Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zelf zeezout maken

monstertje

Senior Forumlid
zou je ook zelf zeezout kunnen maken van pure NaCl, diervoerder kwaliteit kost ongeveer 7 euro per 25 kg.
de rest van de stoffen heb ik al omdat ik ook mijn Balling zelf maak.
naast het toevoegen aan het zout van Ca CO Mg en sulfaat zou het ook van belang zijn om de sporenelement er aan toe te voegen,
of komen die er van zelf weer in ivm dagelijkse dosering?


FORMULAE FOR ARTIFICIAL SEA WATER (Cl = 19.00 ‰)
McClendon et al (1917)
Salt g/kg
NaCl 26.726
MgCl2 2.260
MgSO4 3.248
CaCl2 1.153
KCl 0.721
NaHCO3 0.198
NaBr 0.058
H3BO3 0.058
Na2SiO3 0.0024
Na2Si4O9 0.0015
 
Laatst bewerkt:
zou je ook zelf zeezout kunnen maken van pure NaCl, diervoerder kwaliteit kost ongeveer 7 euro per 25 kg.
de rest van de stoffen heb ik al omdat ik ook mijn Balling zelf maak.
naast het toevoegen aan het zout van Ca CO Mg en sulfaat zou het ook van belang zijn om de sporenelement er aan toe te voegen,
of komen die er van zelf weer in ivm dagelijkse dosering?


FORMULAE FOR ARTIFICIAL SEA WATER (Cl = 19.00 ‰)
McClendon et al (1917) Brujewicz (Subow, 1931) Lyman and Fleming (1940)
Salt g/kg Salt g/kg Salt g/kg
NaCl 26.726 NaCl 26.518 NaCl 23.476
MgCl2 2.260 MgCl2 2.447 MgCl2 4.981
MgSO4 3.248 MgSO4 3.305 Na2SO4 3.917
CaCl2 1.153 CaCl2 1.141 CaCl2 1.102
KCl 0.721 KCl 0.725 KCl 0.664
NaHCO3 0.198 NaHCO3 0.202 NaHCO3 0.192
NaBr 0.058 NaBr 0.083 KBr 0.096
H3BO3 0.058 H3BO3 0.026
Na2SiO3 0.0024 SrCl2 0.024
Na2Si4O9 0.0015 NaF 0.003
dit is toch gewoon het principe waar dsr gebruikers al wat jaartjes mee bezig zijn?

Ook triton maakt gebruik van pure nacl volgens mij.
 
dit is toch gewoon het principe waar dsr gebruikers al wat jaartjes mee bezig zijn?

Ook triton maakt gebruik van pure nacl volgens mij.

Met het maken van eigen zeezout?


ik heb bijna alle stoffen, NaSO4 is een probleem daar kom ik zo maar niet aan, een alternatief is MgSO4 bitterzout.
dan zal ik wat minder MgCl2 moeten gebruiken
 
Doos dsr salt600 kopen?
komt op het zelfde neer

ik had het onder het kopje ''betaalbaar zeeaquarium houden'' gepost omdat ik dacht dat ik 30 kg zeezout na kan maken voor rond de ongeveer rond de 15 euro.

wat jij voorstelt is ~80 euro voor 600 liter 600 x gr35= kg21
dat heeft toch niks met betaalbaar houden te maken :)

---- update ----

omdat ik 25 kg NaCl heb gekocht
reken ik vanuit deze hoeveelheid en omdat dit de grootste hoeveelheid is

917 liter

NaCL 25.000 gr
NaHCO3 247,59 gr
CaCl2.2H2O 1480 gr
MgCl.6H2O 5096,2 gr
MgSO4 6373,2 gr
KCL 681,2 gr
Sr 22,3 gr
Boor 36,4 gr
Broom 73,23 gr
fluoride 2,84 gr

nog nog een grote mixer :)
ik heb van NaCl dier voerder kwaliteit
 
Zeer interessant dit.
Ben zelf ook veel bezig met commercievrij spullen te zoeken.
Heb mijn toevoegingen zo al, en ben aan het kijken naar de sporenelementen voor de toekomst.
Eigen zout op deze manier werken lijkt mij daarom zeer interessant, maar mis je dan niet een hoop micro elementen die vaak in natuurlijk zout zitten?
En waar heb jij de waarde van de toevoegingen van over genomen?
 
Zeer interessant dit.
Ben zelf ook veel bezig met commercievrij spullen te zoeken.
Heb mijn toevoegingen zo al, en ben aan het kijken naar de sporenelementen voor de toekomst.
Eigen zout op deze manier werken lijkt mij daarom zeer interessant, maar mis je dan niet een hoop micro elementen die vaak in natuurlijk zout zitten?
En waar heb jij de waarde van de toevoegingen van over genomen?


ik maak mijn sporenelementen ook zelf, volgens het recept van Hans Werner Balling,(http://reefsecrets.org/index.php/ch...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium)

De reden dat ik de overige sporenelementen heb weg gelaten is omdat het om zeer geringe hoeveelheid gaat.
en ik er vanuit gegaan ben dat bij normale doseren van sporenelement je dit zo weer aangevuld hebt.
Barium (B)0,014763
Mangaan (Mn)0,000511
Nickel(Ni)0,018583
Zink (Zn)0,014601
Koper (Cu)0,002935
Chroom (Cr)0,000851
Cobalt (Co)0,001307
Ijzer (Fe)0,014051
Molybdeen (Mo)0,018327
dit zijn de hoeveelheden in grammen,
daarnaast is het makkelijk na een uitslag van triton-lab bij een teveel van een bepaalde stof dit nog niet in je zout te hebben zitten zodat bij een water wissel je deze stof makkelijk kan verlagen.
 
En dat is gebaseerd op 1l osmosewater?

en wat voor weegschaal gebruik je?
misschien anders pb, aangezien dit beetje off-topic wordt zo.

Ben wel heel erg benieuwd waar jij je elementen vandaan haalt, ik haal ze voornamelijk uit het buitenland namelijk.
 
En dat is gebaseerd op 1l osmosewater?

en wat voor weegschaal gebruik je?
misschien anders pb, aangezien dit beetje off-topic wordt zo.

Ben wel heel erg benieuwd waar jij je elementen vandaan haalt, ik haal ze voornamelijk uit het buitenland namelijk.

nee ook uitgerekend op de 917 liter.
 
Ik gebruik al een paar jaar Broxo (onthardingszout voor vaatwassers) als NaCl, is voordelig verkrijgbaar in 25Kg zak en werkt prima.

:cool:
 
Ik gebruik al een paar jaar Broxo (onthardingszout voor vaatwassers) als NaCl, is voordelig verkrijgbaar in 25Kg zak en werkt prima.

:cool:
Hallo,

Wat grappig idee al is de diervoeder NaCl qua prijs vergelijkbaar met de Broxo.

Hoe gebruik jij het, neem aan dat je de rest van de zouten dan ook toevoegt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Waarom kijk je niet even naar NaCl consumptiekwaliteit?
Kost bij de bekende veilingsite ongeveer €13,- voor 25kg.
 
Hallo,

Wat grappig idee al is de diervoeder NaCl qua prijs vergelijkbaar met de Broxo.

Hoe gebruik jij het, neem aan dat je de rest van de zouten dan ook toevoegt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, Calciumchloride (Ca), Magnesium (sulfaat & chloride), Natriumbicarbonaat (KH), allemaal grootverpakking foodgrade kwaliteit, Kaliumchloride per kilo bij een internetshop en de rest van de elementen van DSR (I+,Sr+,B+)

De reden dat ik daarmee m'n 'eigen' zout maak is niet eens ontstaan om er goedkoop mee uit te zijn, maar meer omdat ik met alle losse bestanddelen zelf mijn waterparameters kan bepalen (zonder achteraf waarden te moeten ophogen)
Nu kan ik water aanmaken met laag zoutgehalte en toch rijk aan Ca,Mg en dergelijke en dat lukt je niet met een emmertje van bijv: RedSea...
 
Dan zou je ook kunnen overwegen om CA, Mg en KH apart toe te voegen, zoals vrijwel iedereen dat doet (al dan niet met een kalkreactor of dmv balling).



Nu kan ik water aanmaken met laag zoutgehalte en toch rijk aan Ca,Mg en dergelijke en dat lukt je niet met een emmertje van bijv: RedSea...
 
Dan zou je ook kunnen overwegen om CA, Mg en KH apart toe te voegen, zoals vrijwel iedereen dat doet (al dan niet met een kalkreactor of dmv balling).

Balling gebruik ik ook wel om het verbruik door koralen op te vangen, maar wanneer ik water ga verversen zijn de waarden van het nieuwe water op deze manier al exact zoals ze ook zijn in het aquarium, wanneer ik zout 'uit een emmer' neem schop ik mijn aquariumwaarden (flink) in de war.

uiteraard kun je je aquariumwaarden houden aan de waarden van het zout wat je 'in de emmer koopt', en daarbij balling gebruiken. Maar ik heb het omgedraaid en eerst mijn ideale waarden bepaalt en nu maak ik zout wat daaraan voldoet.
Ook weet ik op deze manier zeker dat alles er ook daadwerkelijk inzit en iedere keer in dezelfde hoeveelheden, uit een emmertje is dat niet zo tenzij je natuurlijk de hele emmer in 1 keer aanmaakt.
 
Ja, Calciumchloride (Ca), Magnesium (sulfaat & chloride), Natriumbicarbonaat (KH), allemaal grootverpakking foodgrade kwaliteit, Kaliumchloride per kilo bij een internetshop en de rest van de elementen van DSR (I+,Sr+,B+)

De reden dat ik daarmee m'n 'eigen' zout maak is niet eens ontstaan om er goedkoop mee uit te zijn, maar meer omdat ik met alle losse bestanddelen zelf mijn waterparameters kan bepalen (zonder achteraf waarden te moeten ophogen)
Nu kan ik water aanmaken met laag zoutgehalte en toch rijk aan Ca,Mg en dergelijke en dat lukt je niet met een emmertje van bijv: RedSea...


Waarom Boor wel maar Broom niet terwijl de streef waarde daar heelveel hoger van is?
 
Dat is lastiger omdat je daar geen testset voor kunt kopen, overigens is het wel aanwezig als je bijv een Tritonmeting bekijkt misschien komt er voldoende mee als 'vervuiling' met andere bestanddelen.
 
Dat is lastiger omdat je daar geen testset voor kunt kopen, overigens is het wel aanwezig als je bijv een Tritonmeting bekijkt misschien komt er voldoende mee als 'vervuiling' met andere bestanddelen.


ik meen aan dat je ook nog andere sporenelementen toevoegt, denk je niet dat daar broom in zit en dat je er op die manier aankomt?
 
Ik vroeg me al een tijdje af is dit niet bruikbaar ? michien wat erbij toevoegen er zit geen jodium in, kost 1.19 de kilo.

972624.jpg
 
waterwaardes.

Hallo allemaal. ik heb een vraag ik ben bezig met de opstart van mijn zeeaquarium hij draait nu totaal 4 weken en 2 weken met levend steen erin.
waterwaardes momenteel:
Nitraat 7
PH 8
Nitrite 0
Magnesium 900mg/l
Fosfaat 0.25
KH 9.6

Mijn fosfaat is aan de hoge kant?0.25 dit moet 0.03 zijn? hoorde ik? de rest van mijn waardes lijken mij ok?
kan ik al de eerste dieren toevoegen of moet ik nog wachten
mijn aquariumzaak in de buurt zegt dat ik moet wachten en wachten, of adviseren jullie me fosfaatkillers te gebruiken of waterwissels te doen?

Mvg Justin
 
Bovenaan