Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Dream Tank 3.0

Hoi daar,
Mijn Reefer 170 koel ik met een unit coolfans ( 4 stuks ) aangestuurd door de Apex computer.Kan ook met een schakelklok grofweg.Werkt best een investering van niks.
Kijk in je Reefer 170 uit met de buttons,hier begonnen als verstekeling van enkele exemplaren ,samen met baliepoliepen,en is hier net onkruid,nauwelijks te onderhouden.Wel erg mooi om te zien .
Gr,Ed:cool:
 
Net terug van me werk gekomen en gelijk maar een opzet cooler besteld de temp was opgelopen naar 28 graden.
en tot overmaat van ramp was er ook een anthass (paarse) uit de bak gesprongen ( wat een k#tdag)
 
Net terug van me werk gekomen en gelijk maar een opzet cooler besteld de temp was opgelopen naar 28 graden.
en tot overmaat van ramp was er ook een anthass (paarse) uit de bak gesprongen ( wat een k#tdag)

Bij die coolers kun je ook een thermostaat kopen van JBL. Ik gebruik deze nu het 2e seizoen. Werkt prima. De bak is nu 26 graden. De coolers gaan uit bij 25,8.
Jammer van die mooie Anthias. Bij mij zijn ook al diverse vissen uit bak gesprongen het afgelopen jaar. Ik heb nu een mooi gaas om het uitspringen tegen te gaan. Dit werkt prima en ziet ook niet verkeerd uit.
 
Zelfde ervaring hier,open bak kost gewoon vissen,mij drie de laatste jaren voordat ik met een "low profile"afdek systeem kwam .
Jammer,:cool:
Met mijn koelertje ,4 vinnen rijk,is mijn watertemperatuur in mijn 170 Reefer gewoon 25 graden, met 26 aan woonkamertemperatuur.
 
en wat extra verdampingswater,,,,wel in de gaten houden vanwege kleine buffer in je Reeferkast.
 
Hey Dennis

Rot om te horen van je vis. Heb net heel je dagboek door zitten lezen. :) Ziet er netjes uit. Ik ga volgende week een Reefer 170 halen. Ik heb mijn huidige Blenny opgestart met Reel Reef en twijfel om de Reefer 170 ook weer hiermee op te starten. Geen ongewenste diertjes is een groot voordeel maar er komen ook wat gewenste dieren en bactieren niet mee. Moet je zeggen dat ik in de Blenny veel Cyano (rood en groene flap) heb gehad en naast dat alles mooi liep, blijf ik daar tegen vechten. Ik vermoed dat de bacterie populatie gewoon niet stabiel genoeg is. Of dat te wijten is aan de opstart met Reel Reef en dit een gevolg is daarvan, of dat het zoiezo moeilijk stabiel te krijgen is in een 80L bakje weet ik niet.

Jou waardes zien er mooi uit. Je SPS doet het dus ook goed onder je LED?
 
Reefer 170 opgestart met 75 % RealReef Rock en 25 % schoon levend steen uit Dennerle 30 liter.Geen indraai problemen/algen /cyano,s .Geduld met opstarten ( tijd ) en inbreng afstemmen op bioload.Beginnen met een uitgebreide CUC en koraal en vis in verhouding .Een kwestie van balans.
Heb hier ,behalve hydroids en Valonia nooit ongewenste algen gehad in mijn twee jaar draaiende 170.Probleem is hier nu de groei van de koralen die nu een Coral war voeren.Slim plannen en meten is de sleutel.
Succes,Ed,:cool:
 
Reefer 170 opgestart met 75 % RealReef Rock en 25 % schoon levend steen uit Dennerle 30 liter.Geen indraai problemen/algen /cyano,s .Geduld met opstarten ( tijd ) en inbreng afstemmen op bioload.Beginnen met een uitgebreide CUC en koraal en vis in verhouding .Een kwestie van balans.
Heb hier ,behalve hydroids en Valonia nooit ongewenste algen gehad in mijn twee jaar draaiende 170.Probleem is hier nu de groei van de koralen die nu een Coral war voeren.Slim plannen en meten is de sleutel.
Succes,Ed,:cool:


CLUC? :eek:
 
Bij die coolers kun je ook een thermostaat kopen van JBL. Ik gebruik deze nu het 2e seizoen. Werkt prima. De bak is nu 26 graden. De coolers gaan uit bij 25,8.
Jammer van die mooie Anthias. Bij mij zijn ook al diverse vissen uit bak gesprongen het afgelopen jaar. Ik heb nu een mooi gaas om het uitspringen tegen te gaan. Dit werkt prima en ziet ook niet verkeerd uit.


hey Robert wat voor gaas is dat en waar heb je dat gehaald.
 
Hey Dennis

Rot om te horen van je vis. Heb net heel je dagboek door zitten lezen. :) Ziet er netjes uit. Ik ga volgende week een Reefer 170 halen. Ik heb mijn huidige Blenny opgestart met Reel Reef en twijfel om de Reefer 170 ook weer hiermee op te starten. Geen ongewenste diertjes is een groot voordeel maar er komen ook wat gewenste dieren en bactieren niet mee. Moet je zeggen dat ik in de Blenny veel Cyano (rood en groene flap) heb gehad en naast dat alles mooi liep, blijf ik daar tegen vechten. Ik vermoed dat de bacterie populatie gewoon niet stabiel genoeg is. Of dat te wijten is aan de opstart met Reel Reef en dit een gevolg is daarvan, of dat het zoiezo moeilijk stabiel te krijgen is in een 80L bakje weet ik niet.

Jou waardes zien er mooi uit. Je SPS doet het dus ook goed onder je LED?


Hey Andy ik heb vrij wel geen last van groene alg of rode flap.
alleen op 1 plekje waar de stroming niet goed komt onder in de bak.
maar zoals ed al aangeef is het misschien wel handig om ook wat levend steen er bij toe te voegen.
Ik heb in het begin toch wel gemerkt dat de balans niet helemaal oké was, heb 3 maanden bacteriën toegevoegd.
En de waardes hoef ik eigenlijk niks aan te doen die blijven mooi op nivo.
Dus ik ben super blij met het doseersyteem dat scheelt de helft;)
 
Hey Dennis

Rot om te horen van je vis. Heb net heel je dagboek door zitten lezen. :) Ziet er netjes uit. Ik ga volgende week een Reefer 170 halen. Ik heb mijn huidige Blenny opgestart met Reel Reef en twijfel om de Reefer 170 ook weer hiermee op te starten. Geen ongewenste diertjes is een groot voordeel maar er komen ook wat gewenste dieren en bactieren niet mee. Moet je zeggen dat ik in de Blenny veel Cyano (rood en groene flap) heb gehad en naast dat alles mooi liep, blijf ik daar tegen vechten. Ik vermoed dat de bacterie populatie gewoon niet stabiel genoeg is. Of dat te wijten is aan de opstart met Reel Reef en dit een gevolg is daarvan, of dat het zoiezo moeilijk stabiel te krijgen is in een 80L bakje weet ik niet.

Jou waardes zien er mooi uit. Je SPS doet het dus ook goed onder je LED?

Moet wel zeggen de sps doet het een stuk minder dan de lps.
Er is al een stukje rode Monti en stylo kapot gegaan.
 
hey Robert wat voor gaas is dat en waar heb je dat gehaald.

Hallo Dennis,
Het gaas is van Simplyaquaria Tank Cover.

http://www.simplyaquaria.co.uk/diy-tank-cover.html

Ik heb het gaas bij Reef Company gekocht, maar helaas zijn deze failliet.
Nu heb ik begrepen dat zij verder zijn gegaan bij Reef Center. Misschien is het daar te koop.
Naar ik meen heeft Theo van Reef Corner het ook in de winkel in de verkoop.

Hieronder een paar plaatjes van mijn aquarium. Je ziet ik heb het raamwerk zo aangepast dat het in het aquarium past. De dragertjes (plastic) zitten ook bij het pakket geleverd. Het enige wat je moet doen is het raamwerk op maat maken.
Bij mijn cooler heb ik de bevestigingsschroeven nu aan de buitenzijde van het aquarium gemaakt (zie foto 2). Deze zaten aan de binnenzijde van het aquarium. Dit was niet handig om het gaas te plaatsen.
Rechts op foto 2 zie je de thermostaat van de coolers. Werkt prima!
Veel succes.

DSC_3107.jpg

DSC_3199.jpg
 
@Robert58
Hoe heten die koelers wat je gebruikt? Doen ze het goed?
 
Deze coolers zijn van Hobby. Ze werken prima. De bak is nog niet warmer geweest dan 26,2 graden. Op dit moment is de bak 25,9.
Houd wel rekening met veel verdamping van water als de coolers in gebruik zijn.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Okey dank u! Mijn bak schommelt tussen de 28 en 29 graden, dus dat is een beetje link.
 
Okey dank u! Mijn bak schommelt tussen de 28 en 29 graden, dus dat is een beetje link.

Dat is inderdaad aan de hoge kant. Misschien wat koelelementen uit de vriezer in de sump leggen. Zo koelde ik mijn aquarium vroeger. Het is niet ideaal, maar beter dan niets doen.
 
Deze coolers zijn van Hobby. Ze werken prima. De bak is nog niet warmer geweest dan 26,2 graden. Op dit moment is de bak 25,9.
Houd wel rekening met veel verdamping van water als de coolers in gebruik zijn.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

He robert.

Grappig Ik heb dezelfde coolers besteld ;).
dus hier kan je ook nog een controller tussen zetten.
 
De controler is van JBL en kost net 2 tientjes. Zeker het overwegen waard.
 
Zo gisteren de fancooler binnen gekregen, en gelijk er opgezet.
de temperatuur is gelukkig redelijk snel naar beneden gegaan.
Ik snap wel gelijk waarom deze cooler niet zo duur was, hij functioneer prima.
Maar het lijkt wel of er een vliegtuig opstijgt, wat een takkeherrie:p

20170623_095915.jpg
 
Je kunt wel merken dat ieder mens anders is. Jij vindt het een takke herrie. Kun je zien hoe subjectief het ervaren van geluid, c.q. herrie is.
Mij stoort het geenszins. Ik let er eigenlijk helemaal niet op.
Eigenlijk klaagt niemand hier in huis over de coolers als deze draaien.
Momenteel staan ze weer uit. Temperatuur is terug naar 25,7 graden. Gisteren is de bak maximaal 26,7 graden geweest. Buiten was het 35!!!
Ze doen hun werk dus prima.
 
Bovenaan