Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

450 liter zee in zuidbroek

Afgelopen zaterdag zon 60% waterwissel gedaan. Komende zaterdag nog een keer en dan maar eens een ati test opsturen.
De dino is wel minder geworden maar nog wel aanwezig gisteren weer eea afgezogen.
Even wat plaatjes van hoe de scape geworden is. Er zijn veel grotten en mogelijkheden voor de vissen om door het rif heen te zwemmen. jammer genog is de opstart van de stekkenbak mislukt dus stekken staan er nog steeds in. Stekkenbak dient nu als opvang om grote hoeveelheid water te maken voor de aanstaande waterwissel.
links.jpg

midden.jpg

rechts.jpg

totaal.jpg
 
Heb je nog meer gedaan Joris, zoals:
1. verhoog je PH
2. Reduceerde beschikbare nutriënten (voedingswaarden) in het water; hieronder vallen o.a.nitraat en fosfaat. In aanvulling op de gebruikelijke wijzen om de nutriëntenlaag te houden (afschuimen, inzet van macro-algen, dikke zandbodems, etc)zouden aquarianen het zeer agressieve gebruik van ijzeroxide granulaat moetenoverwegen. Doe geen moeite om het fosfaatgehalte te meten, want het doel is omhet ver onder de normaal meetbare waardes te brengen (zeg, 0,02 mg/l).

3. Reduceerde belichtingsperiode tot 4 uur per dag. Dit kan helpen om de dino's ondercontrole te houden, maar zal ze op zich normaal niet uitroeien.
4. Gebruikmeer dan normale hoeveelheden actiefkool en mogelijk ozon, om het gif aan tepakken dat de dino's mogelijk afgeven. Hierdoor zouden slakken en andereorganismen kunnen overleven terwijl de dino's nog steeds inprobleemhoeveelheden aanwezig zijn.
5. Zuig zoveel mogelijk van de dino-massa's af.Dagelijkse verwijdering heeft de voorkeur om de populaties op een gereduceerdniveau te houden.
 
Hoi Alex,

Ph, ik heb natriumcarbonaat besteld om de ph te verhogen wil dit in een verhouding 1/6 5/6 met bicarbonaat toe gaan voegen.
Fosfaat naar 0,08 gebracht. No3 juist van 0 naar 5 gebracht weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar schijnt beter te zijn, sowieso voor de koralen.
En ja zoals silicaat zal nu wel minderen met de 60% wissel. Zaterdag nog eens 60 %wissel en dan in de loop van volgende week ati test. Heb ik reeds in huis.
Mocht dit alles niet helpen ga ik algen control van aqua holland proberen en dan de bak 3 dagen in het donker zetten. Schijn goed te helpen en niet slecht voor de koralen.
Het is nog niet dramatisch met de dino, en heb zelfs het idee dat het minderd, maar moet er ook voor zorgen dat dit het niet gaat worden.
En oh ja de purifier( ozon) ook weer in gebruik genomen.
Nog geen kool ingezet. doe ik nooit eigenlijk,
Groet Andries
 
Ik zou toch wat kool inzetten en vergeet niet dat o.a. silicaat ook gebufferd word in je stenen en voordat het daar uit is kan het nog wel even duren.

Succes.
 
Gister begonnen met natriumcarbonaat in de kh toevoeging te mengen.
Vandaag komt de kool binnen en gaat deze er ook nog in.
Net 60% waterwissel gedaan voor de tweede keer.
Elke dag 20 l afgezogen dus ga er vanuit dat ik ongeveer nog op 12% oud water zit.
Twijfel of ik nog eens een 60% waterwissel zal doen, of het eerst eens aankijken.
kan natuurlijk maandag de ati test opsturen? Vind het nog iets te dicht bij de waterwissel ivm vrijkomende stoffen uit het steen eventueel.
Dus resume, ozon actief, nieuwe uv lamp, diakat b om fosfaat naar beneden te brengen zit nu op 0,04 red sea (vind ik eigenlijk te weinig)en deze vangt ook de silicaat af begreep ik, natriumcarbonaat om de ph te verhogen 1/6 deel van de kh toevoeging, verse kool, twee keer 60% wissel, ongeveer een keer of 10 20 l afgezogen.
Maar eens aankijken komende dagen.
groeten Andries
 
Haha idd, best druk in je eentje.
Maarre ook stukje achterstallig onderhoud weg gewerkt, veels te lang op automatische piloot gedraaid door omstandigheden.
Dus eigenlijk wel blij dat ik weer zoveel met de bak bezig ben. Alles weer tip top in orde nu de dino nog kwijtraken.
Heb nog wat troeven achter de hand. Phycoex en of algencontrol van aqua holland. Maar doe dit liever niet.
Eerst nu even tijd geven.
Groet Andries
 
Ziet er allemaal goed uit, goed bezig! De aanhouder wint :)

Mooie montiplaat ook! Die meerdere verdiepingen vind ik altijd erg gaaf! Eet de goby daar niet de poliepen van (zie hem op de foto heel knus bovenop de monti zitten :D)?
 
Heb de goby nog nooit ergens aan zien pikken.
Hij mag ook graag in de hydnopora liggen deze heeft echt vlezige poliepen.
Deze monti geen poliepen.
De tomentosus heb ik weleens zien snoepen van dikke gorgoon.
Vandaag de ati test verstuurd, ben benieuwd.
Vanavond maar weer eens afzuigen, groeit minder snel maar nog steeds. helaas. Sinds vrijdag niet meer gedaan.
20171218_145403.jpg

20171218_145407.jpg

20171218_145413.jpg

nog eentje waar ik altijd weer van kan genieten
20171218_145429.jpg
 
Gister de ati test teruggkregen.
Toch blij verrast
 

Bijlagen

  • ati test 1.jpg
    ati test 1.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 28
  • ati test 2.jpg
    ati test 2.jpg
    28,5 KB · Weergaven: 15
  • ati test 3 .jpg
    ati test 3 .jpg
    23 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
weet niet hoe maar het is gelukt.

Hoe krijg ik het barium naar beneden? Met easy life?

verder meet ik zelf 35 zoutgehalte ook met de refractocheck. Dus weet niet zo goed wat ik hier mee moet.
De rest van de meting komt aardig overeen met wat ik met de testsetjes meet. Behalve sr ik meet 3 vind dit toch een ...test. stop hier ook mee voeg gewoon sr toe met de cacl.
silicium is mooi op peil had hier toch ook verwacht dat dit niet goed zou zijn ivm silicaat.
voor de rest niet veel op aan te merken vlgs mij.

Ben nog niet van de dinos af. gister de stenen afgezogen met borstelpijpje. gaat wel langzaam beter maar nog lang niet weg.
eerst maar skieen met oud en nieuw en dan bij thuiskomst maar afwachten hoe het eruit ziet en dan eventueel de algencontrol van aquaholland inzetten.
De koralen en vissen doen het by the way wel goed.
gr Andries
 
straks weereens de boel afzuigen. de groei zit er toch wel in zie de monti. De hydnopora heeft lekkere dikke poliepen dus gaat verder wel lekker. Nog de dinos kwijt en dan verder de bak ontwikkelen.

fototje in de lengte
20171224_133619.jpg

de hydnopora
20171224_133651.jpg

groeiranden van de monti die toch mooi op kleur is gekomen
20171224_133701.jpg

helaas nog steeds dino
20171224_133706.jpg

groeten uit Zuidbroek en fijne kerstdagen
Andries
 
Even een wekje skieen geweest in solden en direct daarna weer volop aant werk dus 2 week niks aan het aqua gedaan met dit als resultaat.
20180112_181503.jpg20180112_181458.jpg20180112_181508.jpg20180112_181512.jpg20180112_181516.jpg

De monti groeit stevig door evenals de hydnopora en leders. buttons gaan nog niet echt goed.
Het grind is behoorlijk schoon gebleven.
De dinos hebben plaats gemaakt voor smeeralg, mede veroorzaakt omdat een dag voor de vakantie 1 stromingspomp de geest gaf.
Deze inmiddels vervangen voor een jebao sw 8, pfieuw die geeft best een stroming en een mooi klein pompje, helaas niet compleet stil is toch een probleem bij veel pompen.
Dus van het weekend het aqua een grote poetsbeurt gegeven. ook de diakat eruit gehaald heb een onderbuik gevoel dat dit mede de algplaag veroorzaakt want het water werd helederder toen ik het eruit gehaald heb ook de bruine aanslag in de watten werd minder.
denk dat het probleem inmiddels getackeld is dus nu het aquarium verder uitbouwen, al een stekje paarse stylopora geplaatst.
 
Bovenaan