Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

Vandaar dat ik eens gekeken had naar de serie flessen van koralenzucht.....wie heeft daar ervaring mee?
De hoeveelheden zijn niet meteen voor 4 jaar en met ijzer en andere producten van hen heb ik goede ervaringen

Hoi jdk ik gebruik de flesjes 1234 van kz
 
Wat zijn jouw bevindingen en doseringen Jos ?
Ik gebruik tot nu toe nr 2 en 4 sinds 10 dagen, sommige koralen hebben goed gereageerd anderen nauwelijk. De groene koralen gaven de sterkste reactie, blauwe het minste.

Omdat ik goede ervaringen heb met kz producten heb ik deze eens geprobeerd....het zal allemaal sterk verdund zijn en je betaald veel teveel maar laten we het eens proberen voordat ik bij theo een heel pakket voor een aantal jaren haal.
 
Bij mij was het blauw . Ik gebruik ze alle 4 , en doseer eerst nr 3 de aminos daarna de andere . De eerste 2 weken doserde ik 50% daarna op de 100% . Ik zelf vond dat na 8 weken de kleuren stabiel bleven , maar ben zeer tevrede erover 👍
 
meet je tussendoor met ATI of Triton zodat je een stijgende trend ziet?
 
Zie je verbetering ten opzichte van het gebruik van de elementen van Theo bedoel je?
Wat zijn jouw bevindingen en doseringen Jos ?
Ik gebruik tot nu toe nr 2 en 4 sinds 10 dagen, sommige koralen hebben goed gereageerd anderen nauwelijk. De groene koralen gaven de sterkste reactie, blauwe het minste.

Omdat ik goede ervaringen heb met kz producten heb ik deze eens geprobeerd....het zal allemaal sterk verdund zijn en je betaald veel teveel maar laten we het eens proberen voordat ik bij theo een heel pakket voor een aantal jaren haal.
 
meet je tussendoor met ATI of Triton zodat je een stijgende trend ziet?
Ga van de week er weer 1 opsturen . De laatste was als goed
 
Wat zijn jouw bevindingen en doseringen Jos ?
Ik gebruik tot nu toe nr 2 en 4 sinds 10 dagen, sommige koralen hebben goed gereageerd anderen nauwelijk. De groene koralen gaven de sterkste reactie, blauwe het minste.

Omdat ik goede ervaringen heb met kz producten heb ik deze eens geprobeerd....het zal allemaal sterk verdund zijn en je betaald veel teveel maar laten we het eens proberen voordat ik bij theo een heel pakket voor een aantal jaren haal.

Ik zie dat deze lijn van KZ doseert naar volume. Doseren naar Kh verbruik lijkt me een beter uitgangspunt.
 
Goed dat je dit aanhaalt ik heb me dit ook al langere tijd afgevraagd.

Doseren naar volume zegt niets. Een bak van 1000 liter met 1 koraaltje zal minder verbruiken dan een bak van 250 liter prop vol met koralen. Toch zien we op vrijwel alle commercieel aangeboden potjes en flesjes dosering hoeveelheden staan naar water volume. Gaan ze dan uit van een gemiddelde bezetting of verbruik, ik heb dit ook nooit gesnapt :confused:




Ik zie dat deze lijn van KZ doseert naar volume. Doseren naar Kh verbruik lijkt me een beter uitgangspunt.
 
KH veranderd ook door oa de afschuimer en bacteriële processen die daar invloed op hebben. De KH verandering is dus niet 100% koraalgroei en daarom kan ik me voorstellen dat er elementen naar volume en niet naar verbruik gedoseerd worden.

Goed dat je dit aanhaalt ik heb me dit ook al langere tijd afgevraagd.

Doseren naar volume zegt niets. Een bak van 1000 liter met 1 koraaltje zal minder verbruiken dan een bak van 250 liter prop vol met koralen. Toch zien we op vrijwel alle commercieel aangeboden potjes en flesjes dosering hoeveelheden staan naar water volume. Gaan ze dan uit van een gemiddelde bezetting of verbruik, ik heb dit ook nooit gesnapt :confused:
 
KH veranderd ook door oa de afschuimer en bacteriële processen die daar invloed op hebben. De KH verandering is dus niet 100% koraalgroei en daarom kan ik me voorstellen dat er elementen naar volume en niet naar verbruik gedoseerd worden.

Dan maar baseren op het calciumverbruik? :)
 
Is dit zo ? En als dit zo is zal dit relatief zeer marginaal zijn tov van het verbruik door koralen en kalkalgen.

KH veranderd ook door oa de afschuimer en bacteriële processen die daar invloed op hebben.


Ik denk dat verbruik adv KH nog altijd heel veel male beter is dan tov water volume. De relatie tussen KH verbruik en CA, Mg en micro elementen zijn tig jaar geleden al een keer ontdekt en vastgelegd door Balling en Renke.

KH veranderd ook door oa de afschuimer en bacteriële processen die daar invloed op hebben. De KH verandering is dus niet 100% koraalgroei en daarom kan ik me voorstellen dat er elementen naar volume en niet naar verbruik gedoseerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Dat het vastgelegd is door Balling en Renke klopt maar Theo heeft dit doorontwikkeld en heeft juist omdat KH niet alleen veranderd door verbruik van koraalgroei zijn eigen manier ontwikkeld die dus zoals aangegeven niet KH verbruik gerelateerd is.

Net zoals ik gebruik jij toch ook de sporenelementen van Theo die volume gebaseerd zijn. Eigenlijk zeg je dan dat we niet goed bezig zijn.

Heb jij een idee hoe we beter kunnen doseren op KH verbruik?

Is dit zo ? En als dit zo is zal dit relatief zeer marginaal zijn tov van het verbruik door koralen en kalkalgen.




Ik denk dat verbruik adv KH nog altijd heel veel male beter is dan tov water volume. De relatie tussen KH verbruik en CA, Mg en micro elementen zijn tig jaar geleden al een keer ontdekt en vastgelegd door Balling en Renke.
 
Klopt wat dat betreft zijn we niet goed bezig. Of wil jij beweren dat we op een bak van 1000 liter met 1 klein leder koraal 4 keer zoveel sporen elementen moeten toevoegen tov van een bakje van 250 liter propvol met steen koraal ?

Maarrrrrrrrr er gaat wel een hele vragen lijst aan vooraf bij Theo. Daar moet je ook je KH verbruik en bezetting invullen. Als je sporen elementen gaat ophalen krijg je nog een advies gesprek. Heb je een gemiddelde bezetting in relatie tot watervolume dan klopt het en heb je dit niet dan zal hij daarover advies geven vwb de dosering verwacht ik.

Maar inmiddels heb ik een compleet andere bezetting en een compleet andere bak tov 5 jaar geleden toen ik de vragenlijst heb ingevuld.........




Dat het vastgelegd is door Balling en Renke klopt maar Theo heeft dit doorontwikkeld en heeft juist omdat KH niet alleen veranderd door verbruik van koraalgroei zijn eigen manier ontwikkeld die dus zoals aangegeven niet KH verbruik gerelateerd is.

Net zoals ik gebruik jij toch ook de sporenelementen van Theo die volume gebaseerd zijn. Eigenlijk zeg je dan dat we niet goed bezig zijn.

Heb jij een idee hoe we beter kunnen doseren op KH verbruik?
 
Juist doordat je een hele vragenlijst in moet vullen bij Theo, geeft hij tips om aan de hand daarvan je toevoegingen aan te passen.
Zo heb ik netto 700L en doseer voor 500L. Dit is voornamelijk omdat mijn bak nog niet helemaal vol zit met koralen. Naarmate mijn koralen groter worden en ik meer nieuwe koralen zal toevoegen (afhankelijk van de grote) zal ik op den duur de elementen moeten verhogen qua toevoegen.
Juist doordat wij veel elementen niet kunnen testen, vind ik het erg belangrijk om elke 3 maanden een Triton of Ati test te doen...Juist dat je dan op tijd kunt ingrijpen wanneer je ziet dat bepaalde waardes aan het verhogen zijn.
Gezien de kleine toevoegingen die er worden gedaan, zal om de 3 maanden de test niet ineens gigantisch uit kunnen schieten.
 
Ja klopt dat realiseerde ik me ook. Maar zoals ik al schreef heb ik sinds dat gesprek een totaal andere bak en een totaal andere verhouding koraal tov watervolume.


Juist doordat je een hele vragenlijst in moet vullen bij Theo, geeft hij tips om aan de hand daarvan je toevoegingen aan te passen.
Zo heb ik netto 700L en doseer voor 500L. Dit is voornamelijk omdat mijn bak nog niet helemaal vol zit met koralen. Naarmate mijn koralen groter worden en ik meer nieuwe koralen zal toevoegen (afhankelijk van de grote) zal ik op den duur de elementen moeten verhogen qua toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor vind ik het juist belangrijk om de labtesten te laten doen. Zodat je meteen kunt aanpassen naar behoefte, van hoe je bak veranderd is ten opzichte van de keer dat je voor het eerst de elementen ging halen.
Het verbruik van de elementen KH, Ca, Mg zullen ook veranderen naarmate je koralen groeien/ je bestand uitgebreid wordt met koralen.

correct me if i'm wrong...werk er natuurlijk nog maar heel erg kort mee.
 
Daarvoor vind ik het juist belangrijk om de labtesten te laten doen. Zodat je meteen kunt aanpassen naar behoefte, van hoe je bak veranderd is ten opzichte van de keer dat je voor het eerst de elementen ging halen.
Het verbruik van de elementen KH, Ca, Mg zullen ook veranderen naarmate je koralen groeien/ je bestand uitgebreid wordt met koralen.

correct me if i'm wrong...werk er natuurlijk nog maar heel erg kort mee.

Ja zeer zeker maar die meet ik zelf en stuur ik bij. Voor micro elementen is dit een ander verhaal en heb ik ook niet zo een hoge pet op van de ati en Triton testen maar dat is een topic op zich.
 
Dat klopt idd. Dat is ook makkelijk te meten en bij te sturen.
Misschien anders even via PB sturen waarom je geen hoge pet op hebt van die testen? Ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar, ik houd mij hier toch aardig aan vast moet ik eerlijk zeggen. Misschien ook wel omdat ik simpelweg geen betere alternatieven heb.
 
Klopt er zijn geen betere alternatieven.

Sommige elementen zijn nu eenmaal lastig of niet te meten een tijdje na het doseren omdat ze vervallen en/of zich binden aan andere elementen (ik ben geen chemicus dus waarom hoe of wat zul je even aan iemand anders moeten vragen). Van deze elementen zitten er een aantal in de elementen van Theo en worden niet juist door Triton en ATI weergegeven. Gaan we hierop proberen bij te sturen dan kan het dus fout gaan.

Dan hebben we nog een aantal elementen in zeer lage concentraties (o.a. zware metalen), waarvan er ook een aantal elementen in de sporen elementen van Theo zitten waarbij de grens bij Triton op 0 gesteld is. Daarbij zit de detectie grens van de gebruikte apparatuur door Triton en ATI hoger dan de concentratie wat we hebben willen. Simpel gezegd, de metingen van deze elementen zijn te onnauwkeurig om op te sturen.



Dat klopt idd. Dat is ook makkelijk te meten en bij te sturen.
Misschien anders even via PB sturen waarom je geen hoge pet op hebt van die testen? Ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar, ik houd mij hier toch aardig aan vast moet ik eerlijk zeggen. Misschien ook wel omdat ik simpelweg geen betere alternatieven heb.
 
Bovenaan