Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Crowd funding: CORALAB

Ik doneer 50 euro of meer voor CORALAB, in ruil voor een koraal.

  • Ja

    Stemmen: 28 87,5%
  • Nee

    Stemmen: 4 12,5%

  • Total voters
    32
  • Poll closed .
Netjes en wat fijn om te zien dat met wat hulp van diverse kanten zoiets toch maar mooi tot stand kan komen.
 
Ziet er al goed uit!

Dank je!

Top Tim, wordt steeds spannender :eek::p

Het is zover, zie onder :).

Netjes en wat fijn om te zien dat met wat hulp van diverse kanten zoiets toch maar mooi tot stand kan komen.

Zeker Marjan, ik ben erg blij met de hulp die ik van alle kanten kreeg (ook van jullie natuurlijk).

Klein maar fijn zeggen we dan :cool:

Klein heeft soms z'n voordelen :).
 
Ik denk vooral omdat deze soorten het meest gevoelig zijn voor lichtomstandigheden en een standpunt voor de minder lichtgevoelige koralen.
 
Duidelijk, wat is de reden dat je enkel voor sps kiest voor je onderzoek?

Ik denk vooral omdat deze soorten het meest gevoelig zijn voor lichtomstandigheden en een standpunt voor de minder lichtgevoelige koralen.

Stylophora is een van de meest onderzochte koralen, waar we veel data van hebben. Dat maakt het interessant omdat nieuwe data in verband kan worden gebracht met eerdere datasets. Zo kunnen we Stylophora uitbouwen als een modelsysteem om koralen te begrijpen. Dus liever veel kennis van slechts een beest, dan een beetje kennis van heel veel beesten. Dat is een keuze. Verder wil ik andere soorten erbij hebben die ook goed houdbaar zijn, snel groeien, eenvoudig zijn te fragmenteren en net als Stylophora belangrijke rifbouwers zijn. De grootpoliepige soorten zijn ook interessant, maar groeien tragen en laten zich lastiger stekken. Ze kunnen ook veel water opnemen waardoor wegen boven water gevoeliger is voor foutmarges. Ik vind deze groep koralen wel heel leuk om te gebruiken voor het bestuderen van voedselvangst.
 
Bedankt zeefanaat!

Het is wat stil geweest, maar CORALAB dendert vrolijk door! Na wat problemen loopt de koraalkweek goed, en ook het eerste experiment begint over twee weken. Ook zijn er weer backers van de crowd funding uitgenodigd om hun koraal op te halen. Ik hoop tegen maart de laatste mensen te hebben uitgenodigd.

Ook loopt er inmiddels een samenwerking met de Universiteit Wageningen, waar ik sinds kort weer post-doc (onderzoeker) ben. Vandaag had ik bezoek van Seneye, voor overleg over de test van een heuse KH-meter, die real-time en nauwkeurig de KH/pH meet. Ook komt er een nieuwe spectrometer aan met 1 nm resolutie. Toys for boys!
 

Bijlagen

  • _DSC8163.jpg
    _DSC8163.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 57
Mooi om te horen dat het zo goed gaat.
Lijkt me leuk om het eens in het echt te zien.
 
Bovenaan