Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

Bedoel je daarmee van die witte emmertjes waar met zwarte stift een prijs opgeschreven staat welke in verhouding zou moeten staan met de inhoud van het emmertje ?;)


Zal ook eens na a r theo gaan.....ben alleen bang dat ik met nog iets thuis kom dan alleen de potten.
 
Neuh klopt we kennen het niet exact maar tig jaren wereldwijde ervaring heeft geleerd dat je met een 20% per maand vrij goed zit. Meer heeft vaak geen zin en minder kan risico met zich mee brengen. Voor de elementen welke triton kan meten zou je eventueel een triton test kunnen doen om vast te stellen of je goed zit , maar let op triton is niet erg nauwkeurig in het meten van de elementen met een heel lage concentratie, en daar is het juist wel waar we het hier over hebben. Bovendien meet triton lang niet alle elementen die in onze bakken zouden kunnen voorkomen.

Dan wil ik graag van je horen hoe Glenn het al jarenlang flikt zonder wissels en met wat hobbytesters...:confused:
 
@Robin1979
Die antwoorden kun je vinden in het DSR-subforum, het DSR-sponsorforum en bij Glenn zelf natuurlijk[emoji6]

Dat weet ik uiteraard ook, maar ik stel de vraag aan Erik als reactie op zijn stelling dat men (minimaal 20%) waterwissels moet doen omdat

Erik Caris zei:
minder kan risico met zich mee brengen. Voor de elementen welke triton kan meten zou je eventueel een triton test kunnen doen om vast te stellen of je goed zit , maar let op triton is niet erg nauwkeurig in het meten van de elementen met een heel lage concentratie, en daar is het juist wel waar we het hier over hebben. Bovendien meet triton lang niet alle elementen die in onze bakken zouden kunnen voorkomen.

Dus vraag ik me af hoe hij dit ziet? Ik leer graag bij...😉
Niet verkeerd bedoeld hoor.
 
Wat ik me wel afvraag is als Triton een hoop kleine elementen niet meet, wie meer dat dan wel? Ben toch ook benieuwd naar die waardes.
ik doe momenteel een test, waarbij ik alleen nog maar 3 verschillende soorten dr. Bassleer korrelvoer en noriblad voer. En 2x per week stofvoer vermengd met aquariumwater om de koralen gericht bij te voeren (de vissen genieten er ook van).
Hierdoor zou ik toch veel minder ongewenste stoffen in het aquarium moeten krijgen.
 
Is dat de prijs wat erop staat? Ik vertelde thuis altijd dat dat het artikelnummer was :rolleyes:
Bedoel je daarmee van die witte emmertjes waar met zwarte stift een prijs opgeschreven staat welke in verhouding zou moeten staan met de inhoud van het emmertje ?;)
 
Volgens mij was het jou idee en ik loop niet graag met anders mans ideeën weg. Die keuken was trouwens ook voor mezelf, ik moet toch ergens fatsoenlijk m'n watertestjes kunnen doen en de koralen kunnen stekken :cool:
Aan jou de eer Bjorn om de aftrap te geven. Ik bedoel een compleet nieuwe keuken is toch niet niks [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb even een illustratie gemaakt middels een tabel.
Stel je voegt middels zout of sporenelementen of voer of maakt niet uit wat van iets teveel toe zonder dat je het weet.
Dan zal dat na verloop van tijd een enorm hoge concentratie kunnen worden tenzij je water ververst.

In de linker kolom neemt iets met 10 teveel per week toe en doe je geen waterwissels.
In de rechter kolom neemt ook iets met 10 teveel per week toe maar doe je wel waterwissels. Om de kolom niet te lang te maken heb ik een wissel van 20% per week ingesteld. Het gaat alleen om het idee.

Je ziet in de rechter kolom dat die langzamer oploopt en dat je na 22 weken een stabiele waarde hebt bereikt. Ondanks dat je teveel toevoegd loopt de waarde niet meer op. Kijken we echter naar de linker kolom dan zie je de waarde schrikbarend hoog worden in vergelijking met de rechter kolom en je hebt na 6 weken al dezelfde waarde bereikt als bij de rechter kolom na 22 weken.

water verversen.jpg




Volgens mij verdun je in week twee weer een deel dat je in weekeen hebt ververst, na 10 x 10 % heb je echt niet 100% vervangen.
Doe het maar eens in de keuken met een glas melk, kijk eens of na 10 x 10 ml water verdunnen van een glas melk of het dan helder water is.


Hoeveelheid stoffen verdunnen is ook weer afhankelijk van hoe snel ze worden aaangemaakt, er zal dus een moment van balans komen maar die is afhankelijk van hoeveelheid en aanmaak en frequentie.
En veelal kennen we die variabelen niet.
 
Nou ik heb niet gezegd dat je minimaal 20% per maand moet wisselen. Ik heb gezegd dat jaren lange ervaring van vele aquarianen wereldwijd heeft geleerd dat je met 20% wissel altijd goed zit. Minder wisselen kan in vele gevallen zeker ook voldoende zijn, wellicht niet wisselen ook (?), maar dan zou ik wel dringend adviseren om regelmatig een triton test te laten doen en daarnaast alles zelf goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen als je iets verandering ziet wat wellicht een gevolg kan zijn van ophoping van elementen of het ontbreken van elementen. Dit is dus niet weggelegd voor startende aquarianen is mijn mening. Zoals Bjorn al aangaf, zie het als een soort van verzekering, zeker in begin fase, gewoon 20% wisselen per maand en je kan je een hoop ellende besparen.


Dat weet ik uiteraard ook, maar ik stel de vraag aan Erik als reactie op zijn stelling dat men (minimaal 20%) waterwissels moet doen omdat



Dus vraag ik me af hoe hij dit ziet? Ik leer graag bij...��
Niet verkeerd bedoeld hoor.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn verhalen bekend zelfs van Triton zelf dat ze uitval hadden bij koralen wat achteraf bleek dat veroorzaakt werd door een element wat van een pomp af kwam in het water terecht is gekomen welke niet standaard in een triton test zit. Ik meen dat het wolfraam was. Voordeel van dit verhaal is dat ze dit uiteindelijk hebben kunnen testen en daardoor de oorzaak hebben kunnen vaststellen. In vele andere gevallen waar een soort gelijk probleem zich mogelijk heeft voortgedaan, zal de oorzaak nooit naar boven water komen, en zal de conclusie zijn dat het "toeval" was ......





Wat ik me wel afvraag is als Triton een hoop kleine elementen niet meet, wie meer dat dan wel? Ben toch ook benieuwd naar die waardes.
ik doe momenteel een test, waarbij ik alleen nog maar 3 verschillende soorten dr. Bassleer korrelvoer en noriblad voer. En 2x per week stofvoer vermengd met aquariumwater om de koralen gericht bij te voeren (de vissen genieten er ook van).
Hierdoor zou ik toch veel minder ongewenste stoffen in het aquarium moeten krijgen.
 
Super Bjorn !

Deze tabel geeft weer wat ik met woorden in elk geval niet duidelijk kon maken, maar dat je wel degelijk verdunt met waterwissels.


Ik heb even een illustratie gemaakt middels een tabel.
Stel je voegt middels zout of sporenelementen of voer of maakt niet uit wat van iets teveel toe zonder dat je het weet.
Dan zal dat na verloop van tijd een enorm hoge concentratie kunnen worden tenzij je water ververst.

In de linker kolom neemt iets met 10 teveel per week toe en doe je geen waterwissels.
In de rechter kolom neemt ook iets met 10 teveel per week toe maar doe je wel waterwissels. Om de kolom niet te lang te maken heb ik een wissel van 20% per week ingesteld. Het gaat alleen om het idee.

Je ziet in de rechter kolom dat die langzamer oploopt en dat je na 22 weken een stabiele waarde hebt bereikt. Ondanks dat je teveel toevoegd loopt de waarde niet meer op. Kijken we echter naar de linker kolom dan zie je de waarde schrikbarend hoog worden in vergelijking met de rechter kolom en je hebt na 6 weken al dezelfde waarde bereikt als bij de rechter kolom na 22 weken.

Bekijk bijlage 471368
 
Graag gedaan.
En nog belangrijker naast het verdunnen, je bereikt een moment waarop de waarde niet meer oploopt. Dus een extra veiligheid ook van dingen die je niet kan meten of geen weet van hebt.

Super Bjorn !

Deze tabel geeft weer wat ik met woorden in elk geval niet duidelijk kon maken, maar dat je wel degelijk verdunt met waterwissels.
 
Ja ik snap steeds meer waarom je het "waterwisselen" vergelijkt met een "verzekering" ! Mooie vergelijking.




Graag gedaan.
En nog belangrijker naast het verdunnen, je bereikt een moment waarop de waarde niet meer oploopt. Dus een extra veiligheid ook van dingen die je niet kan meten of geen weet van hebt.
 
Er zijn verhalen bekend zelfs van Triton zelf dat ze uitval hadden bij koralen wat achteraf bleek dat veroorzaakt werd door een element wat van een pomp af kwam in het water terecht is gekomen welke niet standaard in een triton test zit. Ik meen dat het wolfraam was. Voordeel van dit verhaal is dat ze dit uiteindelijk hebben kunnen testen en daardoor de oorzaak hebben kunnen vaststellen. In vele andere gevallen waar een soort gelijk probleem zich mogelijk heeft voortgedaan, zal de oorzaak nooit naar boven water komen, en zal de conclusie zijn dat het "toeval" was ......
staat dat verhaal niet op reef2reef....wolfram assen van Chinese leverancier.
 
Super Bjorn !

Deze tabel geeft weer wat ik met woorden in elk geval niet duidelijk kon maken, maar dat je wel degelijk verdunt met waterwissels.
dat is toch wat ik aangeef....10% wissel betekent niet dat zoals jij aangaf dat na 10 weken 100% ververst was.
Ik gaf aan dat verdunnen zo niet werkt en dat er na x tijd een balans komt.

Voor mijzelf, ik wissel ook water per week, geen 20% maar eerder 5 tot 10%.
Ik merk wel degelijk het verschil, maar dat kan natuurlijk ook komen dat ik nog geen sporenelementen toevoeg.
waarschijnlijk voeg ik die steeds via de waterwissel toe en daar reageren de koralen op.
Daarnaast gebruik ik ozon, nu zal dit ook wel met sporenelementen reageren, hoeveel ? geen idee.

Voor ons is waterwissel eenvoudig, alhoewel als je aqaurium de 1000 ltr passeert wordt 20% wekelijks wel een aardig kostenplaatje voor zout.
Hoe doen ze dat bij commerciële aquaria ? of is de inzet van ozon daar ook een wezenlijk onderdeel om ongewenste stoffen te verwijderen waardoor waterwissel minder kan?
 
Bedoel je daarmee van die witte emmertjes waar met zwarte stift een prijs opgeschreven staat welke in verhouding zou moeten staan met de inhoud van het emmertje ?;)

ja die.....
je kent ze dus ook.
mijn vrouw bewaart die emmertjes en zet ze af en toe op de eetkamertafel neer...geen idee waarom
 
Ja, klopt.
Alleen als je gaat google op wolfraam kom je het mogelijk niet tegen.
Ik heb het een keer ergens gelezen ja.
is dat niet hetzelfde....maar je hebt het ook gelezen ?
 
Ja ik weet ook dat 10x 10% niet 100% is maar het gaat om de gedachten erachter.

En trouwens de vuistregel is 20% per maand wisselen en niet 20% per week :)


dat is toch wat ik aangeef....10% wissel betekent niet dat zoals jij aangaf dat na 10 weken 100% ververst was.
Ik gaf aan dat verdunnen zo niet werkt en dat er na x tijd een balans komt.

Voor mijzelf, ik wissel ook water per week, geen 20% maar eerder 5 tot 10%.
Ik merk wel degelijk het verschil, maar dat kan natuurlijk ook komen dat ik nog geen sporenelementen toevoeg.
waarschijnlijk voeg ik die steeds via de waterwissel toe en daar reageren de koralen op.
Daarnaast gebruik ik ozon, nu zal dit ook wel met sporenelementen reageren, hoeveel ? geen idee.

Voor ons is waterwissel eenvoudig, alhoewel als je aqaurium de 1000 ltr passeert wordt 20% wekelijks wel een aardig kostenplaatje voor zout.
Hoe doen ze dat bij commerciële aquaria ? of is de inzet van ozon daar ook een wezenlijk onderdeel om ongewenste stoffen te verwijderen waardoor waterwissel minder kan?
 
Bovenaan