Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerste bakkie 50 liter nano

joen

Senior Forumlid
Hallo allemaal,

Na veel lezen gaat het er dan eindelijk van komen, ik ga een nano rifje opstarten :D
Het bakje is 60x30x30 cm dus vergeleken met de meeste aquaria hier super super klein.

Als verlichting wil ik er een TMC Aquabeam 2000NP ultima boven hangen.

Voor de opstart ga ik gebruik maken van natuurlijk zeewater en levend steen.
Zeewater is nu op temperatuur aan het komen zodat ik er eventueel wat zout bij kan doen.
Morgen ga ik een paar kg, ik denk 4 a 5, levend steen halen en kan het aquascapen beginnen.

Al met al een leuke uitdaging en ik zal vast nog tegen heel veel dingen aan lopen en veel vragen hebben, maar heb er wel zin in!
 
Volgens mijn refractometer heeft het zeewater een zoutgehalte van 34‰.
Denk dat ik morgen ook maar refracto check meeneem als ik steen ga halen :cool:
 
Vandaag mijn refractometer geijkt en deze gaf 6ppt teveel aan, toch best een groot verschil :eek:
Ook levend steen gehaald en een poging gedaan om deze een beetje leuk neer te leggen.
scape_poging1 - kopie.jpg

Op en aanmerkingen zijn welkom.

Helaas kwam ik er na het plaatsen van het steen achter dat mijn "zo goed als nieuwe, goed werkende" eiwitafschuimer het niet doet :(
Ik hoop dat een paar dagen zonder afschuimer het opstarten niet te nadelig gaat beïnvloeden.
 
Welkom Joen, ik zou de afschuimer toch zo snel mogelijk aan de gang helpen, altijd beter.
Wat voor refractor meter gebruik je, het lijkt wel op je naald is blijven hangen of dat je deze iets schuin gehouden hebt bij het aflezen.
 
Welkom Joen, ik zou de afschuimer toch zo snel mogelijk aan de gang helpen, altijd beter.
Wat voor refractor meter gebruik je, het lijkt wel op je naald is blijven hangen of dat je deze iets schuin gehouden hebt bij het aflezen.

Ik denk dat het echt een kalibratie dingetje was, want volgens de meter was de Salifert refracto check 41ppt.
Na het bijstellen van de meter gaf deze netjes 35ppt aan.
Het is overigens een h2ocean refracto meter.

Het bakje heeft nu een Tunze 9004 afschuimer gekregen.
 
Ik denk dat het echt een kalibratie dingetje was, want volgens de meter was de Salifert refracto check 41ppt.
Na het bijstellen van de meter gaf deze netjes 35ppt aan.
Het is overigens een h2ocean refracto meter.

Het bakje heeft nu een Tunze 9004 afschuimer gekregen.

Helemaal goed Joen, dan was het dus inderdaad een kalibratie foutje. Zorg dat je dit in de toekomst zorgvuldig doet wanneer er vissen en koralen in de bak zitten.
Eiwit afschuimer, helemaal prima, ook hierbij goed inlezen hoe je deze het beste af kunt stellen voor een optimale werking.
 
Steen zit er nu 5 dagen in en er begint nu bruine aanslag te vormen.
Aangezien het bakje nog in het begin van de opstart zit maak ik mij hier geen zorgen om.

bruine_aanslag - kopie.jpg
bruine_aanslag2 - kopie.jpg

Eiwitafschuimer lijkt goed zijn werk te doen.
Er komt niet veel in de beker, maar wat er in komt is lekker donker.
 
Vannacht heeft de verwarming van het bakje besloten dat 28 graden een betere temperatuur is dan 26.
Hopelijk heeft dit geen schadelijke gevolgen :(
 
Er hangt nu ook een intern filtertje met rowaphos in het bakje.
Even afwachten of dat een beetje werkt, anders gaat de rowaphos alsnog in een wervelbed
 
Beste Joen,
Die 28 graden is geen probleem, zolang het maar geen lange periode is, 1 nacht is geen probleem.
De rowaphos die je geplaatst hebt zou ik er even uit halen en de natuur even zijn eigen balans zien te laten vinden.
Wat zijn je no2 - no3 en po4 waardes?
 
Beste Joen,
Die 28 graden is geen probleem, zolang het maar geen lange periode is, 1 nacht is geen probleem.
De rowaphos die je geplaatst hebt zou ik er even uit halen en de natuur even zijn eigen balans zien te laten vinden.
Wat zijn je no2 - no3 en po4 waardes?
Bedankt voor je tips Alex :)

De rowaphos was geplaatst om te voorkomen dat stenen fosfaat gaan bufferen.
no2 test moet ik nog halen.
no3 is 5
po4 is 0,08
 
Het begint allemaal al lekker groen te worden en ik zie vanalles uit de stenen komen.
Heb even getwijfeld om de Zeovit 14 dagen cycle te proberen, maar aangezien misschien niet alles even gewenst is dat uit de stenen komt en ik die dingen waarschijnlijk ook ga voeden met door spongepower te doseren, bljif ik denk ik toch maar bij de "normale" opstart.
Hopelijk verdwijnen de meeste ongewenste dingen dan vanzelf.
 
Geduld, dit moet je in deze hobby echt hebben.
Je waarrdes zijn ligt gestegen maar zeker niet zorgelijk.
 
Hallo allemaal,

Na veel lezen gaat het er dan eindelijk van komen, ik ga een nano rifje opstarten :D
Het bakje is 60x30x30 cm dus vergeleken met de meeste aquaria hier super super klein.

Als verlichting wil ik er een TMC Aquabeam 2000NP ultima boven hangen.

Voor de opstart ga ik gebruik maken van natuurlijk zeewater en levend steen.
Zeewater is nu op temperatuur aan het komen zodat ik er eventueel wat zout bij kan doen.
Morgen ga ik een paar kg, ik denk 4 a 5, levend steen halen en kan het aquascapen beginnen.

Al met al een leuke uitdaging en ik zal vast nog tegen heel veel dingen aan lopen en veel vragen hebben, maar heb er wel zin in!

Leuk ook een Nano bakje. Ik zit ook in de opstart. Ben erg benieuwd naar het verloop van je bakje.
Groetjes Jessica en John
 
Net weer gemeten

NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0,08

Dat nitriet en nitraat beide 0 zijn verbaast mij een beetje.
Nitraat zal vast worden verbruikt door de alg, maar als ik 0 meet zal het fosfaat ook niet snel naar beneden gaan denk ik.
 
Inmiddels zit het bakje in week 6 van de opstart en heeft het de volgende waarden:

NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0,018

De test die ik gebruikte om het fosfaat te meten leek altijd en voor alles dezelfde waarde te laten zien, ergens tussen de 0.08 en 0.16.
Dit leek mij, vooral bij gedestilleerd water niet te kloppen dus ik heb maar een Hanna test gehaald.
Deze liet inderdaad een heel andere uitslag zien, namelijk 6 (0,018).
Omdat de test een afwijking heeft van + of - 5, zal de echte waarde ergens tussen de 0 en 0,034 liggen, wat toch echt anders is dan tussen de 0.08 en 0.16.

Omdat NO2 nu al een tijdje op 0 staat durfde ik het ook aan om wat eerste bewoners toe te voegen.
Vanaf gisteren zwemmen er 2 anemoon vissen rond.

ampherion.jpg

Nu maar even afwachten tot de NO3 en PO4 waarden wat gestegen zijn door het voeren voordat ik aan een koraaltje kan gaan denken.
 
Vandaag weer een meetrondje gedaan:

NO3: 0
PO4: 0,018
KH: Niet kunnen meten vanwegen onbetrouwbare testset
MG: 1320
CA: 435

Aangezien de MG en CA goed zijn en ik gebruik maak van Tropic Marin Pro Reef, ga ik er vanuit dat de KH ook wel goed zal zijn.
Daarom is er ook maar heel vooruitstrevend een Duncanopsammia axifuga als eerste koraaltje in de bak gekomen.

Het koraaltje toen het net in de bak stond:
duncan_new.jpg

En een half uurtje later:

duncan_open.jpg
 
Weer een weekje verder dus weer een meetronde:

NO3: 0
PO4: 0,018
KH: 6.1
MG: 1320
CA: 430

Volgen mij allemaal best prima, behalve de KH die mag wat omhoog.
De duncan staat nog steeds mooi open en lijkt niet echt problemen te hebben, dus de lage KH zal niet meteen problemen opleveren.
 
Bovenaan