Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gekkie's reeftank.

gekkie

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,

ik ben alle enige jaren actief in de zeewaterhobby en op dit forum, echter heb ik nooit een dagboek gehad. Nu ik toch een nieuwe bak heb dacht ik dat ik ook gelijk maar eens een dagboek moet gaan bij houden op dit forum.

Misschien reist de vraag waarom een nieuwe bak. Nou,... afgelopen zomer was voor mij qua aquarium zomer een zeer slechte zomer. Tijdens onze vakantie heeft de verzorger het voor elkaar gekregen dat de led-verlichting 24 uur per dag, nagenoeg vanaf de eerste vakantie dag, heeft gebrand met alle gevolgen van dien. Hierdoor ben ik het leeuwendeel van mijn koralen bestand verloren. Omdat de gebruiks verdwenen waren en de vervuilers (vissen) er nog steeds in zaten ging het steeds slechter met de bak. Ik heb er toen voor gekozen ook de meeste vissen te verkopen in de hoop het tij te kunnen keren. Tevens stond de oude bak op de laminaat vloer (1 tip nooit doen) waardoor het leggen van een andere vloer onmogelijk was zonder de bak leeg te halen. Tegen de wens in van mij vrouw heb ik dit steeds uitgesteld want de bak draaide zo mooi... Nou ja, dit ongelukje bood dus ook kansen. De vissen werden verkocht en de overgebleven koralen verhuizen naar de schuur in een noodbak. Deze was iets kleiner dan de oude bak qua diepte en hoogte, maar was wel langer. Bij het overplaatsen kwam ik er achter dat deze bak qua maat helemaal zo gek nog niet was voor de koralen die ok nog had. Ook paste deze bak qua maatvoering beter in ons huisje. Ik heb toen de beslissing genomen zelf een aquarium te bouwen van exact dezelfde maat als de noodbak in de schuur. Ook de onder en boven kast heb ik zelf gemaakt. Nu ik toch bezig was wilde ik ook gelijk een oplossingen voor de sump deze stond voorheen onder de bak in een kastje. Hetgeen ik zelf altijd erg onhandig heb gevonden. Alleen al het leeg halen van de bak van de eiwit afschuimer was altijd al een klus. Gezien wij ook een soort kelder inloopkast hebben ontstond het idee daar een grote sump in te zetten waar eventueel dan ook een paar stekken in kun staan t.z.t. Met een diamantboor heb ik vervolgens drie gaten door de muur heen geboord om de sump dus in de kast te plaatsen. Ik zal binnen kort even beschrijven wat voor techniek ik gebruik en wat de toekomstige plannen nog zijn, maar nu eerst maar eens een paar foto's.

Mvg Peter. image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Zoals gezegd heb ik de huidige bak zelf gemaakt. Ik heb via internet al het glas besteld wat keurig netjes op maat bij mij thuis is afgeleverd. De voorruit en de linker zijruit zijn van optic white glas en in facet geslepen. De andere ruiten zijn van normaal float glas gemaakt. De ruiten en trekstript zijn allen 10 mm dik echter is de bodemplaat van 15 mm dik glas. Ik wilde altijd al een overloop in het midden en dit was mijn kans. In het midden zit dus een overloop van 50 cm breed en 12 cm diep. In de overloop heb ik zelf drie gaten geboord voor de doorvoeren. 1 afvoer. 1 noodafvoer en 1 voor de opvoer. De bak is 1.80 x 55 x 60 ( water hoogte van 55 cm).
Gezie. De geringe diepte wilde ik niet al te veel steen in de bak en al zeker niet op de grond. Ik heb vervolgens de overloop bekleed met een rifkeramiekenplaat. Op deze plaats heb ik weer enkele real reefrocks gelijmd. Ik vond dit zo mooi dat ik vervolgens ook de rechter zijkant op deze wijze heb bekleed. aan weerskanten van de overloop zit achter de stenen een tunze 6045 verstopt als een soort rifspoeling. Op deze wijze blijft, als het goed is, geen vuil achter de stenen liggen. Daarnaast zit een de linkerzijde een vortech MP 40 en rechts voor een tunze 6055. In combinatie met de opvoerpomp (een reddragon 3500 mini) geeft dit al met al genoeg stroming. Boven de bakken hangen 4 AI sols met controler. In het verleden had ik echt mixed reef met ook redelijk wat leders. In deze bak wil ik voor namelijk sps, lps en buttons houden. Voor het laatste brekend nog al wat... Geen keizers meer dus, tja. Als afschuimer heb ik nu nog een bubbelmagnus 200E, maar in de nabije toekomst wordt deze nog vervangen. Ik ben er alleen nog niet overzit of dit een vertex moet worden met een rd pomp of den bubbleking. Voorhee. Gebuikte ik biopellets, mar nu ga ik het anders doen. Het wordt of zeovit of DSR. Ook daarin mort ik nog een keuze maken. De sump die ik had past niet inde kelder inloopkast zoals ik had bedacht dus... Ook maar een nieuwe sump deze heb ik wel laten maken en besteld via de lokale (niet sponsor) winkel hier in Groningen. Deze sump is aanzienlijk langer dan de oude. Ik heb een gedeelte gereserveerd voor een stekken bak. Ook daarmee komt een langgekoesterde wens uit. Deze stekken bak moet ook nog verlicht gaan worden natuurlijk, maar ook daar moet ik nog naar kijken wat ik wil... Misschien wel nieuwe lampen boven mijn bak en dan de oude deels gebruiken om de stekken mee te verlichten of toch...
 
Mooie bak, knap werk hoor :)
 
Ziet er behoorlijk goed afgewerkt uit, die ombouw, hou ik wel van, heb ongeveer dezelfde maat bak, ga dit volgen, succes.

gr. Marcel
 
1488979110988-97353902.jpg

Bovenkast ook in de verf. Donderdag komen 7 nieuwen visjes binnen. Chromis vanderbilti.
 
zo zucht.... even goed blazen en ja het stof is er weer af.. Niet heel veel gedaan aan het dagboek de laatste tijd, terwijl ik wel heel druk bezig ben geweest met de bak. De keuze voor het onderhoud is uiteindelijk DSR geworden en wel de EZ lijn. (ben kennelijk toch liever lui dan moe). Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe erg tevreden over ben. Recent ook een redelijk aantal (19 stuk(jes) koraal over kunnen nemen van een medeaquariaan die door omstandigheden over gaat (is gegaan) naar en fish only bak. Ik ben hier erg blij mee. Zitten echt een paar mooie en bijzondere stukjes tussen. Gezien mijn bak tijdens de warme dagen op het randje kwam qua temperatuur 27.5 graden toch maar een koeler aangeschaft via het forum. Weliswaar een voor een bak van 1200 liter (ik heb zelf slechts 650) maar een beetje over capaciteit kan geen kwaad dacht ik zo. Deze dagen ben ik erg erg blij mee. Totaal geen zorgen meer of de bak niet te warm wordt.

Ook besloten (na het lezen van diverse dagboeken) om twee T5 buizen naast mijn led verlichting te plaatsen. Ik ben nog steeds tevreden met de AI sols, echter mis ik toch iets qua kleur. Ik ga nu twee ATI coral plus lampen bijplaatsen of is coral plus en een purple plus. Ik zal morgen even kijken over ik weer eens een paar foto's kan maken en plaatsen.

Mvg Peter.
 
Hierbij even een korte foto update van hoe het er nu bij staat.

mvg Peter.
 

Bijlagen

  • IMG_6928.jpg
    IMG_6928.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 291
  • IMG_6921.jpg
    IMG_6921.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 280
  • IMG_6925.jpg
    IMG_6925.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 270
  • IMG_6926.jpg
    IMG_6926.jpg
    73 KB · Weergaven: 289
  • IMG_6927.jpg
    IMG_6927.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 292
ik moet toch maar eens uitzoeken hoe ik foto's kan draaien.... op mijn laptop (Macbook) staan ze gewoon goed, maar bij het uploaden staan ze gedraaid. :(
 
Afgelopen week ook een wensenlijstje gemaakt qua vissen die ik nog graag wil hebben. (dromen mag toch...)

2 maal priolepis nocturna
1 maal gamma dejongi
1 maal acanthurus Achilles
1 maal zebrasoma gemmatum
1 maal Opistognathus rosenblatti
1 maal Pseudocheilinus ocellatus
en als laatste
1 maal centropyge interrupta

Al met al een aantal mooie,maar ook zeer bijzondere (prijzige) vissen (zal wel een tijdje duren door ik deze allemaal heb :p)

Mvg
 
Als je eens 6000 euro teveel hebt inderdaad :p
 
Gisteravond bij de LFS mijn bestelling opgehaald. Te weten een nieuwe roze stylophora. De vorige had een flinke klap gehad door mij eigen dommigheid (Wel PO4 verwijderen, maar niet de NO3 in de gaten houden.... resultaat een toren hoge NO3). Tevens een mooie roze/rode arcopora hyacinthus meegenomen. Echt twee mooie aanwinsten voor de bak. Ook een Giessman razor 80 watt T5 meegenomen met daarin een ATI Coral plus. Deze heb ik vandaag geïnstalleerd. Ik moet zeggen... wat een verschil. Vooral de rode en roze tinten komen nu veel mooier uit. Ook het blauwe en paars oogt veel feller. Dit vraagt natuurlijk om nieuwe foto's... zal deze vanavond of morgen even posten. Als alles goed gaat komt volgende week een lang gekoesterde wens uit.... dan komt bij de LFS voor mij een Acanthurus Achilles binnen. Deze zal dan eerst in de stekken bak in quarantaine gaan en als hij/zij is aangesterkt bij worden geplaatst in de showtank. Een risico ik weet het.... maar ik wil het toch eens proberen. De afgelopen tijd heeft al een 39 watt UVC met een nieuwe bulb meegedraaid op de hoofdbak. Ik houd jullie op de hoogte.

Mvg Peter
 
En de beloofde foto's. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Mvg Peter
 

Bijlagen

  • IMG_6958.jpg
    IMG_6958.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 170
  • IMG_6959.jpg
    IMG_6959.jpg
    81 KB · Weergaven: 182
  • IMG_6961.jpg
    IMG_6961.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 210
  • IMG_6962.jpg
    IMG_6962.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 198
Ziet er fraai uit zo :cool:.

Je gaf het zelf al aan: die achilles is een risico, zeer stipgevoelig en vast geen vriendjes met die andere dokters. De pincetvis zal het ook moeilijker krijgen, want: een zeer trage eter. Moedig dat je het probeert en goed dat je zekerheidshalve over een stekkenbak kunt beschikken.
 
Bovenaan