Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Erwin's 250x100

Trekstrips verplaatsen wordt het niet, we zullen zien in hoeverre dit me gaat tegenstaan.
1ste overwinning is dat ik blij ben met mijn ophangsysteem en hoe de lampen hangen.
Bak staat nu voor 65% vol osmosewater nadat het al staat te druppelen vanaf maandagmiddag 12uur :)
Heb er nu even een aquamedic 8 kuub ingehangen zodat het beetje beweegt. De panta Rhei hangt al op zijn plaats maar die mag nog even wachten.

Eindelijk een zaak gevonden waar ik een goed stuk siliconeslang kon bestellen in 32mm binnenmaat, nadeel is 2-5 dagen wachttijd dus kan de sump nog niet vol omdat ik de geboorde gaten ook beiden van een stukje silicone slang wil voorzien.
 
Mooi Erwin,
Het opvangsysteem is perfect gelukt en ziet er goed uit.
Wellicht kun je dit weekend de grote platen plaatsen/spoelen.
 
Voor degene die het leuk vinden :)
Zojuist de ECM 63 nog eens aangeslingerd :cool:
Blijf zelf verbaast van de power die hij voortbrengt.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/aQPwogK3V2s" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Dat is een hoop waterverplaatsing. :)
Staat je bak eenmaal vol met koraal en verdere rif opbouw, dan remt dat de opgewekte stroming wel enorm af.
Het lijkt wel of de pomp nu boven de 50% nogal luidruchtig is? Hopelijk wordt dat na een paar weken gebruik nog wat minder.
 
Dat is een hoop waterverplaatsing. :)
Staat je bak eenmaal vol met koraal en verdere rif opbouw, dan remt dat de opgewekte stroming wel enorm af.
Het lijkt wel of de pomp nu boven de 50% nogal luidruchtig is? Hopelijk wordt dat na een paar weken gebruik nog wat minder.

Nou he :) 43 kuub/uur makkelijk.
Klopt van het geluid, maar ik weet dat de vorige die ik had, het ook deed in het begin dus maak ik me geen zorgen over.

Denk dat het straks combi wave/flow wordt, had ik ook even getest en dat was wel erg gaaf om te zien :cool:
 
Schitterende pomp. Ga met één stromingspomp werken ?
 
Dat is nog eens een golfslagbad zeg.

:) ik zweer bij deze pomp (mag ook wel voor die prijs)

Schitterende pomp. Ga met één stromingspomp werken ?

Dank je Erik.
Ik heb nog twee aquamedics 8 kuubs liggen, misschien dat ik deze erbij zet achter de pilaren tegen de achterwand zodat ze nagenoeg onzichtbaar zijn.
Verders wil ik het wel proberen om bv in wave/flow combi met alleen deze pomp het af te kunnen..... we zullen zien ofdat werkt.
 
:) ik zweer bij deze pomp (mag ook wel voor die prijs)



Dank je Erik.
Ik heb nog twee aquamedics 8 kuubs liggen, misschien dat ik deze erbij zet achter de pilaren tegen de achterwand zodat ze nagenoeg onzichtbaar zijn.
Verders wil ik het wel proberen om bv in wave/flow combi met alleen deze pomp het af te kunnen..... we zullen zien ofdat werkt.


Nadeel van met 1 sterke pomp te werken in plaats van meerdere kleine is het verschil in stroming vlak bij de pomp en ver weg ervan. Als je voldoende stroming wilt hebben aan de andere kant dan heb je waarschijnlijk aan de kant waar de pomp hangt te veel stroming
 
Zit iets in maar dit geeft laminaire stroming, het verschil in kracht dichtbij of twee meter verderop is verwaarloosbaar bij dit principe.
Ik zeg zeker niet dat je geen gelijk hebt maar we gaan het proberen zo, iets erbij hangen is zo gebeurt toch :)
 
Zit iets in maar dit geeft laminaire stroming, het verschil in kracht dichtbij of twee meter verderop is verwaarloosbaar bij dit principe.
Ik zeg zeker niet dat je geen gelijk hebt maar we gaan het proberen zo, iets erbij hangen is zo gebeurt toch :)

Daar heb je een goed punt ! Dat is dan meteen een groot voordeel tov standaard stromingspompen.
 
En weer een stap gemaakt!
Alex super bedankt voor je hulp en je mooie reefplates!

Filmpje van zoals het nu is gemaakt:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/lbP_cuueIsE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Graag gedaan Erwin, we hebben nu het grove skelet gebouwd en gaan het, als je het hele systeem op orde hebt, het rif afbouwen met verse steen :eek:
 
Na een hoop verhalen gelezen te hebben van kunststof soorten die niet geschikt zijn voor zeewater (weekmakers) Heb ik een bak besteld van 70x50x50 met twee doorvoeren. Deze gaat gekoppeld worden aan de sump en hier kan de bubble king mooi in komen te staan.
Zaterdag komt de bak en de nieuwe overloopkam :)
Verders ben ik nog steeds aan het wachten op de schuimer, zout, rd opvoerpomp en de tunze care magnet. Heb gezegd dat het allemaal in 1 levering moet zitten dus iets zal wel vertraging oplopen.
Ach ja geduld is een schone zaak en ik kan verder met vullen van de sump en nog nadenken over de inrichting...... vond het mooi maar ik zie er nog iets aan wat me nog tegenstaat :) Komt vast goed.
 
Helemaal goed Erwin.
Geduld - geduld en geduld hoort bij deze hobby.
Nu heb je bijna 1 week gekeken naar de huidige inrichting en dan blijkt, zoals het zo vaak gebeurd, dat het toch niet helemaal naar je zin is.
Top, nu kun je het nog ongestraft wijzigen.
Succes.
 
Activiteit loopt hard terug hier :confused:
Maar ben weer bezig :)
70x50x50 volglas (voor de afschuimer) staat op zijn plaats en aangesloten op de sump.
Nu nog paar dagen wachten voor het uitharden van de kit en dan mag hij vol.
Aanstaande woensdag wordt de schuimer opgehaald in Duitsland bij Royal Exclusiv en dan zaterdagochtend ga ik die ophalen.

Foto van het bakkie :)



ps: wat vinden jullie van de inrichting? heb even hulp nodig ermee.
 
Veel werk allemaal dit soort bakken van dit formaat, ik weet er alles van :)

Wat betreft de opbouw zou ik persoonlijk het middenstuk met die plateau's wat afwerken, voller maken met stukken steen. Altijd lastig uit te leggen natuurlijk. Ik bedoel eigenlijk dat je nu alleen maar plateau ziet, het zou meer steen moeten zijn waaruit dan de plateau's steken. Dan wordt het meer een geheel.

Maar goed iedere zijn smaak natuurlijk, maar je je vroeg erom dus .......
 
Ik zou de opbouw iets minder kunstmatig laten ogen dus wat meer natuurlijk. Vind de gestapelde platen in het midden nogal onnatuurlijk ogen.
 
Ik zou de opbouw iets minder kunstmatig laten ogen dus wat meer natuurlijk. Vind de gestapelde platen in het midden nogal onnatuurlijk ogen.

Ik sluit me hier bij aan.
Of het nu zeewater of zoetwater bakken zijn. Een zo natuurlijk mogelijk uitziende scape is altijd beter dan een "farmaceutische".
Ze zeggen wel is dat je ze gewoon moet plaatsen zonder al te veel na te denken, 1 keer moet kijken en maximum 3 stenen moet verplaatsen. Zo vermijd je teveel onnatuurlijke constructies en plateaus. Plaats voor koralen te plaatsen is er altijd...

Wat ik zou doen:

De linker toren onderaan een plaat geven, zodat deze wat boven de zandbodem uitsteekt, hier kan je altijd LPS op kwijt. De andere platen zou ik verwerken op 1/3 hoogte. De rechter stapel zou ik schuin in de linker constructie laten overlopen. Dit door hem als het ware op zijn zij te leggen tegen de rest aan, dan ga je een leuk niveauverschil hebben en zal het er grilliger en natuurlijker uitzien. + je hebt voldoende stroming onder het rif doordat je pilaar een deel zwevend boven de bodem zal hangen. + Eens de koralen goed groeien krijg je vanzelf hoogte-werking in de bak.


Maar nogmaals, eigen smaak, smaken verschillen gelukkig. ;):eek:
 
Als jullie goed gelezen hebben is dit nog maar het grove skelet zoals Alex vermeld. Ze gaan het met vers levend steen nog afwerken :p

Erg gaaf project.
 
Bovenaan