Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blue Marine Reef 60 (1e zeeaquarium)

rms90

ZeewaterForum lid
Goede avond,

Vandaag mijn Blue Marine Reef 60 aquarium opgehaald en opgestart.
Na enkele jaren zoet van oa gezelschapssaqua, diverse garnalenbakjes en ook malawi cichliden nu tijd voor een stapje verder. Zeewater is voor mij nog onbekend terrein, dus hoop weer een hoop te leren.

Vandaag aangeschaft:
2x zand a 1kg

1x colombo test nh3
1x colombo test no2
1x colombo test no3
1x colombo test po4
1x blue marine hydrometer

6,8kg levensteen

60 ltr zeewater en 10ltr osmose water

De standaard bijgeleverde techniek heb ik draaien, dus de sera ps130 afschuimer, de bluemarine opvoerpomp 600, ledverlichting blue marine 11wat. Een extra stromingspomp overweeg ik ook nog aan te schaffen.

Helaas zijn de blue marine hydrometers niet 100% accuraat, maar zit hier een kleine afwijking in. Gelukkig vertelde ze dit mij in de winkel en hebben zij berekend hoeveel de afwijking is, zodat ik hiermee rekening kan houden en dus niet aan onjuiste waarden zit. tzt een goede meter aanschaffen.

De komende weken de boel lekker indraaien, ook nog een vakantie tussendoor en dan over een week of 4 a 6 zodra de waarden oke zijn, de eerste koralen/bewoners plaatsen.
 
Hierbij wat foto's

20170217_210917.jpg20170217_211829.jpg
 

Bijlagen

  • 20170217_210927.jpg
    20170217_210927.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 93
  • 20170217_210936.jpg
    20170217_210936.jpg
    57 KB · Weergaven: 98
  • 20170217_210958.jpg
    20170217_210958.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 94
Hoi
Wat grappig ik ben vandaag ook bezig geweest met steen in me bak te doen. Ik ga je topic in de gaten houden kan ik het vergelijken met die van jou omdat we tergelijk gestart zijn. Ziet er al best goed uit nu lekker indraaien.
Groetjes Jessica en John
 
@JESSICAPILLON, bedankt, had ullie topic hier en op het af ookal gezien, leuk bakje, voor mij geldt hetzelfde, ik hou jullie topic in de gaten.
 
Leuk bakje he! Stromingspompje erbij kan ik zeker aanraden. Ikzelf zit te kijken om wat ik heb te upgraden naar een jebao sw2. Die kan ook golven maken / de richting varieren etc.
 
Bedankt voor de tip. Bij veldhuis is die 55eu zag ik. iets duurder dan een eheim streamon of hydor koralia nano, maar wel met veel meer mogelijkheden ja.
 
Bedankt voor de tip. Bij veldhuis is die 55eu zag ik. iets duurder dan een eheim streamon of hydor koralia nano, maar wel met veel meer mogelijkheden ja.

Ik had zelf eerst een sicce 2000 l/u - die vond ik toch iets te sterk, en heb nu geschakeld naar een 1000 l/u. Dat is misschien net weer iets te weinig... 1500 l/u is denk ik perfect.

De Jebao SW2 kan je regelen van 500 to 2500, de SW/RW 4 van 500 tot 4000.

De SW2 is overigens ook verkrijgbaar bij Ocean&Lake
 
Een leuk aantal liters om mee te starten ja en mooie sump inhoud
Vond ik ook mocht dit bakje goed gaan kunnen we altijd wat groter gaan maximaal 150 liter dachten we aan dat is toch het dubbele van wat we nu hebben. Heb jij iets tussen je stenen en de glasplaat of heb je je stenen zo op het glasplaat gezet. Wij hebben er nu een stekkenmat er onder maar we gaan er toch een plexiglazen plaatje eronder doen inplaats van wat we nu hebben. Dan heb je geen last van troep er tussen.
 
Vond ik ook mocht dit bakje goed gaan kunnen we altijd wat groter gaan maximaal 150 liter dachten we aan dat is toch het dubbele van wat we nu hebben. Heb jij iets tussen je stenen en de glasplaat of heb je je stenen zo op het glasplaat gezet. Wij hebben er nu een stekkenmat er onder maar we gaan er toch een plexiglazen plaatje eronder doen inplaats van wat we nu hebben. Dan heb je geen last van troep er tussen.

Heb de stenen gewoon op de glasplaat voorzichtig gelegd en gestapeld zonder te lijmen (ligt vrij stevig gelukkig), wel plexiglas tijdens het plaatsen aan de zijkanten ivm stootbescherming. Dit bakje heeft een extra dikke bodemplaat dus was niet nodig zijden ze in de winkel om er wat onder te leggen. Wel raadden ze af wat je zelf ookal zei om er een stekkenmat onder te leggen ivm vuilophoping ja.
 
Vd week ga ik een deel van de techniek vervangen. Sinds vanmorgen maakt de opvoerpomp blue marine reefpower 600 echt lawaai. Deze uit nieuwsgierigheid gisteren opengemaakt om te zien hoe ik deze moet onderhouden. Deze gisteravond teruggeplaatst zonder dat die herrie maakte en vanmiddag toen ik van mijn werk thuis kwam, kwam het geluid zelfs boven mijn sera afschuimer uit, die ook luidruchtig is (is bekend bij deze afschuimers). Opnieuw openmaken en terugplaatsen van het opvoerpompje verandert hier helaas niets aan.

Ga dan denk voor een eheim compact 600 pompje en overweeg ook de sera afschuimer te vervangen voor een tunze 9001. Maakt toch net allemaal iets teveel geluid. Lees over de tunze 9001 alleen maar goede dingen. Enige nadeel hiermee is wel dat de bevestigingsmagneet volledig onder water komt ipv aan de achterzijde. Op een andere manier monteren is niet mogelijk.
 
Vd week ga ik een deel van de techniek vervangen. Sinds vanmorgen maakt de opvoerpomp blue marine reefpower 600 echt lawaai. Deze uit nieuwsgierigheid gisteren opengemaakt om te zien hoe ik deze moet onderhouden. Deze gisteravond teruggeplaatst zonder dat die herrie maakte en vanmiddag toen ik van mijn werk thuis kwam, kwam het geluid zelfs boven mijn sera afschuimer uit, die ook luidruchtig is (is bekend bij deze afschuimers). Opnieuw openmaken en terugplaatsen van het opvoerpompje verandert hier helaas niets aan.

Ga dan denk voor een eheim compact 600 pompje en overweeg ook de sera afschuimer te vervangen voor een tunze 9001. Maakt toch net allemaal iets teveel geluid. Lees over de tunze 9001 alleen maar goede dingen. Enige nadeel hiermee is wel dat de bevestigingsmagneet volledig onder water komt ipv aan de achterzijde. Op een andere manier monteren is niet mogelijk.

Ik heb de Tunze 9001 vandaag gekocht hij is erg stil en werkt perfect. Ik raad je deze zeker aan.
Groetjes Jessica en John
 
Vandaag wat spullen ingekocht!
- Tunze 9001 eiwit-afschuimer, morgen wordt die bezorgd
- Tunze Silence 1073.008 opvoerpomp (150-800 ltr/h)
- Jecod SW2 stromingspomp (500 - 2500 ltr/h)

De Blue Marine opvoerpomp begint steeds luidruchtiger te worden, het lijkt wel of die steeds om de paar seconde lucht aanzuigt/resoneert en dan is het weer weg voor een seconde of 5 a 10, door het halve huis is het te horen.
Meerdere malen uit elkaar halen en opnieuw plaatsen in de sump mocht niet baten. Dit pompje gaat dus binnenkort retour voor garantie.

Tevens vandaag nogmaals mijn blue marine hydrometer na laten kijken omdat ik zelf vermoedde dat de eerder opgegeven correctie niet klopte. Nu is er geen correctiewaarde meer... Hij geeft zowel op mijn blue marine hydrometer als op de grootte dobber in de winkel exact dezelfde waarde. Raar verhaal en kijken of dit binnenkort nog zo is.

Opvoerpomp is toch de Tunze geworden, via diverse webshops gehoord dat deze toch nog stiller is dan de Eheim. Zal een wereld van verschil zijn iedergeval zometeen in verhouding met de standaard bijgeleverde Blue Marin opvoerpomp.
 
Bovenaan