Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

BL Reef

Je hystrix kan wel wat hebben [emoji1] , weefsel groeit gewoon weer terug over het skelet. Wat betreft je nitraat; cheato en natuurazijn.
a7020496207e2c66b472239c8aa24e8f.jpg


groetjes, Tim

Aha! Netjes hoor! Het hoeft niet perse 0 te zijn maar hij bleef maar stijgen...Van de week eens even jouw mix googelen :)
 
Echt zo leuk! :)
De 2 Bloedgarnalen hebben een eigen hoek in onze bak. Ze jagen daar iedereen weg of ze moeten komen voor ene poetsbeurt en stil zitten.
Na een hoop gedoe in de bak tussen Henk en Jack waarbij ik zelfs met mijn handen boven het aquarium heb gestaan omdat hij er steeds zowat uitsprong is Jack in dat hoekje neergeploft.
Helemaal op was hij...
En toen...gingen de garnalen hem beschermen tegen Henk. Zo vreemd was dat maar zo mooi om te zien!!
Ondertussen heeft hij daar zijn holletje gebouwd :)
YEAH!!
 
Echt zo leuk! :)
De 2 Bloedgarnalen hebben een eigen hoek in onze bak. Ze jagen daar iedereen weg of ze moeten komen voor ene poetsbeurt en stil zitten.
Na een hoop gedoe in de bak tussen Henk en Jack waarbij ik zelfs met mijn handen boven het aquarium heb gestaan omdat hij er steeds zowat uitsprong is Jack in dat hoekje neergeploft.
Helemaal op was hij...
En toen...gingen de garnalen hem beschermen tegen Henk. Zo vreemd was dat maar zo mooi om te zien!!
Ondertussen heeft hij daar zijn holletje gebouwd :)
YEAH!!

Beste Linda en Bryan,

Maar pas toch op met uitspringen. Je zult de eerste niet zijn die visjes naast het aquarium moet oprapen.
Ik ben door schade en schande ook wijs geworden. In het afgelopen jaar zeker 4 à 5 visjes verloren door springen uit het aquarium.
Nu heb ik sinds een paar weken een mooi scherm op het aquarium. Geeft een rustig gevoel kan ik je zeggen.
Dus let goed op bij de Jack in the Box. Zeker nu hij pas in het aquarium zit en gestrest is. Vissen springen altijd uit het aquarium als je niet thuis bent!!!!
 
Hmmmmm...misschien ook maar eens kijken om er wat overheen te maken.
Heb je een foto toevallig?
We hebben het er al wel vaker over gehad dus ik ga me eens verder inlezen ook.
Hij zit nu in zijn huisje :)

Hallo,

Bij deze de gevraagde foto. Ik las net al dat iemand jullie de tip had gegeven de afscherming bij Reefcompany te bestellen.
Ik heb het daar ook gekocht. Verder buiten Reefcompany en Reefcorner ben ik dit nog nergens anders tegengekomen.
Je moet bij Reefcompany zoeken naar Tank Cover:
http://www.reefcompany.com/Webwinkel-Product-96022465/Afdeksysteem-Tank-Cover-90-x-60.html
Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar en perfect op maat te maken. Alles wordt erbij geleverd, ook plastic profieltjes om het scherm op te leggen. Ik heb het zo gemaakt dat het in de bak ligt. De plastic profieltjes heb ik hiervoor aan de ruiten in het aquarium geplakt met siliconenkit. Het schrem ligt nagenoeg gelijk met de rand.


Succes met de afscherming!

DSC_3107.jpg
 
Hallo,

Bij deze de gevraagde foto. Ik las net al dat iemand jullie de tip had gegeven de afscherming bij Reefcompany te bestellen.
Ik heb het daar ook gekocht. Verder buiten Reefcompany en Reefcorner ben ik dit nog nergens anders tegengekomen.
Je moet bij Reefcompany zoeken naar Tank Cover:
http://www.reefcompany.com/Webwinkel-Product-96022465/Afdeksysteem-Tank-Cover-90-x-60.html
Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar en perfect op maat te maken. Alles wordt erbij geleverd, ook plastic profieltjes om het scherm op te leggen. Ik heb het zo gemaakt dat het in de bak ligt. De plastic profieltjes heb ik hiervoor aan de ruiten in het aquarium geplakt met siliconenkit. Het schrem ligt nagenoeg gelijk met de rand.


Succes met de afscherming!

Bekijk bijlage 476593



Oooooh WOW!
Jouw bak ziet er super uit zeg :)
Dankjewel voor de foto. Ga het zeker eens doorkijken vanavond en bestellen.
Thanx!
 
Gisteravond hebben we Jack een gevonden oesterschelp gegeven ter extra bescherming tegen Henk.
Na vandaag een hele dag duimen dat Jack niet uit de bak zou springen...
Kwam ik vandaag thuis en zit hij er nog!
Dochterlief blij dat haar schelp uit Texel zijn huisje wordt :)
Onder de avondlampen is hij een huisje aan het bouwen.
En! Hij is echt al veel relaxter dan gister :)
 
Het bakje draait fijn :)
De visjes en andere beessies lijken het naar hun zin te hebben en de koralen staan er prachtig bij.
Ik voer ze elke avond met 2 verschillende kleine stukjes diepvriesvoer welke ik ontdooi en eerst goed afspoel. Daarna doe ik er nog wat spirulina door waarna ik het met een pipet in het water spuit. Langzaam bij Jack zijn hol in de buurt zodat het daar langs stroomt. Eten dat hij doet!
1x per week voeg ik bacteriën toe en geef ik de koralen wat reef energy van Red Sea.
1x per week wisselen we 12 liter water en zuigen we een beetje stof af op een plekje waar het wat blijft liggen net onder de stromingspomp. Dit is niet veel...hooguit 2 theelepels stoffige zooi ;) Ik durf de stromingspomp niet harder of anders te zetten want alles draait nu super. Dat beetje opgehoopt spul neem ik dan maar voor lief. Overigens wordt het niet eens door manlief en de kids opgemerkt wanneer ik vraag waar het viezer is in de bak...

De aalgrondel hadden we al weken niet gezien, ik was zelfs bang dat we hem kwijt waren... Wel vaak wat zand dat verplaatst wordt dus ik had nog enige hoop. En vandaag dook hij ineens op! Wat is hij in een paar weken veranderd zeg. Van een dun zwart lijfje in de winkel naar een stevig visje met een lichtere (/goudkleurige) onderkant. We denken dat hij tussen de stenen aardig wat eten vindt. Hopelijk gaan we hem vaker zien!

IMG_20170513_163937_708.jpg
 
Wat een vervelend ventje is die Salaria alias Henkie.
Hij zit soms nog steeds achter Jack aan :(
En...een nieuw spelletje...hij valt mij aan! Gewoon echt happen! Nu is het geen haai natuurlijk maar ik schrik me steeds kapot.
Heb ik er een maand geleden zoveel aan gedaan om hem mee te laten eten nadat hij zowat uitgehongerd was...krikg ik een happend beest ervoor terug ;)

Vandaag de koralen vastgezet met 2 componenten kneedspul. Hopelijk blijft het goed zitten. Zou zonde zijn als ze in elkaar vallen en elkaar afmaken.

Alles is heel stabiel alleen de nitraat hoogt langzaam op, nu boven 10. Heb al geprobeerd minder te voeren, goed uit te spoelen, stroming harder, etc. Nog minder voeren durf ik niet.
Maar ik krijg hem niet omlaag.
Ik ben vandaag gestart met Colombo nitraat ex. En dan ga ik het op peil proberen te houden.
Zal vast ook goed zijn voor de koralen. De sps zijn plots erg aan het verbleken... Ze worden niet wit maar gewoon erg dof. Dit terwijl alle andere waarden juist super stabiel zijn.
Moet dan ook echt dat nitraat zijn...jammer...

We gaan het zien :)
 
Wahahaha. Ik vind je salarias wel baas dat hij jou aan durft te vallen.

Betreffend je nitraat, ik heb hier helaas ook last van. Nitraat van 10 en krijg em niet lager. Fosfaat is wel heel netjes laag. Ben nu met de wodka methode begonnen (na goed inlezen). En heb een reactor voor met actieve kool gedaan om ook meteen mijn water helderder te maken. Wel zodanig vol dat ze niet kunnen wervelen.

Misschien ook iets voor jou om naar te kijken?
 
Nitraat is enigzins gezakt. Maar minimaal. Opzich logisch wat ik zie mijn algen wel minder worden, dus het verbruik van nitraat zakt. We gaan zien hoe het verder gaat.

Mooie stukken heb je erbij.
 
Nou...ik snap er niks van...
Vanmorgen tolde 1 van onze Anemoonvisjes plots rond. Ben tussen de middag zelfs even langs huis gereden,wat eigenlijk niet kan maar was toevallig vlakbij en vond het echt erg, en hij deed dit nog steeds.
Zojuist thuis gekomen en hij was kei dood...
Wat is dit tollen geweest? :(

Nitraat begint gestaag te zakken maar niet plots enorm veel. Heb de bron gevonden en aangepakt :) Dat kan het toch niet zijn in een rustig tempo?
De rest van de waarden heb ik onder controle en blijven erg stabiel met zo nu en dan een aanvulling.
De koralen doen het juist super!
Onze Montipora plaatjes die zelfs bruinig werden komen nu plots tot leven met mooie poliepen.
Alle koralen doen het mooi eigenlijk :)
Behalve mijn buttons. Het waren er maar 8 hele kleine maar die deden het goed, en vermeerderde zelfs. Ze zijn in 3 dagen plots verminderd naar 0. Ik verdenk een krabje die ik ooit zag!

De Bloedgarnalen, zeesterren, slakken en zee egels gaan ook erg goed.
Henkie is veel dikker dan anders en minder vervelend.
Eigenlijk oogt alles mooi en rustig.
Maar die vissen hè...
Pfffff...

Henkie zou eruit gaan maar heeft de dag ervoor Jack eruit gejaagd... -1
Een Citroen lipvisje genomen welke onder het zand ging en niets ging eten, na 2 weken zwom hij eens (super dun) rond en de dag erna was hij dood... -2
Vandaag Nemo...welke het echt super goed deed en de avond ervoor nog vrolijk met zijn vinnetjes omhoog rondzwom! -3
En dat in 3 weken...dat is toch niet tof?

Nu nog aan vissen:
2 groene juffertjes
1 anemoonvisje
1 kauderni
1 henkie
1 aalgrondel (welke elke avond goed mee eet en steeds verder uit zijn holletjes komt en mooi verkleurt)

Wat kan ik eigenlijk het beste doen?
Maar niets er meer bijzetten?
Ik weet het niet...
Vervelend vind ik het wel...
 
Bovenaan