Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fauna Marin Zeolight

Rnieuwenhuijzen

ZeewaterForum gebruiker
Vandaag, of eigenlijk gisteren, ben ik gestart met de Zeilight methode van Fauna Marin. Op diverse fora is men zeer positief over deze methode die lijkt op die van KZ, maar minder complex is en minder middelen nodig heeft.

Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van Zeolite, Carbon, Reef Vitality, Ultra Min, Coral Balance en 3 middelen voor de kleuren van het koraal. Hiernaast blijft wel MG, CA en Kh nodig om te doseren. Binnenkort ga ik de kalkreactor toevoegen om daarmee CA en Kh toe te voegen. Blijft alleen nog MG over.

In deze post zal ik mijn bevindingen plaatsen zodat eenieder mijn ervaringen kan lezen.

Na 24 uur de Zeolite (om de dag opschudden) en carbon te hebben laten weken heb ik de carbon (250 gram) in een kleine wervelbedfilter geplaatst en 500 gram Zeolite in de BM Zeolite reactor. Dit moet elke 4 weken ververst worden (carbon helemaal en Zeolite 75%). Daarna een halve capsule Reef Vitality (1 x per 4 dagen) opgelost en toegevoegd. Vervolgens 2 1/2 maatschep Coral Balance (1 x per 4 dagen) opgelost en toegevoegd. Als laatste 1 ml Ultra Min (1 x per 2 dagen) toegevoegd.

In eerste instantie wordt de bak een beetje wazig maar dat is binnen een half uur weg.


Nu een halve dag later valt mij, en mijn huisgenoten, op dat het water duidelijk helderder is. Verder zie ik mijn cilinderroos meer open staan. Stond al niet slecht maar staat nu volledig uit.

Misschien goed om aan te geven dat ik langzamerhand het aangemaakte water in de bak aan het omwisselen ben met natuurlijk zeewater. Dit om het gedoe met mixen van zout en water aanmaken met het osmoseapparaat nog allen te gebruikem om het verdampte water aan te vullen. Mijn bak bevat netto 550 liter en ik heb nu in 3 weken 3 x 60 liter vervangen. Dit blijf ik wekelijks doen totaan de 550 liter. Daarna wil ik per 2 weken 60 liter wisselen.

Ik houd jullie op de hoogte!

---- update ----

IMG_0006.jpg
 
Ga dit volgen. Ben benieuwd welk resultaat je met deze methode gaat behalen.

Heb je ook foto's van nu? Daarmee kan de voortgang en verandering ook optisch worden gevolgd.

Groet frank
 
Nu bijna een week verder valt op dat de alg aangroei op de ruiten beduidend is afgenomen. De buttons lijken ook verder open te staan en meer kleur te hebben. Het water is nu echt glashelder! Van afstand lijkt het of er geen glas of water in de bak zit. Vandaag ook de toevoegingen voor de kleuren van de koralen besteld om deze met de pomp te doseren.

IMG_0016.jpgIMG_0015.jpg
v
 
Werkt goed zeolight , hou ff in de gaten als je de kleuren ga doseren . Die moeten 2 dagen verschil in zitten met reefvitality , sta in de Duitse handleiding bij de andere niet mvg Jos
 
ik heb deze methode volledig gevolgd voor ruim half jaar (bijna 3 kwart)..

incl de colour elements..

ik werd gek van het coral booster poeder.. dit is namelijk heeeel snel op, en duur..

steentjes had ik in een mtt filter (zelf spoelend)

ik had VEEL betere resultaten met kz zeovit dan met deze methode (in zowel kleur als groei)
 
Inmiddels twee maanden verder en tot nu toe gaat alles goed. Ik voeg per week een capsule en Coral Balance toe, om de dag even schudden met de steentjes en Ultramin toevoegen . Verder per week de drie vloeistoffen voor de koralen. De kleine verpakking Coral Balance is op. Nu maar een grotere besteld. De capsules en vloeistoffen heb ik voorlopig nog. Verbruik valt dus erg mee.

Wat valt op? Ik heb een aantal poliepen staan die nu er beter bij staan dan ooit. De koraalstekken groeien zeer goed en staan mooi op kleur. Nitraat staat op 2. Fosfaat was hoog maar daalt nu gestaag. Ik voer vrij veel dus daardoor wat hogere waarden. Daarentegen zijn de vissen gezond en zelfs de doctors blijven keurig slipvrij.

Omdat het verbruik Ca en Kh nu hoog aan het worden is heb ik maar een kalkreactor aangeschaft.

image.jpg

Overzichtsfoto

image.jpg

Deze kalkreactor aangeschaft:

image.jpg
 
Interessant om te volgen, ben mezelf namelijk de laatste tijd ook een beetje aan het verdiepen in de Zeo manier. Het enige wat me momenteel tegenhoud is het eventueel plaatsgebrek in mijn sump.
 
Laatst bewerkt:
Ja naast de steentjes moet de kool ook nog ergens in. Bij mij is dat een wervelbedfilter. Naast de afschuimde is de dump ook bij mij vol aan het raken. De kalkreactor komt dan ook buiten de kast.

---- update ----

Paddestoelen staan er ook prima bij !
IMG_0093.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 26
Na twee maanden Fauna Marin Zeolight even wat foto's van de koraalstekken:

IMG_0097.jpgIMG_0098.jpgIMG_0099.jpgIMG_0100.jpgIMG_0101.jpg
 
Roy, je hebt hiermee een mooi resultaat zo te zien topjes !!

Mvg,

Martin.
 
Bedankt! Ik ben ook zelf zeer tevreden met deze methode die eenvoudig werkt en daarnaast ook heel betaalbaar is. Daarnaast wissel ik per 2 weken zo'n 10 procent met natuurlijk zeewater en de combinatie met de 8x t5 helpt vast ook mee. Door het gebruikte Carbon is het water echt glashelder, alsof er geen water in zit. Ik voel niets voor een discussie over de beste methoden, maar deze mag ook zeker daarin worden opgenomen.
 
Bovenaan