Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

krabben vangen

Dominique

Senior Forumlid
Hoe vangen jullie ongewenste krabben?
Ik heb er enkele die ik eruit wil. De grootste is toch +-6cm groot.
En dan een aantal andere met harige poten van 2 à 3cm.
Ik heb al geprobeerd met glazen kommen of glazen pinten met een mossel in, maar daar trappen ze blijkbaar niet in.
Hoe krijg ik die beestjes gevangen?
 
Je hebt hiervoor speciale krabbenvallen, zet deze snachts in de buurt van de krab, doe er een mossel of visvlees in, en dan geduld hebben.
Anders de gehele steen of koraal eruit halen waar deze in zit.
 
Krabben vangen op de ouderwetse manier eventueel? Touwtje met stukje mossel of iets dergelijks eraan?

(zo deed ik het altijd, geleerd als klein meisje van de vissers bij de dijken langs de Noord Hollandse kust en zo werkte het bij mij ook nog steeds in het aquarium 😉)
 
Krabben vangen op de ouderwetse manier eventueel? Touwtje met stukje mossel of iets dergelijks eraan?

(zo deed ik het altijd, geleerd als klein meisje van de vissers bij de dijken langs de Noord Hollandse kust en zo werkte het bij mij ook nog steeds in het aquarium ��)

Kan me niet voorstellen dat dit werkt in een aquarium Marjan. Hoe voorkom je dat vissen, slakken en zeehasen van de mossel af blijven?
 
Kan me niet voorstellen dat dit werkt in een aquarium Marjan. Hoe voorkom je dat vissen, slakken en zeehasen van de mossel af blijven?
Probeer het eens in de nachtelijke uren, de meeste vissen slapen dan, terwijl krabben vaak nachtactief zijn. Het vergt even wat ervaring opdoen, maar het heeft bij mij werkelijk altijd zo geholpen na eerst vaak gemedderd te hebben met glazen, petflessen met ongekeerde dop etc.

Een echte krabbenval zal ook waarschijnlijk een goede oplossing zijn, maar die heb ikzelf nooit in mijn bezit gehad.
 
Ik heb er eentje te pakken:biggrin:
Met een mossel in een glas en dat tussen de stenen geduwd in de buurt waar ik de krab signaleer.
De mossel heb ik met een elastiekje vast gemaakt aan een steentje zodanig dat deze niet weg waait.
Nog een aantal te gaan:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ennnn de volgende twee zijn gevangen:)
Kan iemand mij iets vertellen over deze?IMG_4116.jpgIMG_4114.jpg
 
En weer eentje. Alex?🤔😊
 

Bijlagen

  • IMG_4117.jpg
    IMG_4117.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 30
Weet je wel zeker dat je niet in de Oosterschelde vist/vangt :biggrin::biggrin::biggrin: want dan ben je voorlopig nog niet klaar.
 
Het begint inderdaad op de Oosterschelde te lijken:)
 

Bijlagen

  • krabben.jpg
    krabben.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 22
Ik vang de krabben met een glas waar ik een mossel in doe. De mossel bind ik met een elastiekje aan een stukje steen zodat het niet kan wegdrijven. Het glas plaats ik tegen het levend steen. De krab wil de mossel en kruipt in het glas maar kan er niet meer uit.
Maar vanmorgen was ik met stomheid verslagen. Het glas stond nog netjes gelijk ik het geplaatst had, maar het steentje met de mossel was weg.....Die lag gewoon naast het glas.;)
Welk beest is in staat zo iets te doen?:confused::confused:
 
Bovenaan