Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Groene alg op ruit

Gramser

ZeewaterForum gebruiker
Goedemiddag

Ik zit in de opstart van mijn zee Aqaurium 6e week

Nu heb ik last van groene alg op de ruit als ik deze weg haal zit er binnen half uur weer op

De alg lijkt op stof wiebelt het er zo vanaf.

Ik doseer netjes wekelijks mijn bacteriën.

Lampen branden
Van 8.30 tot 1200 opbouwend
1200 tot 1600 op 50%
1600 tot 2230 afbouwend

De waardes

Ca 425
KH 10
MG 1480
Nitraat 1
Fosfaat 0,03
PH 8,3
Zout 1025/34

Ook heeft het Aqaurium geen last van direct licht...

Iemand tips


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tips voor? Is heel normaal dat er groene algen op je ruiten groeien. In de opstart gaat dit vaak wat sneller omdat er voldoende nitraat is. Wat je meet is het restant na consumptie door o.a. die groene algen. Wordt na verloop van tijd vanzelf minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Gebruik je een silicaatfilter? Als de alg zo snel terug is, klinkt het mij als kiezelalg in de oren.
 
Gebruik je een silicaatfilter? Als de alg zo snel terug is, klinkt het mij als kiezelalg in de oren.

Ja ik gebruik silicaat filter en ik test het altijd voordat ik hem toevoeg

Silicaat 0


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gebruik je een silicaatfilter? Als de alg zo snel terug is, klinkt het mij als kiezelalg in de oren.

fc1b47fe931b2a8fd9f9a9f90c4bd1eb.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De silicaat kan ook een andere bron hebben, bijvoorbeeld bepaalde merken zeezout bevatten er veel van. In elk geval: je bent nog maar 6 weken geleden opgestart. Niks aan de hand, dit soort algengroei is normaal tijdens de opstart.
 
Is silicaat alg geen bruine alg normaal ?


De silicaat kan ook een andere bron hebben, bijvoorbeeld bepaalde merken zeezout bevatten er veel van. In elk geval: je bent nog maar 6 weken geleden opgestart. Niks aan de hand, dit soort algengroei is normaal tijdens de opstart.
 
Is silicaat alg geen bruine alg normaal ?
Meestal wel. Maar aan de omschrijving (de stoffige laag die in no-time terug is) denk ik toch aan kiezelalg.
 
Ik herken het als de fel groene algen die je met wat meer nitraat op je ruiten krijgt. Een grote egaal groene laag die zich bijna over de gehele ruit hetzelfde ontwikkeld en je zonder 'kracht' van je ruiten krijgt.
In tegenstelling tot de groenige 'standaard' algen die veel gevarieerder lijken te zijn en lokaal ook meer op kalkalgen lijken (groenige vlekjes waar je soms toch echt wat meer moeite voor moet doen om ze van de ruit te krijgen alleen lijken ze nooit uit te groeien tot plakaten als roze kalkalgen mede omdat je daarna al snel op/bij die algen de eerste roze kalkalgen krijgt die de boel dan sneller dichtgroeien).

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan