Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

Ja whatever, maar het ging me in dit verband niet zozeer over de gedetailleerde inhoud van het verhaal maar dit is een mooi verbeeld van waarom waterwissels een probleem kunnen voorkomen die je met geen enkele andere methode of ICP test had kunnen voorkomen.


Ja, klopt.
Alleen als je gaat google op wolfraam kom je het mogelijk niet tegen.
Ik heb het een keer ergens gelezen ja.
 
Ik vertel altijd dat het bedrag in Belgische euro erop staat en dat dit veel minder waard zijn ......


ja die.....
je kent ze dus ook.
mijn vrouw bewaart die emmertjes en zet ze af en toe op de eetkamertafel neer...geen idee waarom
 
Ik denk dat je mogelijks wat te optimistisch bent geweest in je tabel, aangezien je bij elke week na de wissel ook weer 10 gram van stof x erbij moet rekenen.

Dan kom je uit op:

W1= 10 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-2 gram) dus nog 8 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W2 = 8 + 10 = 18 gram.

W2 = 18 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-3,6 gram) dus nog 14,4 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W3 = 14,4 + 10 = 24,4 gram.

W3 = 24,4 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-4,88 gram) dus nog 19,52 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 19,52 + 10 = 29,52 gram.

W4 = 29,52 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 33,62 + 10 = 43,62gram.

W5 = 43,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-8,72 gram) dus nog 34,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 34,9 + 10 = 44,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 44,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Verschil na 6 weken is een verdunning van 'slechts' 25% i.p.v de 38% uit jouw tabel.(Week 1 met startwaarde 0 van jou reken ik niet mee omdat ik in mijn berekening ook gestart ben op 10 gram stof x (= week 2 bij jou))

In geval van een plotse toename van een stof zoals in voorbeeld met de wolfraam as, zal je door wissels van 20% niet zo snel weer af zijn van het overschot. Het enige wat je kan doen, en dan moet je ook al weten dat dit (bijvoorbeeld het wolfraam incident) event is gebeurd, is een heel grote waterwissel.
 
Ik vertel altijd dat het bedrag in Belgische euro erop staat en dat dit veel minder waard zijn ......
daar trapt die van mij niet meer in, ze is eens meegegaan naar Theo.
en aangezien Theo nergens prijzen op heeft staan moest ik steeds vragen....

20% per maand, dan ben ik goed bezig met per week...en gelukkig is het zout in de aanbieding.:biggrin:
 
. Het enige wat je kan doen, en dan moet je ook al weten dat dit (bijvoorbeeld het wolfraam incident) event is gebeurd, is een heel grote waterwissel.

een grote wissel is vwb verdunning inderdaad beter, zeker in dat geval.
 
We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je ververs met een water aangemaakt met een goed zout waar geen (of verwaarloosbaar weinig) elementen inzitten die je niet in je bak wilt hebben. Dus waar komt die 10gram in jou berekening elke week vandaan ?


Ik denk dat je mogelijks wat te optimistisch bent geweest in je tabel, aangezien je bij elke week na de wissel ook weer 10 gram van stof x erbij moet rekenen.

Dan kom je uit op:

W1= 10 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-2 gram) dus nog 8 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W2 = 8 + 10 = 18 gram.

W2 = 18 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-3,6 gram) dus nog 14,4 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W3 = 14,4 + 10 = 24,4 gram.

W3 = 24,4 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-4,88 gram) dus nog 19,52 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 19,52 + 10 = 29,52 gram.

W4 = 29,52 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 33,62 + 10 = 43,62gram.

W5 = 43,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-8,72 gram) dus nog 34,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 34,9 + 10 = 44,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 44,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Verschil na 6 weken is een verdunning van 'slechts' 25% i.p.v de 38% uit jouw tabel.(Week 1 met startwaarde 0 van jou reken ik niet mee omdat ik in mijn berekening ook gestart ben op 10 gram stof x (= week 2 bij jou))

In geval van een plotse toename van een stof zoals in voorbeeld met de wolfraam as, zal je door wissels van 20% niet zo snel weer af zijn van het overschot. Het enige wat je kan doen, en dan moet je ook al weten dat dit (bijvoorbeeld het wolfraam incident) event is gebeurd, is een heel grote waterwissel.
 
Probleem is dat je meestal niet weet dat het erin gekomen is, op korte termijn kunnen koralen veel hebben, als je ze langere termijn blootstelt aan ongewenste stoffen dan verpieterd het koraal langzaam en totdat hij afsterft. Dmv waterwissels verdun je elke week weer en haal je dus weer iets weg van de schadelijk stof.


een grote wissel is vwb verdunning inderdaad beter, zeker in dat geval.
 
Mij tabel klopt wel.
Excel maakt geen fouten.
Jij gaat de mist in bij W4.
Dat moet zijn 33,62 en niet zoals jij uitkomt op 43,62

Dus het zou moeten zijn:

Startwaarde voor W6 = 37 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Dan rekening ik week 1 waar ik start met 0 dus niet mee zoals jij wil.

Verschil na 6 weken is een verdunning van 'maar liefst' 39%!!!


En dat al na 6 weken. Trek die grafiek maar eens door dan zie je de impact nog veeel groter worden.

En nee, een kleine waterwissel helpt inderdaad niet tegen plotseling grote ingebrachte hoeveelheden verkeerde stoffen maar wel tegen de sluipmoordenaars die er langzaam in ophopen en waarvan je in eerste instantie niet begrijpt waarom je bak opeens zo slecht gaat.

En dan eens kijken of het verlies van kostbaar en groot koraal opweegt tegen die emmer zout.

Ik denk dat je mogelijks wat te optimistisch bent geweest in je tabel, aangezien je bij elke week na de wissel ook weer 10 gram van stof x erbij moet rekenen.

Dan kom je uit op:

W1= 10 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-2 gram) dus nog 8 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W2 = 8 + 10 = 18 gram.

W2 = 18 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-3,6 gram) dus nog 14,4 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W3 = 14,4 + 10 = 24,4 gram.

W3 = 24,4 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-4,88 gram) dus nog 19,52 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 19,52 + 10 = 29,52 gram.

W4 = 29,52 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 33,62 + 10 = 43,62gram.

W5 = 43,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-8,72 gram) dus nog 34,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 34,9 + 10 = 44,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 44,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Verschil na 6 weken is een verdunning van 'slechts' 25% i.p.v de 38% uit jouw tabel.(Week 1 met startwaarde 0 van jou reken ik niet mee omdat ik in mijn berekening ook gestart ben op 10 gram stof x (= week 2 bij jou))

In geval van een plotse toename van een stof zoals in voorbeeld met de wolfraam as, zal je door wissels van 20% niet zo snel weer af zijn van het overschot. Het enige wat je kan doen, en dan moet je ook al weten dat dit (bijvoorbeeld het wolfraam incident) event is gebeurd, is een heel grote waterwissel.
 
Die 10 gram per week toevoeging klopt op zich wel.
Hypothetisch gezien zou je kunnen zeggen dat er van een element op je doseerpomp een verhouding niet klopt. Dat zijn dan die "10 gram". Dus elke week 10 gram teveel toevoegen van iets met een waterwissel van 20% heb ik in de tabel weergegeven.

We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je ververs met een water aangemaakt met een goed zout waar geen (of verwaarloosbaar weinig) elementen inzitten die je niet in je bak wilt hebben. Dus waar komt die 10gram in jou berekening elke week vandaan ?
 
Ah ok klopt, ik snap het


Die 10 gram per week toevoeging klopt op zich wel.
Hypothetisch gezien zou je kunnen zeggen dat er van een element op je doseerpomp een verhouding niet klopt. Dat zijn dan die "10 gram". Dus elke week 10 gram teveel toevoegen van iets met een waterwissel van 20% heb ik in de tabel weergegeven.
 
terug op de sporenelementen, als je ververst komen er ook nieuwe elementen erin...hoe stel je dat af mbt sporenelementen toevoegen per pomp?
Stuur je dan met een triton of ATI test ?
Om dan een goede inzage te krijgen in je verbruik en wat je toevoegt incl xtra toevoegt met het zout ben je een tijdje bezig om dat in kaart te krijgen.
Ik gebruik TM reef pro, en mijn ATI testen geven voor bepaalde elementen geen daling, anderen daartegen wel.

zelf metingen doen, met die wisselvalige uitslagen vind ik dat niet te doen voor sommige elementen.
Neem bijv ijzer...probeer dat maar eens goed in beeld te brengen.
Zelfs het vergelijk van ATI met Triton loopt op punten mank.

zo...hoe doen jullie dat dan ?
 
Als je ervan uit gaat dat in het aangemaakte water voor de betreffende hoeveelheid precies genoeg elementen zitten voor dat wat in de emmer zit dan vul je daarmee dus niet de onttrokken elementen in de bak aan. Dat zou alleen zijn als het zout waarmee water aanmaakt een flink overschot aan elementen zou bevatten.

terug op de sporenelementen, als je ververst komen er ook nieuwe elementen erin...hoe stel je dat af mbt sporenelementen toevoegen per pomp?
Stuur je dan met een triton of ATI test ?
Om dan een goede inzage te krijgen in je verbruik en wat je toevoegt incl xtra toevoegt met het zout ben je een tijdje bezig om dat in kaart te krijgen.
Ik gebruik TM reef pro, en mijn ATI testen geven voor bepaalde elementen geen daling, anderen daartegen wel.

zelf metingen doen, met die wisselvalige uitslagen vind ik dat niet te doen voor sommige elementen.
Neem bijv ijzer...probeer dat maar eens goed in beeld te brengen.
Zelfs het vergelijk van ATI met Triton loopt op punten mank.

zo...hoe doen jullie dat dan ?
 
terug op de sporenelementen, als je ververst komen er ook nieuwe elementen erin...hoe stel je dat af mbt sporenelementen toevoegen per pomp?
Stuur je dan met een triton of ATI test ?
Om dan een goede inzage te krijgen in je verbruik en wat je toevoegt incl xtra toevoegt met het zout ben je een tijdje bezig om dat in kaart te krijgen.
Ik gebruik TM reef pro, en mijn ATI testen geven voor bepaalde elementen geen daling, anderen daartegen wel.

zelf metingen doen, met die wisselvalige uitslagen vind ik dat niet te doen voor sommige elementen.
Neem bijv ijzer...probeer dat maar eens goed in beeld te brengen.
Zelfs het vergelijk van ATI met Triton loopt op punten mank.

zo...hoe doen jullie dat dan ?

Wel bijzonder dat een triton meting afwijkt van die van triton? Dit zou toch in theorie gelijk moeten zijn of meten beide partijen anders?

groet frank
 
Moet denk ik Triton ten opzichte van Ati zijn.
Ik weet wel dat ene alles relativeert aan het zoutgehalte, daar moet je wel even op letten wanneer je de resultaten vergelijkt.
Wel bijzonder dat een triton meting afwijkt van die van triton? Dit zou toch in theorie gelijk moeten zijn of meten beide partijen anders?

groet frank
 
Mij tabel klopt wel.
Excel maakt geen fouten.
Jij gaat de mist in bij W4.
Dat moet zijn 33,62 en niet zoals jij uitkomt op 43,62

Dus het zou moeten zijn:

Startwaarde voor W6 = 37 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Dan rekening ik week 1 waar ik start met 0 dus niet mee zoals jij wil.

Verschil na 6 weken is een verdunning van 'maar liefst' 39%!!!


En dat al na 6 weken. Trek die grafiek maar eens door dan zie je de impact nog veeel groter worden.

En nee, een kleine waterwissel helpt inderdaad niet tegen plotseling grote ingebrachte hoeveelheden verkeerde stoffen maar wel tegen de sluipmoordenaars die er langzaam in ophopen en waarvan je in eerste instantie niet begrijpt waarom je bak opeens zo slecht gaat.

En dan eens kijken of het verlies van kostbaar en groot koraal opweegt tegen die emmer zout.


Inderdaad, een foutje over het hoofd gezien, moet dus worden:

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 23,62 + 10 = 33,62gram.

W5 = 33,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-6,72 gram) dus nog 26,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W6 = 26,9 + 10 = 36,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 36,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Maar goed, dan heb je nog steeds na 6 weken een hoeveelheid van 61% van stof x in je bak.

Wat betreft het zout: Voor mijn systeem van 640L zou dat betekenen dat ik 109 kg voor 6 maand nodig heb. 109kg à 3,24/kg (Als voorbeeld heb ik Red Sea CoralPro genomen,à €81/25kg)
109 x 3,24/kg = €353/half jaar of €700/jaar.

 
Als je 20% per week gaat wisselen zal dat wellicht kunnen kloppen wat je uitrekent, maar dat is een beetje overdreven, 20% per maand volstaat in de meeste geval prima om ophoping te voorkomen van ongewenste stoffen en het aanvullen van micro elementen.

Dan wordt die 700 euro per jaar dus ongeveer 175 euro per jaar = 15 euro per maand


Inderdaad, een foutje over het hoofd gezien, moet dus worden:

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 23,62 + 10 = 33,62gram.

W5 = 33,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-6,72 gram) dus nog 26,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W6 = 26,9 + 10 = 36,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 36,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Maar goed, dan heb je nog steeds na 6 weken een hoeveelheid van 61% van stof x in je bak.

Wat betreft het zout: Voor mijn systeem van 640L zou dat betekenen dat ik 109 kg voor 6 maand nodig heb. 109kg à 3,24/kg (Als voorbeeld heb ik Red Sea CoralPro genomen,à €81/25kg)
109 x 3,24/kg = €353/half jaar of €700/jaar.

 
Die 20% was maar een voorbeeld omdat de tabel anders erg lang zou worden.

Uit je opmerking lijkt ook dat je na 6 weken een vermindering van 39% van stof x niet indrukwekkend vind.
Als die 39% nu eens het koraal was wat je verliest dan ziet het er heel anders uit.

Maar waarom kijk je niet eens wat verder dan 6 weken.
Om een voorbeeld te nemen eens bij ongeveer 21 weken. Dan heb je een vermindering van 75% ten opzichte van geen waterwissels en ga zo maar door.

En je rekent nu een enorm bedrag uit op een voorbeeld wat daarvoor niet bedoeld is. Uiteraard ge je geen 20% per week wisselen maar het was ter illustratie. Maar als je dan toch zo graag rekent, dan moet je ook zo eerlijk zijn om alle potjes en extra testsetjes mee te rekenen die je nodig hebt bij de methode waarbij geen water gewisseld wordt. En dan zullen we voor je gemak de tijd en moeite even vergeten die je nodig hebt om alle testen goed uit te voeren.


Inderdaad, een foutje over het hoofd gezien, moet dus worden:

20% oud water eruit = (-5,9 gram) dus nog 23,62 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W4 = 23,62 + 10 = 33,62gram.

W5 = 33,62 gram startwaarde

20% oud water eruit = (-6,72 gram) dus nog 26,9 gram over, maar door inbreng van vers water (of wat dan ook) breng je weer 10 gram in, dus startwaarde voor W6 = 26,9 + 10 = 36,9 gram.

Startwaarde voor W6 = 36,9 met 20% wissels.
Startwaarde voor W6 = 60 zonder wissels.

Maar goed, dan heb je nog steeds na 6 weken een hoeveelheid van 61% van stof x in je bak.

Wat betreft het zout: Voor mijn systeem van 640L zou dat betekenen dat ik 109 kg voor 6 maand nodig heb. 109kg à 3,24/kg (Als voorbeeld heb ik Red Sea CoralPro genomen,à €81/25kg)
109 x 3,24/kg = €353/half jaar of €700/jaar.

 
Omdat terug te komen op het de verzekeringsvergelijking. Hoe lang zou je erover moeten denken om je bak te verzekering tegen een crash voor 15,- per maand als dat mogelijk was. Ik nog geen twee tellen. Ik geef aan andere verplichte verzekeringszaken nog meer geld uit en dan heb ik er nog niks aan ook.
Als je 20% per week gaat wisselen zal dat wellicht kunnen kloppen wat je uitrekent, maar dat is een beetje overdreven, 20% per maand volstaat in de meeste geval prima om ophoping te voorkomen van ongewenste stoffen en het aanvullen van micro elementen.

Dan wordt die 700 euro per jaar dus ongeveer 175 euro per jaar = 15 euro per maand
 
terug op de sporenelementen, als je ververst komen er ook nieuwe elementen erin...hoe stel je dat af mbt sporenelementen toevoegen per pomp?
Stuur je dan met een triton of ATI test ?
Om dan een goede inzage te krijgen in je verbruik en wat je toevoegt incl xtra toevoegt met het zout ben je een tijdje bezig om dat in kaart te krijgen.
Ik gebruik TM reef pro, en mijn ATI testen geven voor bepaalde elementen geen daling, anderen daartegen wel.

zelf metingen doen, met die wisselvalige uitslagen vind ik dat niet te doen voor sommige elementen.
Neem bijv ijzer...probeer dat maar eens goed in beeld te brengen.
Zelfs het vergelijk van ATI met Triton loopt op punten mank.

zo...hoe doen jullie dat dan ?

Ik kan je beknopt aangeven hoe ik het doe:

- Kh, Ca en Mg staan bij mij op de doseerpomp
- sporenelementen worden berkenend en gedoseerd volgens de regels van Balling (http://reefsecrets.org/index.php/ch...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium). De hoeveelheden zijn afhankelijk van het Kh verbruik.
- 1x maand ververs ik ongeveer 10% met Neeltje jans water. Dit heeft een saliniteit van 31. Dit gaat er bij mij zo in omdat er een opbouw ontstaat van NaCl door de Kh en Ca toevoegingen.
- 1x 3 maanden doe ik een ATI test om te checken en corrigeer waar nodig.

Op deze wijze doe ik het nu een jaar en dat gaat erg goed. Opmerking : ik heb wel een groot wierenfilter. En het is geen exacte wiskunde. Kijk naar trends ....
 
Bovenaan