Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gekkie's reeftank.

Ziet er goed uit Peter, mooie bak :eek:
De Achilles, tja......................je weet het zelf eigenlijk al maar toch wil ik uit mijn advies en ervaring zeggen: begin er niet aan!!
 
Je hebt een schitterend aquarium.
Een genot om naar te kijken.
 
Ziet er goed uit Peter, mooie bak :eek:
De Achilles, tja......................je weet het zelf eigenlijk al maar toch wil ik uit mijn advies en ervaring zeggen: begin er niet aan!!

Hoi Alex,

bedankt. ik ben tot nu toe ook erg blij met deze bak. Ook al is hij niet zo diep en hoog, ben ik wel heel blij met de lengte. Hierdoor kunnen de dokters mooi een baantje trekken. (natuurlijk nooit zoals in de natuur, maar toch). Ik ben zelf ook erg te spreken over de DSR EZ lijn. Mijn koralen hebben nog nooit zulke kleuren en groei gehad.

Voor wat de Achilles. Ik heb je ervaring (een slechte helaas) natuurlijk gelezen, net zoals vele andere verhalen hier op het forum, maar ook daar buiten. Ik ben heel goed bewust van alle risico's. Ik probeer deze op alle mogelijke wijze te beperken (Veel en goed voer(en) al dan niet met knoflook, quarantaine, preventief 24 uur UVC (veel zwaarder dan voor deze bak noodzakelijk is ect.. ) Dit is gewoon al heel lang een wens van mij. Ik heb deze vis ooit in het echt gezien en dat was 1 van de redenen om aan zeewater te beginnen. In mijn vorige bak durfde ik het gewoon weg niet aan qua grote en bezetting van die bak. Van het begin af aan is de opzet van deze bak geweest het houden van een Achilles. Dat is ook de reden dat er geen enkele levende steen in is gekomen en enkel rijkeramiek en Real Reef Rock. Alle vissen hebben eerst in quarantiane gezetten voor ze in de bak zijn gekomen en alle koralen zijn/worden eerst "gedipt". Als het goed is moet deze bak dus stip vrij zijn...

Mvg Peter.
 
Nee, dat is zo. Foto's van een zeeaquarium maken met al dat blauwe licht is inderdaad vaak een crime. Dit gaat volgens mij pas echt goed met echte goede fotocamera.
Maar het zijn mooie foto's die een goede indruk van je aquarium weergegeven.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Heel veel succes Peter, wel overwogen ga jij beginnen aan de Achilles (persoonlijk, de mooiste vis die er rond zwemt), daar hou ik van :eek:
Hou ons goed op de hoogte.
 
Heel veel succes Peter, wel overwogen ga jij beginnen aan de Achilles (persoonlijk, de mooiste vis die er rond zwemt), daar hou ik van :eek:
Hou ons goed op de hoogte.

Hoi Alex,

bedankt. Ik ben ook erg benieuwd of, dankzij de goede voorbereidingen, het mij gegund is deze mooi vis in leven te houden. Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg spannend vind, maar goed hij is besteld en komt vandaag binnen als het goed is binnen. Vanavond zal ik proberen even wat foto's te posten. Nu al druk bezig met de verder voorbereidingen. (Tempexdoos staat al klaar met een warme fles erin en ik ga zo even zeewater maken om het water van de stekkenbak aan te vullen ivm het overwennen. ect.) Ook qua koraal kon ik mij weer niet inhouden. Er komen ook nog twee acropora's mee met de bestelling te weten een nana en tenuis.

Mvg Peter.
 
Succes met vervoer en overwennen.
Hoe lang heeft hij nu bij de handelaar in de winkel gezeten? en eet hij al goed?
 
Succes met vervoer en overwennen.
Hoe lang heeft hij nu bij de handelaar in de winkel gezeten? en eet hij al goed?

Hey Alex,

Hij wel geteld 10 minuten bij de lfs gestaan in de zak waar in hij van de jong marine naar hun is gekomen. Dat was ook de afspraak. Ik had dus ook geen idee of hij al at of niet. Misschien dat sommigen dit onverantwoord vinden. Maar ik had het zelf liever ook zo. Op deze manier is de stress voor de vis minimaal en hoeft hij maar eenmaal overwent te worden. Inmiddels zwemt hij vrolijk rond in de stekkenbak bak. Tot op heden nog geen stipje te bekennen en hij eet. Mysis en atemia, maar veel belangrijker nog sinds vandaag graast hij ook nori bladen van twee steksteentjes die ik in de bak heb liggen. Al met al ben ik tot nu toe gematigd optimistisch
 
Fijn om te lezen dat hij het goed doet en goed eet.
Ikzelf heb met deze vis, terwijl ik dacht na 25 jaar ervaring, alles aan te kunnen, 4 x mijn neus gestoten. dus voor mij nooit meer.

Ook koop ik geen vis, en zeker niet voor dit bedrag, die niet al 4 weken bij de winkelier zwemt en goed eet.
Ik wil dan zelfs meer betalen als normaal!

Heel veel succes.
 
Fijn om te lezen dat hij het goed doet en goed eet.
Ikzelf heb met deze vis, terwijl ik dacht na 25 jaar ervaring, alles aan te kunnen, 4 x mijn neus gestoten. dus voor mij nooit meer.

Ook koop ik geen vis, en zeker niet voor dit bedrag, die niet al 4 weken bij de winkelier zwemt en goed eet.
Ik wil dan zelfs meer betalen als normaal!

Heel veel succes.

Hey Alex,

het zijn keuze's. Het liefst had ik natuurlijk een exemplaar wat al een tijd bij iemand in de bak zwom en dus helemaal was gewend aan gevangenschap, echter liggen achillessen niet echt voor het oprapen en we weten allemaal waarom. Ik vond de next best thing dan een achilles die rechtstreeks van de groothandel kwam. Op deze wijze hoeft de vis niet steeds weer te wenen aan nieuwe aquarium (water) omstandigheden. Het is een bewuste keuze dus... iedereen mag er van vinden wat hij wil, maar op deze wijze leek mij dat de vis de beste kans had om te overleven. Toen nu toe ben ik erg blij met deze keuze. De achilles lijkt het elke dag iets beter te doen. De eerste dag wilde hij eigenlijk bijna niets eten. De volgende dag wat diepvies mysis en wat levende atemia. Niet het beste voer, maar beter dan niets. Nori bladeren uit een klip wil hij niet, maar gewikkeld om een steentje eet hij wel. Ik had/heb van drie verschillende merken verschillende type nori in huis. Voor nu lijkt hij een voorkeur te hebben voor de green alge van Ocean Nutition.
Hij " graast" vandaag de hele dag van de steksteentje en.... hij lijkt nog steeds stip vrij. We zijn er nog zeker niet, maar ik ben niet ontevreden.
 
Na twee weken in quarantaine te hebben gezetten is vandaag de dag dat de Achilles naar de hoofdbak mag. Ik ga dit vanavond aan het einde van de lichtcyclus doen in de hoop dat de andere vissen hem dan een beetje met rust laten. (een tip die ik uit het dagboek van Jawsee heb gehaald.) Hopen dat het allemaal goed gaat en dan binnen kort maar een paar foto's... ;).
 
Na twee weken in quarantaine te hebben gezetten is vandaag de dag dat de Achilles naar de hoofdbak mag. Ik ga dit vanavond aan het einde van de lichtcyclus doen in de hoop dat de andere vissen hem dan een beetje met rust laten. (een tip die ik uit het dagboek van Jawsee heb gehaald.) Hopen dat het allemaal goed gaat en dan binnen kort maar een paar foto's... ;).

Spannend, ben benieuwd hoe het gaat in de hoofdbak met de andere vissen :)
 
Volgens mij heb je hem nu 10 dagen en ik zou echt nog een aantal weken wachten.
Maar dit is mijn advies!
Ik zou hem het liefst modder vet willen hebben voordat hij in de hoofdbak gaat.
 
Ook maar weer eens tijd voor een update. Helaas heeft de achilles het niet gehaald. Toen ik hem overgezet naar de hoofdbak heeft hij een aantal weken goed gedaan tot dat. ....idd een stip aanval. Weken gevochten met knoflook en veel voer, maar helaas. Hierdoor ook mijn pincetvis verloren. Voor de rest gelukkig geen uitval. Dit was een aantal maanden geleden. De bak draait voor de rest erg goed op de ez lijn van dsr. Mvg Peter.
 
Vervelend om te moeten horen, in de toekomst weer een nieuwe Achilles?

Ik denk het niet. De hele bak was/is ingericht met het idee om deze vis te houden. Ondanks alles heeft zelfs dit niet tot succes geleid. Het zijn echt uitzonderlijk gevoelige dieren. Ik zeg nooit nooit, maar de kans is wel klein
 
Bovenaan