Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Erwin stelt zich voor :)

Erwin1973

Senior Forumlid
[FONT=&quot]Goedemiddag,[/FONT]
[FONT=&quot]Ik ben hier terechtgekomen via een vriend van me die een zeeaquarium heeft staan.[/FONT]
[FONT=&quot]Ik Heet Erwin en ben woonachtig in Uden (noord-brabant)[/FONT]
[FONT=&quot]Ik duik al 14 jaar en ben dus al een hele tijd gefascineerd door het prachtige onderwaterleven.[/FONT]
[FONT=&quot]Ik houd al 25 jaar minstens aquaria en heb diverse gezelschaps, cichliden en biotoopbakken gehouden.[/FONT]
[FONT=&quot]Mijn huidige bak is 250x100x80 met sump 150x50x50 [/FONT]
[FONT=&quot]Volledig in led verlichting en gestuurd door een profilux 3 aqua computer[/FONT]
[FONT=&quot]Stromingspomp is een Panta Rhei Hydro Wizard ECM 63 (deze doet met touchscreen controller max 53 k/u laminaire stroming.[/FONT]
[FONT=&quot]Ik heb hier lange tijd potamotrygon en arowana ingehouden maar het begint te kriebelen om deze tank om te bouwen naar een zeebak [/FONT]
smile.png


[FONT=&quot]Dat was de uitleg over de bak.[/FONT]

[FONT=&quot]Nu ben ik me dus aan het orienteren omtrend de techniek die aangepast moet worden naar zeewater doeleinden.[/FONT]
[FONT=&quot]Bedoeling is om er een rovers bak van te maken..... met bv bamboosharks, murene, lionfish, blue spotted ray's.[/FONT]
[FONT=&quot]Ik wil met bv osmose water dagelijks 90-100 gaan verversen, op 2200 liter water lijkt me dit netjes???[/FONT]
[FONT=&quot]Dan dat water rechtstreeks de bak in laten lopen en het zoutgehalte via de bak doeren naar de juiste waardes?[/FONT]

[FONT=&quot]Nu komt het en hier kunnen jullie me vast mee helpen....[/FONT]
[FONT=&quot]Ik heb mijn oog laten vallen op de bubble king de luxe 300 external skimmer, voor bakken tot 3000 liter. Maar helaas past deze niet in mijn sump. De oplossing is voor mij dan ook de externe skimmer in de ruimte achter het aquarium te zetten (plaats genoeg is nu voorraad kast) Kan ik met deze skimmer op deze manier het water uit mijn sump zuigen (met of zonder extra pomp) afschuimen en dan terug het vak in laten lopen???[/FONT]

[FONT=&quot]Alvast bedankt voor het welkom en er zullen nog veel vragen gaan komen[/FONT]
 
Welkom! Veel 'overstappers' de laatste tijd. Leuk!

Welkom! Leuk dat je nu met zout gaat starten! :)

Je opzet klinkt bijzonder, maar zeker haalbaar. Bedenk wel dat vooral de blue spotted stingrays buitengewoon lastig het eerste jaar doorkomen. Ik zou dit zeker geen beginnersvissen willen noemen. Eiwitafschuimers, dus ook de BK extern, zijn niet op die manier zelfaanzuigend. Je zou hem wel hoger dan de bak kunnen plaatsen, kunnen voorzien van water uit de sump middels een pomp en het water middels zwaartekracht de bak in kunnen laten lopen. Zelf heb ik een Hydrowizard 42 in de bak, ongelooflijk wat een stroming zo'n klein pompje kan geven. Mede door het duiken kijk ik ook anders aan tegen sommige zaken, dat kan erg verfrissend zijn moet ik zeggen!

Verversen in die mate: als je systeem goed is opgezet is dat niet nodig. Het is daarnaast niet raadzaam zo structureel zeer vers aangemaakt zout water je bak in te laten lopen. Liever een paar dagen laten 'rijpen' of natuurlijk zeewater gebruiken. Zeker voor veel vissen met een meer kwetsbare uit is het anders gewoonweg te agressief. Met een goede afschuimer en stroming en liefst ook een goede export middels een wierenfilter of veel snelgroeiende koralen zullen nitraat en fosfaat prima controleerbaar zijn.

Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden. Heb je alvast wat foto's van je zoetwaterbakken? Leuk te zien dat je iets anders wil dan standaard, hoe mooi 'standaard' ook is ;)
 
Dank je Tanne voor het fijne welkom en je adviezen!
Ik had eigenlijk de bedoeling om de schuimer dus in een andere ruimte te zetten, niet te hoog en dan met bv een opvoerpomp het water naar de schuimer te brengen, het schone water bv het vak in de sump in bij de opvoerpomp terug naar de bak, is dat wat?
Ja de hydro wizards zijn fenomenaal goed, mijne durf ik niet open te zetten nu want het zand weet er zich geen raad mee en deze dieren al houden roggen van stroming ook niet :)
Graag zou ik bv eens bij mensen uit de buurt van mijn woonplaats (erbuiten mag ook) gaan kijken over de mogelijkheden.......
Wil beginnen met niet teveel licht, ik heb alles nu op 30% staan en een mooie schittering al, dit kan naar 100% en mocht ik dan willen uitbreiden kan dat altijd nog lijkt me.
De bubble king 300 lijkt me goed voor deze inhoud toch?

Dank je alvast en ga je boekje bestellen :)
 
Lijkt me een prima plan, de gekozen schuimer en pomp. Niet de goedkoopste schuimer, maar m.i. nog altijd de beste. Ik heb één van de allereerste, uit 2004. Toen gloednieuw gekocht en nu is hij zeker niet nieuw meer, maar heeft me de afgelopen tien jaar zelden in de steek gelaten. Voordat ik deze schuimer kocht heb ik letterlijk tientallen andere schuimers gehad...

Voordeel van terug laten komen in de sump is dat je wat minder belletjes meeneemt je bak in. Nadeel natuurlijk dat je in zekere zin pompcapaciteit 'verspilt'.

Ik ben benieuwd wat je van m'n boekje vindt. Ik denk dat je er veel aan zult hebben, grote kans dat een groot deel van de vragen die nu in je achterhoofd spelen straks beantwoord is :)
 
Ha die Erwin, Welkom in deze mooie onderwater wereld en bij mij om de hoek :biggrin:
Ik ben zelf ook al 20 jaar duiker en als je mijn dagboek doorspit zul je lezen dat hier ook Bamboei sharks en bleu spotted rond gezwommen hebben.

Het leukste is om de bamboei sharks zelf uit te broeden en zoals Tanne al zei, de bleu spotted is vrij lastig maar niet onhoudbaar.
 
Hoi Alex,
Dank je voor je leuke reactie :)
Idd Sint oedenrode is om de hoek, ik zou dan ook graag eens bij jou thuis komen kijken naar jou prachtbak! (deel van dagboek al doorgelezen)
Ik zou dan mits jij het oke vind....... een plan kunnen maken van hoe het te gaan doen allemaal met bv jou hulp.
 
Goedeavond,
Vanmorgen wat uurtjes doorgebracht bij Alex :)
Wow wat een mooi aquarium en die techniek chapeau!
Samen besproken hoe en wat ik/we willen gaan maken in mijn bescheiden kommetje :D
Nu eerdaags spullen gaan bestellen en eind volgende maand gaan de vissen weg hier zodat ik opnieuw kan starten :)
Alex hardstikke bedankt voor je gastvrijheid en we gaan er samen iets moois van maken.
Lief zijn he voor mijn murene haha ;)
 
Helemaal Erwin, ik zal zeker goed voor hem zorgen.
Aan je enthousiasme ligt het niet en jouw kennis en ervaring in zoetwater helpt je zeker.

Jij gaat er zeker iets moois uit je nieuwe uitdaging halen.
We spreken elkaar.
 
Bovenaan