Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

Als je dat bij bestelling aangeeft, dan zal daar wellicht bij samenstelling rekening meegehouden worden.
Van vanzelfsprekend zal er een "Reefcorner-twist" aan de receptuur gegeven worden. Waarschijnlijk zal die niet verklapt worden.

+1
 
Ik heb alle elementen los gemaakt .... de reden waarom ik dat doe is meteen de oplossing voor jouw probleem .... Nikkel is te hoog of bouwt op dan kan ik lager doseren ..... Dit grapje kan niet met de elementen van Reefcorner omdat dit een complete mix is in 1 pot .... zoals Anthony28 aangeeft kan Reefcorner dit altijd voor je aanpassen. Maar dan kan je dit later weer niet terug veranderen .... Zo kies ik er ook voor om de dosering van Mangaan hoger te doseren etc.

Ik meen dat 21twan ook zijn eigen sporenmix aanmaakt. Volgens mij is dat ook een afgeleide van het reef secrets recept.

Groet frank
 
In ieder geval fijn dat je er wat aan hebt en je uit alle tekst je eigen conclusie hebt kunnen trekken.

Jeetje...ik heb wat losgemaakt volgens mij. ?
Was even een dagje niet op het forum vanwege lekker met mijn aquarium bezig en mag meteen even 2 pagina's lezen.

Vind het wel heel tof om de verschillende meningen over waterwissels en toevoegingen te zien.
Wat voor mij wel (voorlopig) een streep doorheen gaat is het wisselloos werken. Zal op een ieder advies mijn wekelijkse waterwissel van ongeveer 5% blijven doen. En natuurlijk de 3 maandelijkse testen van Triton.

top ook de berekeningen die jullie hebben laten zien, dit maakt veel inzichtelijk. En het financiële plaatje is mooi om te zien, dat ik daar zelfs iets onder zit dan. En ben benieuwd naar jullie verdere input als topaqaranen.
 
Dat wordt dus slepen met die tonnen water :rolleyes:


Jeetje...ik heb wat losgemaakt volgens mij. ?
Was even een dagje niet op het forum vanwege lekker met mijn aquarium bezig en mag meteen even 2 pagina's lezen.

Vind het wel heel tof om de verschillende meningen over waterwissels en toevoegingen te zien.
Wat voor mij wel (voorlopig) een streep doorheen gaat is het wisselloos werken. Zal op een ieder advies mijn wekelijkse waterwissel van ongeveer 5% blijven doen. En natuurlijk de 3 maandelijkse testen van Triton.

top ook de berekeningen die jullie hebben laten zien, dit maakt veel inzichtelijk. En het financiële plaatje is mooi om te zien, dat ik daar zelfs iets onder zit dan. En ben benieuwd naar jullie verdere input als topaqaranen.
 
Alle input blijft welkom natuurlijk!

Hahahaha! Ik zit er over na te denken om een ton die ik momenteel niet meer gebruik te vullen met osmosewater en daar zout aan toe te voegen. Zo zou ik een of twee keer per week een hele kleine wissel doen...scheelt sjouwen met zware emmers.
Nadeel is dan weer, hoge verwarmingskosten om het vat op temp te houden.
 
Ik verwarm mijn nieuw aangemaakt water nooit. Ik laat het gewoon een paar dagen (nog zonder zout dus) staan in de kelder zodat het ongeveer een graad of 15 is. Dan zout erbij nog enkele uurtjes stroming erin en wisselen maar.

Als je 5% per week wisselt dan daalt de temperatuur in de bak eventjes met 5% van 25 graden - 15 graden = 0,5 graden totaal niet spannend dus.



Alle input blijft welkom natuurlijk!

Hahahaha! Ik zit er over na te denken om een ton die ik momenteel niet meer gebruik te vullen met osmosewater en daar zout aan toe te voegen. Zo zou ik een of twee keer per week een hele kleine wissel doen...scheelt sjouwen met zware emmers.
Nadeel is dan weer, hoge verwarmingskosten om het vat op temp te houden.
 
Alle input blijft welkom natuurlijk!

Hahahaha! Ik zit er over na te denken om een ton die ik momenteel niet meer gebruik te vullen met osmosewater en daar zout aan toe te voegen. Zo zou ik een of twee keer per week een hele kleine wissel doen...scheelt sjouwen met zware emmers.
Nadeel is dan weer, hoge verwarmingskosten om het vat op temp te houden.
20l emmers van de brouwmarkt (bij ferrytale) zijn fijn. Zit een maataanduiding in de emmer versmolten. 20l sleept ook nog prima, blauwe ton van 30l vind ik minder fijn (hier als bijvulreservoir). Zoutwater verwarm ik niet. Op kamertermperatuur, 19 a 20 graden, maakt bijna geen verschil wat betreft de baktemperatuur na een wissel. Bij jou nog minder [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Alle input blijft welkom natuurlijk!

Hahahaha! Ik zit er over na te denken om een ton die ik momenteel niet meer gebruik te vullen met osmosewater en daar zout aan toe te voegen. Zo zou ik een of twee keer per week een hele kleine wissel doen...scheelt sjouwen met zware emmers.
Nadeel is dan weer, hoge verwarmingskosten om het vat op temp te houden.

Als je "kleine" wissels doet, hoe belangrijk is dan de temperatuur van je wisselwater?
Als je bak temperatuur 25 graden is en wisselt 5% met water van 0 graden (veel kouder zal het wel niet worden :biggrin:) , dan is je eindtemperatuur theoretisch 23,75 graden. In de praktijk zal dat hoger zijn, immers je bak zelf en alles wat er in zit heeft ook de oorspronkelijke temperatuur.
 
En weer nuttige informatie gekregen. Dat is helemaal top.
Ik gebruik de lege Reef Crystals emmers. Is ongeveer 20l voor zover ik het vul, namelijk niet tot de rand.
Voor mijn aquariumtemperatuur maakte ik me niet druk, meer over de oplossing van het zoutwater en het controleren ervan. Hen immers geleerd dat je je zoutgehalte bij 25gr moet controleren, in mijn garage zal het denk ik momenteel rond de 10gr zijn.
 
Als je met een dobber werkt zijn er tabellen op internet te vinden hoe je het kan omrekenen. Bij een refracto meter met ATC zou de temperatuur sowieso al niet mogen uitmaken.

Je kan natuurlijk ook gewoon één keer bijhouden hoeveel gram je nodig hebt bij 25 graden en daarna gewoon alleen nog maar afwegen. Let wel op dat dit per merk zout verschillend kan zijn.


En weer nuttige informatie gekregen. Dat is helemaal top.
Ik gebruik de lege Reef Crystals emmers. Is ongeveer 20l voor zover ik het vul, namelijk niet tot de rand.
Voor mijn aquariumtemperatuur maakte ik me niet druk, meer over de oplossing van het zoutwater en het controleren ervan. Hen immers geleerd dat je je zoutgehalte bij 25gr moet controleren, in mijn garage zal het denk ik momenteel rond de 10gr zijn.
 
Zo doe ik het ook. Ik heb m'n aanmaak tank 1 keer gemeten op zoutgehalte en nu weeg ik gewoon standaard die hoeveelheid zout af.

Als je met een dobber werkt zijn er tabellen op internet te vinden hoe je het kan omrekenen. Bij een refracto meter met ATC zou de temperatuur sowieso al niet mogen uitmaken.

Je kan natuurlijk ook gewoon één keer bijhouden hoeveel gram je nodig hebt bij 25 graden en daarna gewoon alleen nog maar afwegen. Let wel op dat dit per merk zout verschillend kan zijn.
 
Zout lost inderdaad beter op in water met een hogere temperatuur maar het zal ongetwijfeld ook oplossen bij 10 graden. Het water is nog lang niet aan de verzadigingsgrens dus moet goed komen.

Overigens hoef ik niet eens te slepen. Ik heb de aanmaak tank van 40 liter naast de sump staan. Ik druk op een knopje en de wissel gaat automatisch. Nieuw water erin en afvalwater pomp ik rechtstreeks de afvoer in. Maar dat is luxe die natuurlijk ruimte en plaatsafhankelijk is.

En weer nuttige informatie gekregen. Dat is helemaal top.
Ik gebruik de lege Reef Crystals emmers. Is ongeveer 20l voor zover ik het vul, namelijk niet tot de rand.
Voor mijn aquariumtemperatuur maakte ik me niet druk, meer over de oplossing van het zoutwater en het controleren ervan. Hen immers geleerd dat je je zoutgehalte bij 25gr moet controleren, in mijn garage zal het denk ik momenteel rond de 10gr zijn.
 
Ik heb nu een refracto van h2ocean.
Maar zal eens kijken voor een dobber, en anders idd het afweersysteem.
De ruimte naast mijn sump heb ik helaas niet, dus zal toch sjouwen worden, maar nu dan wel met minder grote hoeveelheden.
 
Als die refracto van h2ocean ATC heeft dan kun je die prima gebruiken ook bij andere temperaturen dan 25 graden.


Ik heb nu een refracto van h2ocean.
Maar zal eens kijken voor een dobber, en anders idd het afweersysteem.
De ruimte naast mijn sump heb ik helaas niet, dus zal toch sjouwen worden, maar nu dan wel met minder grote hoeveelheden.
 
Klopt idd.
Ik heb ook een refractometer met ATC. Die past de schaal aan de temperatuur aan.
Let wel op dat je hem eerst een tijdje met het water erop weg legt. Minuutje ofzo, zeker bij grotere temperatuur verschillen. Het aanpassen duurt namelijk even. Zelf heb ik gemerkt dat wanneer ik direct kijk, daarna een andere test doe (KH meten ofzo) en weer kijk er best 1,5 promille in kan zitten. Dus het is aan te raden even te wachten alvorens te kijken.

Ik heb nu een refracto van h2ocean.
Maar zal eens kijken voor een dobber, en anders idd het afweersysteem.
De ruimte naast mijn sump heb ik helaas niet, dus zal toch sjouwen worden, maar nu dan wel met minder grote hoeveelheden.

Als die refracto van h2ocean ATC heeft dan kun je die prima gebruiken ook bij andere temperaturen dan 25 graden.
 
Leer flink wat bij weer op deze manier.
Ik heb inderdaad een ATC, ben momenteel water aan het aanmaken in de andere ton. Als deze vol is zal ik met een luchtpomp zout gaan toevoegen en daarna meten. Uiteraard na eerst een minuut het water op de refractometer te hebben laten liggen.
 
Met een luchtpomp?
Ik zou er wel een stromingspomp bij doen hoor, anders mengt het niet genoeg.
Leer flink wat bij weer op deze manier.
Ik heb inderdaad een ATC, ben momenteel water aan het aanmaken in de andere ton. Als deze vol is zal ik met een luchtpomp zout gaan toevoegen en daarna meten. Uiteraard na eerst een minuut het water op de refractometer te hebben laten liggen.
 
Luchtpomp inderdaad niet doen, dit kan PH verhogend werken en bestaat er kans op neerslag van bepaalde elementen in je zout.

Sowieso om neerslag te voorkomen nooit langer mengen dan enkele uurtjes voordat je het aan je bak toevoegt. Wat na een paar uur niet is opgelost zal na 24 uur ook niet zijn opgelost.


Met een luchtpomp?
Ik zou er wel een stromingspomp bij doen hoor, anders mengt het niet genoeg.
 
refractometer, deze ligt in de kast en zal dus eerder 20 graden zijn dan 25. Voordat ik ga meten neem ik de kop een tijdje in mijn hand zodat het metaal iets opwarmt, heb gemerkt dat de meting dan nauwkeuriger is.

Sporenelementen; wil zelf meer inzicht krijgen en zou het dus fijn vinden als ik wist wat ik doseer. Zal eens met Theo gaan praten vanavond.

Testsetjes; Ben er erachter gekomen dat de meeste testsetjes op dat gebied gewoon een beetje bagger voor mij zijn.
KH, Ca, Mg en fosfaat en nitraat is wel te doen, de rest vind ik of erg omslachtig met meetfouten tot gevolg of simpel weg veel te onbetrouwbaar / onnauwkeurig en dan ook nog verlopen die testen.

Ben er alleen nog niet uit voor wie ik ga kiezen...ATI of Triton en dan is er in Duitsland nog een lab dat hoog staat aangeschreven maar is met 65 euro per test van de zotte.
Als ik nl waardes van ATI en Triton naast elkaar leg ( maar 1 gedaan) zie ik verschillen.

Zout, ik gebruik alleen Tropic Marin pro. Ik heb een maatbeker gemaakt 380gram zout voor 10 liter osmosewater.
voorheen deed ik 2 x 15 liter emmers per week, maar denk dat ik nu een 50 liter tank ga zoeken om meteen 50 liter te kunnen wisselen met een pomp.
 
De h2ocean refractometer is een prima apparaatje. Als je het zout toevoegd, tijdens het mengen (hier met de am oceanrunner 3500.. ipv stromingspomp) en je meet de salinteit direct erna dan zit je al redelijk spot-on, ondanks het feit dat nog niet al het zout is opgelost & het water een paar graden kouder is. Ik heb wel eens gekeken of het meten na 24 uur of 2 dagen nog een verschil maakt.. nihiel. Alhoewel blue treasure beter oplost dan reef crystals. Ik zorg wel dat de pipet voor het opzuigen van zeewater na elk gebruik even met osmose schoongemaakt is.. dit is het enige wat de meting goed in de war kan schoppen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan