopagurus te zijn (te herkennen aan de mooie oranje gestreepte poten) In de database van dit forum wordt van de Ciliopagurus strigatus gezegd dat die vaak reefsafe is, jammer genoeg die van ons niet. In elk geval vond ik het heel jammer omdat het mooie en leuke dieren waren.
Nu eerst maar rondkijken of we een echt reefsafe-kreeftje vinden.

We zijn echter niet met lege handen uit de winkel teruggekomen, we hebben er nog een Seriatopora hystrix meegebracht. Die heeft een plaatsje hoog in de bak gekregen, dicht bij het licht en met veel stroming.
 
Dan zal ik dat gaan doen.
Geef je dat dan altijd of alleen tot de bak helemaal stabiel is?

Sommigen doen het elke maand, maar ligt ook aan de methode bij dsr is het namelijk niet nodig. Of mensen het met rijpen bakken doen weet ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan