Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dodemansduim

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Zijn er mensen die aan wat dodemansduim kunnen komen ,of weten waar ik moet zoeken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Allereerst vraag ik mij af of dodemansduim overleeft in een aquarium. Moeilijk te voeren.
Daarnaast is het 't enige koraal dat in Nederlandse wateren voorkomt. Over de jaren heen is het voorkomen wisselvallig. Op het moment erg goed, maar dat zegt niks over de stabiliteit/druk op de soort. Om deze redenen zou ik er bezwaar tegen hebben om het koraal zelf hier uit het water te halen.

Tijdens mijn duiken in Nederland heb ik wel eens dodemansduim gezien. Echter nooit op een "snorkelbare" diepte. Dieren uit het water meenemen met behulp van een duikset geldt als stropen in NL. De boete hiervoor is zeer zeer fiks.

Ik meen dat de soort op plekken aan de zuidkust van Engeland heel erg algemeen is. Dat zou misschien een plaats zijn waar je het makkelijker, met kleine impact en hopelijk ook legaal kan vinden als je het echt wilt proberen.

Andere optie:
Misschien kan je eens een Pulsvisser vragen... https://www.duikersgids.nl/actueel/dodemansduim-minder-zeldzaam-dan-gedacht
Ik kan me niet voorstellen de al die opgeviste (al dan niet van substraat getrokken) en terug gegooide kolonies nou per se allemaal overleven. Dus misschien is een visser vragen dan wel de optie met de minste (extra) impact.

Succes
 
Bovenaan