Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste dagboek

martijn1985

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Nou daar gaan we dan, na me eerder al te hebben voor gesteld heb ik nu onder tussen ook wat tastbaar materiaal in huis gehaald.
Reeds al velen uren/dagen op dit forum gelezen, gekeken, en nog meer gelezen.
Heb Tanne z'n boekje al 2x uit gelezen en ook reeds Het Rifaquarium uit. (op het hoofdstuk vissen na, want dit is nog lang niet van toepassing, zeker niet met een nano)

Jullie zullen wel denken, alweer een nano?
Ja ik wil eerst mezelf (en de andere gezinsleden) ervan overtuigen dat ik vol voor de hobby wil gaan en de waardes onder controle krijg.
Plus als ik echt grof geld eraan uit ga geven wil ik eerst mezelf daarvoor bewezen hebben.
Maar ik heb iederereen al voorbereid, die grotere kast, gaat er hoogstwaarschijnlijk komen :p

Aangeschaft tot nu toe :

Dennerlee Marinus Cube 30 (compleet pakket)
Tunze Osmolator Nano
Red Sea Marine Care Test Kit
Dennerlee Nano algen magneet

Dit ga ik eerdaags uitpakken en in elkaar zetten.
Plan is dan als volgt, tijdschakelaar tussen de verlichting, deze is namelijk eenvoudig en niet te regelen.
Ik wil ook nog een blauw ledstripje (12v) met een regeleenheid verlagen naar (7.5v) bevestigen in de lamp met een schakelaar voor de eerste paar uurtjes van de dag en de laatste paar uurtjes van de dag.

Daarna ga ik de bak een dag laten draaien met kraanwater, alles af spoelen en te testen.
Hierna komt er levend steen in en zorg ik dat ik osmose water voorbereid heb met een warmte element en zout alvorens ik het nano vul.

In de tussentijd ga ik de Osmolator instaleren, en mijn profiel wat updaten.
En dan komt het belangrijkste,....

Wachten! En kijken!

Meer volgt,...
 
Leuk! Ikzelf ben vorig jaar met een dennerle 60 liter begonnen en ben nu aan het kijken voor een redsea.
Inderdaad wat je zegt het gezin moet overtuigd worden :).
 
Zo, voor je het weet ben je 4 weken verder, maar goed.
Daar het op het dressoir toch iets te veel van het goede was.
Maar even uit de losse pols wat in elkaar geschroefd van gebleekt steigerhout (mede ook nodig voor de voorraad jerrycan voor het top up systeem)
Handig zo'n hulp van zoonlief, toch maar even over genomen!
Leuk ook dat waterpas afstellen ;)

Meteen paar plankjes (altijd handig) en stekkerdoos erin weg gewerkt.

Ziet er nu als volgt uit,

Kast 1.jpgKast 2.jpgKast 3.jpg

Ben nu bezig om een blauw led stripje in de lamp te maken van 12 volt, deze kan ik met een adapter terug brengen naar 3 volt of meer.
Deze wil ik denk ik dan paar uur voor de lamp en paar uur na de lamp laten branden met tijdschakelaar ertussen.
Word vervolgd,
 
Zo de verlichting is aangesloten.
Ook het blauwe ledstripje is in de kap geplakt en gesoldeerd.
Nu met 2 tijdschakelaars er tussen geeft het een prima resultaat.
Weer een stapje verder :biggrin:

Licht 1.jpgLicht 2.jpg
 
hoi martijn
ziet er goed uit ! ga je werken met een overloop/ sump of inwendige afschuimer etc??
zou in de huiskamer wel mooier zijn als er een sump onderzit natuurlijk. indien je er ruimte voor hebt ivb met de plankjes?

mvg Justin



Zo de verlichting is aangesloten.
Ook het blauwe ledstripje is in de kap geplakt en gesoldeerd.
Nu met 2 tijdschakelaars er tussen geeft het een prima resultaat.
Weer een stapje verder :biggrin:

Bekijk bijlage 474898Bekijk bijlage 474899
 
hoi martijn
ziet er goed uit ! ga je werken met een overloop/ sump of inwendige afschuimer etc??
zou in de huiskamer wel mooier zijn als er een sump onderzit natuurlijk. indien je er ruimte voor hebt ivb met de plankjes?

mvg Justin

Justin,

Nee het is maar 30 liter, ga eerst proberen het met de bio circulator van Dennerlee onder controle te krijgen.
Mocht dit na veel inspanning echt niet lukken kan ik altijd overwegen om er nog een externe afschuimer aan te hangen of inderdaad iets met een sump te maken.
De ruimte onderin de kast ga ik benutten met een voorraad vat voor het top-up systeem.
 
hoi martijn !
ah okee succes ! fotos volgen hoop ik? hou ons up to date:)[
ik ben zelf fan van een sump. maar in jou geval heb je er weinig ruimte voor,
sump is wel veel makkelijker vindt ik. kwa ruimte gafzakk / filtratie etc
QUOTE=martijn1985;1322688]Justin,

Nee het is maar 30 liter, ga eerst proberen het met de bio circulator van Dennerlee onder controle te krijgen.
Mocht dit na veel inspanning echt niet lukken kan ik altijd overwegen om er nog een externe afschuimer aan te hangen of inderdaad iets met een sump te maken.
De ruimte onderin de kast ga ik benutten met een voorraad vat voor het top-up systeem.[/QUOTE]
 
Hoi Justin,
Heb twee jaar lang een Dennerle 30 met veel succes gehouden,buttons,sps ,ledergorgonen en eigenlijk te veel visjes.
Geen idee wat je ambities zijn met dit bakje maar mijn ervaring is dat de biocirculator niets ander doet dat een minimum aan stroming genereren en de kaamlaag van de oppervlakte weghaald.Biologisch gezien doet hij niets.
Bij mij kwam er vrij snel een MP10 Ecotech in te hangen en een kleine eiwitafschuimer van Amerikaanse origine,lamp is ook niet echt geweldig .Nogmaals ,hangt af wat je wilt met de bak.
Veel wijsheid en plezier met je bakje.
Ed:cool:
 
Hoi ! kijk martijn je antwoord:)
ah ik ben nu een beetje gewend aan een wat grotere bak.. dus vindt een sump eigenlijk wel makkelijk kwa schoonmaken etc. maar dit kan natuurlijk ook ! het hangt er natuurlijk af wat je wilt ( wat jij zegt)

mvg justin

Hoi Justin,
Heb twee jaar lang een Dennerle 30 met veel succes gehouden,buttons,sps ,ledergorgonen en eigenlijk te veel visjes.
Geen idee wat je ambities zijn met dit bakje maar mijn ervaring is dat de biocirculator niets ander doet dat een minimum aan stroming genereren en de kaamlaag van de oppervlakte weghaald.Biologisch gezien doet hij niets.
Bij mij kwam er vrij snel een MP10 Ecotech in te hangen en een kleine eiwitafschuimer van Amerikaanse origine,lamp is ook niet echt geweldig .Nogmaals ,hangt af wat je wilt met de bak.
Veel wijsheid en plezier met je bakje.
Ed:cool:
 
Hoi Justin,
Heb twee jaar lang een Dennerle 30 met veel succes gehouden,buttons,sps ,ledergorgonen en eigenlijk te veel visjes.
Geen idee wat je ambities zijn met dit bakje maar mijn ervaring is dat de biocirculator niets ander doet dat een minimum aan stroming genereren en de kaamlaag van de oppervlakte weghaald.Biologisch gezien doet hij niets.
Bij mij kwam er vrij snel een MP10 Ecotech in te hangen en een kleine eiwitafschuimer van Amerikaanse origine,lamp is ook niet echt geweldig .Nogmaals ,hangt af wat je wilt met de bak.
Veel wijsheid en plezier met je bakje.
Ed:cool:

Hoi Ed,

Ja precies wat je zegt, ik lees positieve dingen van mensen met een 30ltr maar ook mindere.
We gaan gewoon kijken hoe het loopt, de opstart fase en het op pijl houden van de waardes.
Hierna gaan we verder borduren, plan is ook een stromings pomp toch erbij te zetten.
Wordt zeker vervolgd, uiteraard ook met foto's:biggrin:

Gr.
 
Hoi Ed,

Ja precies wat je zegt, ik lees positieve dingen van mensen met een 30ltr maar ook mindere.
We gaan gewoon kijken hoe het loopt, de opstart fase en het op pijl houden van de waardes.
Hierna gaan we verder borduren, plan is ook een stromings pomp toch erbij te zetten.
Wordt zeker vervolgd, uiteraard ook met foto's:biggrin:

Gr.

Tevens is mijn doel van deze bak leren om te gaan met water waardes en wat koraal en lagere dieren te houden.
Mocht het na een jaar gelukt zijn deze constant te houden wil ik misschien overwegen een blenny erin te doen van klein formaat.
 
Zo vandaag een mooi stukje steen gekocht, 1 geheel rond 3,7kg.
Water aangemaakt met osmose, zout, pomp etc. en gevuld.
Nu is het echt begonnen.

Iemand nog een tip, wel of niet het plastic plaatje gebruiken om het steen op te zetten.

IMG_6938.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_6938.jpg
    IMG_6938.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG_6938.jpg
    IMG_6938.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 33
Ziet er mooi uit!
Ben benieuwd hoe het gaat in zo'n klein bakje!
En iets onder het steen hoeft niet hoor.. Als je scape uit meerdere losse delen bestond dan had je met kit een raster op de bodem kunnen maken (tegen het verschuiven) maar in jou geval is dat niet nodig..
Ik zou zeggen niks meer aan doen!


Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Stromingspompje geplaatst, water beweging ziet er een stuk beter uit.

Sicce Voyager Nano 1000

Word wel vol in zo'n klein bakje, maar de uitdaging overheerst! :cool:

Draait maandag een week, van het weekend maar eens meten en verder het top-up systeem afstellen en snoeren weg werken.

IMG_6947.jpg
 
Stromingspompje geplaatst, water beweging ziet er een stuk beter uit.

Sicce Voyager Nano 1000

Word wel vol in zo'n klein bakje, maar de uitdaging overheerst! :cool:

Draait maandag een week, van het weekend maar eens meten en verder het top-up systeem afstellen en snoeren weg werken.

Bekijk bijlage 475322
Leuk zo de hobby ontdekken. Ik ben ook begonnen met een 30l marinus 4 jaar geleden volgens mij. Ik had toen een pluk cheatomorpha linum erin, bijvullen deed ik met de hand. Verder de biocirculator weggegooid en de eheim skim erin gezet, wat een verademing was dat (compact & geen geluid). Sowieso hoort er geen spons in een zeebak, die kan je eraf halen. je pompje kan je op de achterwand plaatsen en schuin omhoog richten om de gas uitwisseling te bevorderen. Als je toch een bijvulsysteem gebruikt.. kijk eens naar kalkwater. Ik ben van de 30l nano naar 140l aqua medic cubicus en daarna 440l diamond kubus gegroeid.. van 30 naar 80l lijkt veel, maar echt een upgrade is het niet. Videos van bulk reef supply, tidal gardens, reefbum, marine depot zijn leuk om te kijken. Veel plezier met het ontdekken van de hobby, geef niet op als het tegen zit.. in een 30l bakje maak je alle fouten die je kan maken, dan zijn de lessen nog niet zo duur. Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan